• 0

Eenmanszaak of BV?

Hallo,

 

Probeer met zo'n standaard rekenmodule vast te stellen waar de grens ligt (besteedbaar vermogen) tussen EMZ en BV.

 

Ik ga uit van omzet 100K en in geval van BV een extra kostenpost van 3K en 50K salaris voor de DGA.

 

Er zit echter een gigantisch verschil in besteedbaar inkomen tussen EMZ en DGA. Ik maak dus ergens een fout maar ik weet niet precies waar. Iemand enig idee?

 

[titel aangepast - mod]

Suscipere et finire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Devlinx,

 

 

In je brutoloon DGA zit een stuk nettosalaris en een stuk afdrachten (voorheffing)

Met het nettosalaris betaal je je privélasten, bij een EMZ privé opnamen. kun je niet beter de afdrachten nemen ?

Of het netto salaris DGA als privéopnamen hiertegenover zetten ?

Met je EMZ moet je ook een aansprakelijkheid (verzekeren) afdekken welke je niet hebt ten opzichte van een BV.

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Dag Devlinx

 

Je maakt op zich geen fout in de berekening. Als ik de kolom IB doorreken zit daar een ENORME BLUNDER in van de bouwer van deze module. Je besteedbaar inkomen in de IB = de winst min de belasting. Dus niet de winst na de fiscale (fictieve) aftrekposten, maar in jouw geval gewoon de winst van 100K.

 

Het programma rekent met 82K, maar zoals gezegd zit het verschil in aftrekposten die geen uitgaven zijn.

 

In casu heb je dus besteedbaar: 100.000 - 31.868 IB - 1.889 ZVW = 66.243

 

Verder ben ik van mening dat de methode zelf onvolledig is. Ik mis de privé aftrekposten zoals de eigen woning en evt. lijfrente-/AOV-premies. Ik mis ook de gevolgen die ontstaan als je je EMZ ruisend omzet in een BV.

 

@Roland:

Met je EMZ moet je ook een aansprakelijkheid (verzekeren) afdekken welke je niet hebt ten opzichte van een BV.

Wat een ....... Je wilt toch niet beweren dat je in de BV geen enkel risico op aansprakelijkheid hoeft af te dekken omdat je toch wel een nieuwe BV kunt oprichten? Dat lijkt me vele malen duurder. Ook de BV zal een verzekering moeten hebben om aansprakelijkheidsclaims op te kunnen vangen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in soortgelijke situatie: eenmanszaak of BV. Nu heb ik al een kind op de opvang en ik krijg er straks een tweeling bij. Dat zijn drie kinderen in de opvang voor de komende jaren. Ik betaal per maand nu al meer dan 600 euro en als de plannen van het kabinet doorgaan dan wordt dat vanaf 2013 fors meer

 

Mijn vraag is nu: wordt de toeslag voor de kinderopvang berekend vanaf het DGA salaris (41.000)? Mijn winst uit de eenmanszaak schommelt altijd rond de 100.000 en misschien is dit nog wel een onderscheidend verschil die mij over de streep trekt toch een BV op te zetten.

 

Als het relevant is dan hoort dat natuurlijk ook in zo'n spreadsheet thuis!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Ik reageer op je opmerking dat je bij een winst van 100K in je EMZ je ook wegkomt met 41K salaris in een BV, zie deze column.

UIt de column haal ik vervolgens:

■ 1. op jaarbasis ‘fulltime’ arbeid € 41.000 (2010) tenzij een marktconform loon van iemand zonder AB in een gelijke functie lager ligt;

■ 2. of als dat hoger is: 70% van een marktconform salaris verdiend door een niet AB-houder in dezelfde functie, met dan wel € 41.000 als ondergrens en nooit minder dan de best betaalde werknemer binnen het eigen concern die soortgelijke werkzaamheden verricht;

■ 3. 70% van de managementfee die de holding BV ontvangt. Dit is de zogenaamde afroommethode (met dank aan de Hoge Raad) die nog wel eens toegepast wordt bij BV’s waarin de omzet volledig afhankelijk is van de inspanningen van de DGA (veelal eenmans-BV’s of -holdingstructuren).

 

Ik haal hieruit dat het salaris van de DGA marktconform moet zijn aan het loon van iemand zonder AB met dezelfde soort functie. Nergens kom ik tegen dat het DGA salaris perse gerelateerd is aan de winsten van de BV !

 

Ik zelf zit in de situatie dat er winsten worden gemaakt die niet direct afhankelijk zijn van de inspanningen of specifieke kennis en kunde van de DGA (de werkzaamheden worden uitbesteedt aan derden). De DGA werkzaamheden bestaan met name uit administratieve verwerking en post. Een vergelijk met webshop met dropshipping kan gemaakt worden -> ook hierin is de omzet in de meeste gevallen niet afhankelijk van de directe werkzaamhden van de DGA.

 

Ik worstel met twee vragen :

- welke hoogte van salaris aan de DGA moet worden toegekent bij een winst van laten we zeggen zo'n 100-120K in geval van EMZ?. Daarbij doe ik de aanname dat en salaris van 41K representatief is voor de daadwerkelijk uit te voeren werkzaamheden

- in geval van Holding BV: gebruikelijk is dat het salaris DGA ca 70% is van de manfee. Bepaal je nu eerst de hoogte van het DGA salaris en baseer je daar de manfee op. Of bepaal je eerst de hoogte van de manfee en baseer je daar het DGA salaris op?

