• 0

Merknaam lijkt veel op een ander ongeveer zelfde product! Advies?

Ik ben van plan een product in te kopen die ik in NL wil gaan verkopen..

 

Van origine is het product Australisch, waar het een bekend merk is.

De europese impoteur waar ik het van koop zit in Duitsland en levert al naar Oostenrijk, Zwitserland en nog een aantal landen.

 

Nu is dit merk niet geregistreerd in Europa..

 

Het probleem is het volgende,

 

In Nederland is iemand al zo slim geweest om het product na te maken en heeft er een merknaam van gemaakt , en laten registreren, die lijkt op het origineel.. De naam bestaat uit twee woorden waarvan het tweede woord afwijkend is maar wel met de 2 zelfde letters begint.. (laten we als voorbeeld noemen Merk. Fietsen maker en fietsen makelaar die exact hetzelfde product verkopen)

 

Zeer waarschijnlijk gaat degene die deze naam al heeft geregistreerd bezwaar maken.

 

Toch wil ik het product met de al in vele landen bekende merknaam graag verkopen zonder er een andere naam voor te moeten verzinnen.

 

Kan ik alsnog het al bestaande merknaam laten registreren en gewoon gaan verkopen.

Ik heb geen zin om voor dit product veel geld (duizenden euro's) uit te moeten aan advoctaen en juristen voor de merknaam.

Dat is de omzet van dit product waarschijnlijk niet waard. ( Het is vrij kleinschalig, zowel van mij als die concurent)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doet mij denken aan een soortgelijke casus welke zich een jaar of 80 geleden zich afspeelde tussen clevere limburgse ondernemer en een andere speler op het gebied van frisdrank ... Coca Cola.

 

De limburger had Noca Nola in 1922 geregistreerd. Toen Coca Cola zich in 1928 op de Nederlandse markt meldde kwam het tot een conflict ...

 

Lees o.a. hier verder. http://nl.wikipedia.org/wiki/Noca_Nola

 

Misschien dat je aan de hand van enkele andere voorbeelden, waarin een andere tactiek gevolgd zal worden, een eigen tactiek kunt vormen.

Link naar reactie
  • 0

 

In Nederland is iemand al zo slim geweest om het product na te maken en heeft er een merknaam van gemaakt , en laten registreren, die lijkt op het origineel.. De naam bestaat uit twee woorden waarvan het tweede woord afwijkend is maar wel met de 2 zelfde letters begint..

 

 

Van wanneer dateert die merkregistratie (jaar is voldoende)? Sinds wanneer is de importeur in Duitsland actief? Had de eigenaar van het namaakmerk kunnen weten dat een vergelijkbaar product reeds in de EU verhandeld wordt?

 

De exacte vraag is meer iets voor de echte professionals in merkrecht, Het zal er wel op neerkomen dat het ervan af hangt hoe je redeneert in een eventuele zaak. Op grond van vrij verkeer van goederen binnen de EU zou je moeten mogen importeren, als je in je promotie maar geen verwarring veroorzaakt. Je zou kunnen denken aan een aangepaste verkoopnaam voor de Nederlandse markt dor de toevoeging van een extra omschrijving, in de sfeer van Authentic Australian Merknaam!

 

Vraag eens een consult aan bij Bas Kist.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het product is gepatenteerd. Maar ik denk dat modelrechten hier niet echt op van toepassing zijn.

 

In Australië is het merk bekend sinds ca. 2006.

Het merk in Nederland is sinds 2008 geregistreerd.

 

Hoe lang de importeur het in Duitsland al importeert is mij niet bekend.

Morgen heb ik hier een gesprek over..

 

Mijn inziens zou zijn, dat de Duitser dit probleem zou moeten oplossen, maar als ik het product in NL ga verkopen, wordt ik er wettelijk op aangesproken.

 

Dus ik twijffel erg of ik dit wel wil doorzetten..

Ik heb laatst al eens problemen gehad met merkrechten en google adwords en zit niet nog eens een keer op een juridisch gevecht te wachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van plan een product in te kopen die ik in NL wil gaan verkopen..

 

De europese impoteur waar ik het van koop zit in Duitsland en levert al naar Oostenrijk, Zwitserland en nog een aantal landen.

 

Nu is dit merk niet geregistreerd in Europa..

 

In Nederland is iemand al zo slim geweest om het product na te maken en heeft er een merknaam van gemaakt , en laten

Toch wil ik het product met de al in vele landen bekende merknaam graag verkopen zonder er een andere naam voor te moeten verzinnen.

 

Kan ik alsnog het al bestaande merknaam laten registreren en gewoon gaan verkopen.

 

Dat is de omzet van dit product waarschijnlijk niet waard. ( Het is vrij kleinschalig, zowel van mij als die concurent)

Eigenlijk stel je 2 vragen:

1. kan ik het merk registreren?

2. kan ik een product uit Duitsland inkopen en in Nederland verkopen?

 

1. wordt misschien lastig wanneer de merken met elkaar conflicteren.

2. dit zou wellicht gewoon kunnen. Ik heb geen idee van de zakelijke omvang (2000 euro winst per jaar, 20K of 200K) maar dan zou dit natuurlijk ook een tactiek kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm. zojuist even contact gehad met een merkenbureau.

Heel erg vriendelijke dame trouwens bij Bouma merkenbureau.

 

Ik sta niet echt sterk, er zijn mogelijkheden om een weerwoord te voeren, maar mocht het op een conflict uitdraaien dan zijn de risico en de kosten voor mij groter dan de waarde van het product.

 

Dus wil ik het gaan inkopen en verkopen, zal ik een ander naam moeten verzinnen en andere verpakking moeten laten maken en de nieuwe naam laten registreren.

 

Dus ik ga maar in beraad over wat te doen..

 

iig bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Het product is gepatenteerd.

Geldt de octrooibescherming ook voor Nederland?

Zo ja, dan kan deoctrooihouder de namaker dwingen direct daarmee te stoppen.

 

Musd, je hebt geen antwoord gegeven op de vraag of er in Nederland octrooirechten rusten op dit product.

Zo ja, dan kan de octrooihouder de namaker uit de markt halen. Afhankelijk van hoe lang hij al bezig is met namaken, kan de octrooihouder het aan de octrooihouder overdragen van de merknaam in een schikkingsvoorstel meenemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal daar nog navraag naar doen, voorzover ik weet is het product bedacht en gemaakt in 2005 en in nederland is het door de concurent in 2008 geregistreerd. Octrooi zal waarschijnlijk niet voor NL. gelden, aangezien het om een kleinschalig product gaat en niet een producte van een multinational.

 

Zojuist met de europesche importeur gesproken en die beweert zijn merk wel geregistreerd te hebben.

Dus ik wil nu zwart op wit hebben dat ik geen problemen kan krijgen, en dat hij voor de gevolgen op gaat draaien.

Alleen weet ik niet hoe dit rechtsgeldig is, omdat ik voor de wet ik verantwoordelijk ben in Nederland.

 

Dus we zijn nog pratende en verwacht een telefoontje van een hoger persoon in rang van het bedrijf die mij het een en ander kan uitleggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.