Ga naar inhoud

btw op factuur naar België?

Geplaatst:

Puntje

Ik heb gezocht op internet en kwam jullie site tegen. Er is daar ook heel wat over dit onderwerp besproken, maar mijn specifieke vraag wordt, vrees ik, niet beantwoord. Kunnen jullie me een duidelijk antwoord geven?

Ik heb een Nederlands bureau en lever een dienst aan een particulier in België. Moet ik btw berekenen op mijn factuur?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het antwoord.

Met vriendelijke groet!

Featured Replies

Geplaatst:

KindSupport

Hi,

Volgens mij staat hier je antwoord: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/export_naar_eu_landen/export_naar_eu_landen-04.html#P73_5973

Btw berekenen aan klanten in de EU die geen aangifte doen

Levert u goederen aan een klant in een ander EU-land die geen btw-nummer heeft? En vervoert u de goederen zelf naar het andere EU-land of laat u de goederen daarnaartoe vervoeren? Bijvoorbeeld aan particulieren, medische organisaties en andere ondernemers en organisaties die geen btw-aangifte doen? Over deze goederenleveringen, brengt u Nederlandse btw in rekening. Dit noemen we afstandsverkopen.

Grenzen bij afstandsverkopen

Om te voorkomen dat klanten die geen btw-aangifte doen, massaal goederen kopen in het EU-land met het laagste btw-tarief, hebben de EU-landen een regeling afgesproken: de regeling voor afstandsverkopen. Dit betekent dat u als leverancier het btw-tarief van het EU-land van de afnemer in rekening brengt. Deze btw moet u aangeven en betalen bij de belastingdienst in het land van uw klant.

De EU-landen hebben een omzetgrens afgesproken. Tot aan die drempelbedragen per land mag u Nederlandse btw in rekening brengen. Daarboven moet u het btw-tarief van het land van de afnemer in rekening brengen.

Uw klant heeft ook een drempel

Voor deze ondernemers en organisaties die geen btw-aangifte doen, gelden ook maximumbedragen. Komt zo'n klant boven het drempelbedrag? Dan zal hij u vragen om een factuur met 0% btw. Hij moet de btw in eigen land aangeven en betalen. De maximumbedragen voor afnemers vindt u bij Afstandsverkopen uit de EU – drempelbedragen.

Wat betekent dat voor u?

Verkoopt u in 1 jaar in totaal meer dan het drempelbedrag dat per land geldt? Dan moet u het btw-tarief van het land van de afnemer in rekening brengen. Dat doet u vanaf het moment dat u het drempelbedrag bereikt. U moet zich vanaf dan ook in dat land als ondernemer registreren en daar btw-aangifte doen. Als u het vorige jaar boven het drempelbedrag uitkwam, moet u het jaar daarop ook buitenlandse btw in rekening brengen.

Hoe gaat dat in de praktijk? Dat wordt duidelijk in deze voorbeelden van afstandsverkopen.

Kiezen voor buitenlandse btw

Wilt u niet altijd de drempelbedragen in de gaten moeten houden? En verschillende btw-tarieven moeten toepassen? Dat kan als u ervoor kiest altijd de regeling voor afstandsverkopen toe te passen. U brengt dan altijd buitenlandse btw in rekening aan afnemers die geen btw-aangifte doen.

De drempelbedragen gelden nooit bij export van accijnsgoederen. De regeling voor afstandsverkopen geldt niet bij export van:

• nieuwe auto's en andere vervoermiddelen

• gebruikte goederen

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

@KindSupport

Jammer van al die tekst, want Puntje geeft duidelijk aan dat hij/zij een dienst levert :-\

@Puntje:

loop even dit schema door, want als we niet weten welke diensten je levert, dan kunnen we geen antwoord geven.

http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

dasg

@KindSupport, ondanks dat het om een dienst gaat vond ik de informatie wel nuttig om te lezen. Bedankt hiervoor.

Bent u op zoek naar een milieu-vriendelijk bouwbedrijf? Wij zijn een aannemer uit Amsterdam die duurzaam onderneemt.

Geplaatst:

KindSupport

Overheen gelezen :-\

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Geplaatst:

Puntje

• Auteur

@Joost. Bedankt voor je tip. Ik ben tekstcorrector en heb een tekst gecorrigeerd voor een particulier in België. Als ik je schema invul, kom ik uit op "De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen. U hoeft geen btw-aangifte te doen, als u een vrijgestelde dienst levert." Betekent dit dat ik dus voor België geen btw hoef te berekenen???

Geplaatst:

Raoul K

@Joost. Bedankt voor je tip. Ik ben tekstcorrector en heb een tekst gecorrigeerd voor een particulier in België. Als ik je schema invul, kom ik uit op "De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen. U hoeft geen btw-aangifte te doen, als u een vrijgestelde dienst levert." Betekent dit dat ik dus voor België geen btw hoef te berekenen???

Je moet dus 19% (nederlandse) btw rekenen en in Nederland afdragen.

Geplaatst:

Puntje

• Auteur

@rk: Bedankt voor de informatie :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.