• 0

autobranche bijtelling

 

Ik ben franchisegever voor een verkeersschool.

Alle Franchisenemers hebben eigen lesauto's

 

We hebben 3 auto's zelf : VW Transporter voor aanhanger les, deze word per/uur verhuurd incl provisie

: Skoda Fabia Combi automaat, deze word ook per/uur verhuurd incl provisie

: Audi A3 voor B lessen, gebruik ik zelf en word incidenteel verhuurd

 

Om prive te rijden hebben we de Skoda gekozen, gezien de beschikbaarheid ( auto word 10 uurtjes per week verhuurd)

 

Aangezien de auto's niet altijd beschikbaar zijn, zou ik eigenlijk wel eens ander voertuig willen gebruiken.

Bovendien is de transporter makkelijker vrij te plannen tijdens vakanties, BE dagcursussen kan je uitstellen, klanten op de skoda rijden vaak uurtje per week.

 

De regeling voor de autobranche, kan ik die gebruiken?, dus dat ik bijvoorbeeld auto A 30 dagen bijtel auto B 300 dagen en auto C de overige 35 dagen

 

En als dat niet kan, wat kan ik danper brief aan de inspecteur voorstellen,

 

Alle 3 bijtellen is lijkt me ook niet redelijk

 

dank

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De “Handreiking bijtelling privégebruik auto voor de autobranche”, zoals het formeel heet, is volgens mij alleen voor werknemers. Voor de loonheffingen dus.

Daar kan je dan als ondernemer eigenlijk geen gebruik van maken (lijkt mij). Maar je kan natuurlijk altijd bellen (0800-0543) en vragen hoe de belastingdienst daar zelf over denkt.

 

In principe moet je als ondernemer in dit geval ‘bijtelling’ in je resultaat verwerken (ik neem aan dat je een eenmanszaak hebt), of een sluitende km administratie voeren (waaruit dan blijkt dat een of meerdere auto’s niet privé gebruikt worden).

Dat is niet leuk, maar formeel werkt het zo.

 

Dit is trouwens de “Handreiking”:

http://www.belastingdienst.nl/download/1910.html

 

Link naar reactie
  • 0

Dank u voor snelle reactie, Vreemd dat voor ondernemers andere regels gelden. Ik kon hierover al niks vinden op de site van belastingdienst. Die Audi zakelijk houden lukt nog wel. Maar de skoda blijft in verhuur tijdens mijn vakantie, een auto huren zou toch belachelijk zijn als ik er nog 2 heb. Van mezelf huren en opbrengst als winst boeken mag volgens mij ook niet. Dan zou ik hem dus moeten verhuren aan het gezin waar we altijd mee gaan, op papier dan

Link naar reactie
  • 0

Van mezelf huren en opbrengst als winst boeken mag volgens mij ook niet.

 

 

Feitelijk doe je dit als je bijtelt, alleen tel je de bijtelling niet bij je winst op maar trek je minder van je winst af omdat je kosten minder worden (kip of ei...). Voordeel is dat je je het hele jaar nooit meer zorgen hoeft te maken over de kilometers en de administratie en lekker mag tuffen in deze auto.

 

 

Dan zou ik hem dus moeten verhuren aan het gezin waar we altijd mee gaan, op papier dan.

 

 

Dit lijkt mij niet echt de bedoeling en is gewoon fraude (ik heb laatst iets "met de mantel der liefde bedekt" en kreeg meteen een kneus, dus ik moet blijkbaar harder zijn ;D). Bovendien weet ik niet zo zeer of jouw verzekering daar zou blij mee is (zakelijk verhuur is toch iets anders als particuliere verhuur en heeft een heel ander risico) - ik weet niet of de auto dan verzekerd is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

.

Fraude, dat zie ik niet, ik betaal toch, uit privé kas, een winstgevend tarief,

 

Hmm, ik lees toch echt:

 

... op papier dan

 

Citaat http://nl.wikipedia.org/wiki/Fraude: Fraude is een vorm van bedrog; de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid.

 

 

Dat je moeite hebt met de wet- en regelgeving omtrent fiscale zaken kan ik begrijpen (deze is in mijn ogen ook niet altijd redelijk) maar het is wel waar we mee moeten werken. Ik begrijp dus wel degelijk wat je zegt (dat twee auto's bijtellen onredelijk kan zijn) maar ik ben bang dat je het er gewoon mee moet doen :(

 

Ik denk dat Joost (en Joost heeft het bijna altijd goed!) je al de enige mogelijkheid heeft aangereikt die je hebt: vraag om toestemming bij de fiscus en onderbouw dat met de argumenten die je hier ook geeft. Alleen zo krijg je 100% zekerheid over de mogelijkheid of je deze regeling mag toepassen. Wij zien het hier niet (al willen we het dus echt wel zien, daar ligt het niet aan) maar als de inspecteur wel meegaat kan het wel degelijk mogelijk worden!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je,

Ik ga de inspecteur schrijven.

 

Op papier bedoelde ik, als je eenmanszaak heb dan maak je het natuurlijk niet echt over.

 

Krijg ik geen toestemming, dan huur ik wel. Al voel ik me dan wel vreemd.

 

De Audi word bijgehouden met tevler.

De bus houd ik bij op papier al stuur ik geen facturen waar de km stand op staat, moet dit wel?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.