• 0

Elektrische auto, hoe zit het nou met fiscaal voordeel e.d.?

Ik heb het forum doorzocht, maar kon helaas geen antwoord op mijn vraag vinden. Ik (kleine zelfstandige, zzp'er) wil me verdiepen in de aanschaf van een volledig elektrische auto. Nu heb ik gelezen dat er bij de zakelijke aanschaf van een elektrische auto je vrijgesteld bent van wegenbelasting en bijtelling. Wat me echter niet helemaal duidelijk is, is het fiscale voordeel.

 

Klopt het dat je zowel de kleinschaligheidsaftrek als de milieu investeringsaftrek (MIA) en/of willekeurige aftrek milieuinvesteringen mag toepassen of alleen één van beiden? Als ik de MIA kan toepassen dan kan ik naast de reguliere aftrek maximaal 36% van de aanschafwaarde opvoeren als aftrekpost, toch? Kan ik dan vervolgens met de VAMIL het eerste jaar 75% willekeurig afschrijven ipv 50%?

 

Klopt dit rekenvoorbeeld?;

Aanschafwaarde auto € 40.000,-

Aftrek jaar 1:

36% van € 40.000,- = € 14.400

75% van € 40.000,- = € 30.000,-

€ 14.400 + € 30.000,- = € 44.400 * 52% = € 23.088 belastingvoordeel jaar 1

 

Aftrek jaar 2:

25% van € 40.000,- = € 10.000,-.

€ 10.000 * 52% = € 5.200,- belastingvoordeel jaar 2

 

Totale belastingvoordeel;

€ 23.088 + € 5.200,- = € 28.288

 

Naast het belastingvoordeel heb ik dan ook nog de besparing van de wegenbelasting en bijtelling.

 

Als bovenstaande klopt dat lijkt het me best interessant om te gaan voor een elektrische auto i.p.v. een regulier verbrandingsmotortype.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

dag Simron

 

Je komt zowel voor de MIA als de VAMIL in aanmerking. Mocht je nog starter zijn dan kun je in plaats van de VAMIL beter de WASO toepassen (willekeurige afschrijving startende ondernemers). De WASO is geheel willekeurig. De VAMIL is beperkt tot 75% in een jaar afschrijven.

 

Je kunt niet de KIA combineren met de MIA. Het zijn beide investeringsaftrekken en daar kies je er een van.

Zo ook willekeurig afschrijven (niet WASO en VAMIL). Je kiest een van de twee. Dat betekent dus niet dat je daarnaast ook nog eens regulier kunt afschrijven.

 

En ja, je cijfervoorbeeld klopt.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

Betekend dit

Let op!

Met ingang van 2010 komen elektrische personenauto's in aanmerking voor de MIA.

 

Investeringen kunnen tegelijkertijd in aanmerking komen voor milieu-investeringsaftrek en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Een combinatie van milieu-investeringsaftrek en energie-investeringsaftrek is niet mogelijk.

 

niet dat KIA wel samen mag met MIA, maar MIA niet met EIA ?

Ik zie zo gauw niet hoe je 36% krijgt.

Het voordeel wordt wel verlaagd met de bijtelling (14%). Is het dan 40%-14%=26%

 

 

Link naar reactie
  • 0

@joostrietveld Thanx, helemaal helder. Ik ben geen starter meer, dan is het dan de VAMIL waar ik gebruik van kan maken. Het lijkt al met al bijna te mooi om waar te zijn, de kosten zijn in ieder geval geen belemmering meer om te kiezen voor een elektrische auto!

 

Als ik naast het voordeel bij de aanschaf meereken de besparing op wegenbelasting en bijtelling, dan kan het zeker uit. In mijn specifieke geval bespaar ik dan op aanschafprijs van € 40.000,- al. € 28.288 en ca. € 6740,- per jaar (ca.. € 5200,- aan bijtelling per jaar (op auto van € 40.000,-) en ca. € 1540,- aan wegebelasting). Oftewel, de aanschafprijs van € 40.000,- is met de regelingen voor mij in ca. 20 maanden al terugverdiend, ongelofelijk! De overheid is in dit geval wel erg aardig voor ondernemers zeg.

 

Ooh ja, ik vergeet natuurlijk niet de restwaarde, ik snap dat als ik de auto weer verkoop de restwaarde gewoon als omzet gezien wordt.

Link naar reactie
  • 0

Joost,

Betekend dit

Let op!

Met ingang van 2010 komen elektrische personenauto's in aanmerking voor de MIA.

 

Investeringen kunnen tegelijkertijd in aanmerking komen voor milieu-investeringsaftrek en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Een combinatie van milieu-investeringsaftrek en energie-investeringsaftrek is niet mogelijk.

 

niet dat KIA wel samen mag met MIA, maar MIA niet met EIA ?

Ik zie zo gauw niet hoe je 36% krijgt.

Het voordeel wordt wel verlaagd met de bijtelling (14%). Is het dan 40%-14%=26%

 

 

 

De elektrische auto staat niet op de energielijst, maar wel op de milieulijst. Dus geen EIA, maar wel MIA.

In de energielijst heeft de auto de code F wat staat voor 36% MIA en 75% VAMIL.

 

Bij een volledig elektrische auto (Co2 = nihil) is er geen IB bijtelling. In elk geval niet t/m 2014.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

De elektrische auto staat niet op de energielijst, maar wel op de milieulijst. Dus geen EIA, maar wel MIA.

In de energielijst heeft de auto de code F wat staat voor 36% MIA en 75% VAMIL.

 

 

Maar als KIA samen mag met MIA is het dan 28% + 36% = 54%? Voor een e-auto van 40.000.

Zou ongelooflijk zijn. Of ben ik nog niet uitgeslapen.

Groeten

brood

Link naar reactie
  • 0

wacht even; dan wordt het nog mooier! 54% i.p.v. 36%? Nog even en ze geven ze gewoon weg...... :-)

 

Dan wordt de nieuwe berekening;

 

Aanschafwaarde auto € 40.000,- (excl. BTW)

Aftrek jaar 1:

54% van € 40.000,- = € 21.600

75% van € 40.000,- = € 30.000,-

€ 21.600 + € 30.000,- = € 52.600* 52% = € 27.352 belastingvoordeel jaar 1

 

Aftrek jaar 2:

25% van € 40.000,- = € 10.000,-.

€ 10.000 * 52% = € 5.200,- belastingvoordeel jaar 2

 

Totale belastingvoordeel;

€ 27.352+ € 5.200,- = € 32.552!

 

Dat betekent dat je ca. 81% van de aanschafwaarde terugkrijgt aan belastingvoordeel in 2 jaar (los van overige zaken zoals onderhoud, voordeel geen bijtelling, e.d.)!

Link naar reactie
  • 0

de winst is inderdaad wel een voorwaarde, het is een grensgeval, maar ik haal het. Dus de aftrek kan ik ten volle benutten.

 

En tsja, de keuze is nog beperkt, maar een auto zoals de Opel Ampera ziet er veelbelovend uit. Ook komt dit jaar als het goed is de Volvo C30 elektrisch beschikbaar. Dat zijn voor mij opties waar ik goed mee uit de voeten kan.

 

In woon in Groningen, helaas geen gratis oplaadpunt voor de deur en dat gratis parkeren is een luxe die we al hebben.... :) Ik denk dat ik gewoonweg zonnepanelen op het dak van de garage zet en zodoende de auto ga opladen, dan ook meteen maar proberen of ik dat duurzaamheidsprincipe een beetje kan oprekken.

 

Enorm bedankt voor de reacties, ik ben er erg mee geholpen. Wellicht zoef ik binnenkort in een geruisloze elektrisch vehikel over de wegen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

wacht even; dan wordt het nog mooier! 54% i.p.v. 36%? Nog even en ze geven ze gewoon weg...... :-)

 

Dan wordt de nieuwe berekening;

 

Aanschafwaarde auto € 40.000,- (excl. BTW)

Aftrek jaar 1:

54% van € 40.000,- = € 21.600

75% van € 40.000,- = € 30.000,-

€ 21.600 + € 30.000,- = € 52.600* 52% = € 27.352 belastingvoordeel jaar 1

 

Aftrek jaar 2:

25% van € 40.000,- = € 10.000,-.

€ 10.000 * 52% = € 5.200,- belastingvoordeel jaar 2

 

Totale belastingvoordeel;

€ 27.352+ € 5.200,- = € 32.552!

 

Dat betekent dat je ca. 81% van de aanschafwaarde terugkrijgt aan belastingvoordeel in 2 jaar (los van overige zaken zoals onderhoud, voordeel geen bijtelling, e.d.)!

 

Hallo, ik ben bezig met de aanschaf van een Ampera en vond deze posting nog.

 

Lijkt helemaal geweldig, is volgens mij ook nog actueel, echter de berekening is volgens mij

niet geheel correct, voordeel is nog groter......

 

28% + 36 % = 64 % en geen 54%

 

Quote € 21.600 + € 30.000,- = € 52.600* 52% = € 27.352 belastingvoordeel jaar 1

bij mij is € 21.600 + € 30.000,- = € 51.600 (geen 52.600)

 

Volgens mij wordt de rekensom dan als onderstaand, graag reactie waar ik mogelijk de fout inga....

Aanschafwaarde auto € 40.000,- (excl. BTW)

Aftrek jaar 1:

64% van € 40.000,- = € 25.600

75% van € 40.000,- = € 30.000,-

€ 25.600 + € 30.000,- = € 55.600* 52% = € 28.912 belastingvoordeel jaar 1

 

Aftrek jaar 2:

25% van € 40.000,- = € 10.000,-.

€ 10.000 * 52% = € 5.200,- belastingvoordeel jaar 2

 

Totaal belastingvoordeel € 28.912,- + € 5.200,- = € 34.112,00

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Dit had je ook zelf kunnen vinden hier.. Speciaal voor de Ampera. Voor een aanvankelijke winst van 80000. Met de correctie van 54% naar 64% is het voordeel nog groter.

 

Let wel als je denkt 75% af te schrijven en daardoor 52 % belastingvoordeel te hebben dan heb ik al vermeld dat je dat bedrag in de 52% moet hebben. Volgens mij moet je aanvankelijke winst dan 160.000 zijn.

Of je hebt aanvullend ook verdere inkomsten uit werk en wonen (box 1).

Link naar reactie
  • 0

Tja, hoe bak je een taart zonder recept?

 

Er zijn mensen die a.d.h.v. je inkomensgegevens, jaarrekening en financiële huishouding dat gewoon kunnen berekenen.

Het is vooral een kwestie van passen en meten en zorgen dat de aftrekposten niet verzand raken in het toch al IB vrijgestelde inkomen. Of liever nog, dat ze benut worden in de hoogst mogelijke belastingschijf.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.