• 0

Bepalen detaillistenprijs

Ik heb al veel topics gezien over dit onderwerp, maar ik wil natuurlijk toch ook nog een vraag stellen:

 

Mijn voornemen is om een kledingmerk uit Azie op de Nederlandse markt te brengen. Ik heb tig vragen....een daarvan is 'hoe bereken ik de juiste verkoopprijs?'.

 

Ik heb zelf een opzet gemaakt, maar hoor graag of ik op het juiste spoor ben of iets vergeet/verkeerd doe:

 

1. fictieve inkoopprijs 5 euro/stuk

2. fictieve transportkosten 1 euro/stuk

=>subtotaal 6 euro

3. invoerrechten textiel 12% (alleen over inkoopprijs 1 en dus exclusief transportkosten?)

=>subtotaal 6,60 euro

4. btw 19%

=>subtotaal 7,85 euro

5. kostprijs 7,85 euro

 

Stel ik wil een marge van x3 dan is mijn verkoopprijs 23.55 euro excl BTW

Als eenmanszaak ben ik dan belastingplichtig over de 15,70 euro die ik 'verdien' (23,55 - 7,85)

 

Klopt dit???

 

 

Stel nu dat ik aan detaillisten ga verkopen, dan zou ik dus in mijn berekening rekening moeten houden met een winstmarge die de detaillist nog op het product moet kunnen zetten....wat in mijn voorbeeld dan zou betekenen dat ik (wil ik het product nog enigszins betaalbaar houden) mijn marge van 3 bij moet stellen naar 2 - om zo nog ruimte te houden voor een marge van 2.5 voor de detaillist:

 

kostprijs 7,85 x 2 = 15,70 detailhandel prijs

(waarbij ik dus maar 7,85 euro verdien waarover ik ook nog belasting moet betalen)......????

15,70 x 2.5 (marge detaillist) = 39,25 euro verkoopprijs excl.btw

consumentenprijs 46,70 euro

 

Ik hoop dat ik iets verkeerd doe, want ik verdien in mijn berekening zo weinig aan het product.....wie helpt?

 

alvast bedankt!!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

In je berekening zitten een paar foutjes.

 

3. Invoerrechten betaal je ook over de transportkosten.

 

4. BTW valt niet onder de inkoopprijs/kostprijs. Je betaalt die in eerste instantie wel maar kan die weer verrekenen met de te betalen BTW bij je aangifte.

 

Verder is het aan jouw om uit te rekenen of je marge voldoende is. Jij weet wat het jouw kost om een product te verkopen en wat je aantallen zijn. :)

Link naar reactie
  • 0

4. BTW valt niet onder de inkoopprijs/kostprijs. Je betaalt die in eerste instantie wel maar kan die weer verrekenen met de te betalen BTW bij je aangifte.

 

Voor de duidelijkheid, om het even simpel te verwoorden:

 

Je betaalt in eerste instantie over de inkoopprijs en vervoerskosten ook BTW (voorfinanciering).

Zodra je de producten verkoopt bereken je de BTW aan de kopende partij door (inclusief BTW over de door jou toegevoegde waarde). Dit kan je vervolgens verrekenen bij je aangifte.

 

Ik vraag me alleen af op wie je je gaat richten met deze kleding? Waarom start je zelf niet een webwinkel bijvoorbeeld?

Grote ketens zijn lastig te benaderen aangezien zij heel goed weten dat ze het zelf veel goedkoper kunnen importeren (hoeveelheden en aanal tussenpersonen bepalen de prijs en hun winstmarge).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zeker geen rekenwonder, maar als je als importeur aan detailhandel levert moet je er ook rekening mee houden dat jouw marge niet hoog is, je zal het voornamelijk toch van grote aantallen moeten hebben.

 

Ik heb net een nieuwe buurman gekregen met een modezaak die voor zijn twintig winkels zelf eigen label producten laat maken, en dan helemaal in eigen beheer. Jouw producten moeten dus een dusdanig aantrekkelijke marge hebben dat het interessant genoeg is om bij jou te gaan inkopen.

 

Als het goed is zijn er hier wel een aantal mode-ondernemers die je daarmee nog verder kunnen helpen,

kijk ook eens in je eigen netwerk of er zelfstandige kledingwinkels te vinden zijn waar je dergelijke vragen eens zou kunnen stellen en probeer uit te vinden wat in deze branche gebruikelijk is?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Stel ik wil een marge van x3 dan is mijn verkoopprijs 23.55 euro excl BTW

 

Er zit een verschil in tussen willen en kunnen.

Je wil een marge van x3, maar wil de consument dat ook betalen.

 

De marge is het verschil tussen inkoop en verkoop, beide worden grootendeels door de markt bepaald, voor een klein gedeelte heb je daar zelf invloed op, maar dat is minimaal.

 

kostprijs 7,85 x 2 = 15,70 detailhandel prijs

(waarbij ik dus maar 7,85 euro verdien waarover ik ook nog belasting moet betalen)......????

15,70 x 2.5 (marge detaillist) = 39,25 euro verkoopprijs excl.btw

consumentenprijs 46,70 euro

 

Ik hoop dat ik iets verkeerd doe, want ik verdien in mijn berekening zo weinig aan het product.....wie helpt?

Wat je zeker verkeerd doet, is de denkfout dat de belasting de enigste kosten zullen voor jou, je zal nog veel meer kosten moeten maken om een product te verkopen.

 

reclame, risico, huisvesting, verzendkosten, administratie, verzekeringen.

 

En de marge hoeft niet altijd heel groot te zijn om een boterham te kunnen verdienen, als je maar in grotere aantallen kunt verkopen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie snelle reactie!

 

over vervoerskosten betaal ik dus ook invoerrechten en daarover BTW.....

 

Bijkomende kosten zoals reclame, verpakking, verzendkosten e.d. had ik inderdaad niet meegenomen - deze zal ik zeker nog moeten begroten. Grappig dat een produkt in eerste instantie een goudmijntje lijkt te zijn, totdat je goed gaat rekenen >:(

 

Maar ik geef niet zomaar op natuurlijk!

 

Zoals ik het nu bereken kan ik me beter richten op het direct verkopen aan consumenten via een webwinkel. De stap om het aan detaillisten te verkopen kost ten eerste een behoorlijke marge die ik hoogstwaarschijnlijk niet aan de klant kan doorberekenen....dan wordt het product gewoon te duur. Bovendien zal het niet makkelijk zijn om het product aan de detaillist te 'slijten' gezien het enorme aanbod en de mogelijkheid van de reuzen om het zelf goedkoper in te kopen.

 

Tips over webwinkels/algemene voorwaarden/retourbeleid enz. zijn van harte welkom, maar ik zal daar een nieuw topic voor starten!

Link naar reactie
  • 0

Bijkomende kosten zoals reclame, verpakking, verzendkosten e.d. had ik inderdaad niet meegenomen - deze zal ik zeker nog moeten begroten. Grappig dat een produkt in eerste instantie een goudmijntje lijkt te zijn, totdat je goed gaat rekenen >:(

Daarom is het ook zo belangrijk om een businessplan te schrijven en alle zaken op een rijtje te zetten. Veel mensen zien gouden bergen, gaan kopen kopen kopen en dan zitten wachten op klanten. Maar als ze van tevoren onderzoek hadden gedaan was gebleken dat er geen klanten komen omdat bijvoorbeeld de prijs te hoog is.

 

Zoals ik het nu bereken kan ik me beter richten op het direct verkopen aan consumenten via een webwinkel. De stap om het aan detaillisten te verkopen kost ten eerste een behoorlijke marge die ik hoogstwaarschijnlijk niet aan de klant kan doorberekenen....dan wordt het product gewoon te duur.

 

Bedenk goed dat levering aan consumenten weer vele andere problemen met zich mee brengt. Zoals je al zegt bijvoorbeeld klanten die artikelen retourneren. Zeker met kleding kan ik me voorstellen dat je veel kleding retour krijgt i.v.m. pasvorm.

Link naar reactie
  • 0

Is de algemene marge voor detaillisten 2.5 in de mode branche? heb dit getal namelijk al vaker gehoord maar hoor ook soms 2.2 of 2.3.. weet iemand hier meer van?

 

En als ik de vraag nog iets mag uitbreiden: wat is dan de norm voor de marge van een zogenaamde "groothandel" ?

 

Bedankt voor de reacties.

www.candybags.nl - Modeaccessoires gemaakt van gerecycled snoeppapier.

Link naar reactie
  • 2

inzake de groothandelscalculatie.

 

Ik heb geen handelsopleiding maar heb het in de praktijk geleerd. Voor ale praktijktermen die ik gebruik is wel een hippe opleidingsterm bedacht maar het komt allemaal op hetzelfde neer.

 

Uit de praktijk.

 

Zelf heb ik 7 jaar een groothandel gehad en deze uiteindelijk omgebouwd naar retail vanwege de kleiner wordende marges. Een "vaste marge" was er niet in mijn geval. Soms kwamen mijn produkten beschimmeld uit de container en verloor ik erop, volgende partij was niet conform afspraak gemaakt, verkeerde kleur etc, en moest ik met korting verkopen t.o.v van mijn normale calculatie. Soms wist ik al dat de partij wat gebreken vertoonde maar dat was beter dan helemaal niets laten komen. Soms deed iedereen wat ze beloofd hadden en had ik een geweldige collectie op het juiste moment. Dan calculeerde ik anders. Het ging soms een jaar helemaal verkeerd maar soms had ik ook zomaar een jaar met weinig fouten. Wie koopt er ? heel belangrijk. Tegen welke condities ? Klanten die contant-direct betalen zelf ophalen en niet zeuren krijgen de scherpste prijs. Gezeur calculeer je als vanzelf in.

 

Wat een groothandel aan marge nodig heeft om wat te verdienen is overal en voor elke branche anders. Het is allemaal veel minder zwart wit dan in de theorie. Zit je in een oud pand of dure nieuwbouw ? Mode of geen mode ? seizoensartikelen of het hele jaar door verkoopbare zaken ? bederfelijk of niet ? Valutarisico's of niet ? Speelt allemaal mee. Als je weinig werk aan iets hebt, bijv. een container stoot je gelijk door, dan is je calculatie lager. De klant verwacht dat ook. Is de handel al verkocht toen je het bij de fabrikant bestelde, lagere calculatie ? Of koop je voor eigen risico, hogere calculatie ?

 

Je moet echter niet kijken naar wat anderen doen. Je moet uitgaan van je eigen inkoop en kosten en de daaraan gekoppelde vraag of je het daar voor wilt en kunt doen. Per klant is die rekensom weer anders.

 

Detaillist; zelfde verhaal eigenlijk. In jouw geval zou ik het anders doen en beginnen met de vraag wat zoiets zou mogen kosten voor de consument. " Wat wil de klant ervoor betalen" ? Reken dan terug of het uitkan. Vergeet niet alle ellende en tegenvallers van hierboven. Vergeet echter ook niet dat je spijt krijgt wanneer het niet weloverwogen geprobeert hebt !

 

Vergeet ook de belasting niet ! dat heb ik vaak verkeerd zien gaan.

 

Hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.