Ik onderschrijf zijn conclusie dat we het aan 't verkloten zijn. Zijn suggestie om meer in "kennis" te investeren steun ik niet. We zouden wat meer in "economie" moeten investeren en wat concurrerender moeten worden. Ophouden met polderen en aan de bak! Geld verdienen, mars!
Brinkhorst: Nederland niet slim genoeg
Nederland gaat zijn economische ondergang tegemoet en daar lijken we ons nog niet druk over te maken ook. Minister Brinkhorst gruwt van die onverschilligheid en vindt dat Nederland eens goed wakker geschud moet worden. "We zijn zachtjesaan irrelevant in de wereld aan het worden."
De minister verzucht dat het misschien nog wel te goed gaat met Nederland. Hij hekelt de stroperigheid waarmee in Nederland beslissingen worden genomen. Hij is van mening dat het gevoel voor urgentie ontbreekt. Er is volgens hem in Nederland te lang weerstand geweest tegen verandering, zowel in het bedrijfsleven als in de politiek. En nu moeten de bakens hoognodig verzet worden. "We zijn de afgelopen vijftien jaar 30% armer geworden ten opzichte van de Verenigde Staten. Het gaat hier ook helemaal niet goed als je kijkt naar de woningnood en de wachtlijsten bijvoorbeeld. Het probleem met Nederland is dat hier de prikkel ontbreekt om het beter te doen dan de rest. We zijn een gelijkschakelingsland. Er moet een betere balans komen tussen sociale rehtvaardigheid en concurrentie. Dertig jaar geleden konden we ons afschermen van de buitenwereld en ons eigen systeem in stand houden. Dat kan nu niet meer. Daar moeten mensen zich van bewust worden. Het lijkt erop dat naarmate ik ouder word, ik steeds progressiever en radicaler word."
Om het tij te keren en de concurrentie met landen als China en India in de toekomst te kunnen volhouden moet Nederland naar een kennisintensieve economie toe. Vandaar dat Brinkhorst al direct liet weten dat onderwijs en innovatie moeten worden uigezonderd van een nieuwe bezuinigingsronde. Economische groei is volgens Brinkhorst prioriteit voor het kabinet. Innovatie en kennis zijn voorwaarden om te groeien. "Daar moet je dus niet op bezuinigen. Het bedrijfsleven moet je ook geen grote lastenverzwaringen opleggen want daarmee rem je de economische groei ook."
Geld alleen is niet voldoende om de Nederlandse economie slimmer en concurrerender temaken, beseft Brinkhorst. Hij pleit voor een economisch migratiebeleid zoals in Australië of de Verenigde Staten. Nederlandse onderzoekers vertrekken naar het buitenland omdat ze het daar beter hebben. "Dan moeten wij buitenlandse kenniswerkers naar Nederland halen. "Een van de problemen waar de buitenlandse onderzoekers tegen aan lopen is de lange procedure bij het krijgen van een verblijfsvergunning. Maar ook het ambitieniveau van mensen die hier al werken moet omhoog, vindt Brinkhorst. "Het is al normaal dat we zeggen dat we tien minuten te laat komen door de file of de vertraagde trein. We zijn dus al gewend dat dingen niet goed functioneren."
Brinkhorst wil ook dat mensen langer blijven werken. Zelf begon hij op zijn 66ste nog aan het ministerschap.
Bron: Nederlands Dagblad
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nils de Witte
Nils de Witte
Minister Brinkhorst gaat vrienden maken ;D
Ik onderschrijf zijn conclusie dat we het aan 't verkloten zijn. Zijn suggestie om meer in "kennis" te investeren steun ik niet. We zouden wat meer in "economie" moeten investeren en wat concurrerender moeten worden. Ophouden met polderen en aan de bak! Geld verdienen, mars!
Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3052-brinkhorst-nederland-niet-slim-genoeg/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag