Musd

Senior
  • Aantal berichten

    59
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Land
    Nederland
  • Voornaam
    Marcel
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Topbedden.nl

Bedrijfsinfo

Musd's trofeeën

  1. De locatie is geschikt voor een concept store, omliggende winkels (fashion, cadeau winkels) moeten het hebben van ongeveer dezelfde doelgroep. ( Dames 25-50 jaar) Wij hebben inderdaad veel gekeken naar andere concept-stores. Uitstraling, klanten en assortiment. Maar ik denk niet dat ik antwoord krijg als ik naar de omzet vraag. Er wordt ook eigen geld in gestoken. (Ca 30%) Leverancierskrediet wordt onderzocht, maar zal waarschijnlijk moeilijk worden wegens het nog moeten opstarten van een relatie met de leveranciers. Ook is in het plan meegenomen, dat er analytisch naar de verkoop wordt gekeken. Wat omzetsnelheid en winstmarges betreft. Hierdoor zal het assortiment ook steeds wijzigen, ook door in te spelen op de seizoenen. Maar de prognose van omzet is een onzekere factor, maar ondernemen is risico nemen. Ik zie het zeker slagen, mede door onze kennis en ervaring van in retail. Ik ben zelf opgegroeid in retail. Over gestapt naar online verkoop, maar mis het persoonlijke contact met klanten en daarin willen we ons ook sterk maken.
  2. Omdat het inderdaad door branchevervaging om meerdere artikelgroepen gaat en voor mij ook onbekende, is het juist voor mij moeilijk een realistisch prognose te geven. Wat we minimaal moeten omzetten lijkt me wel haalbaar, maar uiteindelijk begin je wel iets om er winst en voldoeining uit te halen. Maar ik wil als ik met mijn prognosecijfers aankom bij een bank, graag onderbouwen hoe ik aan die cijfers kom.
  3. Ik wil ook niet weten hoeveel tafels mijn buurman verkoopt. Ik wil weten hoeveel tafels ik kan verkopen? Ik wil dus weten wat een realistische omzet is, van een vergelijkbare winkel. Als ik zou weten hoeveel tafels ik kan of ga verkopen weet ik mijn omzet ook had ik geen prognoses hoeven te maken en gewoon gezegd, zoveel verkoop ik er dus dat wordt mijn omzet. Niemand weet van te voren hoeveel hij er verkoopt, tenzij er een productielimiet is. Ik moet toch ook aangeven hoe ik aan de prognose kom, dan moet ik toch weten hoeveel tafels ik kan verkopen. Wij weten wel degelijk wat we moeten en gaan doen om bv een tafel te verkopen. Marketingplan is ook meegenomen in het ondernemingsplan.. Ook wie onze concurrenten zijn en hoe wij ons tov hun gaan onderscheiden. Maar niemand kan toch zonder vergelijk of ervaringen inschatten hoeveel hij of zij gaat verkopen. Ook niet als ze onze verkoopstrategie weten. Dus met ander woorden, ook als je weet wat je gaat doen om te verkopen is een goede prognose zonder vergelijkingsmateriaal niet mogelijk. Hiervoor ben je toch echt branchecijfers nodig, om te zien wat realistisch is en haalbaar of juist niet. Ik had gehoopt dat er hier iemand is, met een link in zijn/haar netwerk, een accountant een bankmedewerker of iemand anders, die toevalligerwijs inzicht zou hebben in omzet gegevens van zo'n type winkel.. omzet per m2, omzet per fte, etc.. Ik kom alleen cijfers van bv meubelzaken tegen en die zijn meestal gelegen buiten het centrum met meer m2. Dus de cijfers uit bv deze link heb ik vrij weinig aan http://detailhandel.info/index.cfm/branches/woninginrichting/meubelzaken/ @TwaBla Dat is inderdaad het probleem waar ik nu tegen aanloop. Dat de collectie en samenstelling uniek is. Hierover zijn geen of nauwelijks cijfers van te vinden. Daarom had ik toch gehoopt dat iemand hier toch nog enigszins iets over kon loslaten.
  4. We willen ons zelf niet rijk rekenen! Wat we wel willen is zo min mogelijk risico lopen op verlies. Zekerheden zijn er nooit in het leven en met inzet en passie zullen we een eind komen. Omdat we ook een lening nodig zijn willen we een goed uitgewerkt plan hebben, Hierin moet ook een prognose van de omzet staan, waaronder wat ons doel is. Uiteraard willen we proberen winst te maken en dat er een vergoeding voor onze inzet er uit te galen valt. Maar nogmaals we weten door het ontbreken van vergelijkingsmateriaal niet of de prognose realistisch is.
