• 0

fiscale eenheid en faillissement werkBV

Ik heb voor onderstaande situatie nog geen info kunnen vinden.

Is er iemand die hier wat over weet?

 

HoldingBV en werkBV zijn een fiscale eenheid. (en niet BTWplichting, maar dat terzijde)

WerkBV is failliet gegaan.

VPB aangifte gedaan voor Holding.

 

Belastingdienst komt nu met de opmerking dat er aangifte gedaan had moeten worden voor de Ficale Eenheid.

Het probleem dat er nu ligt: Hoe kan ik aangifte doen voor de FE als de werkBV volledig buiten beeld is? Alles van de werkBV ligt nml bij de curator.

 

Bvd, Jack

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb het zelfde mee gemaakt. Een van de werkmaatschappijen van mijn holding is vorig jaar failliet gegaan en de administratie is naar de curator gegaan ik had alleen nog een backup van de administratie. Ik moest toen nog over twee jaar VPB aangifte doen ik heb op bassis van die backup een aangifte gedaan tot op moment van faillisement.

 

Ik heb dit laten doen door mijn boekhouder gezien dit voor mij te complex was. Die hebben het gedaan op basis van de balans en V&W die ik nog uit kom printen.

 

Ik hoop dat dat voor u ook kan.

 

succes.

 

Addy

Link naar reactie
  • 0

Als er sprake is van een fiscale eenheid voor de VPB, dan moet je vennootschappelijke aangiften indienen van zowel de moeder als van de dochter en de gemeenschappelijke fiscale geconsolideerde aangifte.

De vennootschappelijke aangifte voor de dochter moet je gemakshalve gewoon indienen met een eindbalans die identiek is aan de eindbalans van de vorige aangifte, de winst- en verliesrekening laat je verder oningevuld.

Voor de vennootschappelijke aangifte van de moeder en de geconsolideerde aangifte laat je de balansgegevens van de werkBV eveneens identiek aan de laatste ingediende aangifte en neem je geen resultaat van de dochter mee.

Op het moment dat de werkBV daadwerkelijk geliquideerd wordt, dan komt er een einde aan de fiscale eenheid, je bepaalt dan het eventuele liquidatieverlies bij de holding.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor deze input.

 

Tot nu toe dacht ik het alleen af te kunnen, maar dit lijkt toch te hoog gegrepen.

Is er iemand die hier hulp bij kan bieden? En wat zouden de bijbehorende kosten ongeveer gaan worden?

 

Groeten, Jack

 

ps Belastingdienst wil binnen 2 weken nieuwe VPB aangifte

ps extra info: holding en werkBV in 2009 gestart en werkBV na 4 maand failliet gegaan

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor de problemen die in dit topic worden aangehaald.

 

Werk BV failliet. Was samen met andere werk BV en Holding een FE voor de VPB. Hoe nu aangifte doen voor FE? De oplossing die hier wordt gegeven is voor de Werk BV de gegevens van de beginbalans gebruiken. De werk BV heeft nog wel een haf jaar in 2010 bestaan voor aanvraag faillisement. Hoeven er voor dit eerste half jaar dan helemaal geen cijfers worden gemaakt? Verder begreep ik dat het niet hoeven te betalen van (een deel van) de crediteuren leidt tot een bate in de FE. Dit klinkt ook wel logisch, zeker als de kosten al eens zijn verwerkt in de failiete werk BV.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.