• 0

Hoe het best te reageren op prijs info aanvraag

Ik heb veel catalogus + prijsinfo aanvragen van webwinkeliers. Vaak wordt er summiere bedrijfs info meegestuurd en kvk nummer + telefoon en adres gegevens ontbreken meestal in de email. Ik kan dit natuurlijk zelf op zoeken, maar vaak heb ik het idee dat men mijn prijzen dan alleen wil gebruiken om hun huidige leverancier uit te spelen, of om te kijken of hun huidige inkoop goed in de markt is.

 

Wat is de beste manier om te reageren op deze aanvragen?

Het liefste heb ik toch dat de klant eerst ons een keer bezoekt, want levering is cash & carry. Naar mate er meer zaken met de klant gedaan wordt is bezorging van de producten mogelijk. Dit is voor vele webwinkels een afhaak moment, vaak omdat ze niet even in de auto willen stappen. Op rekening wordt er niet geleverd. Ik maak veelal handgemaakte producten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je duidelijk je voorwaarden stelt zullen ze geen contact meer opnemen lijkt mij in 90% van de gevallen. Die andere 10% verwijs je naar je voorwaarden.

 

Of het klantvriendelijke en sales verantwoord is om de klant altijd langs te laten komen kan ik in je situatie niet inschatten. Ik kan me voorstellen dat ze dit niet zomaar doen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eerder altijd de catalogus + info verstuurd, maar vaak volgt er geen reactie meer, ook niet na opvolging. De prijzen van de producten zijn markt conform.

 

Met de klanten die wel bereid zijn tot een bezoek ontstaat vaak een jarenlange zaken relatie. Ik zie het gewoon niet meer zitten om zo maar klakkeloos alle info op te sturen.

 

Ik ben misschien zelf van de ouwe stempel, maar ik als ik voor het eerst ergens in wil kopen breng ik altijd een bezoek aan de leverancier om de producten te zien en de kwaliteit te testen. Vaak maken we dan ook afspraken omtrent toekomstige leveringen en prijs bij grote afnames.

 

Misschien heb ik gewoon slechte ervaringen met webwinkeliers als klant.

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen is je omzet ook niet afhankelijk van deze webwinkeliers die wel tijd en geld kosten maar niks opleveren. Je zou je er dus makkelijk vanaf kunnen maken met een standaardmail waarin je aangeeft alleen op afspraak zaken te doen in verband met de langdurige zakenrelaties die je wilt opbouwen. Als daar dan nog reactie op komt heb je misschien een winkelier te pakken die wel serieus is en kun je altijd bij goed gevoel de catalogus nog opsturen.

Link naar reactie
  • 0

Uit de hoeveelheid aanvragen van webwinkels denk ik dat het toch wel een interessante markt kan zijn. De producten zijn echter zeer zwaar en groot en moeilijk te verpakken en versturen.

 

Een kleine klant kan groeien, ik sta niet negatief tegenover levering webwinkels, misschien benader ik ze wel verkeerd. Maar ik wil natuurlijk niet dat mijn prijzen zomaar op straat komen te liggen.

 

Ik denk wel dat je een punt hebt als je zegt dat ze veel tijd kosten. Dus ik moet eigenlijk een manier zien te vinden om de serieuzen er uit te vissen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook bij voorbaat vragen o.b.v. welke inkoopaantallen deze navragen gebaseerd zijn (zie verder ABC-analyse). Wat is het probleem met verstrekken van een standaard handelsprijs en elektronische catalogus? Dat kost toch niks? Vraag door naar voorstellingen van toegevoegde waarde vice versa en verwijs inderdaad naar bespreking van een partnership.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jaap B,

 

Wat wellicht ook goed werkt is het volgende (zo doe ik het ook). Plaats een contactformulier op je website, waarin je diverse gegevens vraagt (naam bedrijf, adres, pc, wp, telefoonnummer, e-mailadres, website, kvknummer en een vak met ruimte voor hun aanvraag). Mijn ervaring is dat mensen die de moeite nemen dit in te vullen ook zeker wel geinteresseerd zijn. Daarbij komt dat men dan vrij secuur omgaat met de gegevens verstrekking, bv bedijfnaam met daarachter in oprichting als het om een starter gaat.

 

Groeten, ondernemen31

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jaap,

 

als mensen zitten met het probleem van een aanvraag op prijs, dan zijn er vaak meer punten die je kan aanpassen. Is het duidelijk voor wie jij wat maakt?

Kan je het aanvraagtraject verlengen met een standaard e-mail met daarin een korte procedure (of via een formulier via je site of Formdesk of ...)

Als mensen een eerste aanvraag doen en dan een volgende stap moeten doen, kan dat zorgen voor een schifting.

Van jouw kant doe je dat 'om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn'. Dat doe je ook, want tijdens de intake kan je diverse vragen stellen en daarmee de aanvrager ideeën geven.

 

De kunst is: bereik alleen die mensen die geïnteresseerd zijn. Als ze dat zijn, maak het ze zo makkelijk mogelijk. Zijn ze het niet, zoek naar manieren om het zo snel mogelijk af te kappen.

 

Goedkoop alternatief: een basiscatalogus in PDF. Stuur de link naar de aanvrager en geef aan dat een normaal exemplaar beschikbaar is met een prijslijst die speciaal voor hen wordt gemaakt (bepaalde kortingsstaffels?).

Of maak de PDF als 'basis' en zorg dat je gewone catalogus 'uitgebreid' is.

 

Zou trouwens zeker kijken (maar weet niet wat je verkoopt) naar andere manieren van afleveren. Ik reis ook niet graag een hele dag om een partijtje ergens weg te halen.

http://www.smartketing.nl biedt praktische marketing voor zelfstandige ondernemers, vooral vrouwelijke ondernemers. Elke week een nieuwe tip op mijn blog: http://slimmemarketing.wordpress.com.
Link naar reactie
  • 0

Ik maak veel boeddha beelden voor in de tuin, voor particulier en wederverkoop. Ze zijn groot zwaar en vaak niet eenvoudig even af te sturen. Vandaar graag het persoonlijke contact met de klant. Ik krijg de laatste tijd veel aanvragen van websites die alle afbeeldingen van een concurrent op hun site hebben. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

 

Ik nodig ze altijd uit voor een kop koffie en een rondleiding, catalogus ligt klaar. Iedereen die komt is serieus en ontstaat vaak een samenwerking uit. De gene die niet komen valt af. Ik denk dat dit een goede filter methode is, maar misschien kan het beter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.