  5. Samen met een vriendin ben ik een ondernemingsplan aan het schrijven voor een Lifestyle-interieurwinkel. (Soort van een Concept-Store) We weten precies wat er moet worden omgezet voor break-even. Dit is een omzet van ca. €2500,- per week! Het gaat om een inspirerende interieurwinkel met veel woonaccessoires aangevuld met cadeau artikelen. Verkoopvloeroppervlakte 125m2 A2/B locatie in middelgrote stad ca. 50.000 inwoners. Zelf gaan we ervan uit dat een omzet van €3500,- á €4000,- per week haalbaar is. Dit is echter meer gevoelsmatig, dan op feiten gebasseerd. Wij kunnen nergens goede omzetcijfers vinden van winkels die enigzins vergelijkbaar zijn als die van ons plan. Waar zou ik cijfers kunnen vinden voor vergelijking of wie kan aan de hand van bovenstaande gegevens zeggen of ons plan realiseerbaar is of niet.
  6. Ik ben er vandaag bij toeval (klagen bij vrienden over dure belastingen) achter gekomen, dat ik voor mijn bestelbus al 10 jaar lang het particuliere tarief betaal. Om hier wat meer info over te winnen kwam ik in dit topic terecht. Kom ik in aanmerking voor teruggave en hoeveel? Iemand nog tips hoe dit aan te pakken. Ik heb zojuist een brief opgesteld voor de belastingdienst, waarin ik dit voorval kenbaar maak en dat ik het niet meer dan fair vind dat ik mijn teveel betaalde bedrag terugbetaald krijgt. Mede omdat de belastingdienst op haar website heeft staan "Wij passen het tarief voor ondernemers automatisch toe" Dit is dus blijkbaar niet gebeurd. Iemand nog tips hoe ik dit verder moet aanpakken?
  7. Op dit moment heb ik een eenmanszaak en houd ik me bezig met 1 activiteit. Nu heb ik plannen om hier andere werkzaamheden ernaast te gaan doen. Ander werkzaamheden, andere branche. Ik wilde beide ondernemingen (is 1 onderneming bij eenmanszaak) gescheiden houden. Administratie, rekeningen enz. Omdat ik geen meerdere eenmanszaken kan hebben (http://www.mkbservicedesk.nl/1036/mag-ondernemer-meerdere-eenmanszaken.htm) overweeg ik voor de nieuwe activiteiten een BV op te richten. Bij deze nieuwe activiteiten zal mijn risico wel wat hoger liggen, maar niet extreem. Wat de winst betreft verwacht ik niet dat deze zo hoog zal zijn dat ik er financieel voordeel uit haal tov een eenmanszaak. Ik vind het moeilijk om te kiezen wat voor mij de beste rechtsvorm is. Ik ben overigens nog enig aandeelhouder van een lege (beheer)BV Financieel gezien zou ik voor eenmanszaak kiezen, praktisch voor de BV (beter gescheiden) Graag hoor ik jullie meningen..
  8. Advocaat inhuren is het mij niet waard, kosten voor proces etc, zullen waarschijnlijk hoger liggen dan een fotoshoot. Ik vroeg me gewoon af of je na toestemming te hebben gegeven (hij heeft mij destijds zelf het fotomateriaal gestuurd op CD-rom) deze zomaar weer mag intrekken. Er is destijds nooit vermeld dat het van tijdelijke aard was.
  9. Ik importeer en verkoop een Europees product. Het bedrijf waar ik koop, is door een Hobbyist (eigenaar) groter geworden en hij schaft een bedrijfsleider aan. Deze persoon is niet indienst maar heeft een groothandelsfunctie (koopt in en distribueert, alleen de producten afgenomen van de Eigenaar) Deze bedrijfsleider laat foto's maken van de producten voor de website en folder (url is in bezit eigenaar). Hiervoor krijgt hij een vergoeding van de eigenaar. Weet niet of deze in zijn geheel door eigenaar is betaald. Bedrijfsleider is mijn contactpersoon waar ik mijn bestellingen moet plaatsen en jij factureert mij ook. Nu is de bedrijfsleider na 5 jaar gestopt. Door een conflict met de eigenaar van het inmiddels merk, claimt hij de rechten te hebben van de afbeeldingen. Hij verbiedt mij nu nog langer deze afbeeldingen te gebruiken, en dreigt met advocaat en kosten als ik ze nog langer op mijn site laat zien. Omdat het hier toch om aardig wat artikelen gaat is zelf foto's laten maken tijdrovend en kostbaar. Ik kan toestemming kopen voor een veel te hoog bedrag. Zelf foto's maken kost ook tijd, waardoor mijn site een aantal weken plat zal liggen doordat er geen foto's zijn. Heeft deze persoon het recht om de toestemming voor gebruik in te trekken, ook al gebruik ik ze inmiddels al 4 jaar? Door het conflict van 2 anderen ben ik dus nu de dupe. Moet ik de foto's laten staan of zal ik ze verwijderen.
  10. Dit is toch een algemeen bekend fenomeen.. Eerst domeinnaam vastleggen, dan pas handelsnaam opgeven aan KvK. Er zijjn idd organisaties die meteen alle domeinnamen van pas ingeschreven handelsnamen vastleggen om hier geld aan te verdienen.
  11. Brieven woden tegenwoordig ook niet nmeer op de juiste adres bezorgd. maar wat wil je met partimers die maar een paar uur per dag werk. Die hebben geen hart voor de zaak en krijgen er ook nooit een binding mee. Als er van mij nu een pakket zoek raakt, ga ik er niet meer achteraan. Alleen nog even kort bellen met track&trace, maar als hij echt zoek is stop ik ermee. Het kost meestal meer tijd en energie en vooral ergenis, dat ik een gering verlies tegenwoordig incalculeer. En dat verhaal van die accountmanager komt mij ook bekend voor. Ik verzend meer dan 1000 pakketten per jaar en zou een accountmanager moeten hebben volgens de mailings, maar ik heb nog nooit iemand gezien of gehoord. Voor mij is Post.nl wel het enige bedrijf die veel volume met weing gewicht goedkoop kan verzenden.
  12. Sinds Januari heb ik er een nieuw product erbij, speciaal hiervoor een nieuwe website gemaakt. Voor dit product mag ik de distributie in Nederland verzorgen. Omdat ik geen klanten of contacten heb met potentiële dealers en een heel nieuw netwerk moet opzetten, heb ik er voor gekozen om deze producten in de webshop zowel aan consumenten te verkopen als aan dealers, dealers kunnen hier inloggen en krijgen hun inkoopsprijzen te zien.. Ik heb bewust voor deze opzet gekozen om meteen al een wat hogere omzetsnelheid te krijgen door de eigen verkoop aan consumenten. Scheelt mij weer bij inkoop, voorraden op pijl te houden enz.. Het is voor dit product niet rendabel (te grote investering) om een vertegenwoordiger ermee op pad te sturen om nieuwe bussiness klanten te zoeken. Omdat ik op dit moment nog niet veel zakelijke afnemers heb is de omzetverhouding (consumenten 75% en afnemers 25%), waarbij ik bij de consumenten uiteraard een veel betere marge heb.. Wat is wijsheid.. zo doorgaan of afsplitsen of stoppen met 1 van de 2 (B2B of B2C).. Ik vraag dit omdat ik bij het benaderen van een groot bedrijf het commentaar kreeg, dat ze niet met mij in zee willen omdat ik zelf aan consumenten verkoop.. Is dit bedrijf nu erg conservatief of is het echt not done om aan consumenten te verkopen. Ik zag steeds meer bedrijven die voor deze strategie kozen en het leek mij ook een goede optie, vanwege mijn ervaring met B2C en nieuw ben op het gebied van B2B. Ik ging er dus vanuit dat dit al volledig geaccepteerd werd in de markt, maar nu begin ik een beetje te twijffelen, omdat het zoeken naar nieuwe (met name grotere serieuzere) afnemers wat moeilijker begint te worden.. Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover..
  13. Ik zal daar nog navraag naar doen, voorzover ik weet is het product bedacht en gemaakt in 2005 en in nederland is het door de concurent in 2008 geregistreerd. Octrooi zal waarschijnlijk niet voor NL. gelden, aangezien het om een kleinschalig product gaat en niet een producte van een multinational. Zojuist met de europesche importeur gesproken en die beweert zijn merk wel geregistreerd te hebben. Dus ik wil nu zwart op wit hebben dat ik geen problemen kan krijgen, en dat hij voor de gevolgen op gaat draaien. Alleen weet ik niet hoe dit rechtsgeldig is, omdat ik voor de wet ik verantwoordelijk ben in Nederland. Dus we zijn nog pratende en verwacht een telefoontje van een hoger persoon in rang van het bedrijf die mij het een en ander kan uitleggen.
  14. Hmm. zojuist even contact gehad met een merkenbureau. Heel erg vriendelijke dame trouwens bij Bouma merkenbureau. Ik sta niet echt sterk, er zijn mogelijkheden om een weerwoord te voeren, maar mocht het op een conflict uitdraaien dan zijn de risico en de kosten voor mij groter dan de waarde van het product. Dus wil ik het gaan inkopen en verkopen, zal ik een ander naam moeten verzinnen en andere verpakking moeten laten maken en de nieuwe naam laten registreren. Dus ik ga maar in beraad over wat te doen.. iig bedankt voor jullie reacties.
  15. In Nederland zijn groothandels zat. Ik zou eerst maar eens proberen om het bedrijf van de grond af te krijgen met producten die je dicht bij huis kunt inkopen. Pas als alles een beetje loopt, kun je overwegen om uit verwegistan te gaan inkopen. Het is natuurlijk daar wel goedkoop, maar hoe zeker ben je van de kwaliteit, hoe betrouwbaar is je partner overzee. Nogmaals ik zou lekker in Nederland kopen, dan kun je je dure voorraad ook nog in veel gevallen bij de groothandel laten liggen(doordat de meeste snel kunnen leveren). Want in het begin heb je al kosten genoeg... Bovendien doe je dan eerst ervaring op over welke producten het meest verkocht worden, waardoor je wat gerichter kan inkopen als je dan toch besluit om verweg te kopen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.