• 0

Klantenkaart of plastic visitekaart?

Hoi iedereen,

 

Ik zit erover na te denken om een klantenpas in te voeren, maar ik weet alleen niet precies hoe ik dat zal gaan doen. Ik twijfel tussen een echte gepersonaliseerde klantenpas en een plastic visitekaart.

 

Ik weet dat er ontzettend veel mensen zullen willen reageren met het advies om vooral géén pas in te voeren. Dergelijke reacties zijn dan ook niet welkom hier :-)

 

Mijn motivaties voor een klantenpas zijn:

- klantenbinding: klant het gevoel geven echt bij de onderneming te horen

- reclamemiddel: klanten kunnen het pasje aan een andere geïnteresseerde laten zien op feesten en partijen als ze het net over je onderneming hebben

- gemakkelijk: mensen hebben altijd je gegevens bij de hand zodat ze je gemakkelijk kunnen bereiken en niet meer eerst op internet of in gidsen naar contactgegevens hoeven te zoeken

- mogelijkheid om bij de aanvraag van de zorgpas naar extra gegevens te vragen om later adh daarvan toegespitste aanbiedingen en informatie te geven

- klantenkaart gebonden kortingen geven: mensen moeten immers wel een reden hebben om een kaart aan te willen vragen

 

 

Nu kan ik zoiets dergelijks op twee manieren uitvoeren met elk hun voor- en nadelen:

 

Gepersonaliseerde klantenpas:

- niet overdraagbaar: zodat kortingen niet overdraagbaar zijn aan mensen die geen pas hebben aangevraagd

Ik weet dat de meningen hierover kunnen uiteenlopen. Zelf heb ik al vaker gehoord dat het juist goed is dat de pas aan elkaar dorgegeven kan worden, maar zelf ben ik van mening dat het hele idee van een klantenkaart daardoor verloren gaat. De bedoeling is immers dat de klant in ruil voor zijn gegevens korting op producten/diensten krijgt. Als de kaart overdraagbaar is kan in principe 1 uitgegeven kaart aan 100 mensen korting geven. En dat is niet de bedoeling.

- mensen hebben het gevoel een echte persoonlijke en unieke pas te hebben: verhoogt het waardegevoel aan de pas

- kosten vd kaart liggen vrij hoog

- praktische beperkingen: want er dienen nogal wat aanvragen binnen te zijn voordat kaarten gedrukt kunnen worden. Een oplossing zou zijn om een eenmalige termijn in te voeren waarbij mensen een kaart kunnen aanvragen. Maar hoe doe je dat in de toekomst? Het gaat immers niet om een groot filiaal zoals ah of gamma waarbij de aanvragen voor klantenkaarten veel hoger liggen.

 

Plastic visitekaart

- niet gepersonaliseerd en dus gemakkelijk overdraagbaar: niet gewenst

- relatief goedkoper dan gepersonaliseerde klantkaart

- praktischer: gewoon 250 stuks laten drukken en versturen bij binnenkomen van elke pasaanvraag

- minder persoonlijk en uniek dus wordt er minder waarde aan de kaart gehecht

 

Geplastificeerde visitekaart

De uitkomst zou eigenlijk een geplastificeerde plastic visitekaart zijn. Dus een basis standaard plastic visitekaart waar je met een sticker de persoonsgegevens van de pashouder op kunt plakken. Ik kan me herinneren dat ik vroeger ook eens ooit een dergelijke pas zelf in elkaar moest zetten. Ik geloof dat het bij een abonnement van de Donald Duck was ofzo. Ik heb alleen geen idee of dit tegenwoordig nog mogelijk is????

 

Ik hoop dat iemand mij hierin wat advies kan geven of ervaringen wil delen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vragen zijn nogal breed, terwijl ik jouw echte doelstellingen er zo niet uit kan teruglezen. Ik zou je door kunnen verwijzen naar een relatie van mij die helemaal in dit soort vraagstukken gespecialiseerd is en ook alle soorten passen produceert. Als je prijs stelt op dat contact, stuur me dan maar een PM.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dat topic had ik idd (deels) al gelezen. Op een gegeven moment brachten andere mensen creatieve suggesties ipv een klantenkaart aan en werd ahold besproken en toen ben ik afgehaakt met lezen.

