• 0

Wie weet het antwoord: zowel auto van de zaak en een auto in privé

Beste forumgenoten.

 

Ik heb een vraag die ik graag bij deze jullie wil voorleggen:

Ik heb DGA van een BV waarin 2 personen werkzaam zijn. Ikzelf en mijn man.

Ik en mijn man rijden (ik 40.000km, mijn man 5.000km) bijelkaar circa 45.000km/jaar zakelijk in een privé-auto. Hiervoor declareer ik bij de BV 0,19eur/km

 

Ik wil een tweede auto aanschaffen, en nu zakelijk. Mijn idee was dat ikzelf in de prive-auto blijf rijden en mijn man in de zakelijke auto. Als er gewoon bijtelling wordt betaald kunnen we van beide auto's ook prive gebruik maken. Het voordeel voor mij is dan dat ik mijn relatief veel zakelijke km gewoon kan blijven declareren (km vergoeding) bij de BV. Klopt dat of is er wellicht een regeltje dat de meeste kilometers met de zakelijke auto moeten worden gereden?

 

Alvast dank voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Beautycase,

 

De Belastingdienst heeft er geen zeggenschap over hoe jij jouw bedrijf voert en waaraan je de opbrengst besteedt. Als het vanuit jouw optiek verantwoorder is om een privé auto te rijden in plaats van de zakelijke auto zal niemand je een strobreed in de weg leggen.

Jullie BV mag dus zakelijk een auto aanschaffen of leasen en jullie mogen daar privé gebruik van maken. Het enige gevolg van privé rondjes rijden is dat er bijgeteld dient te worden, maar dat is bij jou bekend. Houd er ook rekening mee dat er een correctie BTW privé-gebruik plaats moet vinden.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zou het anders zijn als er maar 1 medewerker in het bedrijf zou zijn, bv in een EMZ?

 

Ikzelf heb een klein milieuvriendelijk autootje van de zaak waarvoor ik bijtelling betaal. Mijn partner werkt af en toe in mijn bedrijf mee (max 100 uur boekhouding) maar heeft gewoon een baan in loondienst. Zakelijke kilometers maakt zij niet. Mijn partner rijdt met de prive-gezinsauto die ik soms ook wel eens zakelijk gebruik als ik klanten meeneem het land in. In die gevallen vergoed ik mijzelf 0,19c per kilometer. Mijn partner rijdt liever in mijn kleine autootje, maar maakt minder kilometers dan ik waardoor het voordeel ook minder is.

 

Zou een constructie mogen waarbij de partner in de auto van de zaak rijdt en waarbij ik mijzelf als eenpitter 0,19 per km vergoed voor het permanent gebruik van de prive-auto?

Link naar reactie
  • 0

ik geloof wel dat de belastingdienst eist dat minimaal 10% zakelijk wordt gereden met een zakelijke auto. Ofwel 90% van het toaal mogen privékilometers zijn...

 

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat met de privé auto wordt gereden (en km gedeclareerd) als je ook een zakelijke auto hebt. In mijn geval staan we beiden op de loonlijst van de BV dus is het volgens mij dus geen probleem

Link naar reactie
  • 0

De opmerking van minimaal 10% zakelijk is bij een eenmanszaak inderdaad juist bij de vraag of je de auto zakelijk mag maken. Dus bij een auto die alleen privé gebruikt wordt kan bij een eenmanszaak er nooit voor gekozen worden om deze zakelijk te maken. De door jou geopperde constructie is dan ook niet mogelijk.

 

Ben je op de hoogte van de volgende regeling?

 

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor belaste handelingen voor uw onderneming gebruikt. Voor de berekening van het privégebruik geldt het volgende. Als het privégebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken. Als u de auto niet alleen voor belaste handelingen maar ook voor vrijgestelde handelingen gebruikt, dan geldt dat aftrekpercentage voorzover u de auto gebruikt voor belaste handelingen. U hoeft geen btw te betalen als correctie voor het privégebruik.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

die regeling ken ik.

 

Voor de check of ik het voorgaande begrijp:

 

Permanent privegebruik van een zakelijke auto mag dus niet, maar als uit de rittenadministratie blijkt dat de auto die op de zaak staat geregistreerd minimaal 10% zakelijk is gebruikt , dan mag ik gewoon de prive-auto uit ons huishouden gebruiken voor de overige zakelijke kilometers en daarvoor een onbelaste vergoeding rekenen van 19 cent.

(en dus ook het voordeel uit de regeling genieten).

 

Voor de ondernemer die nogal wat kilometers maakt zit daar al gauw een voordeel van een paar duizend euro in.

Link naar reactie
  • 0

Even oppassen met wat hier geschreven staat (niet arrogant bedoeld, maar de info gaat compleet de verkeerde kant op)!

 

Beautycase heeft een BV!! Dat maakt het verhaal voor zowel de vermogensetikettering als de BTW volledig anders dan wat er nu staat.

