In de jaren dat ik mijn bedirjf heb, heb ik veel goede doelen gesponsoord, zowel in geld als in goederen/personeel.
Tot nu toe waren alle samenwerkinge altijd een fiasco. Van al het geld dat opgehaald wordt blijft er vreselijk veel aan de strijkstok hangen.
En er zaten genoeg grote organisaties in, ook met keurmerk.
Het werkt als volgt, artiesten, technici en organisatoren werken allemaal gratis en schuiven dit niet onder stoelen of banken. Geheel belangeloos worden er allerlei spullen ter beschikking gesteld door de bedrijven, vaak mag men als tegenprestatie reclame maken.
Op zich klinkt dat allemaal heel mooi en nobel. Totdat je echt de boeken eens gaat doorspitten.
Tuurlijk artiesten hebben een goede kleedkamer nodig, waar ze zoich rustig kunnen voorbereiden en moeten technici en organisaatoren goed eten om de vaak lange dagen goed door te komen. En natuurlijk moeten er vergaderingen zijn. Maar het is eerder regel dan uitzondering dat hierin veel te ver wordt gegaan (in mijn ogen dan).
Denk hierbij aan "bekende" Nederlandse artiesten die met riders (hun wensen/eisen) komen waarvan je stijl achterover slaat. Denk dan aan bepaalde bloemen in een bepaalde kleur ongeacht het jaargetijde, inrichting van kleedkamer etc.
Ik ga hier geen namen noemen, maar het lijkt wel alsof hoe bekender de Nederlander hoe redelijker de wensen/eisen worden.
Dan de vergaderingen in de meest sjieke restaurants, waarbij iedereen op kosten van de stichting mag reizen. Ik heb er een aantal bijgewoond en ook mijn ongenoegen hierover uitgesproken. Maar het is alsof je tegen een muur praat, want "Het valt toch allemaal wel mee" en "Het is echt noodzakelijk, vanwege de drukke agenda's".
Tot slot het hoofdtechnici, dus niet de mensen achter de knoppen, maar de managers. Hun wensen en eisen gaan echt totaal nergens over.
Na een klus 2 maanden geleden was ik het helemaal zat. En bedacht me dat dit toch wel anders moet kunnen. Ik ben echt wel reeel en een etentje na afloop van een geslaagd evenement of een fles wijn en een bos bloemen moet echt wel kunnen. Want je moet je mensen ook tevreden houden.
Dus hier ben ik dan met mijn idee en hoop dat jullie mij willen helpen en eventueel ook willen helpen met het festival zelf.
Ik zit nog in de brainstorm fase, dus alles is nog mogelijk, zelfs afblazen als het echt niets wordt.
Stappenplan:
- Een groep kartrekkers samenstellen, met ieder zijn eigen specialiteit;
- Kiezen goede doel of in ieder geval een onderwerp waar je je op wilt richten;
- Periode vaststellen waarin het evenement zou moeten plaatsvinden;
- Uitzoeken wat je doelgroep is;
- Uitzoeken waar je deze doelgroepen allemaal kunt benaderen;
- Naar aanleiding van de hoofdsponsors kijken in welke regio het evenement gaat plaatsvinden, uiteraard met de informatie van je doelgroep;
- Datum vaststellen;
- Uitzoeken of de vergunningen geregeld kunnen worden;
- Het zoeken van sponsoren/vrijwilligers;
- Zoeken naar artiesten;
Verder krijg je natuurlijk een eigen lijstje per specialist.
Ik denk dat een team minimaal uit de volgende mensen moet bestaan:
- Evenementenmanager, voor het zoeken van de artiesten en het regelen van de vergunningen, ontvangen van artiesten
- Horecamanager, liefst met eigen cateringbedrijf of werkzaam zijn bij een cateraar die meesponsort
- Techniekmanager, liefst met eigen bedrijf of werkzaam bij een licht/geluid/podium bedrijf die meesponsort(Zou ik zijn in dit geval)
- Veiligheidsmanager, niet alleen de veiligheid van de artiesten, maar vooral van de bezoekers liefst met eigen bedrijf of werkzaam bij een beveiligsbedrijf/BHVbedrijf die meesponsort.
- Marktingmanager, liefst iemand die ook een website kan onderhouden.
Hier wil het voorlopig bij houden, ik hoor graag van jullie wat jullie van het idee vinden en of ik grote dingen over het hoofd zie.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Zomaar iemand
Zomaar iemand
Hallo,
In de jaren dat ik mijn bedirjf heb, heb ik veel goede doelen gesponsoord, zowel in geld als in goederen/personeel.
Tot nu toe waren alle samenwerkinge altijd een fiasco. Van al het geld dat opgehaald wordt blijft er vreselijk veel aan de strijkstok hangen.
En er zaten genoeg grote organisaties in, ook met keurmerk.
Het werkt als volgt, artiesten, technici en organisatoren werken allemaal gratis en schuiven dit niet onder stoelen of banken. Geheel belangeloos worden er allerlei spullen ter beschikking gesteld door de bedrijven, vaak mag men als tegenprestatie reclame maken.
Op zich klinkt dat allemaal heel mooi en nobel. Totdat je echt de boeken eens gaat doorspitten.
Tuurlijk artiesten hebben een goede kleedkamer nodig, waar ze zoich rustig kunnen voorbereiden en moeten technici en organisaatoren goed eten om de vaak lange dagen goed door te komen. En natuurlijk moeten er vergaderingen zijn. Maar het is eerder regel dan uitzondering dat hierin veel te ver wordt gegaan (in mijn ogen dan).
Denk hierbij aan "bekende" Nederlandse artiesten die met riders (hun wensen/eisen) komen waarvan je stijl achterover slaat. Denk dan aan bepaalde bloemen in een bepaalde kleur ongeacht het jaargetijde, inrichting van kleedkamer etc.
Ik ga hier geen namen noemen, maar het lijkt wel alsof hoe bekender de Nederlander hoe redelijker de wensen/eisen worden.
Dan de vergaderingen in de meest sjieke restaurants, waarbij iedereen op kosten van de stichting mag reizen. Ik heb er een aantal bijgewoond en ook mijn ongenoegen hierover uitgesproken. Maar het is alsof je tegen een muur praat, want "Het valt toch allemaal wel mee" en "Het is echt noodzakelijk, vanwege de drukke agenda's".
Tot slot het hoofdtechnici, dus niet de mensen achter de knoppen, maar de managers. Hun wensen en eisen gaan echt totaal nergens over.
Na een klus 2 maanden geleden was ik het helemaal zat. En bedacht me dat dit toch wel anders moet kunnen. Ik ben echt wel reeel en een etentje na afloop van een geslaagd evenement of een fles wijn en een bos bloemen moet echt wel kunnen. Want je moet je mensen ook tevreden houden.
Dus hier ben ik dan met mijn idee en hoop dat jullie mij willen helpen en eventueel ook willen helpen met het festival zelf.
Ik zit nog in de brainstorm fase, dus alles is nog mogelijk, zelfs afblazen als het echt niets wordt.
Stappenplan:
- Een groep kartrekkers samenstellen, met ieder zijn eigen specialiteit;
- Kiezen goede doel of in ieder geval een onderwerp waar je je op wilt richten;
- Periode vaststellen waarin het evenement zou moeten plaatsvinden;
- Uitzoeken wat je doelgroep is;
- Uitzoeken waar je deze doelgroepen allemaal kunt benaderen;
- Naar aanleiding van de hoofdsponsors kijken in welke regio het evenement gaat plaatsvinden, uiteraard met de informatie van je doelgroep;
- Datum vaststellen;
- Uitzoeken of de vergunningen geregeld kunnen worden;
- Het zoeken van sponsoren/vrijwilligers;
- Zoeken naar artiesten;
Verder krijg je natuurlijk een eigen lijstje per specialist.
Ik denk dat een team minimaal uit de volgende mensen moet bestaan:
- Voorzitter: (leidersinstelling, brede kenniskring, representatief)
- Peningmeester
- Evenementenmanager, voor het zoeken van de artiesten en het regelen van de vergunningen, ontvangen van artiesten
- Horecamanager, liefst met eigen cateringbedrijf of werkzaam zijn bij een cateraar die meesponsort
- Techniekmanager, liefst met eigen bedrijf of werkzaam bij een licht/geluid/podium bedrijf die meesponsort(Zou ik zijn in dit geval)
- Veiligheidsmanager, niet alleen de veiligheid van de artiesten, maar vooral van de bezoekers liefst met eigen bedrijf of werkzaam bij een beveiligsbedrijf/BHVbedrijf die meesponsort.
- Marktingmanager, liefst iemand die ook een website kan onderhouden.
Hier wil het voorlopig bij houden, ik hoor graag van jullie wat jullie van het idee vinden en of ik grote dingen over het hoofd zie.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32284-festival-voor-een-goed-doel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag