• 0

BMKB bankfinanciering

Na maanden voorbereiden heb ik vandaag eindelijk een aanvraag ingediend bij de bank voor een financiering. Mijn vreugde was van zeer korte duur :) De bankmedewerker vertelde dat de BMKB regeling niet voor bedrijven is die verlies maken (laatste 8 jaar winst, 2009 en 2010 verlies, door r&d werkzaamheden) Klopt dat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Neem rechtstreeks contact met een van de BMKB deskundigen op het telefonnummer 088 602 59 88.

 

Interessante link:

http://www.senternovem.nl/bmkb/hoe_werkt_deze_regeling/index.asp

 

Mwt vriendelijke groet,

 

Winod Debipersad

Antwoord voor Bedrijven

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Besluit Borgstellingskrediet MKB is bedoeld om het dekkingstekort voor de bank bij kredietverlening weg te werken. Uitgangspunt, is een in wezen gezond bedrijf met toekomstperspectief.

 

Ik ken de achtergrond van jouw kredietbehoefte niet, maar indien de oorzaak ligt bij de verliessituatie 2009 en 2010, zal de bank deze verliezen niet willen financieren. Dat staat los van de mogelijke aanspraak op een borgstellingskrediet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Besluit Borgstellingskrediet MKB is bedoeld om het dekkingstekort voor de bank bij kredietverlening weg te werken. Uitgangspunt, is een in wezen gezond bedrijf met toekomstperspectief.

 

Ik ken de achtergrond van jouw kredietbehoefte niet, maar indien de oorzaak ligt bij de verliessituatie 2009 en 2010, zal de bank deze verliezen niet willen financieren. Dat staat los van de mogelijke aanspraak op een borgstellingskrediet.

 

 

 

Ze hoeven geen verlies te financieren, dat heb ikzelf gedaan, uit de gereserveerde winst van de afgelopen jaren.

 

maakt dat nog wat uit?

 

 

Die bankmedewerker zei : Is er verlies gedraaid? (ik ja, in 2009 en 2010) Dan kunnen we geen BMKB doen, de overheid mag geen belastinggeld steken als er verlies is gedraaid.....

 

 

 

Ik zal morgen ook even bellen, zodat ik me niet meer zo snel onder de tafel laat lullen

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ze hoeven geen verlies te financieren, dat heb ikzelf gedaan, uit de gereserveerde winst van de afgelopen jaren.

 

maakt dat nog wat uit?

 

 

Op zich wel ja. De banken zijn eigenlijk niet zo geïnteresseerd in verlies maar in je aflos capaciteit. En verlies is meestal wel een goede indicatie van te geringe aflos capaciteit.

 

Je aflos capaciteit word via de winst en verlies rekening grofweg bepaald door bij je netto resultaat je afschrijvingen op te tellen (want zijn geen uitgaven) en de aflossingen van andere eventuele andere leningen weer af te trekken. De som van deze elementen bepaald hoeveel ruimte is om af te lossen. Eventueel kan ook rekening worden gehouden met eenmalige of bijzondere posten. Het is dus aan jou om de bank te overtuigen dat die R&D kosten eenmalig waren en nu stoppen waardoor de aflos capaciteit toeneemt.

 

Uiteindelijk zal de aflos capaciteit op papier ruim voldoende moeten zijn om in 6 jaar het gewenste BMKB bedrag te kunnen aflossen. Als je 100K wilt lenen dan moet je jaarlijks dus incl rente ca 20K kunnen betalen. Pas als de bank die ruimte ziet zullen ze de lening verstrekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Winst en verlies rekening ik heb daar geen kaas van gegeten. Voor de liefhebbers heb ik 3 screenshots van w&v geplaatst in PDF

 

 

Situatie:

 

Werk BV1 heb ik altijd een goede boterham mee verdiend, dit is een software product voor consumenten electronica. De producent van deze electronica heeft > 60% minder "units" verkocht TOV voor de crisis, vandaar de grote terugval in omzet.

 

De omzet is voldoende om managment fee te betalen aan de holding zodat holding mij kan betalen. Mijn (en de producent) z'n verwachting is dat deze omzet weer langzaam gaat aantrekken

 

 

Ik had behoorlijk wat geld in de holding staan eind 2008 ~200k euro, deze is gebruikt om een smartcard project op te starten dit project zal medio 2011 worden geadministreert in werk BV 2, en zal volgens uitgebreid busines plan eind 2011 klaar zijn om in de markt te zetten.

 

 

Ik heb voor +/- 30k$ smartcards liggen (volgens inkoop factuur) en een smartcard printer van 6k euro. Voor de rest weinig activa (wel heb ik domeinnamen maar ik weet niet of een bank dat als activa ziet +/- 25k euro inkoop)

 

 

Aanvraag is voor ruim 170k euro

winst_verlies_screenshot.pdf

Link naar reactie
  • 0

Voor BMKB geldt dat het aanvullende zekerheid biedt voor de bank. Dat kan de bank over de streep trekken. Hierbij steunt BMKB op het oordeel van de bank. Het is hier m.i. niet de BMKB die dwarsligt maar de bank die er niet in gelooft. En als zij niet willen houdt het op. Lekker gemakkelijk om de BMKB de schuld te geven. Probeer het eens bij een andere bank.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb echt het sterke vermoeden dat mijn huisbank (die van maandag in post 1) niet eens mijn plan leest. Ik had vandaag een afspraak met mijn (nieuwe) account manager, en die had weer een ietsjes ander verhaal over de BMKB, en dat ik daar niet in viel omdat het innovatief is, dan gaan er maandenlange procedures overheen voordat de borgstelling akkoord gaat via senternovem.

 

 

Ik heb vanmiddag zelf nog maar even gebeld met BMKB zoals Winod Debipersad, in dit topic in post 2 schreef. De BMKB meneer was er duidelijk over - dit is geen belemmering.

 

Dus ik snap niet helemaal waarom mijn bank zo afwijzend doet, terwijl ze het plan nog niet eens hebben bekeken.

 

Dus geen afwijzing - ook geen toezegging maar gewoon blijven zeuren over mijn onderpand, terwijl dat nu juist is waar die BMKB voor is.

 

 

 

tips, visies, welkom om te reageren!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb echt het sterke vermoeden dat mijn huisbank (die van maandag in post 1) niet eens mijn plan leest. Ik had vandaag een afspraak met mijn (nieuwe) account manager, en die had weer een ietsjes ander verhaal over de BMKB, en dat ik daar niet in viel omdat het innovatief is, dan gaan er maandenlange procedures overheen voordat de borgstelling akkoord gaat via senternovem.

 

Ik heb vanmiddag zelf nog maar even gebeld met BMKB zoals Winod Debipersad, in dit topic in post 2 schreef. De BMKB meneer was er duidelijk over - dit is geen belemmering.

 

Dus ik snap niet helemaal waarom mijn bank zo afwijzend doet, terwijl ze het plan nog niet eens hebben bekeken.

 

Dus geen afwijzing - ook geen toezegging maar gewoon blijven zeuren over mijn onderpand, terwijl dat nu juist is waar die BMKB voor is.

 

Een borgstellingskrediet zou het sluitstuk van een kredietaanvraag moeten zijn.

De bank bepaalt aan de hand van de overgelegde gegevens of zij wil financieren. Vervolgens wordt de zekerheidspositie tegen het licht gehouden. Indien de bank onvoldoende zekerheden kan verkrijgen, dan kan zij onder voorwaarden een beroep doen op een garantie van de Nederlandse Staat.

 

Probleem wat echter dikwijls speelt: het aanvragen en onderhouden van een door de staat gegarandeerd krediet door allerhande eraan verbonden voorwaarden en verstrekkingsregels is geen makkelijke exercitie. Zo zal een “doorsnee accountmanager” die gewend is om een kredietaanvraag in een door de bank gebruikt (standaard) systeem te kloppen om een akkoord te verkrijgen, of niet te verkrijgen, zeker niet aan een staatsgarantie denken ( als hij/zij er al eens iets over gehoord heeft). Je zult iemand moeten spreken die er als maatwerk tegenaan kan kijken en verder de bankorganisatie in kan leiden.

 

Je hebt eerder hier exploitatiegegevens ter info weggelegd. Ik neem aan dat dit niet alle gegevens zijn die jouw bank heeft gezien. Indien van een holding/werkmijstructuur sprake is wil de bank ook de gegevens van de werkmij hebben om een goede en verantwoorde afweging te kunnen maken.

 

Ik zou het advies van StefanO opvolgen en je aanvraag zeker bij een andere bank droppen. Zorg dan voor enkelvoudig en geconsolideerde gegevens incluis een goed plan met persoonlijke toelichting voor de komende 2/3 jaar.

Probeer een Senior te spreken krijgen. In jouw situatie het woord verlies zoveel mogelijk vermijden. Toekomstinvestering klink beter, een bankier krijgt spontaan "uitslag" als hij met verlies geconfronteerd wordt. ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat een afwijzing bij de ene bank helemaal niet hoeft de betekenen dat andere banken u ook afwijzen.

 

Elke bank zal uw kredietaanvraag beoordelen op een aantal kenmerken. Een aantal algemene kenmerken zijn:

- Kwaliteit van het management

- Kredietwaardigheid van de onderneming

- Externe factoren

 

Verder maakt elke bank zijn eigen afwegingen en inschattingen dus het is zeker de moeite waard om meerdere aanvragen te doen.

 

 

Succes!

 

mod-edit:link verwijderd

Kijk op http://www.ondernemerskredietdesk.nl, hét informatiepunt voor kennis en ondersteuning bij het aanvragen van krediet.

---

Een initiatief van MKB-Nederland, VNO-NCW en de Nederlandse Vereniging van Banken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.