 

De vermogensetikettering is alleen aan de orde bij een IB-ondernemer. Beautycase heeft een BV. Als de BV de auto koopt, is de auto van de BV. Punt! De fiscus kan nooit stellen dat de auto privé bezit moet zijn, ongeacht het gebruik. De BV is een zelfstandige rechtspersoon en als zodanig wettelijk eigenaar van de auto.

 

Wel kan de fiscus de bijtelling IB hoger stellen dan 25% van de cat. waarde! De wet schrijft immers over minimaal 25%. Als de auto niet zakelijk gebruikt wordt, dan kan de fiscus zo ver gaan als de bijtelling te verhogen tot de werkelijke autokosten in de BV!

 

De DGA is sinds 18-10-2007 geen BTW ondernemer meer zoals tot dan gebruikelijk was (tenzij de DGA nog iets verhuurt met BTW aan zijn BV). Dat maakt de discussie over BTW op autokosten ook meteen overbodig. De 75% regeling geldt dus niet voor een DGA!

 

@Beautycase: als je twee auto's hebt, waarom dan niet gewoon de auto van de BV strikt zakelijk gebruiken met een KM-admin (geen bijtelling bij <500 km privé) en de andere (privé) auto gebruiken voor zowel privé als zakelijk?

 

Oftewel: heb je per se twee auto's nodig voor privé gebruik?

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Allen dank voor de reacties. Ik begrijp dat het voorstel nog een kleine uitleg behoefd.

Ik heb op dit moment twee privé-auto's, waarvan ik er 1 wil verkopen. Daarna wil ik zakelijk 1 auto terugkopen, maar dan wel een youngtimer waarvoor ik maar 35% aan bijtelling betaal over de aanschafwaarde.

Met de priveauto rijdt ikzelf omdat die beter geschikt is voor mijn werk. Is ook duurdere en betere auto dus ik rij daar ook gewoon liever in. De zakelijke auto zal veel minder zakelijke km maken dan de prive auto, en dit laatste wilde ik jullie voorleggen of dat een probleem is.

 

voordelen:

-wil nu geen grote uitgave doen voor auto, dus dure auto zakelijk aanschaffen zit er niet in.

-alleen ikzelf houdt km registratie bij (van de prive auto, om deze vervolgens a 19cnt te declareren)

-twee auto's kan ik prive blijven gebruiken

-in prive heb ik veel minder autokosten

 

ik hoop dat het verhaal er nu duidelijker op geworden is ;)

Link naar reactie
  • 0

Even oppassen met wat hier geschreven staat (niet arrogant bedoeld, maar de info gaat compleet de verkeerde kant op)!

 

Beautycase heeft een BV!! Dat maakt het verhaal voor zowel de vermogensetikettering als de BTW volledig anders dan wat er nu staat.

 

Dag Joost,

 

Nee hoor, dat is helemaal niet arrogant maar volstrekt juist. Mijn opmerking was dan ook gericht op de vraag van Wilco U, die opereert vanuit een EMZ:

 

Zou het anders zijn als er maar 1 medewerker in het bedrijf zou zijn, bv in een EMZ?

 

Je hebt gelijk dat er verwarring kan ontstaan, dat was zeker niet mijn bedoeling! Ik zal proberen te onthouden volgende keer te typen @wilco... :-[

Overigens, volgens mij geef ik in mijn antwoord wel aan dat dit gaan over de regeling bij een EMZ, niet om het goed te praten maar vooral bedoeld om aan te geven dat mijn intenties juist waren!

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Sorry, het was ook niet mijn bedoeling om verwarring te scheppen.... :-[

 

Voordeel van dit forum met alle deskundigheid daarin is dat ik in de reactie van Joost weer een persoonlijk argument lees om niet te snel over te stappen van EMZ naar BV.

 

@ Beautycase Er zit meen ik een tegenstrijdigheid in je plan. Eerst schrijft je:

 

Ik wil een tweede auto aanschaffen, en nu zakelijk.

 

en dan:

 

voordelen:

-wil nu geen grote uitgave doen voor auto, dus dure auto zakelijk aanschaffen zit er niet in.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad de discussie is een beetje verwarrend voor mij geworden.

 

De vraag was of ik privé twee auto's nodig heb. Dit is inderdaad het geval.

 

Verder is het de bedoeling wel een zakelijke auto te kopen maar niet zo'n dure als ik in prive heb. Daardoor blijft de privé auto (wat mij betreft) geschikter voor het maken van de meeste zakelijke kilometers (is immers meer representatief voor klanten, ed)

 

Ik was echter bang dat de belastingdienst zou kunnen vragen dat degene die de meeste kilometers (zakelijk) maakt ook de zakelijke auto moet gebruiken. Dit lijkt dus niet het geval te zijn als ik jullie goed begrijp ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 54 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.