• 0

Vraag omtrent hoogte loonheffing, BTW-aangifte

Heren/dames,

 

Ik heb nu zo'n 2 jaar een holding en geloof zeer graag dat onze administratie juf en boekhouder hun werk goed doen.. maar voor mij is het gewoon niet helemaal duidelijk..

 

Situatie in fictieve bedragen:

 

Elke maand ontvangt mijn holding 2000,- management fee (excl. BTW)

Vanuit mijn holding gaat er privé via een loonstrook 2000,- naar mij

Elke maand betaald mijn holding 750,- loonheffing

Elk kwartaal betaald mijn holding 1400,- BTW aangifte

 

Los van de VPB en weet ik veel wat je nog meer betaald vroeg ik mij af of dit wel klopt? Geef ik mezelf in verhouding teveel salaris? Want ik kom volgens mij op deze manier altijd in de min uit.. los van het feit dat er uiteraard nog winstuitkeringen komen natuurlijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste mthomas,

 

Ondanks dat je gebruik maakt van fictieve bedragen, zijn deze in mijn ogen redelijk goed te verklaren.

De Holding ontvangt van (waarschijnlijk) de Werkmaatschappij een managementfee ad 2380 euro (zijnde 2000 euro plus 380 euro btw). De 380 euro aan btw draagt de holding per kwartaal af, dus per kwartaal komt dat op een bedrag van 1140 euro, wat redelijk in de buurt komt van het bedrag dat je noemt.

 

Aan de kant van de Holding wordt dan vervolgens aan een van de werknemers (u) 2000 aan salaris uitgekeerd. Ik kan uit uw cijfers niet opmaken of u daadwerkelijk 2000 ontvangt (in dat geval betaalt de Holding feitelijk 2750, waarvan 2000 daadwerkelijk naar u gaat en 750 als voorheffing naar de fiscus) of dat u feitelijk 1250 ontvangt, namelijk bruto 2000 waarvan 750 als voorheffing naar de fiscus gaat. In het eerste geval geeft uw Holding meer uit dan hij ontvangt en zal, indien er geen andere inkomsten zijn, inderdaad ieder jaar verlies draaien. In het laatste geval, en indien er verder geen andere kosten of opbrengsten zijn, zou de Holding ieder jaar per saldo 0 moeten draaien.

 

Administratief gezien vraag ik me wel af of de gekozen structuur wellicht beter kan. Dat is ook afhankelijk van de BV die de vergoeding aan de Holding BV betaalt. Maar op dit moment lijkt het op een broekzak-vestzak verhaal. Ervan uitgaande dat de werkmaatschappij belaste prestaties voor de btw verricht en de voorbelasting (volledig of grotendeels) in aftrek kan brengen;

De werkmaatschappij betaalt iedere maand 380 euro btw aan de Holding, waarna de Holding deze btw weer netjes aan de fiscus afdraagt. Omdat de werkmaatschappij de voorbelasting af kan trekken, vraagt zij maandelijks die 380 euro van de fiscus weer terug. Dat is een zeer onnodig, administratief kostbaar cirkeltje, waar mogelijk een oplossing voor bestaat.

 

De Holding BV en de werkmaatschappij kunnen namelijk mogelijk een fiscale eenheid voor de omzetbelasting vormen. De werkmaatschappij moet ondernemer zijn voor de btw (Holding niet verplicht o.b.v. Holdingresolutie) en beiden moet in Nederland zijn gevestigd.

Daarnaast moeten de ondernemingen nog op 3 manieren verbonden zijn:

- Financieel, de Holding BV moet meer dan 50% van de aandelen van de werkmaatschappij houden;

- Organisatorisch, 1) de ondernemingen staan onder dezelfde leiding of 2) de leiding van de ene onderneming is ondergeschikt aan de leiding van de andere onderneming;

- Economisch, in het geval van een Holding BV moet de Holding voor meer dan 50% van de totale activiteiten, activiteiten voor de werkmaatschappij verrichten.

 

Indien u aan deze voorwaarden voldoet, kunt u een verzoek indienen bij de fiscus. Transacties tussen leden van een fiscale eenheid zijn namelijk niet belast met omzetbelasting. Ik raad u aan het bovenstaande eens aan uw boekhouder voor te leggen, om te onderzoeken of een fiscale eenheid mogelijk is, zodat het rondpompen van omzetbelasting kan worden voorkomen.

 

Tot slot, een nadeel van de fiscale eenheid kan zijn dat de Holding BV hoofdelijk aansprakelijk is voor de omzetbelastingschuld van de werkmaatschappij, en andersom.

 

Met vriendelijke groet,

 

De Blauwe Envelop

 

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
  • 0

Als deze cijfers kloppen:

 

Resultaat:

Managementfee 12*2000 = 24.000

Loon 12*(2000+750) 33.000 -/-

Overige kosten (stelpost) 3.000 -/-

Resultaat maximaal 12.000 -/-

(Voordeel: je betaalt geen VPB, dat dan weer wel :))

 

Overigens kan de BTW niet kloppen, uitgaande van de verstrekte informatie: managementfee €6.000 per kwartaal, * 19% = €1.140 maximaal.

 

Ik ga er overigens vanuit dat, hoewel de cijfers fictief zijn, deze wel enigszins overeenkomen met jouw situatie.

 

Ik zou maar even gaan praten met je boekhouder.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Griffoen,

 

Hoe kom je er bij dat de loonheffing van de DGA kosten zijn voor de Holding? De loonheffing wordt ingehouden op het bruto salaris van de DGA en afgedragen aan de fiscus. Dit is een geldstroom maar geen kosten. M.i. zijn de loonkosten gewoon 12*2000=24.000.

 

Ik ben het wel eens met je stelling over de BTW. Ondanks fictieve bedragen mag de BTW niet meer bedragen dan 1140€, tenzij de holding andere activiteiten heeft dan management fee.

 

Groeten,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Griffoen,

 

Hoe kom je er bij dat de loonheffing van de DGA kosten zijn voor de Holding? De loonheffing wordt ingehouden op het bruto salaris van de DGA en afgedragen aan de fiscus. Dit is een geldstroom maar geen kosten. M.i. zijn de loonkosten gewoon 12*2000=24.000.

 

TS geeft aan dat er €2.000,-- prive naar hem gaat. Daarnaast gaat er €750 naar de loonheffing, dus wordt de jp:

40000 Brutoloon 2.750,--

20000 Nettoloon 2.000,--

15... Loonheffing 750,--

 

Dus lijken de kosten mij €2.750,--. Dit had anders geweest als TS gesproken had over "bruto", maar hij praat overal over netto (feitelijke) betalingen. Zo kom ik er dus bij, maar misschien zit ik er helemaal naast.

 

Link naar reactie
  • 0

Salaris 2000 bruto, houdt daar circa 1400 aan over

 

Dit maakt het antwoord op jouw vraag niet uit; de situatie blijft verliesgevend op basis van de overige kosten die de BV met zich meebrengt.

Dit is slechts het antwoord op basis van de gegeven info. M.i. zou er alleen een volledig juist advies gegeven kunnen worden als alle relevante gegevens bekend zouden zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uit de cijfers van dit voorbeeld concludeer ik dat we te maken hebben met een "niet erg winstgevende" Holding en/of werkmij.

'

Immers de Bruto € 24.000,00 salaris voldoet niet aan de minimale eis van € 41.000, 00 voor de DGA.

Dit wordt slechts toegestaan indien er aantoonbaar onvoldoende inkomsten zijn of in deeltijd gewerkt wordt.

 

Wellicht dat de slechte economische resultaten een reden zijn om tot de door TS genoemde cijfers te komen ?

 

M.i. is het altijd de insteek om voldoende beheersvergoeding aan de Holding te verstrekken dat daarin alle loonkosten en eventuele pensioenopbouw mogelijk is en er vermogen in de Holdong opgebouwd kan worden.

 

Wat is anders het nut van de Holding ?

 

Wellicht dat de afgedragen BTW ook voor de fiscale eenheid is ? Dan zijn voornoemde bespiegelingen niet volledig.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Alle reacties samenvattend

 

mthomas komt met fictieve bedragen op basis waarvan je dus geen definieve conclusies kunt trekken en wij moeten links en rechts aannames doen om de reactie enig hout te laten snijden. Maar mthomas is op zoek naar zekerheid over de juistheid. Hij zegt zijn boekhouder en assitent wel te vertrouwen. De enige manier om met zekerheid uitspraken te doen is als de juiste cijfers bekent zijn en alle feiten en omstandigheden van die holding inzichtelijk. Het spreekt voor zich dat je dat niet allemaal op het forum zet.

Dus in dit geval lijkt mij het nuttigst om hen gewoon even de vraag te stellen, in de categorie "Ik snap het wel, maar begijp het niet helemaal" Er niks mis met een ondernemer die geregeld vraagt naar de wijze van tot standkoming van de cijfers. Het motto van elke ondernemer zou moeten zijn "vertrouwen is goed, controleren (verifieren) is beter". Dus vraag gewoon om een toelichting.

 

De boekhouder zal met de juiste bedragen denk hooguit een half uurtje nodig hebben om even een paar zaken op een rij te zetten en uit te leggen waarom het lijkt dat er meer betaald word dan erin komt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.