• 0

Eigen vermogen en IB

Hallo,

 

In mijn normale werkende leven sprokkel ik wat geld bij elkaar om dit vervolgens samen met benodigde inventaris (reeds in bezit) in mijn bedrijf te stoppen. Ik ben parttime zzp'er en heb een eenmanszaak. Tevens heb ik nog een aantal investeringen te gaan die ik prive ga financieren.

 

Als ik alles een beetje goed heb begrepen gaat mijn geld en inventaris een toename van het eigen vermogen opleveren. Klopt het als ik straks eigen vermogen onttrek, dat ik hier IB over moet betalen? Ik heb immers al een keer IB betaald over dit geld.

 

Kan ik mezelf ook een markt-conforme rente berekenen voor het geld dat ik in mijn eigen bedrijf investeer?

 

Ik heb het forum doorgespit naar bestaande antwoorden op deze vragen. Ik heb ze echter niet gevonden. Mocht ik ze over het hoofd hebben gezien, dan ontvang ik graag een link naar deze posts.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik alles een beetje goed heb begrepen gaat mijn geld en inventaris een toename van het eigen vermogen opleveren. Klopt het als ik straks eigen vermogen onttrek, dat ik hier IB over moet betalen? Ik heb immers al een keer IB betaald over dit geld.

 

Hoi Marc,

Ik heb er maar een ding uitgepikt om je te begrijpen.

Het laatste zinnetje na het vraagteken begrijpen denk weinig lezers. Ik denk dat je bedoelt het geld dat je in de eenmanszaak steekt. Je zult dat misschien ergens verdient hebben en daar IB over betaald hebben. Dat heeft nu geen invloed meer op je zakelijke handelen. Tevens zoals ronaldinho al schrijft heeft het inbrengen of wegnemen van Euro's geen invloed op je IB .

Het is namelijk zo dat je het eindvermogen opgeeft bij de IB en met o.a. het beginvermogen wordt de winst berekend.

 

Het eindvermogen komt tot stand omdat je het saldo privé (van stortingen en opnames) al bijgeteld of afgetrokken hebt.

Het ene geval wanneer je geld opneemt heb je (moet je) het afgetrokken van je vermogen om het eindvermogen te krijgen.

Maar op je aangifte formulier IB staat ergens een bijtelling van de prive opname.

Dus in je boekhouding (afsluiting) zou de winst schijnbaar verminderen door verlaging van het eindvermogen, maar de bijtelling op je IB aangifte brengt je winst weer terug.

Hopelijk is dit een stukje antwoord.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik mezelf ook een markt-conforme rente berekenen voor het geld dat ik in mijn eigen bedrijf investeer?

 

Deze weet ik niet zeker ik zou zeggen dat hierop rente berekenen niet gangbaar is.

 

Toch is het een interessante, Want zou je het vermogen niet in je bedrijf hebben (gezet) maar op een bankrekening (in Euro's natuurlijk) dan zou je daar rente van gekregen hebben. Die rente mis je nu dus zou je het als verlies kunnen beschouwen.

 

Maar ik denk dat er accountants zullen zijn die dat kunnen weerleggen. Of niet?

Link naar reactie
  • 0

Ben wel geen accountant, maar lenen aan jezelf kan niet. Dus kun je ook geen rente in rekening brengen.

 

Om daar wat achtergrond bij te geven: als je het geld op de bank zet, zijn de inkomsten daaruit belast in box 3. Gebruik je het geld in je onderneming, dan zijn de inkomsten daaruit belast in box 1. In beide gevallen is het geld zelf niet belast (hoewel je daar bij box 3 natuurlijk anders over kan denken, maar formeel is het niet zo).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Want zou je het vermogen niet in je bedrijf hebben (gezet) maar op een bankrekening (in Euro's natuurlijk) dan zou je daar rente van gekregen hebben. Die rente mis je nu dus zou je het als verlies kunnen beschouwen.

 

Dat wordt in de bedrijfseconomie 'alternatieve kosten' genoemd en wordt vaak (door vooral grotere ondernemingen) gebruikt in calculaties.

Maar het is niet fiscaal aftrekbaar, helaas...

Link naar reactie
  • 0

 

Want zou je het vermogen niet in je bedrijf hebben (gezet) maar op een bankrekening (in Euro's natuurlijk) dan zou je daar rente van gekregen hebben. Die rente mis je nu dus zou je het als verlies kunnen beschouwen.

 

Dat wordt in de bedrijfseconomie 'alternatieve kosten' genoemd en wordt vaak (door vooral grotere ondernemingen) gebruikt in calculaties.

Maar het is niet fiscaal aftrekbaar, helaas...

 

Ja maar voor kapitaal dat je in de onderneming (eenmanszaak) stopt zou deze berekening een "no brainer" moeten zijn. Als je niet meer rendement op vermogen kan halen met je onderneming als met een spaarrekening dan moet je geen ondernemer worden maar spaarder blijven...

En ja het wisselgeld voor dat hogere rendement is een hoger risico op verlies.

 

Kortom je krijgt geen jaarlijkse bijschrijvingen meer van de bank met "rente 2010" x euro maar je zult wat meer moeite moeten (laten doen) door het berekenen van het REV (Rendement Eigen vermogen)

Link naar reactie
  • 0

Allemaal hartelijk dank voor de reacties tot nu toe!

 

Ik ben bezig met het starten van een onderneming. Ik vraag me af wat interessanter is, zelf geld inbrengen of vreemd vermogen aantrekken. Cruciaal hierin is wel of het aflossen van vreemd vermogen als kostenpost wordt gezien.

 

Om geld van mijn eigen vermogen op te nemen zal ik eerst winst moeten maken. Over deze winst moet ik vervolgens belasting betalen. Van het restant kan ik pas een opname doen uit mijn eigen vermogen. Dan heb ik toch 2x belasting afgedragen, de eerste keer over mijn inkomen, wat ik investeer en de tweede keer over de winst.

 

of maak ik nu een hele grote denkfout?

 

Om even terug te komen op de keuze om ondernemer te worden of spaarder, als ik mezelf rente kan berekenen over het geld wat ik investeer (zakelijk gezien loop ik hier immers risico over) zou het toch aantrekkelijk zijn als ik mezelf rente kan uitbetalen naast inkomen te genieten uit mijn onderneming?

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

Over de winst heb je dan nog nooit belasting betaald. Dus je betaalt netjes 1x belasting. (inkomstenbelasting)

 

Je redeneert vanuit een BV, maar je hebt een eenmanszaak.

 

Bedankt, ik geloof dat het kwartje is gevallen... Heb het rekensommetje van de link bovenaan even geoefend ;)

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

Het inkomen wat ik geniet van mijn werkgever, daarnaast ben ik parttime zzp'er.

 

Nu is ons ook wat meer duidelijk. ;) Pffff

Bij je IB aangifte op het O formulier van een jaar (2010) moet je al je inkomsten (uit werk) en de administratie gegevens van je eenmanszaak beiden invullen. Daaruit volgt tezamen de eindafrekening.

Het aandeel dat komt uit werk zal meevallen omdat je waarschijnlijk al loonbelasting betaald hebt.

Groet en succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.