• 0

Brinkhorst: Nederland niet slim genoeg

Minister Brinkhorst gaat vrienden maken ;D

 

Ik onderschrijf zijn conclusie dat we het aan 't verkloten zijn. Zijn suggestie om meer in "kennis" te investeren steun ik niet. We zouden wat meer in "economie" moeten investeren en wat concurrerender moeten worden. Ophouden met polderen en aan de bak! Geld verdienen, mars!

 

Brinkhorst: Nederland niet slim genoeg

Nederland gaat zijn economische ondergang tegemoet en daar lijken we ons nog niet druk over te maken ook. Minister Brinkhorst gruwt van die onverschilligheid en vindt dat Nederland eens goed wakker geschud moet worden. "We zijn zachtjesaan irrelevant in de wereld aan het worden."

 

De minister verzucht dat het misschien nog wel te goed gaat met Nederland. Hij hekelt de stroperigheid waarmee in Nederland beslissingen worden genomen. Hij is van mening dat het gevoel voor urgentie ontbreekt. Er is volgens hem in Nederland te lang weerstand geweest tegen verandering, zowel in het bedrijfsleven als in de politiek. En nu moeten de bakens hoognodig verzet worden. "We zijn de afgelopen vijftien jaar 30% armer geworden ten opzichte van de Verenigde Staten. Het gaat hier ook helemaal niet goed als je kijkt naar de woningnood en de wachtlijsten bijvoorbeeld. Het probleem met Nederland is dat hier de prikkel ontbreekt om het beter te doen dan de rest. We zijn een gelijkschakelingsland. Er moet een betere balans komen tussen sociale rehtvaardigheid en concurrentie. Dertig jaar geleden konden we ons afschermen van de buitenwereld en ons eigen systeem in stand houden. Dat kan nu niet meer. Daar moeten mensen zich van bewust worden. Het lijkt erop dat naarmate ik ouder word, ik steeds progressiever en radicaler word."

 

Om het tij te keren en de concurrentie met landen als China en India in de toekomst te kunnen volhouden moet Nederland naar een kennisintensieve economie toe. Vandaar dat Brinkhorst al direct liet weten dat onderwijs en innovatie moeten worden uigezonderd van een nieuwe bezuinigingsronde. Economische groei is volgens Brinkhorst prioriteit voor het kabinet. Innovatie en kennis zijn voorwaarden om te groeien. "Daar moet je dus niet op bezuinigen. Het bedrijfsleven moet je ook geen grote lastenverzwaringen opleggen want daarmee rem je de economische groei ook."

 

Geld alleen is niet voldoende om de Nederlandse economie slimmer en concurrerender temaken, beseft Brinkhorst. Hij pleit voor een economisch migratiebeleid zoals in Australië of de Verenigde Staten. Nederlandse onderzoekers vertrekken naar het buitenland omdat ze het daar beter hebben. "Dan moeten wij buitenlandse kenniswerkers naar Nederland halen. "Een van de problemen waar de buitenlandse onderzoekers tegen aan lopen is de lange procedure bij het krijgen van een verblijfsvergunning. Maar ook het ambitieniveau van mensen die hier al werken moet omhoog, vindt Brinkhorst. "Het is al normaal dat we zeggen dat we tien minuten te laat komen door de file of de vertraagde trein. We zijn dus al gewend dat dingen niet goed functioneren."

 

Brinkhorst wil ook dat mensen langer blijven werken. Zelf begon hij op zijn 66ste nog aan het ministerschap.

 

Bron: Nederlands Dagblad

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja volgens mij begint dat slappe gehap al op de middelbare school (voor diegenen die het doorzettingsvermogen hebben om daar heen te gaan) Het is nu al zo dat een groot deel van de leerlingen niet eens het eindpapiertje haalt, psychologische problemen heeft en "wegens omstandigheden" zijn school niet heeft afgemaakt.

 

Kleine kinderen hebben het "zo druk" en hebben "geen tijd voor ontspanning" Nee logisch als je naast je school moet: zwemmen, voetballen, tennissen en natuurlijk nog naar ballet en scouting.

 

RSI en ADHD zijn de populairste aandoeningen onder jeugdigen en sommige scholen (las ik vandaag) moeten een speciale regeling treffen omdat leerlingen extreem vaak naar de orthondothist moeten en daardoor hun lessen missen....

 

Mensen werken van stipt 09:00 tot nauwelijks 17:00 en klagen dan nog over extreem hoge werkdruk en verschrikkelijk lange dagen. Ondertussen bouwen ze stapelshoge vakantiedagen en vut en weet ik het wat allemaal op...

 

Vergelijk dat met de Jappaners die met een houten stok worden grootgebracht en minimaal 11 uur per dag werken en de vraag waarom Nederland zo achter loopt is snel beantwoord.

Link naar reactie
  • 0

Mensen werken van stipt 09:00 tot nauwelijks 17:00 en klagen dan nog over extreem hoge werkdruk en verschrikkelijk lange dagen. Ondertussen bouwen ze stapelshoge vakantiedagen en vut en weet ik het wat allemaal op...

 

Het gaat niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit en daar ontbreekt het in NL aan. Veel ondernemingen zijn verworden tot logge instellingen waar men tot niets anders in staat is dan oeverloos brainstrommen, vergaderen, overleggen, lunchen (om nog maar te zwijgen van de heidesessies en het koffie-automatenoverleg), zonder dat er ook maar concrete beslissingen worden genomen. Toevallig dat ik op dit moment ben betrokken in de reorganisatie en we daar eens hebben gekeken hoeveel tijd de medewerkers effectief besteden aan de primaire taak waarvoor men is aangenonen. De desbetreffende opdrachtgever is zich leplazerus geschrokken. Gemiddeld besteden de medewerkers maar 0,3 tot 0,4 fte van de tijd aan functietaken. De overige tijd wordt besteed aan activiteiten als voornoemd. Overleg is niet erg, zolang het maar constructief is en bijdraagt aan verbeteringen en dat ontbreekt er nu juist maar al te vaak aan.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel eens gesteld dat een medewerker in loondienst op een gemiddelde werkdag 2 uur effectief bezig is met zijn functie. Deze stelling had betrekking op kantoorfuncties met name achter de pc, bijvoorbeeld programmeren of ontwerpen.

 

Daarmee bedoel ik dus niet dat er 6 uur koffie gedronken en gelanterfant wordt, maar wel extreem veel tijd gaat zitten in overleg/vergaderen en taken/activiteiten die niet bij de functie horen.

 

Het blijft echter de vraag of dit zo erg is. Veel tijd gaat zitten in dingen die welliswaar niet bij de functie horen, maar wel bijdragen aan de algele productiviteit (bijv: programmeur fixed pc van collega bij verkoop).

 

Ook wordt het al dan niet rendabel zijn van een medewerker berekend door de productiviteit per dag/week/whatever, en daarin is alle 'verloren' tijd wel meegewogen. Dat zijn gewoon sommetjes als "als 2 programmeurs samen 4 scripts per week maken, hoeveel maken 4 programmeurs dan samen in 4 weken?"

 

Het voordeel van dit alles is dat je er als effectief werkende zelfstandige aardig voorbij kunt fietsen als je kijkt naar prijs/prestatie verhoudingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Daarmee bedoel ik dus niet dat er 6 uur koffie gedronken en gelanterfant wordt, maar wel extreem veel tijd gaat zitten in overleg/vergaderen en taken/activiteiten die niet bij de functie horen. Het blijft echter de vraag of dit zo erg is. Veel tijd gaat zitten in dingen die welliswaar niet bij de functie horen, maar wel bijdragen aan de algele productiviteit (bijv: programmeur fixed pc van collega bij verkoop).

 

Mijn ervaring is nu juist dat er veel te veel overleg plaats vindt om te kunnen werken, zo ook bij de opdrachtgever voornoemd. Dit kan aanmerkelijk effectiever. Bij de opdrachtgever voornoemd heb ik een heel eenvoudig instrument ontwikkeld waarmee het werkoverleg al voor ruim 40% is gereduceerd. Zodra dit instrument organisatiebreed wordt ingevoerd behoort naar verwachting 80% van het overleg tot het verleden. Deze opdrachtgever is niet uniek, ik tref vergelijkbare situaties bij meer van onze opdrachtgevers aan. De problemen zijn met relatief eenvoudige automatiseringsmiddelen op te lossen, maar men maakt van de mogelijkheden geen gebruik. Een belangrijke oorzaak van dit probleem ligt in het feit dat organisaties te weinig inventief zijn met de beschikbare middelen en werknemers niet stimuleren om mee te denken aan het verbeteren van processen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat naarmate ik ouder word, ik steeds progressiever en radicaler word

Kijk, ik heb hem altijd al wel een beetje wat in die gast gezien, maar nu ie dit zegt, zou ie van mij toch echt een reusje krijgen als ie lid van HL zou zijn!

 

Brinkhorst wil ook dat mensen langer blijven werken. Zelf begon hij op zijn 66ste nog aan het ministerschap

Maar dat vinnik dan weer niks ;D

 

Het is al normaal dat we zeggen dat we tien minuten te laat komen door de file of de vertraagde trein. We zijn dus al gewend dat dingen niet goed functioneren

Nog sterker: twee weken terug presteerde een medewerker van een kennis van me twee dagen niet te komen doordat er donderdag en vrijdag sneeuw lag (terwijl die gast vlakbij het station woont!). Ongelooflijk!

Link naar reactie
  • 0
Nog sterker: twee weken terug presteerde een medewerker van een kennis van me twee dagen niet te komen doordat er donderdag en vrijdag sneeuw lag (terwijl die gast vlakbij het station woont!). Ongelooflijk!

 

Tja, zo gaat Nederland helemaal naar de kl#te >:(

 

Eerlijk gezegd vind ik de gemiddelde orgernemer in Nederland erg weinig ondernemend. Een handjevol "vrienden" daargelaten, is het merendeel gemakzuchtig en lui.

 

Ik ontmoet steeds meer ondernemers en kenniswerkers van buitenlandse afkomst (vooral bulgaren en czechen) die hier de "opportinities" komen oppikken. Ze kennen de wegen en gebruiken hier nog niet zo goed, maar ze vormen nu al netwerken om elkaar de weg te wijzen. Daarbij zijn ze handig, doortastend, charmant en gemotiveerd. Een dodelijke combinatie.

 

Anyway, het zou me niks vebazen dat binnen 5 tot 10 jaar meer dan de helft van de Technostarters in Nederland van oost europeese afkomst is. Maar ja, alles beter dan geen economie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
kenniswerkers van buitenlandse afkomst (vooral bulgaren en czechen).......Maar ja, alles beter dan geen economie

Daar ben ik nou eventjes niet mee eens....

Deze "kenniswerkers" hebben inderdaad hun eigen netwerk, echter die bestaat grotendeels uit intimidatie en maffiapraktijken...

Dan liever nog een paar van die "luie hollanders"...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik ontmoet steeds meer ondernemers en kenniswerkers van buitenlandse afkomst (vooral bulgaren en czechen) die hier de "opportinities" komen oppikken. Ze kennen de wegen en gebruiken hier nog niet zo goed, maar ze vormen nu al netwerken om elkaar de weg te wijzen. Daarbij zijn ze handig, doortastend, charmant en gemotiveerd. Een dodelijke combinatie.

 

Anyway, het zou me niks vebazen dat binnen 5 tot 10 jaar meer dan de helft van de Technostarters in Nederland van oost europeese afkomst is. Maar ja, alles beter dan geen economie.

 

Nils, misschien een beetje gewaagde stelling. Maar ingeval deze technostarters er zorg voor dragen dat ze hun verdiensten ook toe laten komen aan de Nederlandse economie, dan vind ik het op zich niet eens zo erg. Je zegt, alles beter dan geen economie. Dit is precies hoe ik erover denk. Zolang buitenstaanders maar niet profiteren van de situatie en daarna heel hard in hun vuistje lachend wegrennen, mij best!

 

Bijvoorbeeld: ik ben het punt allang voorbij waarbij ik dacht dat er in Nederland fatsoenlijke software otnwikkeling plaatsvindt, laat staan innovatie gedaan wordt op dat gebied. (morgen zullen we trouwens zien in hoeverre dat ook waar blijkt te zien - Jacquard matchmaking event in Utrecht over innovatie in de software industrie). Zodra buitenlandse firma's hier komen innoveren, mij best, dan wordt er tenminste nog geïnnoveerd. En daarnaast: onze overheid is niet capabel om het klimaat te verbeteren ben ik van mening. Dan maar bedrijven - desnoods - uit het buitenland die ditt proberen te bewerkstelligen.

 

Klinkt een beetje zwart-kijkerig, ik snap dat jij er anders tegenaan wil kijken vanwege jouw insteek hierin...

Link naar reactie
  • 0

kenniswerkers van buitenlandse afkomst (vooral bulgaren en czechen).......Maar ja, alles beter dan geen economie

Daar ben ik nou eventjes niet mee eens....

Deze "kenniswerkers" hebben inderdaad hun eigen netwerk, echter die bestaat grotendeels uit intimidatie en maffiapraktijken...

Dan liever nog een paar van die "luie hollanders"...

 

Uhh, over wat voor kennis heb je het dan? Carnal knowlage?

 

Er lopen op de universiteiten aardig wat aio's en postdoc's rond die volgens mij niks te maken hebben met maffia of vrouwenhandel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Zijn suggestie om meer in "kennis" te investeren steun ik niet.

 

ik krijg ook steeds meer het gevoel dat kennis het niet meer is waarop nederland zich moet profileren. er zijn zoveel initatieven geweest en het slaat niet aan. nu weer het technoplatform, en daar is toch ook niet iedereen enthousiast over. maar wat blijft er dan over voor nederland? de haven van duitsland of -gezien de toenemende vergrijzing- een pensioenoord?

Link naar reactie
  • 0

Zijn suggestie om meer in "kennis" te investeren steun ik niet.

 

ik krijg ook steeds meer het gevoel dat kennis het niet meer is waarop nederland zich moet profileren. er zijn zoveel initatieven geweest en het slaat niet aan. nu weer het technoplatform, en daar is toch ook niet iedereen enthousiast over. maar wat blijft er dan over voor nederland? de haven van duitsland of -gezien de toenemende vergrijzing- een pensioenoord?

 

Kennis is dood. Kennis "op de plank" is waardeloos. Kennis is binnen de kortste keren achterhaald door betere kennis. Het schrijft veel te snel af. Talent daarintegen is zeer waardevol. Talent om voortdurend "state of the art" kennis te genereren (en te verkopen natuurlijk) is uitermatie waardevol. Dus weg met de kennis, leve het talent ;D

 

Ik heb zoiezo meer vertrouwen in personen dan in papier.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

maar wat blijft er dan over voor nederland? de haven van duitsland of -gezien de toenemende vergrijzing- een pensioenoord?

 

Mogelijk blijft er op langere termijn helemaal niet zoveel over van nederland. Op een of andere manier wil het als superieure high-tech staat niet zo lukken. Goederen verzeulen hebben we hier altijd al gedaan, op zich een mooie bron van inkomsten, maar niet iets waar grote groei van kunt verwachten. Als pensioen-oord is nederland ook ongeschikt - het klimaat is metereologisch gezien te bar, en fiscaal gezien te duur voor de rijkere pensionado.

 

Wat mij betreft heeft het hele land een flinke douw nodig, en dan in de richting van 'werken voor je geld'. Een economie waarin een grote meerderheid van de bevolking in allerlei uitkeringen belandt is niet houdbaar. Als je bekijkt hoeveel mensen er nu al in de WW, WAO, bijstand, AOW etc zitten, denk ik dat het zeer moeilijk wordt bij verdere vergrijzing die dingen nog op te brengen.

 

Ondertussen loopt de koopkracht van de groep die wel productief is terug door blijvend hoge belastingen, prijsstijgingen op veel goederen (die veelal niet in prijsindexen voorkomen) en (europese) importheffingen op allerhande producten.

 

Vroeg of laat zal dat er wel voor zorgen dat een aardige groep van 'verdieners' besluit de rugzak vol bakstenen af te werpen en zijn heil elders te zoeken. Niet dat dat voor het individu zo dramatisch hoeft te zijn: Als er een grote emigratie-stroom naar een bepaald land of gebied ontstaat is de kans wel aanwezig dat (zakelijke) relaties tussen die mensen gewoon voortgezet worden op andere grond.

Link naar reactie
  • 0

 

Mogelijk blijft er op langere termijn helemaal niet zoveel over van nederland. Op een of andere manier wil het als superieure high-tech staat niet zo lukken.

 

Een van de redenen daarvan is dat we achterlopen met Amerika en Engeland. Als je kijkt naar de universiteiten die daar al met venture capitalist constructies werken.

Voorbeeldje: Oxford universiteit heeft een fonds van 11 miljoen pond om technostarters bij te staan die op de universiteit hun roots hebben.

 

Ook in Duitsland is momenteel een groot debat gaande waarin men naar het amerikaans model wil van een paar exclusieve ivy-leage universiteiten, die doordat het collegegeld schrikbarend duur is, veel geld hebben voor R&D.

 

Wat mij betreft heeft het hele land een flinke douw nodig, en dan in de richting van 'werken voor je geld'. Een economie waarin een grote meerderheid van de bevolking in allerlei uitkeringen belandt is niet houdbaar

Gaat ook verandering in komen, alleen we moeten het niet zo ver doorvoeren als in amerika.(waar de zwakkeren het enorm slecht hebben)

Toekomst hier is natuurlijk niet alleen Nederland maar een gezamenlijk Europa wat een front moet gaan vormen tegen Amerika.

 

Link naar reactie
  • 0

Gaat ook verandering in komen, alleen we moeten het niet zo ver doorvoeren als in amerika.(waar de zwakkeren het enorm slecht hebben)

 

Toekomst hier is natuurlijk niet alleen Nederland maar een gezamenlijk Europa wat een front moet gaan vormen tegen Amerika.

 

Als libertarier denk ik dat we er wel heel ver mee moeten gaan. Het is misschien niet dat altijd even humaan overkomt, maar als je een race wilt winnen moet je toch zorgen dat jouw wagen de lichtste is bij gelijk vermogen.

 

Met een groot en duur sociaal stelsel veroorzaak je eigenlijk 2 problemen die allebei de economie remmen: Enerzijds belast je het maken van winst, en aan de andere kant maak je het ook nog minder aantrekkelijk om uberhaupt een poging te doen om winst te maken.

 

Wanneer een uitkering relatief hoog is, is er weinig motivatie om te gaan werken. Als je gaat werken zul je tenslotte meer moeten verdienen dat je aan uitkering krijgt. Niet iedereen heeft de capaciteit om zoveel te produceren, met als gevolg dat er veel capaciteit totaal onbenut blijft. Want laten we wel zijn, als je door werken 90% van het uitkeringsbedrag aan winst kunt verdienen, zou je gek zijn dat te doen (je gaat er ondanks je moeite toch 10% op achteruit)!

