• 0

Affiliate program en Belastingdienst

Beste Leden,

 

Ik speel al een hele tijd met het idee van een affiliate programma. Ik wil mijn bezoekers dus de mogelijkheid bieden geld te

verdienen door klanten naar mij te verwijzen. Ik heb al een aardig idee hoe ik dit technisch in elkaar kan zetten, maar nog

geen idee hoe ik dit met de belasting regel. Stel ik vraag dus €119 ex BTW. voor een logo een een Affiliate krijgt 20%, dan

verdienen ze dus €23,80. Wat ga ik nu invullen bij de BTW aangifte? Komen hier nog andere belastingtechnische zaken

bij kijken? Hopelijk heeft iemand enkele verduidelijkende antwoorden :)

 

Met vriendelijke groet,

Sander van Horen

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Sander

 

Je moet eigenlijk niet zo denken van “Wat ga ik nu invullen bij de BTW aangifte?”, maar wat je administratief moet gaan doen om deze transactie(s) goed te doen verlopen:

 

- Je wil dat de eindklant dus een bedrag van (bijvoorbeeld) 119,- euro incl. BTW voor iets betaalt.

- Je wil de ‘affiliate’, want hij/zij heeft de klant aangedragen, 20% provisie/commissie geven.

 

Meestal zal je de eindklant een factuur sturen, neem ik aan. Als de eindklant een ondernemer is, dan moet je een factuur sturen. Maar ook als het een particulier zou zijn, dan is het (waarschijnlijk) handiger om toch maar een factuur te maken (maar het hoeft dan niet – op zich verandert dan verder niets met betrekking tot de BTW).

Op je facturen vermeld je dan het bedrag aan BTW (in jouw voorbeeld dus 19,- euro), dat je vervolgens natuurlijk ook op de BTW aangifte aan moet geven.

 

Als je ‘affiliate’ zelf jou geen factuur kan/wil sturen voor de 20% (dat is dus 20,- euro excl. BTW en 23,80 euro incl. BTW), dan moet je dan zelf maar een creditnota voor dat bedrag maken en het geld aan hem/haar overmaken.

Mocht hij/zij wel een factuur sturen, dan trek je de BTW (hier dus 3,80 euro) bij je aangifte af als voorbelasting. Anders neem je de creditnota op als negatieve omzet (dan heb je dus geen 100,- euro omzet excl. BTW gehad, maar 80,- euro).

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, als je zelf een creditnota maakt voor een stuk omzet (dat stukje sta je dan af aan een derde, namelijk aan je ‘affiliate’), dan breng je dit normaal gesproken gewoon in mindering op je omzet.

Soms praat je dan over ‘bruto-omzet’ (wat je de eindklant in rekening brengt) en ‘netto-omzet’ (wat je voor jezelf als bedrijf overhoudt), maar dat is meer voor grote bedrijven eigenlijk.

Je geeft de 'netto-omzet' aan in de BTW aangifte.

 

Ik zou in deze situatie zelf dit zeker zo doen, dus creditnota’s maken, zodat je alles in eigen hand houdt. Mocht per ongeluk ooit een ‘affiliate’ zelf een factuur voor de provisie/commissie sturen, dan plak je die achter je eigen creditnota en bewaar je die in je eigen administratie (zonder deze apart te registreren, dus).

 

Peter

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.