• 0

Hoe verwerk je in Snelstart rekeningen die privé zijn betaald?

Goedemorgen,

 

Hopelijk hebben jullie advies. Ik loop namelijk tegen het volgende probleem op:

 

Ik maak gebruik van Snelstart Classic en ben bezig met de boekhouding 2010. De zakelijke bankrekening wordt automatisch ingelezen in Snelstart. Waarnaar je de gegevens kan koppelen aan facturen en rekeningen.

 

Nu is het zo dat een aantal rekeningen in het begin privé zijn betaald. Deze staan dus niet op de zakelijke bankrekening. Hou kan ik deze het beste verwerken. Rekening inboeken en dan?.....

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik werk met Kas (boek) voor privé transacties:

 

Kas privé vullen met : Kas (D) aan Privé storting ©

Dan op betaaldatum: Kas © aan crediteuren (D)

Heb je de Kas virtueel (geen echte Euro's) , zorg dan dat kas altijd positief is (voor BD) bij eind jaar op 0(nul) vullen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik werk altijd met het memoriaal voor betalingen die ik anders dan met de zakelijke bankrekening heb gedaan (dus ook voor mijn kastransacties) en heb dus geen kasboek. Scheelt weer heel veel bijhouden en ik maak mij nooit zorgen om een negatief saldo ;D Dus alles wat ik contant ontvang gaat meteen naar privé als een onttrekking en alles wat ik met mijn eigen knip betaal is een toevoeging van privé naar mijn ondernemingsvermogen.

Zelf zou ik dus de suggestie van Kindsupprt volgen en via memoriaal de betaling inboeken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bij Kas vindt Snelstart direct de crediteur en bedrag op bedrag of factuurnummer. Bij memoriaal moet je alles intypen.

 

 

Ik vind 'm creatief hoor! ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De kas(boekingen) moet je zuiver houden en gebruik het daarom voor correctie boekingen. Het beste is gewoon de boekingen via memoriaal te doen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Drie tegen een. Dat ga ik verliezen. :'(

 

Ik dacht dat juist memoriaal meer interactief (correctief) was.

Koop en verkoop transacties zag ik liever in een KAS of Bank. Maar misschien krijg ik nog medestanders voordat ik mijn roer omgooi. ::)

Wat snelheid betreft moet ik me al wat corrigeren :-[

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Als het goed is doorloop ik nu de volgende stappen.

 

1. Boek de bon in via dagboek Inkoop, zoals je met andere bonnen ook doet;

2. Boek de 'betaling' van de bon in dagboek Memoriaal (of Kas):

1. Maak een nieuwe boeking;

2. Boek op de eerste regel de bon/factuur

3. Boek deze op de tweede regel weg tegen rekening Prive of Rekening Courant, zodat het totaal van de boeking op nul komt.

 

Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit. Kom tot punt 2.2. En dan? Heeft iemand een voorbeeld?

 

Sorry, maar ben echt een oen met snelstart. Bedankt voor de hulp in ieder geval.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In Momoriaal: Neem deze nu maar als voorkeur. :(

 

Datum ingevuld?

Kun je bij omschrijving het factuur nummer ingeven?

Dan pop-up komt van crediteur met bedrag. Indien Ok, Klik erop.

Boekinglijn verschijnt. Controleer deze.

Bubbelklik onder deze boeking. En een nieuwe lege boekinglijn verschijnt.

Klik op lijn-ruimte onder crediteuren. Indien pop-up verschijnt met mogelijkheid van prive, klik daarop. Komt de prive-boeking dan. Opslaan.

Zo niet , klik op vergrootglas , vul in het pop-up window “ prive” of het boekingsnummer.

Boeking wordt gevuld. Indien Ok. Opslaan . Klaar. Er is geen tweede deel.

Mocht dit niet lukken laat maar weten.

 

Link naar reactie
  • 0

Al jaren Snelstart gebruiker. Daarbij doet mijn boekhouder de jaarrekeningen.

Ikzelf doe een bank boeking die voor prive bedoeld is gewoon inlezen, en dan tegenboeken op een grootboekrekening prive.

Dit is een balansrekening. Op het einde van het jaar zie je precies wat je prive hebt gedaan, en kan de boekhouder dit zo verwerken.

Zo ook met een kassabon. In dagboek Kas bon invoeren en tegenboeken op priverekening. Niet via inkoop en ook niet via memoriaal.

Op mijn kolommenbalans zie ik gedurende het hele jaar netjes mijn prive handel en wandel. Een bedrijfsuitgave, die ik prive heb betaald boek ik pas in, als ik voldoende saldo in de kas heb. Ik boek dan de uitgave ook gedateerd op dat moment en niet op de faktuur of bondatum. Je moet uiteraard wel geld in je knip hebben op moment van uitgeven. Dit zul je dus moeten hebben opgenomen in die periode dat je de uitgave hebt gedaan. Meestal is dit aantoonbaar dmv pinopname.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een heleboel wegen die naar Rome leiden.

Ik zie mijn privé graag bij KAS , “cash” betalingen door mezelf. Het is inderdaad zoals ROVeNed het verwoord niet zuiver. Kas wordt niet zo gebruikt. De tweede (ok eerste) keus is inderdaad direct met memoriaal. Persoonlijk zie ik op memoriaal meer intermediaire transacties die uitzonderlijker zijn en apart wel eens gecheckt moeten worden. Daartussen wil ik geen grote prive transacties van aankopen.

Womeninbusiness heeft nu al inkoop facturen ingeboekt. Ik denk dat ze nu gebaat is met een technische oplossing om de prive betalingen tegen te boeken. Kan natuurlijk ook via de helpdesk van Snelstart maar alle extra is meegenomen.

Doen we toch even.

 

Link naar reactie
  • 0

@ herman vd helm:

Betalingen voor privé doel, die je met de zakelijke bank betaald hebt is natuurlijk een directe boeking van bank naar privé. Als je via een kassabon (privé?) via voldoende saldo privé cash kunt opnemen, dan boek je inderdaad Kas naar privé.

 

@josephusq:

Met boeking van “zaak” bedoel je waarschijnlijk een kosten post, of indien groter, een activa (aanschaf), naar privé. Klinkt als memoriaal. (4-1 :-\ ). Is dus in orde. Je bankafschrift (privé?) bij de bon voegen is natuurlijk een extra goede administratie voor een controle.

 

Link naar reactie
  • 0

nee, geen memoriaalboeking. Ik bedoel ik maak geld over van de zakelijke rekening naar de prive rekening en als de overboeking op het afschrift komt en ik de afschriften inlees en laat boeken door snelstart, dan is alles op zijn plek. De prive bon voeg ik dan toe aan het bankafschrift van de zakelijke rekening in mijn map met facturen en papieren bankafschriften ter verantwoording.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt josephusjg voor de verduidelijking.

Dan is het een inderdaad normale privé opname. Die in het Bankboek ook wordt bijgehouden.

Het is niet nodig elke bon aan het bankafschrift zo te bewaren. In principe moet je saldo op je bankafschrift blijven kloppen met je zakelijke bankboeksaldo in je boekhouding. Bankafschriften en bonnen wel apart bewaren natuurlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu we alle oplossingsrichtingen hebben gezien, is er nog een aardige manier om al die betalingen die via privé-kaart of -portemonnee gelopen zijn netjes bij elkaar te laten zien. Namelijk een nieuw Dagboek aanmaken in SnelStart, genaamd (bijvoorbeeld) "via privé betaalde zakelijke kosten" Of een mooie afkorting daarvan.

 

Kijk maar eens onderaan het rijtje bij boekhouden, daar staat de mogelijkheid om een nieuw dagboek aan te maken.

Kies als type een Kasboek, Balans, en geef hem nummer 1010 ofzo.

Daar kun je dan alles mooi op bijhouden en tevens gebruik maken van de automatische Btw-berekening.

Wel aan het einde van het jaar nog even via een memoriaalboeking het saldo op nul zetten en overhevelen naar de rekening Privé-opnamen/-stortingen. Eigenlijk is het een bijzondere kas, namelijk je vestzak/broekzak-kas.

Ik ben trouwens benieuwd wat de experts vinden van het recht op Btw-terugvordering via deze manier. Mijns inziens wel: als de bon/factuur maar op naam van de zaak staat.

 

Probeer het eerst uit in een testkopie van je huidige boekhouding, dan zie je mooi hoe alles verloopt.

Eenvoud is het kenmerk van het ware

Link naar reactie
  • 0

Ben er mee eens, Piet. Is weer een KAS versie. ;) Maar als je de normale KAS niet als “cash” kas gebruikt. Kun je de normale KAS daarvoor gewoon gebruiken.

Ik noem me geen expert, maar btw verrekening gaat volgens mij niet anders dan bij andere boekingen.

Stand: Memoriaal-KAS 3-2 :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.