• 0

Business plan - balans is van slag

Beste leden van Higherlevel,

 

Ik heb me sinds vandaag lid gemaakt van deze site, dit omdat ik totaal vast loop met het financieringsgedeelte van mijn ondernemingsplan. Ik wil graag een vooruitzicht hebben van hoe de eerste 3 jaren verlopen en hoe ze zich afsluiten, dus 3 maal een eindbalans. Waar loop ik op vast? Juist, op die eindbalans want, zoals misschien velen al eens hebben mee gemaakt, ik krijg de debet en credit kanten niet in balans.

 

Naar mijn weten ligt de fout niet in mijn profit en loss balans maar in de liquiditeitsbalans.

In de eindbalans van het eerste jaar zit er ''maar'' ongeveer 1000 verschil tussen credit en debet.

In de eindbalans van het tweede jaar zit er al 10000 verschil tussen credit en debet en in de eindbalans van het derde jaar zit er maar liefst ongeveer 90000 verschil tussen!!

 

Ik heb alles al nagelopen maar ik vind de fout maar niet! Ik wil niet naar de bank gaan voor een financieringsaanvraag voordat ik de hele financiering in exel foutloos en rond heb. Dus hierbij de vraag of jullie eens zouden kunnen kijken waar de fout zou kunnen zitten. Vriendelijk bedankt alvast!

 

[titel aangepast - mod]

Financing_part_of_business_plan_final.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vermoed dat je geprobeerd hebt een bijlage (excel)toe te voegen en dit misging?

Tip: geeft het bestand een echt unieke naam (dus niet businesplan.xls maar businessplan_van_kath.xls) en probeer dan in een nieuwe reactie opnieuw om de bijlage toe te voegen

 

- edit - : al gelukt ;D

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt ieder jaar als resultante (sluitpost van de belans) de winst van dat jaar opgenomen in plaats van het eigen vermogen. .

 

Winst hoort op een winst- en verliesrekening thuis, niet op een balans. Heel sterk versimpeld (als alle overige activa en passiva ongewijzigd blijven en de winst gelijk is aan de toename van het saldo van je bankrekening) neemt het eigen vermogen jaarlijks toe met de winst.

 

Kortom: weg met de "winst", in plaats daarvan "eigen vermogen" en dat is de sluitpost van de balans waarmee activa en passiva exact gelijk worden. Je telt alle overige passiva dus eerst op en trekt dat af van de activa, dat is je eigen vermogen en daarmee is de balans weer in evenwicht

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Winst hoor inderdaad op een winst en verlies-rekening thuis. Op het moment dat je een eindbalans wilt maken dan voeg je de resultaten van de liquiditeitsbalans en het resultaat van de winst en verlies rekening toch toe? En of dat nu onder het kopje profit komt te staan of direct word toegevoegd aan het kopje eigen vermogen, de credit zijde blijft gelijk.

Of ben ik nu verkeerd aan het redeneren? Stel nu dat ik de winst uit de eindbalans zou halen dan heb ik nog een groter verschil tussen credit en debit... Terwijl ik dat dus, zoals het hoort, gelijk hoor te hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad een student ' international business' maar ik ben daadwerkelijk bezig met het opzetten van dit bedrijf. Dus ja doordat ik student ben en inderdaad nog erg jong ben namelijk 19 jaar, heb ik nog niet overal verstand van maar ik ben echt daadwerkelijk van plan om dit bedrijf op te zetten! Ik ben op de hoogte dat je geen vragen mag stellen over huiswerk opgaven etc.

 

Aangezien dit geen huiswerkopgave is, zie ik geen probleem.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had namelijk ook de naam van dit product op het exel bestand kunnen laten staan, maar doordat dit product de nederlandse markt nog niet heeft bereikt en ik dat ook niet wil, tenzij door mijn onderneming, nam ik voorzorg maatregelen ;)

Link naar reactie
  • 0
Of ben ik nu verkeerd aan het redeneren? Stel nu dat ik de winst uit de eindbalans zou halen dan heb ik nog een groter verschil tussen credit en debit... Terwijl ik dat dus, zoals het hoort, gelijk hoor te hebben.

