• 0

Prive pand verhuren, deels aan derden als woning en deels aan eigen VOF.

Wij (echtpaar met VOF) hebben een privé pand dat wij momenteel deels gebruiken als winkel en deels bewonen.

Ouderwets wonen boven de eigen winkel dus.

Nu zijn wij voornemens te gaan verhuizen en de huidige woning boven de winkel te verhuren.

Wat zijn de fiscale gevolgen hiervan?

De winkel verhuren we dan aan onze eigen VOF.

De woning erboven met eigen voordeur verhuren we aan derden voor bewoning.

Ben ik correct als ik zou stellen dat het deel dat verhuurd wordt aan derden in box3 valt en het winkel deel TBS in box1?

Op het huidige pand hebben we een hypotheek als volledig eigenaar en deels bewoner.

In de nieuwe situatie zullen we ook een hypotheek op de nieuwe woning gaan krijgen.

Die laatste valt m.i. gewoon in box 1 eigen woning.

Maar wat gebeurt er met de hypotheek van het oude pand.

Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Hawee

De veronderstelling van box 3 voor de woonruimte boven de winkel klopt. Het daarop betrekking hebbende deel van de hypotheek gaat ook naar box 3.

T.a.v. de winkel: staat die op de balans van de VOF?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ik heb er nog wel een kanttekening bij. Ik neem aan dat jullie beiden mede-eigenaar zijn van het pand en er sprake is van een zogenaamde man-vrouw-firma? Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd?

Dan is er naar mijn mening geen sprake van TBS-vermogen. Het pand wordt in de eigen onderneming gebruikt. Er is sprake van keuzevermogen of een deel verplicht ondernemingsvermogen en een deel verplicht privé-vermogen. De TBS-regeling is daar niet voor bedoeld. Als het pand privé geëtiketteerd is, zal het dus in box 3 vallen (ook gelet op het standpunt van het ministerie inzake de discussie bestuursmacht vs. juridische gerechtigdheid bij TBS en de aanstaande wetswijziging daarover).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

dan zou dus op grond van de foutenleer dit nog hersteld moeten worden ook, aannemend dat Hawee dit altijd op deze wijze via box 1 TBS heeft aangegeven...

(Ronaldinho, dank voor de lessen van vandaag)

• 0

Sorry, fout van mijn kant hier.

Vroeger stond er niets op de balans van de VOF.

Een paar jaar geleden is dat idd gewijzigd en is een met de fiscus afgesproken deel van 40% op de balans gekomen van de VOF en de rest (woon deel) op prive.

De situatie is verder idd als geschetst.

Wij hebben beide samen het bestaande pand, straks ook beide het nieuwe pand en de VOF is ook van ons beide.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

• 0

Dan is (en blijft) het winkeldeel dus ondernemingsvermogen en gaat het woningdeel van box 1 (eigenwoningregeling) naar box 3. Althans, dat is het meest logische.

Ik kan nog een heel verhaal ophangen over keuzevermogen en het wel of niet splitsbaar zijn van een pand, de laatste stand van zaken daarover in de jurisprudentie waar enkele hoogleraren die ik daarover gesproken heb, de advocaat-generaal die daarover een conclusie had geschreven en ikzelf niets meer van snappen, maar dat is denk ik alleen leuk voor Joost ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

die jurisprudentie gevolgd uiteraard en inderdaad zo helder als erwtensoep. Ik houd me aanbevolen

Gelukkig heeft Hawee de zaak nu opgehelderd en is alles duidelijk voor hem.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar