• 0

Activa en Passiva gelijk krijgen

Inmiddels al vele topics doorgespit en zoekfuncties gebruikt, maar ergens brand het lichtje nog niet hard genoeg ;D

 

We proberen eerst zelf de jaarrekening op te stellen aan de hand van de jaarrekening van ons andere bedrijf.

Komen we er niet uit dan kunnen we het zo doorsluisen naar onze boekhouder.

Echter zitten er meerdere shops aan te komen en om elk jaar nu voor elke shop een jaarrekening te laten opstellen.. Maar goed.

 

Alle inkoop en verkoop facturen kloppen, de kas klopt exact, met de betalingsverschillen, de banktegoeden uitgaven daarvan kloppen.. kortom nu moet het ingevoerd worden.

 

Activa:

Debiteuren (welke inmiddels al in 2011 hebben betaald, maar gefactureerd zijn in 2010). Afgerond 500 euro

Bedragen die ik te goed heb van groothandels (te veel betaald, te weinig geleverd, blabla). Afgerond 50 euro

Voorraad, inkoopproducten die we dit jaar gaan verkopen met een waarde van (afgerond) 2700 euro

Kas (heb prive opname gedaan per 31-12): 0,00

Bank: (weet ik nog niet exact heb nog niet overzicht binnen) maar naar schatting circa: 1600 euro

 

Dan de Passiva. We zijn in Juli gestart.

Eigen vermogen op dat moment of zoals het op de jaarrekening staat Saldo Juli: 0,00

Al snel eerste storting gedaan van 1650 aan het einde van dit jaar totaal: 3000

Saldo winst is 950 euro

Prive opnamen: Circa 3000 euro

Schulden korte termijn (BTW, Bank, crediteuren): 1400

 

Dan houd je (zeer breed gezien) een verschil van rond de 2500.

Hoe krijg je Passiva en Activa gelijk?

 

Zal vast een hele stomme vraag zijn...Maar meer geld hebben we nu eenmaal niet gebruikt, zodra er omzet binnen was gekomen werd dat gebruikt voor inkoop.

Het stukje van EV en schuld, en voorraad en bank die ik vond in diverse topics begrijp ik niet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

wellicht was een basiscursus boekhouden een goed idee geweest ;)

 

De balans stel je niet achteraf op. Die moet gewoon ontstaan nadat je alle transacties over het jaar goed geboekt hebt. Op basis van je gegevens valt er voor ons weinig van te maken. Er zijn te veel mogelijkheden waar fouten in kunnen zitten.

 

Klopt je winstsaldo wel?

Klopt je banksaldo einde jaar wel (je schrijft bij schulden immers ook bank)?

Heb je de voorraden juist gewaardeerd en ook juist geboekt bij elke verkoop in 2010?

Heb je het wegboeken van je kassaldo (je andere topic) ook verwerkt in de privé opnames van 3.000?

 

Zo kun je wel even doorgaan. Het gaat er dus niet om dat je actief an passief gelijk trekt. Als alles juist geboekt is, dan zou het moeten sluiten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het zo lastig te concluderen is, alleen als ik de voorraad dus niet zou meerekenen aan die ene kant, kwam ik waarschijnlijk uit (exact weet ik niet aangezien ik dus nog geen bankafschrift binnen heb)

 

De inkoop en verkooprekeningen kloppen exact met alles wat er in en uit gegaan is.

Het saldo winst wat daar uit voort vloeit klopt ook exact. Oa in de winst/verlies rekening daaronder.

Banksaldo weet ik niet exact, maar dat verschilt hooguit een paar tientjes, geen paar duizend.

Kassaldo zit inderdaad er in bij de priveopnames.

Voorraden is per product de inkoop prijs (die tot nu toe niet is gewijzigd nog) x het aantal op voorraad.

 

Het is dus raar dat eerder het lijkt te sluiten en je voegt de voorraad toe aan de linkerkant en vervolgens is dat bedrag zo ongeveer teveel aan die kant.

 

Toch is er echt niet meer uit de kas + bankrekening gehaald, dat klopt precies.

En er is ook niet meer gestort.

 

Basiscursus boekhouden heb ik hier wel liggen, echter leer ik meer van het daadwerkelijk doen.

Dus denk dat ik mijn boekhouder ga vragen wat het kost als zij hier samen met mij de huidige jaarrekening wil gaan bekijken.

Maar goed, probeer eerst zoveel mogelijk zelf. Net als het andere moet het gewoon op te lossen zijn, en we hebben natuurlijk ook nog wel even.

BTW (omzetbelasting) is al de deur uit dus dat is in orde en exact sluitend.

 

Schuld bank bedoel ik bankkosten (afgehaald 1-1) maar hoort bij december..

Link naar reactie
  • 0

Ahah: je boekt de voorraad achteraf in! Daar gaat het mis. De voorraad eind 2010 bestaat boekhoudkundig uit (zonder balans begin 2010):

 

inkopen 2010

min inkoopwaarde van de verkopen 2010

= waarde voorraad eind 2010.

 

Zoals gezegd, als je alles correct boekt, dan sluit je balans. Zoals ik het nu lees, heb je de voorraad achteraf gewaardeerd en op de balans gezet. Daar gaat het verkeerd. Zie ook dit topic van vanavond voor uitleg.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb het zo gedaan:

 

Voorraadlijst met daarop inkoopprijs, verkoopprijs, aantal in voorraad, codenummers van de producten enz.

 

Stel ik heb circa 200 producten, elke klant koopt er gemiddeld 3 tot 8.

Alle producten hebben we aardig op voorraad en bij elke aankoop boek ik de voorraad af.

 

Op 31-12 na de laatste bestelling is de voorraadlijst gekopieerd en apart gelegd. Dat was de actuele voorraad op 31-12.

Dat is dus dat bedrag van rond de 2700 euro.

 

Dat is dus zoals ik het bekijk: inkopen 2010 - verkopen 2010 = wat er over is aan voorraad in 2010 en dat is de voorraad waarde.

Link naar reactie
  • 0

Dat is het dan dus. Maar waarin moet dat verwerkt worden, in saldo winst?

 

Saldo winst is:

 

Verkopen 2010 - inkopen 2010 = winst 2010

 

Nu moeten wij dus van de inkopen 2010 (bijvoorbeeld 10.000 euro ex btw) het bedrag van 2700 euro afhalen.

 

Dus als Saldo winst nu 950 euro is (alle verkopen min alle inkopen) moet het saldo winst:

Alle verkopen - de inkopen van 2010 zijn. Dus in dit geval zou de winst dan 950 + 2700 euro zijn?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.