 

Groet

Dev

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Nergens kom ik tegen dat het DGA salaris perse gerelateerd is aan de winsten van de BV !

Klopt, daarvoor zul je de Hoge Raad uitspraak inzake de afroommethode moeten lezen. Ik gruwel er nog steeds van:

http://www.pleinplus.nl/algemeen/toonbijlage.asp?id=2750 (word bestand = veilig te openen)

 

Ik zelf zit in de situatie dat er winsten worden gemaakt die niet direct afhankelijk zijn van de inspanningen of specifieke kennis en kunde van de DGA (de werkzaamheden worden uitbesteedt aan derden). De DGA werkzaamheden bestaan met name uit administratieve verwerking en post. Een vergelijk met webshop met dropshipping kan gemaakt worden -> ook hierin is de omzet in de meeste gevallen niet afhankelijk van de directe werkzaamhden van de DGA.

 

Ik worstel met twee vragen :

- welke hoogte van salaris aan de DGA moet worden toegekent bij een winst van laten we zeggen zo'n 100-120K in geval van EMZ?. Daarbij doe ik de aanname dat en salaris van 41K representatief is voor de daadwerkelijk uit te voeren werkzaamheden

- in geval van Holding BV: gebruikelijk is dat het salaris DGA ca 70% is van de manfee. Bepaal je nu eerst de hoogte van het DGA salaris en baseer je daar de manfee op. Of bepaal je eerst de hoogte van de manfee en baseer je daar het DGA salaris op?

 

 

Als de DGA niet zelf verantwoordelijk is voor de winst (denk personeel en/of intellectueel eigendom en/of software wat weinig arbeid vraagt) zal de afroommethode waarschijnlijk niet aan de orde zijn. Wel kan de fiscus op zoek gaan naar een gangbaar loon voor iemand in dezelfde positie zonder AB-houder te zijn.

 

Ze kunnen/zullen zelfs zo ver gaan dat ze de winst uit onderneming en je privéopnames als uitgangspunt nemen. Staat ook nergens in de wet en dus ook discutabel.

 

De hoogte van de managementfee bij een holdingstructuur is irrelevant. Ze bezien het vanuit de winst van beide BV's (ze kijken door de structuur heen).

 

Zoals in de column aangehaald: speel met ze mee. Wil je geen gezeur dan zorg je dat je salaris aansluit bij 50-60% van de winst voor salaris, doch nooit lager dan 41.000 (bewijslast verschuift dan naar jou). Bedenk je daarbij dat het best wel gunstig kan zijn om een hoger salaris te nemen.

 

De 52% IB begint bij € 55.694. Heb je een eigen woning, dan kun je de aftrek eigen woning daar bij optellen, als ook AOV premies, lijfrentepremie, alimentatie, etc. Als je belastbaar inkomen in box 1 IB uitkomt op de 52% grens, dan doe je het leuk. Aftrekposten in de 52% IB en geen euro belasting betalen hoger dan 42%. Daarbij mag de BV ook nog een hogere pensioendotatie in aanmerking nemen als je pensioen opbouwt via de BV (extern of in eigen beheer).

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost,

 

Op zich een helder antwoord, maar het levert wellicht toch een discussiepunt op.

 

Ik wil het DGA salaris niet tot een minimum omlaag brengen, maar het komt me zo vreemd op me over als mijn DGA salaris afhankelijk zou zijn van de winst van het bedrijf/ (voor mijn specifieke situatie dan),

 

Hoe zou de fiscus dan omgaan als mijn winsten ineens verdubbelen of verdriedubbellen? Aan de invulling van mijn werkzaamheden zou dat namelijk nauwlijks iets veranderen en dus ook niet aan mijn salaris (was immers marktconform)

 

Volgens jou stelling:"wil je geen gezeur dan zorg je dat je salaris aansluit bij 50-60% van de winst voor salaris, doch nooit lager dan 41.000 (bewijslast verschuift dan naar jou)" zou het salaris ook moeten verdubbelen.

 

Wat als nu 65K marktconform is en met de fiscus overeenstemming is over de hoogte van dat DGA salaris. Kan ik dan problemen verwachten bij een fors hogere winst in de jaren daarna terwijk ik vasthou aan hetzelfde DGA salaris ?

 

Groet

Dev

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens jou stelling:"wil je geen gezeur dan zorg je dat je salaris aansluit bij 50-60% van de winst voor salaris, doch nooit lager dan 41.000 (bewijslast verschuift dan naar jou)" zou het salaris ook moeten verdubbelen.

 

Die stelling gaat op als de winst wel beïnvloed wordt door de inspanningen van de DGA. In gevallen waarin dat niet of nauwelijks gebeurt, zal IMHO een lager fictief loon van toepassing blijven, al verdubbelt de winst. Denk bijv. aan BV's waarin een stuk software een website draaiende houdt en de DGA daar weinig voor hoeft te doen.

 

Uiteraard zul je wel een vragenbrief kunnen verwachten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.