• 0

Wie wil betalen voor goede logistieke afwikkeling webshoporder?

Wellicht dat het mij lukt om de logistieke afwikkeling van een webshop order te verbeteren.

En dan denk ik niet aan het voorkomen van diefstal in het aflevertraject

maar ik denk aan bv

:voorkomen van herhaalbezoeken aan het afleveradres ivm afwezigheid klant.

 

Probleem-1: Wie heeft er voordeel hierbij ?

* Mijn probleem-1 is eigenlijk dat ik niet weet wie daar nu eigenlijk direct voordeel bij heeft,

zodat het ook moeilijk is om het business model optimaal te maken.

 

Laten we de partijen eens nalopen:

* we hebben de webshop eigenaar (bol.com of wehkamp) ,

welke een vervoerscontract maken met een vervoerder.

De webshopeigenaar wilt tevreden klanten

maar of een chauffeur nu1 of 5x moet rijden naar het afleveradres zal de webshopeigenaar eigenlijk wordt wezen.

 

* de vervoerder (DHL of GLS bv)

Deze wilt dat een pakje zo snel en simpel mogelijk wordt afgeleverd.

Maar de vervoerder maakt vaak gebruik van een ZZP'ers als aflever-dienst

en spreekt dan een vergoeding af per pakje

zodat het de vervoerder uiteindelijk ook weinig uitmaakt of er 1 of5x gereden moet worden.

 

* de afleverdienst, ( Jan Jansen Transporten bv) welke in opdracht van de vervoerder de aflevering verzorgt.

Deze vervoerder heeft graag dat hij soepel/simpel iets kan afleveren

want anders moet hij terug rijden of trachten eea bij de buren af te geven.

Maar doordat het hier een ongeorganiseerd legertje ZZP'ers betreft,

kun je die moeilijk de rekening presenteren

voor een verbeter-idee van de aflevering.

 

* de klant, de eindgebruiker

De klant wilt natuurlijk zijn pakje zo snel mogelijk hebben, in goede staat,

en het liefste zonder een berichtje dat hij eerst bij de buren langs moet

of een transport-depot of een Kiala-afleverpunt moet bezoeken.

Maar deze klant kiest bij de webshop natuurlijk wel voor de goedkoopste aflevermogelijkheid.

 

Als ik deze afleverketen zo goed inschat,

dan valt het niet mee om inkomsten te vergaren voor een idee dat de afleveringen verbeterd.

 

OK, indirect hebben alle hierboven genoemde partijen natuurlijk voordeel bij een goede logistieke afwikkeling

maar de vraag blijft dan wie je daar de rekening voor kunt sturen.

 

Probleem-2; WAAR zit het knelpunt vooral?

Daarnaast is mijn probleem-2 dat ik niet weet of knelpunten in de logistieke afleveringen gelijk verdeeld zijn. Wellicht dat er amper afleverproblemen zijn bij senioren of boeren maar vooral bij woonwijken met 2-verdieners,

of wellicht juist in drukke winkelcentra of ....

Maar het zijn slechts gevoelens en ik kan het niet hard maken.

 

Probleem-3: Hoe groot is het probleem eigenlijk ?

Helaas kan ik niet hard onderbouwen hoe groot het afleverprobleem nu eigenlijk is.

Simpel gezegd: Als bol.com 1000 orders/pakjes moet verzenden,

tot hoeveel bezoeken aan de deur resulteert dat nu eigenlijk ?.

 

Zijn hier wellicht mensen die een higher level kennis hebben op dit gebied ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

LittleBit,

 

Je weet niet wie er voordeel bij heeft, je weet niet waar het knelpunt zit en je weet niet hoe groot het probleem is???

 

Is er wel een probleem? Of ben je problemen aan het inventariseren zodat jij hier een oplossing voor kunt gaan verzinnen?

 

Waar wil je heen? Ik volgt je niet.

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Iets anders verwoord dan:

 

Een klant heeft een probleem met pakketjes bezorgen, ze zijn namelijk vrijwel nooit thuis om eea in ontvangst te nemen.

 

Die vraag komt bij Littlebit terecht en die brainstormt er een oplossing voor.

 

Die oplossing werkt alleen als het wat breder wordt uitgerold dan die ene klant.

 

Dan is de vraag natuurlijk of , zoals al gesteld is, er sprake is van een landelijk probleem en hoe groot dat probleem is.

 

Dat kun je o.a. achterhalen door de geldstromen te volgen en te kijken wie er geld verliest, of wie er extra betaalt, als mensen in zijn algemeenheid regelmatig niet thuis zijn waardoor de pakketdienst 2x of vaker langskomt of naar een centraal punt moet doorrijden om een pakketje af te geven.

 

En dat is precies de vraag die littlebit stelt.

 

Ter aanvulling: Heel veel pakketjes mogen niet bij de buren afgegeven worden. Vossie is een voorbeeld, maar ook Esprit en andere webtailers willen het niet.

 

Hoop dat ik het zo een beetje verduidelijkt heb

 

Frans

 

*die wat meer achtergrondinfo heeft door wat heen en weer gemail over dit onderwerp met TS*

Link naar reactie
  • 0

> Je weet niet wie er voordeel bij heeft, je weet niet waar het knelpunt zit en je weet niet hoe groot het probleem is???

De klant als eindgebruiker heeft er voordeel bij

maar wilt er waarschijnlijk niet additioneel voor betalen.

Dus tracht ik het knelpunt verder te onderzoeken, vandaar de vragen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat TNT en andere pakket bezorg bedrijven redelijk uitgedacht hebben wat voor hun het goedkoopst is en wat het beste werkt. Natuurlijk is het voor hun duurder als ze 2x langs zouden moeten gaan, maar wat zijn de alternatieven:

 

- Pakket naar buren

Gebeurd nu al veel en ik vind dit zelf ideaal, maar lang niet iedereen kan goed omgaan met de buren of wilt dat de buren weten wat voor spullen ze bestellen. Wordt nu als optie gedaan door veel bezorgers.

 

- Pakket naar afleverpunt

In het geval van TNT is dit vaak nog wel te doen; er zijn veel TNT service punten en dus afhaal punten, dus de klant hoeft nooit ver te fietsen. Maar niet iedereen die iets op zijn thuis adres laat bezorgen die wilt zijn pakket ook elders afhalen. Bovendien zit je met openingstijden die wellicht ontoereikend zijn. Aan de andere kant zijn er hier al wel diensten voor zoals Kiala en PakjeGemak. Dan wordt het pakket direct naar een nabij gelegen afhaalpunt gebracht.

 

- Klant laten bepalen hoe laat de postbezorger langskomt

In theorie ideaal; De klant kan kiezen wanneer het hem/haar uit komt en dus zou de postbezorger in theorie nooit voor een dichte deur komen te staan. Het is alleen logistiek gezien bijna onmogelijk om dit voor elkaar te krijgen. Nu kan een postbezorger misschien 100-200 adressen op een dag doen, maar als hij op een bepaald tijdstip op een bepaalde plek moet zijn dan zullen dit er misschien een tiental op een dag zijn. Kortom; erg kostbaar.

 

In het huidige systeem kan de postbezorger redelijk veel adressen per dag bezoeken. De hamvraag is nu dus; hoe vaak staat hij voor een dichte deur en in hoeveel van deze gevallen is dat een probleem?

Link naar reactie
  • 0

> De hamvraag is nu dus; hoe vaak staat hij voor een dichte deur en in hoeveel van deze gevallen is dat een probleem?

Klopt helegaar,

Dus... heeft iemand wellicht een kennis die afleverdiensten diensten verzorgt

(dus als ZZP'er voor een vervoerder als TNT of DHL werkt)

en wellicht kan vertellen hoe vaak hij moet rijden om 100 pakjes (belstukken) te kunnen bezorgen ?

 

Link naar reactie
  • 0

En de andere vraag is dan eigenlijk voor een webshopeigenaar (Vossie wellicht ?)

Als een webshop 100 pakjes (belstukken) verstuurt:

- hoeveel gaan dan probleemloos ?

- hoeveel geven problemen maar komen later toch goed ?

- hoeveel gaan er goed mis (kwijt/beschadigd etc) ?

