Ga naar inhoud
Geplaatst:

welsvaart

Mijn dochter is fotograaf en heeft een geschil met een klant omtrent een opdracht. De opdracht is uitgevoerd maar niet naar tevredenheid van de klant en deze eist haar geld terug. Een en ander staat niet op papier in de vorm van een contract.

 

De klant heeft geheel volgens de richtlijn van het Burgerlijk wetboek een aangetekende brief verstuurd naar mijn dochter. Zij stelt hierin dat het volledig bedrag terug gestort moet worden of anders gaat zij naar een geschillencommissie.

 

Mijns inziens is een stap naar de geschillen commissie een aardige oplossing omdat mijn dochter ervan overtuigd is in haar gelijk te staan.

De vraag is nu welke geschillencommissie dat is en wat zijn de consequenties bij het verliezen van het geschil.

 

Met vriendelijke groet

Nico Wels.

Featured Replies

Geplaatst:

willemj

Een geschillencommissie is een vrijwillig iets. Ben je als ondernemer niet aangesloten bij zo'n commissie dan kan je klant daar dus niet terecht met een geschil. Zie hier voor de veel gestelde vragen over geschillencommissies. Hier staat onder andere:

 

Let op: U kunt alleen een klacht indienen, als uw ondernemer is aangesloten bij De Geschillencommissie. Om te weten of uw ondernemer is aangesloten, kijkt u in ons bedrijvenregister.
Geplaatst:

ikkrijg

Gaat het om een groot bedrag? Anders zou ik gewoon een schikking treffen.

Zonde van de energie om naar een commissie te stappen, of andere stappen te ondernemen.

Geplaatst:

member123

wat vind de klant dat er niet goed gegaan is en waarom is je dochter van mening dat het wel goed is?

En kan de klant (volgens eigen zeggen) helemaal niks met de foto's?

Is er eventueel een oplossing dat de klant alsnog iets krijgt waarover ze tevreden zijn?

Geplaatst:

postmerger

Lijkt me dat in redelijkheid bekeken die te worden in hoeverre de klant gelijk heeft. Had deze specifieke eisen gesteld voorafgaand aan de fotosessie of niet.

 

Zo niet, dan kan je al meer kijken naar wat gebruikelijk is bij dit type foto's wat betreft de technische kwaliteit van de foto's of type fotografie en de hoeveelheid werk die er door jouw dochter in is gaan zitten waardoor het redelijk kan zijn (een deel van ) de factuur vergoed te krijgen.

 

Veel succes!

Robrecht

 

 

 

Geplaatst:

ODS1001

 

De klant heeft geheel volgens de richtlijn van het Burgerlijk wetboek een aangetekende brief verstuurd naar mijn dochter. Zij stelt hierin dat het volledig bedrag terug gestort moet worden of anders gaat zij naar een geschillencommissie.

Misschien wordt bedoeld de rechtbank (sector kanton) in plaats van de (?) geschillencommissie?

 

Zoals hierboven al terecht vermeld staat, heeft jouw dochter niets te maken met een geschillencommissie. Je dochter hoeft daar ook zeker niet te verschijnen. Ik zou even afwachten wat er gaat gebeuren. Het kan niet anders of de klant gaat er achter komen dat een geschillencommissie weinig voor hem kan betekenen. Stapt de klant dan naar een advocaat? Ik kan het me haast niet voorstellen (vanwege het geringe bedrag).

 

Stel dat het tot een rechtszaak komt. Ik denk dat de rechter dan snel het risico dat de klant niet helemaal krijgt wat hij verwachtte, gaat neerleggen bij de klant, tenzij jouw dochter slecht gefotografeerd heeft ten opzichte van ander werk van haar. De rechter zal namelijk overwegen dat in het algemeen een klant een fotograaf kiest op basis van eerder werk van deze fotograaf.

]

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.