Ik heb een vraag, misschien dat jullie hier ervaring mee hebben en mij raad kunnen geven?

Wij hebben een webwinkel in handgemaakte artikelen uit Bali en Thailand. Onze goederen werden tot vorig jaar augustus door een vervoersbedrijf uit Bali verscheept. Wat trouwens een Nederlands eigenaresse heeft. Het transport bedrijf zorgt niet alleen voor het zeetransport maar haalt de goederen ook bij onze leveranciers op, pakt deze in en verpakt ze op een pallet.

We hebben in mei/juni 2 afspraken in Bali bij het transport bedrijf gehad, om onder de aandacht te brengen dat wij regelmatig artikelen met schade binnen kregen. Er werd door de eigenaresse gezegd dat ze een nieuw inpak bedrijf in de arm hadden genomen, want ze hadden er meer klachten over binnen gekregen. Ze wees ons erop dat we moesten melden wanneer we schade hadden en een schadevergoeding wilden, want we waren er voor verzekerd. Toen er in Augustus weer een lading aankwam, waar wederom veel goederen zaten met forse schade, heb ik dit natuurlijk direct aan hun gemeld. Ik heb van alle beschadigde artikelen een foto gemaakt en deze bijgevoegd. Na menig mailtje heen en weer, waarbij de eigenaresse ons verzekerde dat alles goed zou komen, en dat zij alles met de verzekering zouden regelen, hebben we nu meer dan 6 maanden verder nog steeds geen uitsluitsel! 5 weken geleden kregen we na wederom een mailtje van ons het bericht terug dat ze de week erop uitsluitsel zou hebben. Na weer emails en telefoontjes waarbij telkens wordt gezegd dat de eigenaresse ons terug belt of mailt, hebben niets meer gehoord. Waarop wij hebben besloten zelf een berekening te maken van ons geleden schade, en deze in als factuur naar Bali gestuurd. Tot op heden hebben we geen reactie gekregen op de factuur. We zijn een beetje ten einde raad.

Heeft iemand ervaring met dit soort zaken en weet iemand wat wij het beste kunnen doen?

Het bedrag van de schade bedraagt omstreeks 1000 euro, dat voor een klein bedrijf een behoorlijke smak geld is!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31217-transporteur-wil-schade-niet-vergoeden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Helaas heb ik hier geen oplossing voor behalve om volgende keer dat je in Bali bent daar langs te gaan en met de vuist op tafel te slaan. Maar dat kan je zelf ook wel bedenken.

Voor toekomstige zendingen zou ik adviseren dit te regelen via een Nederlandse expediteur met een kantoor of agent in Bali. Bij klachten of problemen kan je dan hier terecht en ben je niet afhankelijk van iemand aan de andere kant van de wereld. Ook een idee om zelf de transportverzekering af te sluiten via je bank of assurantietussenpersoon in plaats van via de vervoerder. Wanneer er dan schade is zal de verzekering jou betalen en zelf proberen het geld te verhalen bij de transporteur. Maar dan is dan hun probleem en niet het jouwe.

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

• 0

Enige tip die ik kan geven is nooit het volledige bedrag vooraf te betalen maar een gedeelte achter te houden tot onbeschadigde ontvangst van de goederen.

Maar ja, dat is voor de toekomst en ik besef dat je daar nu helaas weinig mee opschiet.

Voor de huidige situatie kan ik je helaas geen oplossing bieden. Wellicht iemand die op dit vlak wat meer onderlegd is

Succes in ieder geval

Frans

• 0

Het is inderdaad lastig dit soort gevallen. Wat je wellicht zou kunnen doen is opnieuw een bestelling plaatsen en dat ze dan extra artikelen twv geleden schade mee moeten sturen. Dan is het vergoeden voor hun minder duur en geef je aan wel graag zaken te blijven doen. Je moet dan dus wel zoals Frans zegt niet volledig betalen. Het is een gokje die je neemt.

Een andere oplossing kan ik niet bedenken....Ik had ooit hetzelfde probleem met een leverancier uit China en had na allerlei pogingen maar besloten daar niet meer in te kopen en tijd weer in betere zaken te stoppen. Op zich moet je zorgen dat je winstmarge hoog genoeg is zodat je dit soort tegenvallers financieel kan dragen. Iemand zei ooit tegen me 'je moet uitrekenen hoeveel je minimaal moet verkopen om in ieder geval de inkoopkosten terug te verdienen'. Hoe lager de aantal hoe sneller je het gokje kan nemen.

EDIT: ik lees nu dat het om echt transportbedrijf gaat en dus niet levering door de fabriek. Ben bang dat ik dan ook verder geen tips heb....hoogstens nog aantal keren bellen / mailen maar ben bang dat het weinig zin zal hebben.

• 0

Als transport verzekerd is dan heb je hier de bijbehorende documentatie van natuurlijk.

Ik neem even aan dat er opdracht gegeven is en dat dit duidelijk is afgesproken, zwart op wit. En u hier in de betalingsspecificatie ook duidelijk voor betaald heeft.

Uw bewijslast is al voldaan, normaal kunt u dan aankloppen bij de verzekerings maatschappij die de verzekering geaccepteerd heeft.

Mijn vermoeden is dus dat er geen verzekering is afgesloten. Bij problemen duikt men weg en zit U met de gebakken peren.

Ik zou de documenten nog even nalopen en dan het bedrag vorderen via advokaat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar