Ga naar inhoud

Actiemarketing=guerrillamarketing?

Geplaatst:

Dick1

Hallo allemaal,

 

Allereerst mijn complimenten met jullie forum! Het is erg interessant om te lezen hoeveel kennis en expertise velen van jullie bezitten! Ik ben zelf nog een jong en leergierig broekie dat graag meer over marketing- en salesgerelateerde zaken wil meepraten!

 

Op basis van de vele reacties op de topic van Joost wil ik een hiermee verband hebbend onderwerp aansnijden.

 

Ik las in de reacties dat er geen bureau bestaat dat er alleen maar is voor het ontwikkelen van concepten. Het bedrijf waar ik werk is een actiemarketingbureau (www.actie-radius.com), gespecialiseerd in het bedenken van ludieke marketingconcepten. Wij zijn dus ontwikkelaar van concepten en intermediair voor de uitvoering. Dit betekent dat de uitvoer dus niet specifiek bij hetzelfde bureau hoeft te liggen, maar de klant het via hun eigen bureaus kan doen waar ze goede contacten mee hebben.

 

En wat is nou eigenlijk het wezenlijke verschil tussen actiemarketing en guerillamarketing? Zit het in de termen agressief en ludiek. Ik denk zelf namelijk dat beiden zich richten op het onderscheidend neerzetten van een resultaatgerichte actie(s) buiten de bestaande en geplaveide wegen om. Of zit het verschil toch in het in bezit hebben van de uitvoer (vormgevers, dtp´ers e.d.)?

 

Ben erg benieuwd naar jullie reactie!

 

groet,

 

Dick

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Hans S

Actiemarketing is niet meer dan een synoniem voor sales promotions. Met sales promotions probeer je door tijdelijk de verhoudingen van de marketingmix te veranderen (de waarde te verhogen en/of de prijs te verlagen) op de lange termijn meer omzet te maken.

 

Bij guer®illamarketing probeer je op een slimme en onconventionele manier je producten te vermarkten, waarbij meestal wordt gestreefd naar zo laag mogelijke kosten.

 

Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk.

Geplaatst:

TwaBla

En wat is nou eigenlijk het wezenlijke verschil tussen actiemarketing en guerillamarketing? Zit het in de termen agressief en ludiek. Ik denk zelf namelijk dat beiden zich richten op het onderscheidend neerzetten van een resultaatgerichte actie(s) buiten de bestaande en geplaveide wegen om.

 

Heel slim. Alle andere bureaus doen hun best om niet onderscheidend werk te maken dat geen resultaat oplevert. Een nieuw etiket zegt niks. Maar goed, hebben jullie al voorbeelden van ludieke marketing? Op je website staan geen klanten...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Dick1

  • Auteur

Actiemarketing is niet meer dan een synoniem voor sales promotions. Met sales promotions probeer je door tijdelijk de verhoudingen van de marketingmix te veranderen (de waarde te verhogen en/of de prijs te verlagen) op de lange termijn meer omzet te maken.

 

Bij guer®illamarketing probeer je op een slimme en onconventionele manier je producten te vermarkten, waarbij meestal wordt gestreefd naar zo laag mogelijke kosten.

 

Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk.

 

Geplaatst:

René Zonneveld

Het bedrijf waar ik werk is een actiemarketingbureau (www.actie-radius.com), gespecialiseerd in het bedenken van ludieke marketingconcepten.

 

Hadden we eerst een oeverloze discussie over guerrillamarketing, nu is het weer actiemarketing. Wel vreemd dat die vragen gesteld worden door mensen die in het vak actief zijn... Ik kan me voorstellen dat die vraag gesteld wordt door een scholier die met een scriptie bezig is. Maar door een professional? Je weet toch dat er maar twee soorten marketing bestaan? Goede en slechte.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Geplaatst:

Dick1

  • Auteur

 

Hadden we eerst een oeverloze discussie over guerrillamarketing, nu is het weer actiemarketing. Wel vreemd dat die vragen gesteld worden door mensen die in het vak actief zijn... Ik kan me voorstellen dat die vraag gesteld wordt door een scholier die met een scriptie bezig is. Maar door een professional? Je weet toch dat er maar twee soorten marketing bestaan? Goede en slechte.

 

 

Wie zegt dat ik geen afstudeerder ben? Ik voel mij alleen wel degelijk actief in het vak en zoals ik al in het eerste berichtje aangaf, ben ik nog jong en moet nog veel leren op marketinggebied. Ik vind trouwens je bijdrage van goede en slechte marketing een beetje zinloos.

Geplaatst:

Dick1

  • Auteur

Actiemarketing is niet meer dan een synoniem voor sales promotions. Met sales promotions probeer je door tijdelijk de verhoudingen van de marketingmix te veranderen (de waarde te verhogen en/of de prijs te verlagen) op de lange termijn meer omzet te maken.

 

Bij guer®illamarketing probeer je op een slimme en onconventionele manier je producten te vermarkten, waarbij meestal wordt gestreefd naar zo laag mogelijke kosten.

 

Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk.

 

 

Sorry mensen vorige keer viel na het typen ineens al mijn tekst weg bij versturen. Nu alsnog mijn reactie

 

Actiemarketing moet niet gezien worden als een synoniem voor sales promotions, want dat is maar een onderdeel waarvoor am ingezet kan worden. De insteek kan zowel omzetverhoging op langere én korte termijn zijn, maar bijvoorbeeld interne acties tbv het vergroten van de tevredenheid onder de werknemers. Ook bedrijfsopeningen, standacties en jubilea vallen onder am.

 

Waar zit nou echt het daadwerkelijke verschil? Kosten? Tijd? Looptijd traject? Product?

Geplaatst:

TwaBla

zoals ik al in het eerste berichtje aangaf, ben ik nog jong en moet nog veel leren op marketinggebied. Ik vind trouwens je bijdrage van goede en slechte marketing een beetje zinloos.

 

Die is heel zinnig, vooral voor mensen die nog veel moeten leren. Helder denken en formuleren hoort daar ook bij, en vooral niet teveel sales speak hanteren. Alle marketing is gericht op resultaat, en 'onderscheidend neerzetten' kan daaraan bijdragen. Jij mag best je eigen definitie van actiemarketing gebruiken, maar als die niet aansluit bij de gangbare begrippen loop je het risico dat geen mens nog begrijpt waar je mee bezig bent.

 

Actiemarketing* = sales promotion + direct marketing (*term is ingevoerd door Bridge)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.