 

Het kassasysteem is nog niet bekend, maar naar verwachting gaat dat zeker niet high tech worden. Maar ok, daar moet ik me ook nog helemaal in verdiepen....

 

Het gaat me om de praktische beperkingen.

 

Ik heb zelf nog wat na zitten denken en zou het misschien een optie zijn om plastic kaarten zelf te bestickeren. Door aan de ene kant een standaard vistaprint visitekaartsticker te plakken met algemene contactgegevens en aan de andere kant een zelf geprinte sticker met de gegevens van de pashouder?

Ik heb ook aan koude plastificatie gedacht, maar ja dat weet ik ook niet hoe dat zit. Of lamineermethodes, maar dan zit je met een slap kaartje.

 

En zelf een kaart ontwerpen zie ik eigenlijk ook niet echt zitten. Ten eerste ben ik niet echt creatief en daarnaast ook niet echt handig met grafische software. Misschien dan toch maar een professional inschakelen???

 

Pfff.....Ik zie het allemaal niet echt meer zitten. Kan het maken van een klantenkaart niet veel gemakkelijker?! Ik hoop alsnog dat er hier mensen zijn die me meer kunnen vertellen over de klantenkaart en alle mogelijkheden.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan het zo moeilijk of liever gezegd makkelijk maken als dat jezelf wilt.

 

Wij hadden onze klantenkaart ook zelf gemaakt en er zijn daarvoor kant en klare lamineerhoesjes ( 54 x 86 100 st. voor 1,60) te koop. Kwestie van printen en lamineren.

Ook op de simpelste kassa's hebt je de mogelijkheid 1 of 2 kortingspercentages in te voeren.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Hoi René,

 

Hoe heb jij de klantenkaarten zelf gemaakt?

 

Zelf heb ik gister ook al aan lamineerhoesjes gedacht. Heb jij zelf papieren kaartjes geprint en gelamineerd en krijg je dan een stevig kaartje? Of heb jij plastic kaartjes laten drukken en dan aan de achterzijde een zelf geprint kaartje erachter gedaan en vervolgens gelamineerd? Ik ben dus benieuwd hoe je dat hebt gedaan aangezien ik lamineren ook een optie vind.

 

Wat de kassa's betreft denk ik dat ik met 1 of 2 kortingspercentages wel voldoende heb. Als dat op de meest simpele kassa mogelijk is kan ik weer rustig slapen :-)

 

Ondertussen heb ik ook overwogen om een simpele kaart zelf te ontwerpen. Eerder in de vorm van een plastic visitekaartje. Om de kaart te personaliseren dacht ik aan een geprinte sticker met eventueel het logo erop. De sticker aan de blanco achterzijde plakken en eventueel lamineren. Ik vraag me alleen af hoe dat lamineren precies gaat en of het eindresultaat er dan nog profesioneel uitziet.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vrouw heeft een ontwerp ( logo winkel ) gemaakt voor de voor en achterzijde waarbij er op 1 zijde ruimte over was een naam te printen.

Na uitprinten was het een kwestie van het papier ( iets dikker dan standaard, iets van 80 gr.) vouwen in het hoesje doen en smelten.

 

Kaartjes worden zo steviger dan een bankpas.

 

Wij hadden zowel een aparte pas voor volwassenen als voor kinderen, wat overigens niet voor elke branche mogelijk of van toepassing is, maar misschien wel een idee voor de lezers.

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Hoi René,

 

Heb je daar nog iets van een lamineerapparaat voor nodig gehad? Want je kunt ook koud plastificeren. Omdat je het over smelten hebt ga ik er van uit dat je de kaartjes warm geplastificeerd hebt?

 

En het ontwerp van de kaartjes: is daarbij ook met de resolutie rekening gehouden? Want grafische vormgeveres eisen vaak 300 dpi, terwijl mi. een lagere resolutie per definitie niet afzichtelijk hoeft te zijn.

 

En met wat voor printer heb je het geprint? Want mij lijkt dat bij een inktjet de kleuren in een plakpasje gaan vervlakken. Laser dan waarschijnlijk beter??

 

En houd je dan niet van die brede plastic randen over waar geen papier zit?

 

Ik heb lamineerhoesjes gevonden (zie link hieronder):

Zijn dat van die hoesjes die je moet dichtsmelten of plakken deze dicht? En welke dikte zou jij kiezen?

 

http://www.albyco.com/webshop/categorie/81/lamineerhoezen/nl.html

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mn kaart ondertussen al ontworpen.

 

Maar hoe kan ik warm lamineren? Wat heb ik er allemaal voor nodig en welke hoesjes zijn geschikt? En printmethode is niet belangrijk?

 

Alvast bedankt met al je antwoorden René. Je hebt me echt een heel eind op weg geholpen!

Link naar reactie
  • 0

Je bent al een eind op weg en je hebt er goed over na gedacht. Chapeau!

 

Misschien iets wat je kunt meenemen in de uitrol van je klantenpas.

 

- niet overdraagbaar: zodat kortingen niet overdraagbaar zijn aan mensen die geen pas hebben aangevraagd.............. En dat is niet de bedoeling

Doordat je geen overdraagbare pas wilt omdat de kans bestaat dat een pasje gaat rouleren en je alleen nog maar korting blijft geven is het misschien een idee om het gebruik van een pasje te maximaliseren.

Er zijn tangetjes met logo waar je, zoals de conducteur vroeger deed, een gaatje mee maakt in de pas.

Met bijv 10 gaatjes is de pas op en moet de klant een nieuwe kopen of verkrijgen...

Link naar reactie
  • 0

Of je hem nou van plastic of papier maakt, zet er in ieder geval een QR code op. (die rare gestippelde vierkante streepjescode)

 

Zo kan iedereen met een smartphone meteen naar je website. Dan wordt de etalage op de verjaardag ineens een stuk groter.

 

Eventueel een mobiele website, anders wordt het er niet gezelliger op op zo'n feestje.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een relatief oud topic dat ik ooit eens gestart heb, maar desondanks nog bedankt voor de adviezen!

 

Ik had het bericht van A1 al gelezen voordat het werd aangepast (via mailmelding). Het is inderdaad een vorm van aanprijzen van je eigen diensten/producten, maar aan dit alternatief had ik nog niet gedacht. Dus toch bedankt.

Maar van een pasje, waarbij ik veronderstel dat je het uit het papier moet drukken, ben ik niet zo gecharmeerd. De NDG (als wijze van voorbeeld) belooft na een registratie ook een persoonlijke pas en dat blijkt als je het ontvangt gewoon een papieren doordrukpas met een verstevigde matte toplaag te zijn. Dat vind ik niet genoeg 'pas'.

 

Gaatjes in een pas drukken ken ik via Vistaprint die dergelijke systemen aanbiedt. Zelf heb ik als consument nog nooit 'live' een dergelijke pas gebruikt, dus over het algemeen spreekt me dit niet zo aan. Alhoewel het wel een goede oplossing zou zijn, blijf ik toch bij mijn huidige systeem.

 

De tips over de QR-code, evenals een mobiele website, zijn zeker nuttig. Alleen denk ik dat een QR-code momenteel nog niet genoeg in de samenleving is ingeburgerd. Een aantal ondernemers waar ik persoonlijk contact mee heb gebruiken ze wel al veel, maar heb vernomen dat ze vaak vreemde reacties of vragen krijgen. Nog niet iedereen heeft nl een smartphone en niet iedereen met een smartphone is bekende met de QR-code. Maar je ziet ze steeds vaker opduiken, dus ik neem het advies sowieso mee ;-)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 54 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.