• 0

Klant dreigt met beslaglegging, wat te doen? Heb zelf vordering op hem.

Goedemiddag allen,

 

Het volgende speelt er momenteel. Een debiteur van mij zegt nog een tegoed te hebben van ons en geeft aan een beslaglegging op onze rekeningen te laten leggen van +- €11.000

 

De feiten zijn als volgt.

 

1. We hebben een eenmanszaak

2. De debiteur moet ons nog ruim €8.000 betalen aan openstaande posten

3. De debiteur zegt schade geleden te hebben door een niet tijdige levering van een website

4. Er was geen mondeling toezegging wanneer de site klaar zou zijn

5. De site was wel gewoon klaar, alleen de debiteur wou allerlei aanpassingen die niet in het eerste design zaten

6. Een beslaglegging kunnen we absoluut niet gebruiken daar we ook gewoon crediteuren en belasting etc. moeten betalen.

 

 

Wat kunnen we concreet verwachten en klopt het dat je zonder meer beslag kunt leggen op een bankrekening.

Wat houdt de beslaglegging precies in ? Wat moet ik doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor dat er beslag gelegd kan worden moet er eerst toch een rechtszaak geweest zijn? Heb je daar niks van meegekregen?

 

Je kunt zelf een kort geding aanspannen om het beslag er weer af te laten halen. In die procedure moet je dan wel aantonen dat de vordering waarvoor beslag is gelegd niet klopt of aantonen dat beslag niet nodig of een te zware maatregel is.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Heeft hij deze 11.000,00 schriftelijk geclaimd met een specificatie van de geleden schade ?

 

Is dit niet het geval, stuur dan gelijktijdig (of elke dag één) een herinnering, aanmaning en sommatie voor de 8.000,00.

Bij het laatste geef je hem 5 dagen de tijd om te betalen.

 

Hierna kun je het zelf uit handen geven (en beslag laten leggen).

 

Hij is in gebreke gebleven met betalen, niet jij.

Jij moet eerst de kans krijgen het op te lossen en mag verweer voeren tegen de geleden schade.

Hij kan ook geen beslag laten leggen zonder juridisch traject (de rechter beslist).

Via de gerechtsdeurwaarder zal je ook eerst gedaagd moeten worden.

 

Volgens mij zit het zo ongeveer in elkaar, je kunt niet zomaar zonder jouw medeweten beslag laten leggen.

Groetjes, Roland

 

Link naar reactie
  • 0

Het volgende speelt er momenteel. Een debiteur van mij zegt nog een tegoed te hebben van ons en geeft aan een beslaglegging op onze rekeningen te laten leggen van +- €11.000

 

 

Hoi,

 

Begrijp ik goed dat er nog geen beslag gelegd is maar dat er gedreigd wordt met een beslaglegging? In dat geval is er nog niet zoveel aan de hand. Er kan inderdaad geen beslag gelegd worden zonder dat er een rechter aan te pas komt - tenminste niet als de eiser een particulier of bedrijf is. De rechter zal de zaak dus moeten beoordelen.

 

Er zijn twee mogelijkheden:

 

- ze laten de vordering voorkomen en hopen dat de rechter zo oordeelt dat ze kunnen innen - de deurwaarder kan dan op basis van het vonnis beslag leggen op de rekening - dit kan nog wel even duren;

- ze gaan naar de rechter voor een conservatoir beslag, dit is een voorlopig beslag in afwachting van een rechtszaak - ook hier kun je ter zitting je verhaal doen en als jij door middel van vorderingen duidelijk maakt dat jij ook wat te eisen hebt zal dit voorlopige beslag niet zo snel toegekend worden

 

Hoe dan ook, zonder een rechter geen beslag. Dit zijn puur grote woorden in de hoop dat je zult zwichten. Zaak is dat jij jouw vordering daadwerkelijk hard gaat maken (ingebrekestelling etc.). Ik zou zelfs overwegen om een deurwaarder in te schakelen en jouw verhaal duidelijk te maken en hen in het proces te betrekken. Uit ervaring weet ik dat je daar veel steun uit kunt halen!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank allen voor de reacties. Dit is in ieder geval een hele geruststelling. Het leek me al vreemd

dat je zonder oordeel van een rechter beslag kan laten leggen maar toch was ik er niet gerust om vandaar mijn vraag.

 

Ik ga zorgen dat ik mijn vordering ook hard ga maken.

 

In hoeverre mag ik indien ze hier niet aan voldoen hun diensten blokkeren, website e-mail etc. , kunnen jullie hier ook iets over vertellen?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hartelijk dank allen voor de reacties. Dit is in ieder geval een hele geruststelling. Het leek me al vreemd

dat je zonder oordeel van een rechter beslag kan laten leggen maar toch was ik er niet gerust om vandaar mijn vraag.

 

Ik ga zorgen dat ik mijn vordering ook hard ga maken.

 

In hoeverre mag ik indien ze hier niet aan voldoen hun diensten blokkeren, website e-mail etc. , kunnen jullie hier ook iets over vertellen?

 

Op iPhone dus korte reactie.

 

Conservatoir beslag kan wel degelijk zonder oordel van de rechter.

 

Google maar even.

 

Edit :

 

Oeps,zag Dennis zijn post niet.....stond er dus wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu zij in principe te kennen hebben gegeven de dienstverlening te beëindigen, ik denk nl. niet dat je nog mogelijkheden hebt je opdracht op een normale manier op te leveren.