 

Je redeneert verkeerd: winst en eigen vermogen zijn iets totaal anders, winst wordt niet opgenomen in een balans. Het eigen vermogen is niets meer en niets minder dan de resultante van activa en passiva. Je voegt de winst dus niet toe aan de belans, het eigen vermogen IS het resultaat van bezit/vorderingen (activa) en schulden/vreemd vermogen (passiva

Het eerste jaar gaat het al mis omdat je een winst van 11.500 vermeldt in plaats van het eigen vermogen als saldo van de overige activa en passiva te berekenen ad 14.000,- wat al direct het eerste verschil van 2500 verklaard.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien dit geen huiswerkopgave is, zie ik geen probleem.

 

niet om vervelend te doen, maar dit kun je wel zo zeggen zonder dat wij weten of het klopt.

Vraag van mij is waarom je je financiële plan in het Engels geschreven hebt? Daar zit een bank niet op te wachten. Of ga je in de UK de investeringen ophalen?

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Misschien kwamen mijn woorden te direct of te hard aan, sorry als ik jullie daarbij beledigd heb. Mijn antwoord als ' daarom zie ik geen probleem' was meer doordat ik op de hoogte ben dat je geen vragen mag stellen wat betrekking heeft op je studie en met andere woorden geen added value of zoals je het in het nederlands zegt ''toegevoegde waarde'' heeft voor jullie. Doordat dit dus niet betrekking heeft op studie gerelateerde opgaven, zag ik niet in dat het een probleem was. Met andere woorden dat ik een overtreding beging.

 

Ik heb eerst heel hard lopen twijfelen of ik me moest registeren op deze site, maar ik was al snel overtuigd door alle vakkennis die zich op deze site bevindt. Als jullie mij niet meer willen helpen dan snap ik dat helemaal, jammer, maar goed enigszins begrijpelijk doordat jullie inderdaad niet kunnen controleren of dit een huiswerkopgave is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal even wat achtergrond informatie geven. Dan begrijpen jullie waarom en hoe dit tot stand is gekomen. Vijf jaar geleden is er een nieuwe vrouw in mijn vaders leven gekomen en zij is een Peruaanse. Vorig jaar zomer zijn we met de hele familie naar Peru op vakantie gegaan en hebben daar een rondreis gemaakt. Tijdens mijn reis was ik zo onder de indruk van een product daar en speelt dat product in op de trend die de laatste jaren gaande is, namelijk: antioxidanten in allerlei producten.

Denk aan coolbest met zijn acai bes in hun fruitdrank. Mijn product is ook een fruitdrank met een speciaal ingredient. Wat ik dus liever niet vertel want je kunt er geen patent op krijgen, namelijk puur natuur ;)

 

Toen ik dus afgelopen jaar 'International Business'' ben gaan studeren, moesten we idd een eigen fictieve onderneming opzetten en daar de hele marketing omheen bedenken en de financiering. Dat is opgehouden vorig block en dat heb ik positief afgerond, mede doordat ik dus alleen daarvoor een beginbalans hoefde te maken en de kosten alleen hoefden te verantwoorden.

 

Aangezien ik dit bedrijf dus wil opzetten (met financiele hulp van mijn vader aangezien ik echt niet in mijn eentje 46000 eigen vermogen kan inleggen aan het begin van het jaar) en aan het lobbyen ben binnen mijn kenniskring, zie 25000 euro achtergestelde lening van een kennis. Wil ik dus ook zien hoe de 3de jaren zich ontwikkelen en hoe de cashflow loopt en elk jaar zich afsluit. Ik ben namelijk, iemand die graag alles op orde heeft voordat ze stappen onderneemt om een lening bij een bank aan te vragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval bedankt voor je uitleg van waar winst thuishoort. Ik wist dat winst dus inderdaad mee wordt genomen in je eigen vermogen, en dat had ik ook als je goed kijkt, alleen ik vergat dan weer het eigen vermogen van het vorig jaar te pakken op de eindbalans van het volgende jaar. Nu heb ik inderdaad die grote verschillen niet meer maar blijf ik met kleine verschillen zitten.

Die zitten dus of in de winst en verlies rekening: te veel profit dus uitgave vergeten als kost te plannen of in de liquiditeit: geen uitgave neer gezet wat wel een uitgave is, of iets dubbelgeboekt. Al met al een puzzelwerkje waar ik nog wel mee zoet ben.

Iig super bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.