Link naar reactie
  • 0

Wie beweert dat Nederland alleen maar een transporterend handelsland is heeft zijn vaderlandse geschiedenis niet goed bestudeerd. Wij hebben een paar mooie uitvindingen en ontdekkingen op 'onze' naam staan: straatverlichting, brandweerspuit, slingeruurwerk, ringen rond saturnus, atmosferisch perspectief. Zal ik doorgaan?

 

Het probleem is een beetje ontstaan doordat we onze verworven rijkdommen (indië en de gasbel) zijn gaan aanwenden om onszelf in een sociaal stelsel te vertroetelen. Daar is op zich niks mis mee, maar we hebben over het hoofd gezien dat de vraag naar luxe en zorg oneindig elastisch is. Hierdoor zijn we nogal ingeslapen en lijden we aan allerlei kwaaltjes met enge afkortingen. Dat geldt overigens ook voor de meeste ons omringende landen, zoals Duitsland en Frankrijk. Wij lopen waarschijnlijk relatief gezien hard voorop en kunnen niet steunen op de wet van de grote getallen.

 

Wat hierbij opvalt is dat we daar in het verleden minder moeite mee hadden. We zijn een hele poos een heuse wereldmacht geweest. Misschien was Nederland wel het kleinste land dat de zeven wereldzeeën zo intensief bevoer. Cultureel gezien hebben we de wind dus in de zeilen.

 

Ook in de moderne tijd weten we ons mannetje te staan. Een van de technische wereldwonderen staat in ons land: de delta-werken! Bovendien zijn we koploper in waterbeheersing. Dat is een uitstekend exportprodukt aan het worden.

 

Ik ben het wel met Brinkhorst eens dat we wakker geschud moeten worden, maar mensen uit het buitenland halen om het werk voor ons op te knappen? Daar hebben we onze vingers in de seventies al aan gebrand. Het lijkt me raadzaam om educatie te importeren. Investeren in de verwerving van kennis. Ik heb zelf al een beginnetje gemaakt door hoogwaardige IT-kennis uit Amerika naar hier te halen. We zijn met dat concept de eersten buiten de States en in Juni hoop ik daarover in Amerika verslag te kunnen uitbrengen aan de rest van de Unix-wereld.

 

Maar wie ben ik? Als we echt iets willen bereiken, dan zal er iemand met leiderschapskwaliteiten moeten opstaan. Een motivator die zijn weerga niet kent en een zo sterke personality heeft dat hij door die ingepolderde adv-mentaliteit van de door slaap overmande Nederlanders heen kan prikken. We moeten er namelijk met zijn allen iets aan doen en dat rare 'Wij roepen en jullie springen' beleid van dit kullekes-kabinet lijkt me rijkelijk tekort schieten om in die richting ook maar de minste rimpeling teweeg te brengen. Zeg nou zelf, er wordt meer gespot met de normen-en-waarden-kruistocht van Balkenende dan dat men het ter harte neemt, zoals men zou moeten doen. "Leer je volk eerst te springen voordat je begint te roepen."

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het gezeur wel beu. Aan de slag allemaal. Goed het gaat even wat slechter, na 10 jaar topgroei, maar daarom zijn we nog niet gedoemd! We zijn nog steeds handelsnatie nummer 6 de 14e economie ter wereld. Onze nationaal inkomen is de 17e en onze koopkracht de 10e ter wereld. Onze levensverwachting behoort tot de hoogste (81|76 top Japan 85|78). We zijn nog steeds een erg rijk land met heel veel kansen voor mensen om zich te ontwikkelen en te ondernemen! Een paar kwartalen stagnatie kan de potentie niet drukken.

 

We moeten gewoon wat inventiever worden en een beetje doorzetten, Niet elkaar de mineur in praten.

 

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.