• 0

FOR in BV, BV failiet - wat nu?

In jaar 2002 is mijn eenmanszaak geruisloos ingebracht in Holding, BV.

Vorige jaar heb ik van belastingdienst brief gehad dat de For vrij is gekomen en dat ik daarover belasting moet betalen.

Omdat de BV in augustus 2005 Failit is verklaard ben ik van mening dat de FOR ook dan vervallen is.

Kan ook nergens in de oprichtingsakte de FOR (oude dag reserve) of op internet terug vinden.

 

Mijn vraag is, bij oprichting van de bv of alles in bv ingebracht word dus hierbij ook de FOR,

dat ik daarna niet meer persoonlijk aansprakelijk ben?

 

En waarom komt fiscus nu pas er mee, kan ik nog hier wat aan doen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

@ Memoli

 

Eigenlijk had je deze vragen in 2002 moeten stellen en niet nu...

 

Normaliter wordt de FOR bij een inbreng omgezet in een stamrechtverplichting. De BV neemt dan de FOR over. Als dit niet gebeurt is, en de FOR is ook niet afgestort bij een verzekeringsmaatschappij, dan moet er over de FOR afgerekend worden.

 

De fiscale claim op de FOR komt niet te vervallen door het faillissement van de BV.

 

Dat de fiscus hiermee pas in 2011 komt, terwijl de FOR al in 2002 is vrijgevallen, is inderdaad rijkelijk laat. De navorderingstermijn is maximaal 5 jaar (verlengd met de duur van het uitstel). Dus ga even na of de navorderingstermijn inmiddels niet verstreken is.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Odeon terecht al stelt, is het belangrijk om even na te gaan wat er daadwerkelijk met de FOR is gebeurd. Is die vrijgevallen, omgezet in een stamrecht, afgestort?

 

Stel dat de FOR is vrijgevallen. Het bedrag van de FOR (en de fiscale claim) zitten dan in het prive-vermogen en niet in de BV (en dus ook niet in de boedel van deze failliete BV). Hoe is dat boekhoudkundig verwerkt? Oftewel: waar is het geld gebleven?

]

Link naar reactie
  • 0

Destijds heeft de accountant zonder overleg te plegen dit gereserveerd,dus er is ook geen gereserveerde geld, zie het ook niet in de balansen staan alleen in de balans van het jaar 2000 komt het voor. Nu ziet ik heen en weer te mailen met de toenmalige accountant. Volgens hem moest het afgerekend zijn en dat er stamrecht is bedongen.

 

Heb na de faillissement van de BV door gegaan als vof in een andere branche, nu komt hij dat het misschien is voort gezet het FOR. Maar For komt te vervallen na twee jaar en heb de bv 3 jaar gehad.

Link naar reactie
  • 0

Accountant die mijn bv had opgericht heeft het inmiddels geregeld met de fiscus. Maar ik weet niet hoe hij het heeft geregeld dus kan ook niets over schrijven.

 

opeisen die stukken! Hij vertegenwoordigt jouw belangen en dus heb je recht op die stukken zodat je weet welke afspraken er gemaakt zijn. Post hier het vervolg en we helpen je graag verder.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Accountant die mijn bv had opgericht heeft het inmiddels geregeld met de fiscus. Maar ik weet niet hoe hij het heeft geregeld dus kan ook niets over schrijven.

 

Het klinkt dan wel leuk "hij heeft het geregeld", maar je moet ook weten wat er geregeld is. Want ook al is bijvoorbeeld naheffing niet mogelijk door het verjaren van de termijn, dan nog is het belangrijk te weten wat er indertijd is geregeld en hoe de FOR is behandeld. Wellicht voor je eigen informatie:

De FOR is aan je eigen inkomstenbelasting verbonden en moet fiscaal worden afgerekend bij opheffing van de eenmanszaak (inbreng in een BV is fiscaal opheffen). Er zijn echter manieren (hierboven al aangehaald) waarop de "claim" fiscaal gunstig wordt verwerkt.

Het gaat wel ook je eigen geld (eenmanszaak) en eventueel een "vordering op de BV als aandeelhouder". Zorg dus dat je ALLE stukken vanaf oprichting tot en met heden van de accountant krijgt. Kijk daarbij ook goed naar wat er in de definitieve aanslag(en) i.v.m. de FOR is opgenomen. Maar ook, of er een (stamrecht) verplichting in de BV is opgenomen en hoe die in de loop van de jaren is "verwerkt".

Tenslotte als de belastingdienst de "claim / vordering" heeft laten vervallen zorg dat je dit zwart op wit krijgt.

Succes

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.