• 0

BTW in een arrangement horeca en recreatie

Hallo,, wie kan mij helpen?

 

Voor de duidelijkheid; Ik heb samen met mijn man 5 jaar een recreatie/golbaan/horeca bedrijf.

 

Nu verkopen wij sinds enkele maanden ook arrangementen want hier is duidelijk behoefte aan. en hier zit dan het probleem.

 

Voorbeeld: een arrangement kost € 45,00

Dit bestaat uit:

een activtieit 6%

eten 6%

drank laag tarief 6%

drank hoog tatief 19%

 

Nu weet je natuurlijk nooit wat er gedronken wordt, en heb ik het arrangement met 6 % in het kassasysteem staan.

De fiscus wil volgens ons dit uitgesplits zien in hoog en laag tarief en daarom bereken ik wat er aan alcoholhoudende dranken is geschonken en hoeveel er voor het eten wordt berekent ( om de inkoop te verantwoorden) en noteer dit handmatig op de bon voordat deze in de administratie gaat.

 

Mag dat??

 

of moet ik bijv. een handgeschreven bon aan de klant meegeven en aanslaan wat er werkelijk gebruikt is dus bijv:

activiteit € 10,00 6%

buffet € 18,00 6%

2 pils € 4,00 19%

3 fris € 6,00 6 %

totaal is dit in het voorbeeld € 38,00 , minder als betaald maar het kan ook zijn dat er meer is gedronken dus ik heb of te veel of te weing in kas op dat moment.

 

hoe ga ik hier mee om?

 

 

gr. Rita

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou inderdaad de werkelijk gebruikte alcoholhoudende consumpties moeten bijhouden. Want daarover ben je 19% BTW verschuldigd. Over de rest ben je 6% BTW verschuldigd.

 

Een voorbeeld:

Stel dat je 2 arrangementen verkoopt voor 45,- per stuk (aan persoon A en aan persoon B).

- Persoon A heeft alleen water gedronken:

Dan ben je hierover 2,55 aan BTW verschuldigd.

- Persoon B heeft 10 biertjes gedronken (en een biertje kost bij jou 2,50):

Dan ben je hierover 5,12 aan BTW verschuldigd, namelijk:

3,99 over de 25,- aan bier plus 1,13 over de overige 20,- voor dit arrangement.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Rita

 

Bij een combinatie van BTW tarieven tegen één vergoeding zul je helaas moeten splitsen. Jurisprudentie over kerstpakketten met daarin voedsel (6%) en wijn (19%) geeft dit ook aan. Dat je nooit op voorhand weet wat er gedronken wordt, maakt niet uit. Je kunt immers achteraf goed bepalen wat er gedronken is als je netjes bijhoudt wat je schenkt.

 

Als 10 man aanwezig waren, dan verdien je € 450 incl. BTW. Als je de versnaperingen waarop 19% rust telt, dan ben je er al:

 

Voorbeeldje:

Stel dat er 10 flessen wijn opgegaan zijn. Dat zijn 70 glazen ad normale verkoopprijs € 3,50 = 245 incl. 19% BTW.

Dan is de overige omzet € 205 incl. 6% BTW.

 

Gesplitst levert dat het volgende op:

omzet hoog: 245/1,19 = 205,88

omzet laag: 205/1,06 = 193,40.

 

Klaar.

 

Overigens, het kan dan inderdaad zijn dat je meer omzet ontvangen hebt dan dat er feitelijk genuttigd is (zie jouw voorbeeld van 38 euro). Ik zie geen reden waarom de fiscus aan kan nemen dat voor het niet verteerde deel van die 45 euro het tarief 19% moet zijn.

 

Wellicht dat iemand anders daar nog een mening over heeft.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Ik haak toch weer even in.

 

Stel dat er 10 flessen wijn opgegaan zijn. Dat zijn 70 glazen ad normale verkoopprijs € 3,50 = 245 incl. 19% BTW.

Dan is de overige omzet € 205 incl. 6% BTW.

 

Deze laatste omzet is dus fictief. Stel dat er maar 1 fles wijn gedronken is met omzet € 24,50 incl BTW. De fictieve omzet is dan €450- 24,50= € 425,50 incl

Is wel relatief hoog.

Zou het niet beter zijn achteraf te inventariseren wat er werkelijk gedronken is en bij calculatie onder de ontvangsten van €450 deze omzet dan te belasten met 19%. Het is dan omzet zonder levering, waarbij de fiscus toch liever de 19 % tarief ziet. Denk ik.

Uit oogpunt van de klant zou ik dit niet leuk vinden.

Prettige avond

Brood

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerder bepleiten dat het niet verteerde deel van de omzet ziet op het ter beschikking stellen van de locatie en/of de activiteit. Dus 6%.

 

Het is aan de fiscus om aan het niet verteerde deel een kaartje te hangen dat 19% rechtvaardigt. Als dat geen drank is, dan zal in geval van Joriet het al snel 6% zijn.

 

Sterker nog: je zou zelfs kunnen bepleiten dat het onverteerde deel helemaal niet BTW belast is omdat er geen prestatie tegenover staat ;)

 

Maar daar kunnen we niet zeker over zijn, hoewel ik het een pleitbaar standpunt acht. Als de deelnemers hun budget niet opmaken, dan is voor het niet verteerde deel geen prestatie geleverd door Joriet en is het dus eigenlijk een inkomen uit vrijwilligheid gegeven door de deelnemers.

 

Dat zou pleiten voor Joriet om per evenement toch echt alle versnaperingen goed bij te houden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt het gezichtspunt goed bijgesteld Joost. 8)

Dan heb ik deze nog in het kort:

Het arrangement wordt aangeboden als leveringen van consumpties en over omzet moet btw afgedragen worden.

Horeca is hoofdzakelijk consumptief en veel minder dienstverlenend.

groet

Brood

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik nog steeds niet met je eens ;)

 

Joriet geeft duidelijk aan dat onderdeel van het arrangement ook een activiteit is (rondje par 9 baan ofzo). Dat is de gelegenheid geven tot beoefening van sport en dus ook 6%.

 

Daarnaast hou ik vast aan het standpunt dat alles wat niet verteerd is óf 6% is (gelegenheid bieden tot sport en aanverwante diensten) of helemaal BTW vrij (geen prestatie). Ik zie voor de fiscus geen grond om een dienst te kunnen koppelen aan de onverteerde bestedingen tegen 19%. De fiscus moet dan bewijzen dat voor de onverteerde bedragen een dienst verleend is die belast is met 19%. Hooguit kan gesteld worden dat de klant een gift geeft aan Joriets onderneming. Of die op haar beurt te belasten is (gaat het om bewuste vrijgevigheid door de klant jegens Joriets onderneming) geloof ik evenmin.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Heren,

 

dank je wel voor jullie adviezen.

 

wij houden goed bij wat er verbruikt wordt per groep aan drank, dus dat splitsen wij dan ook uit.

 

mijn vraag is echter: mag ik het arrangement in de kassa aanslaan met een tarief van 6%. daarna op de bon of factuur handmatig noteren hoeveel daar van 19% of 6% is?

 

gr. Joriet

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

dat is klopt doen we ook vaak, als het op nafacturering is gaat dat prima.

Maar dat is zo'n gedoe als de gasten na afloop af willen rekenen, dan geven we een handgeschreven bon en spitsen het voor ons zelf uit.

 

ik had gehoop dat er een simpelere oplossing was!

Link naar reactie
  • 0

Dag Joriet

 

Dat zou ik niet doen, want dan klopt je kassa niet. Tel eerst je omzet aan het eind van het evenement, splits dan de BTW uit naar 6 en 19% en sla daarna alles achteraf aan op de kassa naar het juiste product.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

Formeel heb je, zoals bijna altijd, gewoon gelijk.

 

Maar nu praktisch.

 

Joriet slaat de kassa aan met 6%. Klant heeft een bon en kan, eventueel, 6 % voorheffing verrekenen.

Joriet verhoogt, achteraf, een gedeelte van haar bon van 6 % naar 19% EN DRAAGT DIT OOK AF.

 

Ik neem aan dat de fiscus hier geen grote problemen mee heeft.

 

Wat is nu het risico voor Joriet ?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost, Met de beredenering over een onverteerd gedeelte kan je me vinden.

Met de transacties heb ik de volgende conclusie:

Klant neemt een arrangement en betaald vooraf of achteraf € 45,-

Indien hij een bon wil is deze niet gespecificeerd en staat daar geen BTW op. (Kan ik mee leven, want zowel zakelijk als prive kan hij daar meestal niets mee.)

(Indien het wel gespecificeerd zou zijn bij weinig consumptie ziet de klant zijn gift,,,, :-[)

 

Voor de fiscus (in de boekhouding) worden arrangementen niet genoemd als eenheden van €45,-, omdat daar geen btw opgezet kan worden.

De omzet wordt gesplitst vermeld:

Golfen: 6%; Eten: 6%; Alkoh dranken 19 %; Bob dranken 6%; Restant (onverteerd): 0% (Indien dat er is).

Houd ze zo de klant en de fiscus tevreden? In deze volgorde.

 

Link naar reactie
  • 0

Joriet slaat de kassa aan met 6%. Klant heeft een bon en kan, eventueel, 6 % voorheffing verrekenen.

Joriet verhoogt, achteraf, een gedeelte van haar bon van 6 % naar 19% EN DRAAGT DIT OOK AF.

 

Ik neem aan dat de fiscus hier geen grote problemen mee heeft.

 

Wat is nu het risico voor Joriet ?

 

 

Daar heb je helemaal gelijk in. Het zou nog van invloed kunnen zijn als Joriet mijn standpunt overneemt dat het onverteerde deel BTW vrij is. Dan heeft ze haar standpunt beter onderbouwd als de kassa klopt met de uitgegane bonnen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.