Ga naar inhoud
Geplaatst:

wrwp

Beste Ondernemers,

ik weet niet of ik in het juiste forum zit maar ik stel de vraag toch maar hier. Ik heb nu al een tijdje een eenmanszaak in internetdiensten. Nu wil ik een paar beginnende designers, en website-ontwikkelaars benaderen voor klusjes voor mij te doen als ik weer vol zit. Alleen ik wil niemand vast in dienst, dus ik wil dit gewoon op factuur betalen. Alleen ik heb ooit ergens gehoord dat je niet meer dan zoveel keer per jaar van iemands dienst gebruik mag maken. Dit omdat hij of zij dan voor je zou werken. Alleen als het nou goed loopt wil ik misschien wel vaker steeds vaker gebruik gaan maken van deze mensen. Wat kan ik het beste doen? Moet ik misschien een andere rechtsvorm kiezen?

Alvast bedankt!

Featured Replies

Geplaatst:

Wouter Hol

Andere rechtsvorm is niet persee nodig, dat staat los van eventuele mensen die je in huurt.

Het gaat er meer om dat die gene die voor jouw werkt ook voor andere opdrachtgevers werkt, naast jou. Als iemand alleen maar opdrachten van jouw aan neemt en niet van andere opdrachtgevers, dan zou de fiscus dat als vast dienstverband kunnen zien. Het maakt verder niet uit of je iemand 2x per jaar of elke dag in huurt.

Geplaatst:

wrwp

• Auteur

Oh oke, bedankt voor je reactie. Dan zal ik duidelijke afspraken met die personen moeten maken dat ze niet alleen van mij werk gaan leven omdat ik anders problemen krijg met de fiscus ;)

Geplaatst:

Wouter Hol

De ZZP-ers die jij in huurt zullen daar eerder problemen mee krijgen dan jij als opdrachtgever. Het is niet jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat zij als ZZP-er ook voor andere opdrachtgevers werken.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

dag wrwp

Lees de zaken met betrekking tot de VAR maar eens goed door op dit forum (zoekfunctie). Dan zul je zien dat het wel wat gedetailleerder ligt dan zomaar iemand inhuren. Een dienstbetrekking begint al bij het voldoen aan de volgende 3 eisen:

- verplichting persoonlijk arbeid te verrichten;

- verplichting van jou om daarvoor te betalen;

- aanwezigheid van een gezagsverhouding (jij deelt de lakens uit).

Pas met een VAR-WUO of VAR-DGA ben jij veilig als opdrachtgever. Of als je een van bovenstaande criteria weet uit te sluiten uiteraard.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

wrwp

• Auteur

Hoi joost, bedankt voor je reactie. Ik heb het even allemaal door gelezen en het houd toch allemaal nog wel wat in. Omdat ik juist geen contract wil met die mensen die voor mij opdrachten doen zal het lastig worden. En stel dat iemand het werk voor mij doet maar een freelancer is zonder kvk en btw-nummer? Zit ik dan nog fout als ik hem gewoon netjes zijn geld geef. Het is hooguit voor ongeveer 1 a 2 opdrachten per maand.

Geplaatst:

Wouter Hol

Vrij vertaald (correct me if i'm wrong) hoef je je geen zorgen te maken als jij een programmeur vraagt om een site voor jouw te bouwen vanuit zijn eigen kantoor/huis en hem zelf dan redelijke vrijheid geeft om zelf te bepalen hoe of wat hij dat doet. Je huurt dan in feite een bureau in om een site voor jouw te maken. Hij moet dan wel zelf een KVK en BTW nummer hebben.

Als hij echter bij jouw op kantoor moet werken en jij hem precies vertelt hoe of wat hij moet werken -alsof je zijn werkgever bent- dan kan je wel problemen krijgen. Ik ging uit van de eerste situatie.

Geplaatst:

wrwp

• Auteur

Hey, ja het gaat ook om de eerste situatie, het is puur als ondersteuning en om opdrachten op te pakken waar voor mij teveel tijd in gaat zitten. Zo kan ik meer opdrachten aannemen en andere ook een kans geven. Bedankt!

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Omdat ik juist geen contract wil met die mensen die voor mij opdrachten doen zal het lastig worden. En stel dat iemand het werk voor mij doet maar een freelancer is zonder kvk en btw-nummer? Zit ik dan nog fout als ik hem gewoon netjes zijn geld geef. Het is hooguit voor ongeveer 1 a 2 opdrachten per maand.

Dat zou ik zeker niet aannemen. Als hij zich als freelancer presenteert (hoe incidenteel ook) dan zal hij sowieso een BTW en KvK nummer moeten hebben.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.