Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AndreV
AndreV
Ik ben van plan om voor een online dienst, klanten de mogelijkheid te bieden om een vooruitbetaling te doen. Hoe hoger de vooruitbetaling, hoe hoger de kortingsstaffel die zij automatisch ontvangen.
Nu zijn er boekhoudkundig gezien (denk ik) twee mogelijkheden:
1. Depotstorting. Klant krijgt ten tijde van de betaling geen factuur maar houdt een openstaande vordering totdat er daadwerkelijk een dienst afgenomen wordt (en ontvangt dan dus een factuur welke automatisch voldaan wordt vanuit het depot)
2. Klant ontvangt factuur voor vooruitbetaling en krijgt een nulfactuur zodra de dienst daadwerkelijk afgenomen wordt
Van methode 1 weet ik dat dit een rechtsgeldige methode is. Nu vraag ik me af of methode 2 ook een legitieme methode is? Het punt is natuurlijk dat er een bedrag gefactureerd wordt terwijl er nog niet daadwerkelijk iets geleverd wordt, maar ik vraag me dus af of dit al dan niet mag? En zitten hier eventueel nog haken en ogen aan?
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar methode 2, omdat ons bestelsysteem hier reeds ondersteuning voor ingebouwd heeft (en voor methode 1 zou het hele systeem omgebouwd moeten worden).
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag