• 0

Belastingprobleem, boekhouder denkt anders

Beste leden,

 

Ik zit met het volgende ''probleem''. Ik heb 2 jaar geleden een webshop gehad die ik met verlies heb verkocht en die ook nooit goed winst heeft gedraaid (wegens kosten/tnt probleem etc). Nu is het zo dat ik daarnaast ook een 40-tal website's run die voornamelijk op informatie draaien en Adsense advertenties. Deze website's brengen langzaamaan inkomsten binnen, maar geen schrikbarende getallen.

 

Nu vroeg ik aan de boekhouder vandeweek of hij de startersaftrek mee had genomen in zijn cijfers, zijn antwoord was nee aangezien hij die cijfers niet kon herleiden (logisch heb die shop niet meer, maar hij zag niet in dat ik zoveel met al die andere website's bezig ben). Nu heb ik hem erop gewezen en gevraagd alsnog dit toe te passen aangezien ik er weldegelijk aan kom om zodoende die extra aftrek te krijgen. Ik heb hem uitgelegd dat deze website's inderdaad weinig opbrengen, maar dat ze speciaal voor Google zijn geschreven en het kan gewoon 1-2 jaar duren voordat ze rendabel worden. Volgens hem is dit een ''grijs gebied'' en twijfeld hij of de Belastingdienst dit ziet als ondernemen (lijkt mij wel?). Nu zegt hij dat hij best dit voor mij wil regelen, maar dan wel met mijn handtekening eronder. Wat moet ik doen?

 

PS Stukje uit onze conversatie:

 

[13:26:14] xxxxx: sorry ik zie dit niet als iets wat echt aan alle eisen voldoet

[13:26:43] xxxxx: debiteuren risico is er namelijk niet

[13:26:46] xxxxx: erg zware investeringen ook niet

 

Dit is toch volstrekt logisch met website's die informatief zijn geschreven. Waarom zou ik uberhaupt veel investeren etc etc?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zijn deze conclusies dan juist? Zijn voorbeelden.

 

1)

Ik ben 4 jaar ondernemer. Daarvoor (jaar lang) niet. Ik heb maar twee keer (twee willekeurige jaren) gebruik gemaakt van zelfstandigen aftrek (deze waren dan automatisch verhoogd) dan kom ik niet meer in aanmerking voor nog een verhoging (startersaftrek).

2)

In de twee jaren dat ik zelfstandigenaftrek nam dan werd dit verhoogt onafhankelijk van winst of verlies.

 

Men kan dus niet kiezen voor startersaftrek maar wel kiezen voor het te gebruiken van zelfstandigenaftrek Klopt dit?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja Brood, dat laatste klopt. Het is zoals Ronaldinho al aangaf: voldoe je als IB-ondernemer aan het urencriterium, dan heb je recht op zelfstandigenaftrek (ZA). Het is uiteraard aan jou om dat recht al of niet te benutten. Ben je starter en claim je terecht je recht op ZA, dan wordt die ZA verhoogd met de startersaftrek (SA). Maar je hebt maar 3 kalenderjaren recht op SA en alleen als je in die jaren ook aan het urencriterium voldoet.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

Heren,

 

Ik bied hierbij mijn excuses aan voor de verkeerde informatie. Ik was namelijk van de volgende pagina uitgegaan. Daar staat duidelijk een 0 en negatief is minder. Ik redeneerde daardoor dat de zelfstandige aftrek niet van toepassing was bij negatieve winst

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2010/veranderingen2010-05.html

 

Echter, hier staat een streepje en na contact met de belastingdienst is het streepje de juiste, zie

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2010/veranderingen2010-05.html

 

Het is zelfs zo dat indien je recht hebt op startersaftrek (het begin van je onderneming) dat de zelfstandige aftrek volledig mag worden toegepast voor de eerste schijf en die mag dan ook nog eens een keer verhoogd worden met startersaftrek. Bij een negatieve winst wordt je fiscale winst dus sterk verlaagd.

 

Indien je door de startperiode heen bent, is de zelfstandige ten hoogste de winst en bij negatieve winst 0.

 

Zo is mij telefonisch uitgelegd.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander

Super voor je bekering en aanvulling. Je reacties hebben toch geleid tot continuering en zette meerderen op de punt van hun stoel. Bedankt.

Ik snap alleen je dubbele link niet.

Ik vat het maar op als twee keer min is ook plus. (- x - = + ).

Maar de nominatie voor de reus gaat naar............................Starterscoach.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.