• 0

alleen jaaraangifte doen?

hallo,ik heb een vraag of het in mijn geval misschien nuttig is om alleen de jaaraangifte te doen.

ik zal een voorbeeld noemen:ik werk id bouw het hele jaar btw verlegd en heb zeg 25000 euro omzet,en de voorbelasting is

800 euro.

is het gunstig of niet,en kleven er nadelen aan?

voordeel is toch wel dat ik de boekhouderkosten per kwartaal niet hoeft te betalen.

of zit ik er helemaal naast?

misschien kan iemand mij ad hand van het voorbeeld de voor en nadelen schetsen.

 

vr gr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

hallo,ik heb een vraag of het in mijn geval misschien nuttig is om alleen de jaaraangifte te doen.

ik zal een voorbeeld noemen:ik werk id bouw het hele jaar btw verlegd en heb zeg 25000 euro omzet,en de voorbelasting is

800 euro.

is het gunstig of niet,en kleven er nadelen aan?

voordeel is toch wel dat ik de boekhouderkosten per kwartaal niet hoeft te betalen.

of zit ik er helemaal naast?

misschien kan iemand mij ad hand van het voorbeeld de voor en nadelen schetsen.

 

vr gr

Als het allemaal goed aangeleverd wordt zal de hoeveelheid werk niet veel verschil maken. Wat ik met name prettig vind aan korte termijnen is dat eventuele issues op kortere termijn opgelost worden, een vraagpost uit januari 2010 in januari 2011 beantwoorden lijkt me lastig zoeken wat meer tijd en wellicht meer geld kan kosten.

 

Doe je veel boekingen en transacties? Doe je zaken digitaal of is het allemaal losse bonnetjes e.d?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor julli reacties,maar ik ga de kw angiftes zelf verzorgen en dat scheelt toch id kosten dacht ik zo.

ook gezien het feit dat ik alles btw verlegd heb naar de aannemer en maar weinig voorbelasting heb.

ook doe ik dus maar weing transacties,ik hoef alleen maar te facturen.

Link naar reactie
  • 0

Voor een beperkte administratie is jaaraangifte misschien wel te verkiezen.

 

Echter, zoals eerder aangegeven, de kosten van 4 aangiften of 1 aangifte hoeven niet veel te verschillen.

Het voordeel van kwartaalaangiften is ook dat er sneller bijgestuurd kan worden indien dat noodzakelijk is. b.v. als blijkt dat het gehanteerde tarief de kosten niet dekt.

 

Mijn advies is dan ook bijna altijd om de administratie per kwartaal bij te werken.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor julli reacties,maar ik ga de kw angiftes zelf verzorgen en dat scheelt toch id kosten dacht ik zo.

ook gezien het feit dat ik alles btw verlegd heb naar de aannemer en maar weinig voorbelasting heb.

ook doe ik dus maar weing transacties,ik hoef alleen maar te facturen.

 

Houd je er rekening mee dat de wet- en regelgeving omtrent BTW eenvoudiger kan lijken dan dat het is? Jij geeft bijvoorbeeld aan dat op al jouw facturen de BTW-verleggingsregeling van toepassing is. Dit lijkt vanzelfsprekend omdat je, vermoed ik, al je werkzaamheden in onderaannemerschap verricht en van stoffelijke aard zijn (maar wat als je nu een bedrijfsmiddel als een auto verkoopt aan een derde...).

Deze verleggingsregeling geldt echter niet automatisch voor al jouw werkzaamheden. Eén van de voorwaarden is bijvoorbeeld dat de verlegging niet toegestaan is als meer dan 50% van de werkzaamheden verricht wordt op het terrein van jouw opdrachtgever. Ik weet niet in welke branche jij werkt, maar als jij bijvoorbeeld in de werkplaats van jouw opdrachtgever trappen maakt en deze op locatie bij de klant inbouwt vindt hoogstwaarschijnlijk meer dan de helft van de werkzaamheden bij de aannemer plaats en zul je dus gewoon met BTW moeten factureren.

 

Ik ben er er een groot voorstander van als ondernemers zelf hun administratie doen, al is het alleen maar omdat dit er toe leidt dat ze een beter begrip krijgen van hoe hun bedrijf administratief in elkaar steekt. Als ik jouw boekhouder zou zijn zou ik het bij jou ook aanmoedigen. Maar soms lijkt wet- en regelgeving eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Idealiter zou jij zelf de administratie voeren en deze ieder kwartaal (met je aangifte) laten controleren door een boekhouder.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Vraagje: heb je een idee wat je kwijt zou zijn aan boekhoudkosten? Die zijn denk ik een stuk voordeliger dan jij in je hoofd hebt, zeker als je meeweegt wat voor een problemen je kunt voorkomen als het fout gaat... Herstelkosten zijn vaak vele malen duurder (lees: kosten veel meer tijd) dan controlekosten ;)

 

Maar inderdaad, als je het zelf goed doet kun je veel kosten voorkomen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Yvopiet,

 

Naast de gebruikelijke administratie en BTW aangifte kan je boekhouder je ook informeren over de fiscale positie inzake de inkomstenbelasting en toeslagen. Als dat maar 1 keer per jaar gebeurt kan het zijn dat je een toeslag misloopt en dat je achteraf hoge IB aanslagen krijgt waar je geen acht op hebt geslagen. Ik zou zeggen.... minimaal 1 keer per kwartaal aanleveren. De kosten zullen echt niet beduidend hoger zijn van je administratiekantoor.

 

Groeten,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

ok,maar met zo een weinig omzet ih jaar wegen de boekhouderkosten toch zwaar.

 

Niet de omzet is relevant voor de kosten van de boekhouder maar het aantal mutaties die er verwerkt moeten worden.

Bij een gering aantal mutaties. (Enkele verkoopfacturen en een beperkt aantal inkopen / kosten en geen privé mutaties) zullen de kosten voor een boekhouder beperkt zijn.

 

Hoewel ik niet vindt dat enkel de kosten de keuze van boekhouder moeten bepalen (Een goed contact is zeker zo belangrijk.) kun je altijd offertes aanvragen bij meerdere boekhouders en dan je keuze bepalen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Eén van de voorwaarden is bijvoorbeeld dat de verlegging niet toegestaan is als meer dan 50% van de werkzaamheden verricht wordt op het terrein van jouw opdrachtgever. Ik weet niet in welke branche jij werkt, maar als jij bijvoorbeeld in de werkplaats van jouw opdrachtgever trappen maakt en deze op locatie bij de klant inbouwt vindt hoogstwaarschijnlijk meer dan de helft van de werkzaamheden bij de aannemer plaats en zul je dus gewoon met BTW moeten factureren.

 

Als aanvulling: De voorwaarde is dat niet meer dan 50% van de arbeidsuren plaats vindt bij de onderaannemer.

 

Mijns inziens kan -om die reden- in dit voorbeeld wel de verleggingsregeling worden toegepast. Immers de aannemer (opdrachtgever van TS) factureert met BTW aan de klant en TS verricht de werkzaamheden buiten zijn eigen locatie

Anders zou het zijn als de klant in dit voorbeeld zelf de hoedanigheid van aannemer heeft. Dan zou de onderaannemer (de opdrachtgever van TS) zelf niet de verleggingsregeling kunnen toepassen en daarmee TS ook niet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eén van de voorwaarden is bijvoorbeeld dat de verlegging niet toegestaan is als meer dan 50% van de werkzaamheden verricht wordt op het terrein van jouw opdrachtgever. Ik weet niet in welke branche jij werkt, maar als jij bijvoorbeeld in de werkplaats van jouw opdrachtgever trappen maakt en deze op locatie bij de klant inbouwt vindt hoogstwaarschijnlijk meer dan de helft van de werkzaamheden bij de aannemer plaats en zul je dus gewoon met BTW moeten factureren.

 

Als aanvulling: De voorwaarde is dat niet meer dan 50% van de arbeidsuren plaats vindt bij de onderaannemer.

 

Mijns inziens kan -om die reden- in dit voorbeeld wel de verleggingsregeling worden toegepast. Immers de aannemer (opdrachtgever van TS) factureert met BTW aan de klant en TS verricht de werkzaamheden buiten zijn eigen locatie

Anders zou het zijn als de klant in dit voorbeeld zelf de hoedanigheid van aannemer heeft. Dan zou de onderaannemer (de opdrachtgever van TS) zelf niet de verleggingsregeling kunnen toepassen en daarmee TS ook niet.

 

Dit toont maar weer eens aan hou ingewikkeld de wet- en regelgeving omtrent BTW is en hoe belangrijk het is om hierbij deskundige hulp in te roepen. De stelling dat

ik werk id bouw het hele jaar btw verlegd
kan feitelijk juist zijn (m.a.w. de TS factureert alleen maar met BTW verlegd) maar dit hoeft dus niet conform de wet- en regelgeving te zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.