Kun je naar aanleiding van hun wanbetaling natuurlijk ook een tegenclaim indienen .

 

Je hebt als het goed is, tijdens de opdracht diverse werkzaamheden uit coulance uitgevoerd om de opdrachtgever als klant binnen te halen. Dit is de schade die je o.a. oploopt door de beëindiging van de relatie op deze manier. Dit moet je niet zo motiveren, maar als "nog te factureren meerwerk wegens niet nagekomen verplichtingen" of zoiets.

 

Probeer al deze "gratis" hopelijk wel vastgelegde uren bij elkaar op te tellen en tel deze bij het openstaand bedrag van 8000,00 op. hopelijk is dit hoger dan 11.000,00 Dit is je tegenclaim.

 

Mocht zijn schade theoretisch zijn, dan heb je een tegenwaarde om over te onderhandelen, mocht jouw schade realistischer zijn dan die van hem, dan geef je zijn advocaat iets om over na te denken, doet hij zeker niet gratis !

Hoe meer kosten, des te minder motivatie voor een juridisch traject toch ?

Groetjes,

Roland

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank allen voor de reacties. Dit is in ieder geval een hele geruststelling. Het leek me al vreemd

dat je zonder oordeel van een rechter beslag kan laten leggen maar toch was ik er niet gerust om vandaar mijn vraag.

 

Ik ga zorgen dat ik mijn vordering ook hard ga maken.

 

In hoeverre mag ik indien ze hier niet aan voldoen hun diensten blokkeren, website e-mail etc. , kunnen jullie hier ook iets over vertellen?

Dat komt pas aan de orde nadat je ze in gebreke gesteld hebt en ze dan nog niet betaald hebben. Je kunt dan je dienstverlening staken of minimaliseren. Bij webhosting is dit vaak een zeer effectief middel omdat dan vaak een voor iedereen leesbare tekst als:

 

"Deze website is om administratieve redenen beperkt toegankelijk.



- indien dit uw website is: neem contact op met de afdeling debiteurenbeheer van uw webhoster -"

 

op de website komt te staan. Dan zijn ze meestal wel snel geneigd om te betalen.

Dat je hun website nog in beheer hebt en host is wel een hele sterke troef.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

- ze gaan naar de rechter voor een conservatoir beslag, dit is een voorlopig beslag in afwachting van een rechtszaak - ook hier kun je ter zitting je verhaal doen en als jij door middel van vorderingen duidelijk maakt dat jij ook wat te eisen hebt zal dit voorlopige beslag niet zo snel toegekend worden

Een verlof tot het leggen van conservatoir beslag wordt juist in regel zeer snel toegekend en *zonder* dat de tegenpartij wordt gehoord.

 

Daarnaast is een beslag op een bankrekening feitelijk een beslag op alles wat de tegenpartij van de bank tegoed heeft. Ik heb wel eens beslag gelegd voor 10.000 bij iemand die 80.000 op de bank had staan. Het gevolg is dan dat die 80.000 geblokkeerd wordt door de bank.

 

Staat er geen geld op de rekening, dan heeft het beslag, afgezien van de kosten die de bank in rekening brengt, geen gevolgen. Kortom: als je weet dat een bankbeslag dreigt, zorg dan dat er geen geld op je rekening staat.

Link naar reactie
  • 0

- ze gaan naar de rechter voor een conservatoir beslag, dit is een voorlopig beslag in afwachting van een rechtszaak - ook hier kun je ter zitting je verhaal doen en als jij door middel van vorderingen duidelijk maakt dat jij ook wat te eisen hebt zal dit voorlopige beslag niet zo snel toegekend worden

Een verlof tot het leggen van conservatoir beslag wordt juist in regel zeer snel toegekend en *zonder* dat de tegenpartij wordt gehoord.

 

Daarnaast is een beslag op een bankrekening feitelijk een beslag op alles wat de tegenpartij van de bank tegoed heeft. Ik heb wel eens beslag gelegd voor 10.000 bij iemand die 80.000 op de bank had staan. Het gevolg is dan dat die 80.000 geblokkeerd wordt door de bank.

 

Staat er geen geld op de rekening, dan heeft het beslag, afgezien van de kosten die de bank in rekening brengt, geen gevolgen. Kortom: als je weet dat een bankbeslag dreigt, zorg dan dat er geen geld op je rekening staat.

 

 

Dit is weer een heel andere kijk op de zaak. Wordt beslaglegging dus toch gedaan zonder dat je door een rechter wordt gehoord?

 

Ik moet wel geld op de rekening laten want vanuit die rekening wordt alles betaald etc.

 

In dat geval zou ik dus ook op hun rekening beslag kunnen laten leggen?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit is weer een heel andere kijk op de zaak. Wordt beslaglegging dus toch gedaan zonder dat je door een rechter wordt gehoord?

Conservatoir beslag wel, ja.

Ik moet wel geld op de rekening laten want vanuit die rekening wordt alles betaald etc.

Zorg dan voor kredietruimte.

In dat geval zou ik dus ook op hun rekening beslag kunnen laten leggen?

Yep. Maar conservatoir beslag dwingt ook tot het beginnen van een procedure. Dus inclusief het schrijven van het beslagrekest en de dagvaarding, de deurwaarderskosten en griffierechten ben je al snel 3000,-- of meer onderweg. En als er geen geld op hun rekening staat, zijn het ook nog eens vergeefse kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.