Wellicht dat het mij lukt om de logistieke afwikkeling van een webshop order te verbeteren.
En dan denk ik niet aan het voorkomen van diefstal in het aflevertraject
maar ik denk aan bv
:voorkomen van herhaalbezoeken aan het afleveradres ivm afwezigheid klant.
Probleem-1: Wie heeft er voordeel hierbij ?
* Mijn probleem-1 is eigenlijk dat ik niet weet wie daar nu eigenlijk direct voordeel bij heeft,
zodat het ook moeilijk is om het business model optimaal te maken.
Laten we de partijen eens nalopen:
* we hebben de webshop eigenaar (bol.com of wehkamp) ,
welke een vervoerscontract maken met een vervoerder.
De webshopeigenaar wilt tevreden klanten
maar of een chauffeur nu1 of 5x moet rijden naar het afleveradres zal de webshopeigenaar eigenlijk wordt wezen.
* de vervoerder (DHL of GLS bv)
Deze wilt dat een pakje zo snel en simpel mogelijk wordt afgeleverd.
Maar de vervoerder maakt vaak gebruik van een ZZP'ers als aflever-dienst
en spreekt dan een vergoeding af per pakje
zodat het de vervoerder uiteindelijk ook weinig uitmaakt of er 1 of5x gereden moet worden.
* de afleverdienst, ( Jan Jansen Transporten bv) welke in opdracht van de vervoerder de aflevering verzorgt.
Deze vervoerder heeft graag dat hij soepel/simpel iets kan afleveren
want anders moet hij terug rijden of trachten eea bij de buren af te geven.
Maar doordat het hier een ongeorganiseerd legertje ZZP'ers betreft,
kun je die moeilijk de rekening presenteren
voor een verbeter-idee van de aflevering.
* de klant, de eindgebruiker
De klant wilt natuurlijk zijn pakje zo snel mogelijk hebben, in goede staat,
en het liefste zonder een berichtje dat hij eerst bij de buren langs moet
of een transport-depot of een Kiala-afleverpunt moet bezoeken.
Maar deze klant kiest bij de webshop natuurlijk wel voor de goedkoopste aflevermogelijkheid.
Als ik deze afleverketen zo goed inschat,
dan valt het niet mee om inkomsten te vergaren voor een idee dat de afleveringen verbeterd.
OK, indirect hebben alle hierboven genoemde partijen natuurlijk voordeel bij een goede logistieke afwikkeling
maar de vraag blijft dan wie je daar de rekening voor kunt sturen.
Probleem-2; WAAR zit het knelpunt vooral?
Daarnaast is mijn probleem-2 dat ik niet weet of knelpunten in de logistieke afleveringen gelijk verdeeld zijn. Wellicht dat er amper afleverproblemen zijn bij senioren of boeren maar vooral bij woonwijken met 2-verdieners,
of wellicht juist in drukke winkelcentra of ....
Maar het zijn slechts gevoelens en ik kan het niet hard maken.
Probleem-3: Hoe groot is het probleem eigenlijk ?
Helaas kan ik niet hard onderbouwen hoe groot het afleverprobleem nu eigenlijk is.
Simpel gezegd: Als bol.com 1000 orders/pakjes moet verzenden,
tot hoeveel bezoeken aan de deur resulteert dat nu eigenlijk ?.
Zijn hier wellicht mensen die een higher level kennis hebben op dit gebied ?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
LittleBit
LittleBit
Wellicht dat het mij lukt om de logistieke afwikkeling van een webshop order te verbeteren.
En dan denk ik niet aan het voorkomen van diefstal in het aflevertraject
maar ik denk aan bv
:voorkomen van herhaalbezoeken aan het afleveradres ivm afwezigheid klant.
Probleem-1: Wie heeft er voordeel hierbij ?
* Mijn probleem-1 is eigenlijk dat ik niet weet wie daar nu eigenlijk direct voordeel bij heeft,
zodat het ook moeilijk is om het business model optimaal te maken.
Laten we de partijen eens nalopen:
* we hebben de webshop eigenaar (bol.com of wehkamp) ,
welke een vervoerscontract maken met een vervoerder.
De webshopeigenaar wilt tevreden klanten
maar of een chauffeur nu1 of 5x moet rijden naar het afleveradres zal de webshopeigenaar eigenlijk wordt wezen.
* de vervoerder (DHL of GLS bv)
Deze wilt dat een pakje zo snel en simpel mogelijk wordt afgeleverd.
Maar de vervoerder maakt vaak gebruik van een ZZP'ers als aflever-dienst
en spreekt dan een vergoeding af per pakje
zodat het de vervoerder uiteindelijk ook weinig uitmaakt of er 1 of5x gereden moet worden.
* de afleverdienst, ( Jan Jansen Transporten bv) welke in opdracht van de vervoerder de aflevering verzorgt.
Deze vervoerder heeft graag dat hij soepel/simpel iets kan afleveren
want anders moet hij terug rijden of trachten eea bij de buren af te geven.
Maar doordat het hier een ongeorganiseerd legertje ZZP'ers betreft,
kun je die moeilijk de rekening presenteren
voor een verbeter-idee van de aflevering.
* de klant, de eindgebruiker
De klant wilt natuurlijk zijn pakje zo snel mogelijk hebben, in goede staat,
en het liefste zonder een berichtje dat hij eerst bij de buren langs moet
of een transport-depot of een Kiala-afleverpunt moet bezoeken.
Maar deze klant kiest bij de webshop natuurlijk wel voor de goedkoopste aflevermogelijkheid.
Als ik deze afleverketen zo goed inschat,
dan valt het niet mee om inkomsten te vergaren voor een idee dat de afleveringen verbeterd.
OK, indirect hebben alle hierboven genoemde partijen natuurlijk voordeel bij een goede logistieke afwikkeling
maar de vraag blijft dan wie je daar de rekening voor kunt sturen.
Probleem-2; WAAR zit het knelpunt vooral?
Daarnaast is mijn probleem-2 dat ik niet weet of knelpunten in de logistieke afleveringen gelijk verdeeld zijn. Wellicht dat er amper afleverproblemen zijn bij senioren of boeren maar vooral bij woonwijken met 2-verdieners,
of wellicht juist in drukke winkelcentra of ....
Maar het zijn slechts gevoelens en ik kan het niet hard maken.
Probleem-3: Hoe groot is het probleem eigenlijk ?
Helaas kan ik niet hard onderbouwen hoe groot het afleverprobleem nu eigenlijk is.
Simpel gezegd: Als bol.com 1000 orders/pakjes moet verzenden,
tot hoeveel bezoeken aan de deur resulteert dat nu eigenlijk ?.
Zijn hier wellicht mensen die een higher level kennis hebben op dit gebied ?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32315-wie-wil-betalen-voor-goede-logistieke-afwikkeling-webshoporder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag