• 0

Freelancers in een Freelance bedrijf?

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw op deze website en ben een ondernemer in spe. Na lang zoeken op het forum zelf zie ik het bomen door het bos alsnog niet en wil ik jullie ik jullie mijn probleem voorleggen.

 

Ik wil een freelance consultancy bedrijf gaan starten. Ik ga in het bedrijf consultancy aanbieden aan bedrijven op freelance basis dus, dit zou als ZZP'er zo mogelijk zijn. Echter zit ik met het volgende; ik wil meerdere expertises binnen het bedrijf hebben en daarom meer mensen op freelance basis in het bedrijf hebben. Voordeel is dat het bedrijf zich zo naar buiten kan profileren met meerdere expertises. De hoeveelheid werk dat we krijgen zal in het begin erg weinig zijn en verschillen op expertise gebied. Aangezien iedereen (5 man inclusief mij) zijn eigen expertise heeft betekent dit dat iedereen van tijd tot tijd werk heeft, dit geldt dus ook voor mij.

 

Ik zat dus te denken aan een freelance in freelance constructie. Mogelijkheid hierin was is dat ze zelf ZZP'ers zijn, echter was het idee juist om voor de consultants (en toekomstigen) het zodanig in te richten dat ze zelf helemaal zich niet bezig hoeven te houden met loonbelasting afstaand o.i.d. Andere optie waar ik aan dacht was dat ik ze in dienst kan nemen op nul-uren contract. Nadeel hierin is dat ik wel opdraai voor premies en daarnaast ook meer risico's krijg.

 

Voor de consultants is het juist aantrekkelijk om als freelancer werkzaam te zijn als ze zich alleen hoeven te focussen op het werk dat ze moeten doen als ze een klus krijgen en that's all. Twee van de consultants zijn tevens gevestigd in het buitenland. Het bedrijf vraagt voor de rest niet veel investeringen en wordt een eenmanszaak. Wat lijkt jullie het meest praktische hierin?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

het meest praktische vanuit fiscaal oogpunt: een VOF met alle freelancers. Geen gezeur over het aantal opdrachtgevers en allemaal onder een vlag. Of een Coop, maar dat wordt weer fiscaal complexer.

 

Laatste optie: zorgen dat alle freelancers die jij inhuurt zelf beschikken over een VAR-WUO.

 

De gevolgen buiten het fiscale zijn dat bij een VOF en een Coop er een gedeeld stemrecht is en iedereen samen verantwoordelijk en aansprakelijk is. Dat kan lastig zijn met 5 man,

 

Bij de laatste optie zul je ook zeker willen weten dat de VAR-WUO's terecht zijn en dat elke freelancer dus ook andere opdrachtgevers heeft via diens eigen EMZ.

 

Wikken en wegen dus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Inprincipe wordt het denk ik dus lastiger als ik voor een VOF zou kiezen met oog op de toekomst (uitbreiding aantal consultants). Wellicht dat een COOP dan meer uitkomst bied. Waar zit de fiscale complexiteit hierin eigenlijk?

 

Daarnaast zat ik ook te denken om het een eenmanszaak te maken of VOF met 1 van de consultants en de rest op payrolling basis in dienst te nemen. Is dit eigenlijk wel handig? Zover ik op het forum gelezen heb is het financieel niet gunstig, maar fiscaal gezien wel. Een van de consultants heeft namelijk al een eigen bedrijf en zou via dit het consultancy werk ook kunnen doen. Voor de twee overigen zou payrolling misschien een uitkomst kunnen bieden.

Link naar reactie
  • 0

hoi

 

Tja, een Coop is een rechtspersoon. Dus oprichten via de notaris en je daarna netjes aan de regels houden die verenigingen kenmerkt. Daarbij zal voor de arbeid verrichtende leden van de Coop ook sprake zijn van de gebruikelijk loonregeling zoals je die wellicht kent bij de DGA van een BV.

 

Payrolling neemt de fiscale wind wel uit je zeilen inderdaad, maar is prijziger.

 

Wat de beste keuze zal blijken te zijn, hangt mede af van je verwachtingen, prognoses, cijfers en de wensen van alle betrokkenen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik er uit ben, het wordt een eenmanszaak en zal dan de overige op basis van een VAR-WUO of payrolling in dienst nemen zodat ik de flexibiliteit heb in het uitbetalen wanneer ze daadwerkelijk werk doen.

 

Het feit dat ik nu dus eigenlijk ook werk outsource, heeft dat consequenties overigens? Want ik heb geen personeel in dienst, maar ben toch een "werkgever"? Ik vraag mij alleen af of ik dan nog wel in de categorie ZZP'er val..

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat ik nu dus eigenlijk ook werk outsource, heeft dat consequenties overigens? Want ik heb geen personeel in dienst, maar ben toch een "werkgever"? Ik vraag mij alleen af of ik dan nog wel in de categorie ZZP'er val..

 

Nee geen consequenties. Je ontvangt een factuur en die betaal je. Klaar. Bij de VAR-verklaringen wel goed opletten dat je de juiste hebt (WUO of DGA) en een kopie ID.

 

Je bent nog steeds ZZP-er, maar maak je over die kwalificatie geen zorgen. Het is gewoon een verzamelterm en heeft geen juridische status en/of gevolgen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.