• 0

Een ltd en daaronder een b.v voor hoever prive aansprakelijkheid?

Een vriend van mij heeft een ltd opgezet daar heeft hij voor getekend.Nu gaan we hier een b.v oprichten daar moet ik mee tekenen.Straks wordt ik daar directeur,en ga alles regelen.Hij komt er verder niet meer voor in de b.v. De ltd is het moeder bedrijf,krijg eerst een paar aandelen en later meer.Voor hoever ben ik aansprakelijk straks in de b.v prive?ZIjn er nog andere dingen waar ik voor moet opletten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Spijt me zeer, maar ik begrijp helemaal niets van je vraag en omgekeerd gaan dan bij mij de alarmbellen af. Heb je zelf enig idee waar je aan begint? Als je vraag al zo warrig is, weet je dan überhaupt wel hoe de constructie werkt en welke plek je daar zelf in hebt???

 

Je vriend heeft een LTD. Komt er onder de LTD een BV waarin de LTD en jij aandeelhouder worden?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het op een andere manier uitleggen.

Ik wil samen met iemand iets beginnen waarvan wij samen eigenaar zijn.Ik ga doe al het werk en hij stopt het geld erin.

Hij wil niet zelf in beeld komen in de b.v,dus hij heeft een ltd opgericht.

Nu gaan we een b.v oprichten onder een andere naam dan de ltd(dit is het moeder bedrijf.

Ik zou dan ook meetekenen voor de b.v om als aandeelhouder en directeur te gaan werken in de b.v.

In de ltd wordt verder niets gedaan.

Nu wil ik alleen weten of ik prive aansprakelijk kan gesteld worden als ik mee teken met de oprichting van de b.v.Of er verder nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden?

Het is nog niet allemaal rond dus kan het nog afblazen als het teveel risico is.

 

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Met vriendelijke groet.

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan in privé aansprakelijk gesteld worden, als er sprake is van (kennelijk) onbehoorlijk bestuur.

 

 

Klopt helemaal! Maar volgens mij heeft dit niet zozeer te maken met het meetekenen voor de oprichting van de BV of een aandeelhouderschap. Dit heeft te maken met de rol die je in de BV speelt (bestuurder). Zie de volgende locatie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/aansprakelijkheid/aansprakelijkheid-09.html (daar kun je ook een mooi foldertje downloaden).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het op een andere manier uitleggen.

Ik wil samen met iemand iets beginnen waarvan wij samen eigenaar zijn.Ik ga doe al het werk en hij stopt het geld erin.

Hij wil niet zelf in beeld komen in de b.v,dus hij heeft een ltd opgericht.

Nu gaan we een b.v oprichten onder een andere naam dan de ltd(dit is het moeder bedrijf.

Ik zou dan ook meetekenen voor de b.v om als aandeelhouder en directeur te gaan werken in de b.v.

In de ltd wordt verder niets gedaan.

Nu wil ik alleen weten of ik prive aansprakelijk kan gesteld worden als ik mee teken met de oprichting van de b.v.Of er verder nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden?

Het is nog niet allemaal rond dus kan het nog afblazen als het teveel risico is.

 

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Met vriendelijke groet.

 

 

Dank jullie wel,Maar hoe zit dit met de ltd waarvoor ik zelf niet getekend heb?

 

 

???

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn verwondering kwam vooral voort uit de opmerking: in de Ltd wordt verder niets gedaan. Als er niets gedaan wordt, behalve op de aandelen zitten, kan er ook niets gebeuren wat tegen de wet- en regelgeving in gaat en is er dus ook geen sprake van aansprakelijkheid (die is er wel maar doet er niet toe omdat niemand je aansprakelijk zal stellen).

Ben heel benieuwd naar de basis van jouw vraag!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zal je zeggen dat ik er verder ook niet veel verstand van heb.Het is logich als je iets nieuws begint en je hebt een eigen huis, hoever je prive aansprakelijk bent.Verder ga ik er zeker niet vanuit dat er iets mis kan gaan!Dus gewoon een beginnende ondernemer die niet voor verassingen wil komen te staan;)

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, helemaal duidelijk.

 

Als jij niets met de Ltd te maken hebt, deze is immers niet meer dan (mede)aandeelhoiuder en je verricht daar ook geen werkzaamheden voor dan ben je daar in het algemeen niet aansprakelijk voor. Mocht er een moment komen dat je feitelijk ook de bestuurder wordt van de Ltd (jouw vriend zegt: "ik stop er genoeg geld in, ik ga ook nog niet eens die toko runnen, ga jij dat maar regelen!") dan kun je daar ook persoonlijk voor aansprakelijk gesteld worden. Gewoon je vingers niet aan branden zou ik zeggen ;D

 

Overigens, bestuurdersaansprakelijkheid is iets wat je normaal gesproken kunt voorkomen, als je je maar aan de spelregels houdt. Gewoon op tijd je jaarcijfers deponeren, netjes op tijd betalen aan de Belastingdienst en eventueel de pensioenmaatschappij en als je deze partijen niet kunt betalen daarvan melding doen bij diezelfde instanties, dan voorkom je al heel erg veel ellende. Als jij gewoon alles doet wat in rede van jou verwacht mag worden kun je niet aansprakelijk gesteld worden. Maak je er een zooitje van dan kun je op problemen rekenen.

Overigens is het bijzonder verstandig om een bestuurdersaansprakelijkheidverzekering af te sluiten. Kost geen drol en geeft in ieder geval een zeker gevoel. Deze verzekering helpt je niet als je er een zooitje van maakt, maar kan in sommige gevallen uitkomst bieden. Informeer maar eens bij je assuradeur.

 

Wat je ook in de gaten moet houden is het punt of jij je eigen ontslag tegen zou kunnen houden. Dit is relevant in verband met de premies die voor een werknemer afgedragen dienen te worden. Deze hoef je niet te betalen als je je ontslag tegen kunt houden, maar moet je wel betalen als je dit niet kunt tegenhouden.

Het komt er in dergelijke trajecten altijd op neer: laat je alsjeblieft goed begeleiden door iemand die dit zijn vak heeft gemaakt! Goedkoop is altijd duurkoop...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Overigens, bestuurdersaansprakelijkheid is iets wat je normaal gesproken kunt voorkomen, als je je maar aan de spelregels houdt. Gewoon op tijd je jaarcijfers deponeren, netjes op tijd betalen aan de Belastingdienst en eventueel de pensioenmaatschappij en als je deze partijen niet kunt betalen daarvan melding doen bij diezelfde instanties, dan voorkom je al heel erg veel ellende. Als jij gewoon alles doet wat in rede van jou verwacht mag worden kun je niet aansprakelijk gesteld worden.

Zolang iedereen zich netjes aan de regeltjes zou houden is er weinig aan het handje. In praktijk is dat het tegendeel - helaas - vaak waar is. Bij de oprichting wordt de bekrachtigingsverklaring vergeten te tekenen en zie hier, de ellende begint. Belangrijke besluiten worden niet vastgelegd, overeenkomsten niet opgemaakt, etc... Na een jaar ben je het overzicht al kwijt.

 

Het besturen van een BV vergt iets meer. Probleem is dat TS zelf al aangeeft dat hij onvoldoende thuis is op dit vlak. De bestuurderaansprakelijkheidsverzekering is schijnzekerheid. Nu zijn Nederlanders dol op verzekeren, maar om nu te adviseren dat je een zeker gevoel moet kopen ??? Bottom-line is dat een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering niet nodig is wanneer je inderdaad netjes op de winkel past.

 

Ergo, laat TS eerst de constructie van rechtsvormen eens toelichten. Ik kan mij in ieder geval niet aan de indruk onttrekken dat dit een gevalletje "Klok zonder klepel" is.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

@Edward

Over jouw stelling m.b.t. de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering valt te twisten, maar ik begrijp wel waar je op doelt. Ik heb echter wel eens meegemaakt dat een cliënt met succes een beroep kon doen op zijn bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en sindsdien gooi ik die er eigenlijk altijd in. Zeker omdat de premie nu niet echt je de kop hoeft te kosten. Maar het blijft altijd een afweging 8)

 

Met betrekking tot het overige, mijn belangrijkste advies is en blijft:

 

Het komt er in dergelijke trajecten altijd op neer: laat je alsjeblieft goed begeleiden door iemand die dit zijn vak heeft gemaakt! Goedkoop is altijd duurkoop...

 

Ik hoop dat de TS hier naar handelt en niet zelf gaat lopen dokteren! Ik heb overigens al meerdere malen getracht om meer informatie los te krijgen van TS, maar die komt niet erg. Ik zou graag meer zien :)

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.