 

Link naar reactie
  • 0

Hangt dit niet af van x variabelen aan leverancierszijde en y variabelen aan afnemerszijde? ???

 

Laten bezorgen op bedrijfsadressen is grosso modo de beste optie.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De klant als eindgebruiker heeft er voordeel bij

maar wilt er waarschijnlijk niet additioneel voor betalen.

 

Ik zou dolgraag wat extra betalen voor een droombezorgdienst die:

 

[*]Mij e-mailt dat het pakje beschikbaar komt voor bezorging en mij de gelegenheid geeft een voorkeursdatum en -tijdstip van bezorging op te geven op een website

[*]De levering éénmaal rond dat moment op mijn huis- of kantooradres aanbiedt

[*]De spullen gegarandeerd niet afgeeft op een ander adres (buren e.d.)

[*]Bij niet-aanwezig het pakje achterlaat op een veilig en vlot afhaalpunt in mijn wijk, waar ik het (ook 's avonds en in het weekend) op vertoon van een aflever- en identiteitsbewijs kan afhalen.

[*]Een vergelijkbare service heeft voor retourzendingen (wordt thuis of op kantoor opgehaald op afgesproken tijdstip, anders zelf brengen naar het afhaalpunt; in geopende verpakking aanbieden, wordt voor je herverpakt en retour afzender gestuurd).

 

Als ik zo'n bezorgdienst kon kiezen, zou ik rustig tien keer zoveel online kopen als ik nu doe. Je zou dus denken dat de webwinkelbranche er belang bij heeft dat zo'n infrastructuur er komt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Renep

 

> Mij e-mailt dat het pakje beschikbaar komt voor bezorging

> en mij de gelegenheid geeft een voorkeursdatum en -tijdstip van bezorging op te geven op een website

Waarom is dat een wens van je ?

 

> De levering éénmaal rond dat moment op mijn huis- of kantooradres aanbiedt

Als de aflevering goed is geregeld, dan is 1x afleveren voldoende, toch ?

 

> De spullen gegarandeerd niet afgeeft op een ander adres (buren e.d.)

Als de aflevering goed is geregeld, dan is de buuf niet meer nodig.

 

> Bij niet-aanwezig het pakje achterlaat op een veilig en vlot afhaalpunt in mijn wijk,

Als de aflevering goed is geregeld, dan lijkt me ook dit overbodig.

 

> Een vergelijkbare service heeft voor retourzendingen

Oeps.......... jij geeft aan dat een retour voorziening mede de afleverkwaliteit bepaald.

dat aspect had ik me nog niet gerealiseerd.

Zou het al een kleine droom zijn zonder dat retour aspect of ervaar jij dat toch als essentieel ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

TNT Post: meer keus in tweede kans pakketbezorging (bron: TwinkleMagazine).

 

Er bestaat ook zoiets als PakjeGemak. En een klantvriendelijke antwoordnummerservice voor retourzendingen. Ga tenslotte eens na hoe bijvoorbeeld DHL/Wehkamp omgaan met retourneren.

 

Eigenlijk bestaan er al heel veel oplossingen, maar deze zijn slecht bekend of men is niet bereid hiervoor te betalen (B2C). Ik denk dat met de opkomst van mobiel internet dit binnen enkele jaren gemeengoed is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

> De hamvraag is nu dus; hoe vaak staat hij voor een dichte deur en in hoeveel van deze gevallen is dat een probleem?

Klopt helegaar,

Dus... heeft iemand wellicht een kennis die afleverdiensten diensten verzorgt

(dus als ZZP'er voor een vervoerder als TNT of DHL werkt)

en wellicht kan vertellen hoe vaak hij moet rijden om 100 pakjes (belstukken) te kunnen bezorgen ?

 

En de andere vraag is dan eigenlijk voor een webshopeigenaar (Vossie wellicht ?)

Als een webshop 100 pakjes (belstukken) verstuurt:

- hoeveel gaan dan probleemloos ?

- hoeveel geven problemen maar komen later toch goed ?

- hoeveel gaan er goed mis (kwijt/beschadigd etc) ?

 

 

Dit eerste is eenvoudig op te lossen. Vraag het aan de pakketbezorger bij jezelf id straat en bij wat vrienden id straat. Ik ben goede vriendjes met mijn pakketbezorgers thuis :)

 

Over jouw 2e vraag: hoeveel gaan er probleemloos? Als ik probleemloos definieer als dat klanten er niet over klagen dan denk ik dat er 95-98 probleemloos gaan. De overige 2-5 komen goed. Misschien dat 1 op de 500 pakjes bij ons echt helemaal niet aankomt of beschadigd.

 

Ook mijn droomservice regelt iets voor retouren. BIj La Dress bijvoorbeeld krijg je een UPS pakket en dan kun je UPS bellen en komen ze het ophalen binnen een tijdvak van 3 uur. Ideaal!! Wij hebben het zelf nog niet geregeld, is een kostenaspect en gelukkig hebben wij ook niet zoveel retouren, is bij een kledingwinkel natuurlijk anders.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Renep

 

> Mij e-mailt dat het pakje beschikbaar komt voor bezorging

> en mij de gelegenheid geeft een voorkeursdatum en -tijdstip van bezorging op te geven op een website

Waarom is dat een wens van je ?

LittleBit, bedenk dat renep aan de ontvangers cq. geadresseerde kant zit en denkt. Als hij kan bepalen wanneer en hoe laat het pakket afgeleverd wordt, dan kan hij daar rekening mee houden en thuis blijven. Dit verhoogd de kans op een succesvolle aflevering aanzienlijk!

Bij de overige punten geef je aan "als de aflevering goed is geregeld". Dat is toch precies wat je hier wilt doen? Deze punten die renep opnoemt zijn juist punten van verbetering bij de huidige manier van afleveren.

Link naar reactie
  • 0

> Mij e-mailt dat het pakje beschikbaar komt voor bezorging

> en mij de gelegenheid geeft een voorkeursdatum en -tijdstip van bezorging op te geven op een website

Waarom is dat een wens van je ?

 

Eh... nou... omdat ik mijn pakjes het liefst op mijn huis- of kantooradres in ontvangst neem en ik daar soms wel en soms niet ben. Ik weet tot op zekere hoogte vooraf wanneer dat is, dus dan kan ik de bezorging op een moment laten plaatsvinden waarop ik (of een huis-/kantoorgenoot) er ben.

 

De bezorgdienst van AH is wat dit betreft een van de besten die ik ken. Je kunt al bij bestelling een tijdvak van 2 uur kiezen, meestal komen ze dan ook binnen dat tijdvak, en als het onverhoopt niet lukt word je gebeld door de klantenservice.

 

Kom daar maar eens om bij andere webshops. Partijen als Wehkamp en Neckermann hebben bij mij vaak de bezorgvoorkeurstijden en -aankondigingen aan hun laars gelapt en dat vinden ze heel normaal. Bij bestelling kun je "niet bij buren afgeven" (o.i.d.) aanvinken, maar dat gebeurt in de praktijk toch.

 

> De levering éénmaal rond dat moment op mijn huis- of kantooradres aanbiedt

Als de aflevering goed is geregeld, dan is 1x afleveren voldoende, toch ?

 

Tuurlijk. Ik bedoelde te zeggen: meer dan 1 keer aanbieden is wat mij betreft niet nodig. Als aflevering de 1e keer onverhoopt niet mogelijk is, dan haal ik het net zo lief op, bij een ophaalpunt in de buurt. Dat vind ik vaak zelfs prettiger dan 24 uur (of zelfs een heel weekend) wachten tot de bezorgdienst voor de 2e keer langskomt.

 

> De spullen gegarandeerd niet afgeeft op een ander adres (buren e.d.)

Als de aflevering goed is geregeld, dan is de buuf niet meer nodig.

 

De aflevering is wat mij betreft alleen goed geregeld als de buuf er geen rol bij speelt. Niks slechts over mijn buven, maar je bent de regie over je pakjes soms gewoon kwijt. Er is weleens iets 5 huizen verderop afgegeven, waar de bewoners dagenlang niet thuis waren als ik mijn pakje kwam afhalen. En het ergerlijke was dat ik niet eens wist wat er was afgegeven.

 

> Bij niet-aanwezig het pakje achterlaat op een veilig en vlot afhaalpunt in mijn wijk,

Als de aflevering goed is geregeld, dan lijkt me ook dit overbodig.

 

Je kunt de aflevering nog zo goed regelen, als de feitelijke aflevering niet slaagt, moet er toch iets met het pakje gebeuren. En mijn voorkeur is dan: achterlaten op een afhaalpunt in de nabije omgeving. Dat lijkt me logistiek ook nog eens eenvoudig te organiseren. Een bestelbus wordt geladen met de pakjes voor een bepaalde wijk en aan het eind van de rit lost hij alles wat er overblijft bij het afhaalpunt van die wijk.

 

Zou het al een kleine droom zijn zonder dat retour aspect of ervaar jij dat toch als essentieel ?

 

Ook zonder dat zou het een droom zijn :) Maar een retourservice zou bij mij de drempel verlagen om sommige dingen online te kopen.

 

Ik heb bijvoorbeeld nooit kleding of schoenen e.d. online gekocht, omdat ik dat toch echt wil passen. Laatst vertelde iemand mij dat ze in het gezin stelselmatig de maten N, N+0,5 en N-0,5 bestelden, om de twee minstpassende dingen retour te sturen. Ik had geen idee dat dit kon. Formeel wel natuurlijk (consumentenrecht), maar het verbaast me dat kledingwebwinkels nog aan dat gezin willen leveren. Nu ik weet dat dat zo kan zeg ik: regel de retourzending op een klantvriendelijke manier en ik ga misschien ook nog eens zo kopen.

Link naar reactie
  • 0

Om maar te denken in oplossingen:

 

Wat denk je van de optie om bij je online bestelling te kunnen kiezen uit:

- je eigen adres

- een vast afleveradres bij jou in de buurt/wijk

 

Als de klant voorziet dat hij niet thuis kan zijn wanneer het pakket afgelverd gaat worden dan selecteert hij dus een lokatie nabij waar het pakket gegarandeerd afgeleverd gaat worden. Hij haalt het vervolgens daar gewoon op. Primair belang is dan dat de koerier niet aan een gesloten deur komt en direct alle pakketten uit de wijk (van de mensen die toch niet thuis zijn) in één keer kan afleveren. Lijkt een beetje op een Kiala achtige oplossing, alleen doet Kiala zelf de verzending tussen de punten. Hier levert de bezorgdienst gewoon direct af op het gekozen 'verzamelpunt' per wijk.

 

Groet

Dev

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Wat denk je van de optie om bij je online bestelling te kunnen kiezen uit:

- je eigen adres

- een vast afleveradres bij jou in de buurt/wijk

 

Dat vind ik acceptabel, maar suboptimaal.

 

Ik bestel weleens boeken bij Bruna, omdat je daar die keuze hebt. Maar ja, Bruna levert alleen boeken e.d.

 

Een fusie van Amazon/BOL/Wehkamp/Neckermann met Postkantoor/Bruna zou een hoop oplossen :)

 

Als de klant voorziet dat hij niet thuis kan zijn wanneer het pakket afgelverd gaat worden

 

Als je iets bestelt bij een webwinkel, dan weet je vaak nog niet wanneer het verzonden gaat worden. De "op voorraad"-indicaties zijn soms een tikje virtueel, lijkt wel. Vandaar dat ik de keuze thuisbezorgen of afhalen het liefst met de bezorgdienst maak op het moment dat het pakje bij hun voor verzending is aangemeld.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er een hekel aan wanneer er een pakketje in de voormiddag aangediend wordt wanneer ik niet thuis ben en ik vervolgens tot de volgende dag moet wachten om op te halen. Het lijkt me beter als de bezorger bijvoorbeeld iedere paar uur langs een ophaalpunt passeert zodat je dezelfde dag je product nog kan ophalen.

 

Als eigenaar van een webshop heb ik heel weinig problemen met levering van pakketten. Als ik per 100 pakketjes 2 klachten krijg over moeilijke is het veel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.