• 0

Gratis advies en promotie: waar houdt het op?

Een van de leukste dingen om te doen is brainstormen met een (potentiele) klant. Ook ben ik dol op het maken en geven van demo's.

Nu heb ik het idee dat ik aan het doorschieten ben. Ik heb veel tijd gestoken in gratis advies, kleine websites en mobiele toepassinkjes in ruil voor promotie, tamtam en een goed gevoel. UIteindelijk groeit je netwerk en je verwacht een spin-off van je activiteiten op langere termijn.

Maar uiteindelijk moet er brood op de plank. Ik vind het moeilijk om de balans te vinden tussen gratis advies en demo's en betaald werk.

Ik ben nu voornemens om de 'gratis' diensten en het advies aan banden te leggen, en dit niet meer of bij hoge uitzondering te doen.

Wat is jullie ervaring op dit gebied, en waar trekken jullie de grens?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oei, ik groei!

 

Het lijkt mij heel natuurlijk dat je gaat kiezen voor het soort klanten dat bereid is te betalen voor jouw adviezen en demo's. Professionele klanten vinden dat ook normaal. Je hoeft niet aan te geven wanneer de teller gaat lopen, alleen maar wanneer het 'gratis' werk ophoudt. Je zal duidelijk moeten zijn over je tarieven en je werkwijze: op uurbasis, projectbasis, no-cure no-pay, etc. Duidelijk begroten, en tijdig begroten.

 

Daarnaast kan je natuurlijk projecten doen voor de lol of op risicobasis. Maar geef niet teveel gratis weg. Tijd is geld, zeker wanneer het jouw kennistijd is.

 

Ik ben bij kennistankers heel duidelijk. Hier op het forum is alles gratis; zodra er echte gewerkt wordt, gaat de professionele tikkenteller lopen. Da's even schrikken, en dat is precies de bedoeling.

 

Sterkte. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert,

 

Heb je voor jezelf inzichtelijk wat het gratis advies, de kleine websites en de mobiele toepassinkjes nu heeft opgeleverd? Het feit dat je ermee wilt stoppen geeft denk ik aan dat voor je gevoel hier te weinig business uitkomt.

 

Bepaal wat een betalende klant mag kosten

Om er niet helemaal mee te hoeven stoppen (je geeft namelijk aan dat je er ook veel lol uithaalt) kun je wellicht een maximum "budget" aan promotie per klant vaststellen. Dit kan in de vorm van (uren) werkzaamheden, advies of andere vormen van marketing.

 

Geef niet alles weg

Nog belangrijker is echter om met je demo's, mobiele toepassinkjes en kleine websites aan de klant vooral te laten zien waartoe je in staat bent zonder het helemaal weg te geven. Zo kun je van een website de lay-out laten zien en de toepassingen toelichten. Dat is precies het moment om aan je klant een offerte te overhandigen voor een werkende site en hem over de streep te trekken om met je in zee te gaan. Zo heeft onze webbouwer ons ook zover gekregen...

 

Succes!

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie onbetaalde :) adviezen. Er is wel degelijk business uitgekomen. Sterker nog: ik heb met 1 demoversie (waar ik ongeveer 8h werk in had gestoken) een fantastische opdracht binnengehengeld. Wat ik veel merk is dat ik in het offertetraject al veel kennis weggeef, en vaak niets meer van potentiele klanten hoor, of een nee achteraf. De klant is wellicht bij een ander uitgekomen met behulp van de door mij verstrekte informatie/brainstorm. Is niet erg als dat een keertje gebeurt. In mijn werkgebied (mobiele apps, concepten) is voor veel klanten in spe een onontgonnen terrein, en ik vind het de nobele beroepsplicht om mensen goed te informeren over de do's en dont's, maar het zoeken is naar de goede balans tussen kundig informeren en kennis weggeven ten koste van je tijd en zin.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken dat wel. Mijn vakgebied is het optimaliseren van bedrijfsprocessen met wiskundige en statistische modellen en ik richt mij op MKB bedrijven. Oftewel: probeer maar eens uit te leggen wat je doet en overtuig mensen dat het werkt. Lukt niet altijd even goed. Dus daarom maak ik ook vaak een demo of voorbeeld analyse. Soms heb ik daarmee het denk- en modelleerwerk al gedaan en is de implementatie daarna meer "organisatorisch" van aard.

 

De grens trekken doe ik gevoelsmatig, het is geen sommetje maar er spelen wel een aantal factoren mee. Hoeveel tijd heb ik beschikbaar? Heb ik er vertrouwen in dat er een opdracht uit rolt? Is de tijd die ik er in investeer niet weggegooid maar ontwikkel ik nog iets dat ik kan hergebruiken? Kan ik er een openbare demo van maken die ten gelde is te maken? Past de klant in mijn doelgroep of heeft ie een netwerk dat ik kan gebruiken?

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Ik deel de mening van Sander dat je moet oppassen met teveel gratis doen. Ben overigens wel van mening dat als je het doet, het dan wel enigszins waardevol moet zijn voor je potentiële cliënt (terwijl hopelijk de kosten voor jezelf laag zijn).

 

Het kan wel vertrouwen geven als je als bedrijf richting potentiële cliënten iets laat zien over je producten of diensten. Iets weggeven kan net de bevestiging/informatie zijn over wat je hen te bieden hebt die nodig is voor een nieuwe opdracht. :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Had het zelfde probleem en voel goed aan wat je hindernis is. Als je voelt dat het je plicht is om de do's and don'ts van een markt aan de potentiele klanten uit te leggen kan je dat best doen door een rapport/gids op te stellen die hun gewaar maakt van wat ze moeten weten dat ze niet weten voor ze een app laten maken en welke vragen ze moeten stellen aan een ontwikkelaar om slechte ervaringen te vermijden en wat ze juist nodig hebben en wat niet (graphics etc is duur maar verkoopt niet).

 

Ik heb dit voor webdesigners, verhuisfirma's, tweedehands garages en immo makelaars opgezet met veel succes. Het gratis rapport was bedoelt om de mensen vertrouwd te maken met hun diensten en is tot op deze dag nog steed hun hoofd methode om aan nieuwe klanten te komen.

 

"5 dingen die je moet weten voor je een app laat ontwikkelen" "7 redenen waarom mensen te veel betalen voor een website"

 

In dit rapport vermeld je al wat ze moeten weten dat ze zelf niet weten, vb met een occasion garage heb ik een rapport opgemaakt "graits gids voor een goede tweedehandswagen" en "wat garagisten niet willen dat je weet als je een occasion koopt"

 

Bij de verhuis firma heb ik een rapport opgesteld die uitlegt welke vragen ze moeten stellen aan de firma ivm de verzekeringen die ze hebben en of ze wel de juiste kwalificaties etc hebben, immens succes. Ze moeten zelf werk doorverwijzen naar de concurentie die voldoet aan hun eisen (dat in het rapport staat) natuurlijk voor 30% commissie.

 

Enkel hun concurenten vonden het niet zo prettig dat ze een nieuwe standaard aan de concurenten oplegden.

 

Als dit niet duidleijk is laat maar weten en ik zal het proberen beter te formuleren, miet mijn sterkste kant in het Nederlands..

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je vooral in MKB werkt met kleine opdrachtgevers is zoiets wat anders dan bij het grootbedrijf. De laatste groep besteedt veel uit aan agencies waar je dan als specialist toeleverancier van bent. Zo'n agency pitcht op een project en wil graag een app toevoegen. Om als toeleverancier mee te pitchen, kan het dan noodzakelijk zijn om de uiteindelijke opdrachtgever te overtuigen met een demo of een uitgewerkt concept.

 

Gaat de agency dat betalen? De opdrachtgever?

 

Veel agencies zeggen tegen hun toeleveranciers: beschouw het als een investering.

 

Dat is het doorgaans ook, want als de opdracht binnengehaald wordt, mag je het plan uitvoeren. Doorgaans sterk aangepast, maar toch. Factureren begint pas laat.

 

Zo werkt dat in mijn markt vaak, en ik vermoed dat Norbert regelmatig voor vergelijkbare keuzes staat.

 

Mijn ervaring is dat als je wat sterker staat, dat de bureaus dat risico willen overnemen door te betalen voor werk in pitches.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.