• 0

Oproep: Ervaringen met terugvordering WAO?

Beste mensen,

 

Mijn vader zit al jaren voor 80-100% in de WAO. Daarnaast is hij, om niet de rest van zijn leven niks te doen, een eigen vertaalbedrijfje gestart. Dit is wat de overheid stimuleert.

Begin 2009 heeft hij het UWV een mail gestuurd met de vraag hoeveel hij komend jaar mag bijverdienen. Dat kon het UWV hem niet vertellen; dat weten ze pas aan het einde van 2009. Dus hij kreeg het advies om het bedrag van 2008 aan te houden: Ongeveer 10.000 euro.

 

Hij heeft vorige week een brief gekregen, dat hij in 2009 teveel heeft verdiend: Hij heeft 10.850 euro omzet gemaakt, dat is 850 euro, 1,2% teveel. Wat moet hij nu terugbetalen: Bijna 12.000 euro! Dus meer dan hij als ondernemer aan omzet heeft gemaakt. Hij wordt nl. teruggezet in percentage arbeidsongeschiktheid, van 80-100% naar 65-80%. Ik vind deze regeling zeer onrechtvaardig, en erg ontmoedigend voor mensen die actief aan het arbeidsproces willen blijven deelnemen, ondanks hun beperking. Natuurlijk wil mijn vader terugbetalen wat hij teveel heeft verdiend, dat is logisch. Maar dit bedrag is absurd. Ik heb dit aangekaart bij Uitgesproken EO, en zij gaan kijken of ze er een item over kunnen maken. Daarvoor hebben ze meer van dit soort verhalen nodig.

 

Heeft u een soortgelijke ervaring, of kent u iemand die hierover kan meepraten? Mail mij dan alstublieft: bats@prevented.net.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste HesB,

 

Herkenbaar verhaal, zeer onrechtvaardig en heeft inderdaad ook de uitwerking dat mensen gedwongen thuiszitten (of het in elk geval zo ervaren).

Ik ken persoonlijk ook 2 van dit soort verhalen, met vergelijkbare percentages en bedragen qua terugval. Ik weet echter ook vrijwel 100% zeker dat deze personen niet mee willen werken aan een reportage. maar wilde toch even reageren.

In 1 geval is het probleem opgelost door de jaarrekning over 2009 te herzien, waar door toepassing van wat extra afschrijving en wat extra (vergeten) kosten het herziene inkomen uit te komen onder de grens en dit is geaccepteerd door het UWV.

 

In het andere geval was de overschrijding letterlijk enkele tientjes in 2009 en is bezwaar ingediend dat dit onredelijke consequenties heeft voor betreffende uitkeringsgerechtigde, deze heeft in 2009 een goed jaar gehad zowel zakelijk als qua gezondheid maar heeft in 2010 vrijwel niets kunnen verdienen. het bezwaar loopt nog.

 

Ik hoop het lukt om enkele verhalen te verzamelen, dat moet via forums toch lukken. De regeling voor arbeidsongeschikten moet in mijn optiek echt versoepeld worden, in beide gevallen vinden die ik ken vinden de uitkeringsgerechtigde het logisch dat zij een deel van hun inkomsten moeten afstaan maar dat een paar 100 euro overschreiding tot een correctie van 10.000 euro leid is onredelijk omdat je heel moeilijk is gedurende het jaar goed bij te houden of je al boven de grens zit, en als dat zo is moet je dan stoppen? als gezegd veel "chronische WAO-ers" kunnen het ene jaar (maand) meer als de andere en door deze rigide regel word je de mogelijkheid ontnomen om je eigen positie te verbeteren en het vinden van een loondienst betrekking blijkt ook vaak heel moeilijk omdat werkgevers het risico niet durven nemen.

 

Link naar reactie
  • 1

Vooropgesteld:

 

Ik wil hier niet de "moraalridder" uit hangen maar ik wil bij dit verhaal toch wel een opmerking plaatsen.

 

Als ik de casus goed begrijp dan wensen diverse mensen net iets minder te verdienen dan er maximaal binnen de bestaande regels toegestaan wordt.

Zij willen dus niet de mogelijkheden van hun eigen onderneming optimaal benutten om daarmee niet, een deel van, hun uitkering te verspelen.

 

Hoewel ik best begrijp dat er per individu naar de regels gekeken moet worden vind ik het, in het algemeen, niet terecht dat men zoveel mogelijk probeert te "genieten" van de mogelijkheden die deze verzorgingsstaat biedt terwijl er duidelijk alternatieven voorhanden zijn, temeer daar er op deze wijze gekort gaat worden op uitkeringen van mensen die hier wel volledig afhankelijk van zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan,

 

Het lijkt er inderdaad op dat je de casus niet goed begrijpt. Het gaat niet om 'minder wensen te verdienen', of om 'zoveel mogelijk te "genieten" van de verzorgingsstaat'. Ik weet niet of je zelf arbeidsongeschikt bent, maar het is niet iets om van te genieten om zo ziek te zijn dat je je eigen natje en droogje niet kunt verdienen. Voor veel mensen is dat erg moeilijk. Kijk maar eens hoeveel mensen - en dan vooral mannen - hun eigenwaarde voor een groot deel halen uit wat ze op de werkvloer presteren. Super dus dat het mogelijk is om toch, binnen je mogelijkheden, jezelf te ontplooien op de arbeidsmarkt.

Wat jammer dan dat je vervolgens, als je 1,09% teveel verdient, 110% moet terugbetalen. Waarmee het hebben van een eigen onderneming je dus geld kost. En dan is het de vraag of je het geld daarvoor hebt.

 

Er zijn niet zoveel alternatieven voorhanden als je zo ziek bent. Je bent dus wel degelijk afhankelijk van een uitkering. In het geval van mijn vader bijvoorbeeld, komt het regelmatig voor dat hij maanden niet kan werken. En dus geen inkomsten heeft.

 

Misschien moet je je volgende keer iets meer verdiepen in het onderwerp voordat je toch wel een beetje de moraalridder uithangt... ;-)

 

Groetjes, Hester

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat deze mensen niet willen meewerken aan een reportage. Toch zou ik graag hun verhalen horen, zodat ik het geanonimiseerd kan doorgeven. De reactie is nu namelijk regelmatig: Ach, je mag toch blij zijn dat je geld van de overheid krijgt, dan moet je ook niet zeuren als je wat moet terugbetalen. Er zijn dus kennelijk nog wat meer sprekende voorbeelden nodig om duidelijk te maken hoe schrijnend de uitwerking van deze regeling kan zijn.

 

Graag hoor ik van je, via mijn privémail?

 

Hartelijke groet,

Hester

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn genoeg forums waar je in contact kunt komen met mensen hierover.

Vroeger had je het WAO Cafe, maar zag dat dit inmiddels niet meer bestaat. Jammer want hierop kon je heel makkelijk contact leggen met lotgenoten.

Neem even een kijkje op forums voor mensen met bvb. een chronische ziekte (CVS, reuma, fibromyalgie, ziekte van Crohn,...) en plaats daar een topic, denk dat je daar sneller getuigenissen zult vinden.

Veel succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.