Jump to content

OndernemingsplanHulp

Junior
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Jan Steenlaan 5, Bilthoven, 3723BS, Netherlands
  • Company or organization name
    OndernemingsplanHulp.nl
  • Website address
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketi
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  1. Dag Hendriks 75, Gisterenmiddag hebben we een uitgebreide reactie gestuurd na aanleiding van je vraag om concrete bedrijfsideeën. De post gaf een reflectie van de uitkomst van een brainstorm die we eerder die dag hebben gehouden. Van de moderator ontvingen wij echter een bericht dat forumleden de aangedragen ideeën als ongepast en aanstootgevend hebben ervaren. De post is daarop door de moderator verwijderd. Vandaag hebben we de tekst in alle rust nog eens kritisch nagelezen en geconcludeerd dat, door de gekozen opzet, een aantal onderdelen onbedoeld tot misverstanden zou kunnen leiden. Hoewel wij enerzijds willen prikkelen, dit heeft een functie, is het uiteraard niet de bedoeling dat mensen aanstoot nemen aan onze bijdragen. Dit is blijkens de reactie van de moderator wel gebeurd waardoor de aandacht is afgeleid van de inhoud. Enfin, tot zover dus waar het bij ons niet goed is gegaan. We hebben het stuk aangepast en hieronder tref je de uitkomsten alsnog. In elk van de ideeën zitten onderdelen waarmee je je ondernemerschap kunt uittesten en ontwikkelen. We hopen van harte dat het inspiratie oplevert! De aangepaste post: Dag Hendriks75, We hebben het topic en de reacties goed doorgelezen en wij zijn bij elkaar gaan zitten om te brainstormen en zo tot een aantal realistische en uitvoerbare bedrijfsideeën te komen. Zo willen we recht doen aan je vraag om concrete ideeën. We zijn uiteindelijk tot twee soorten diensten- en één productcategorie gekomen. De randvoorwaarden die we hebben gebruikt zijn als volgt: [*]Er is een startkapitaal van €1.000,- [*]Het moet een kleinschalig idee zijn dat in je omgeving kan worden uitgevoerd [*]Er is nog beperkt ondernemingservaring Hierbij de uitkomsten: Categorie 1 (dienst): Hendriks ZomergaZon service (werknaam) 1. de behoefte De vakantietijd staat voor de deur en dat betekent voor veel mensen hoofdbrekens wat te doen met het mooi verzorgde gazon en de planten. Iemand moet natuurlijk de tuin gaan bijhouden zodat het bij terugkomst in ieder geval geen jungle geworden is. Wie kun je daarvoor inschakelen? 2. Het bedrijfsidee Hendriks ZomergaZonservice (werknaam) heeft hiervoor een passende oplossing. De gaZonservice komt zo vaak als nodig is de tuin sproeien, en 1x per week eenvoudig onkruid weghalen en het gazon maaien. Je kunt kiezen voor een enkele afname of een zomercontract. Dankzij Hendriks75 ligt de tuin er gegarandeerd mooi bij, of je nu weg bent of niet. 3. Wat heb je nodig? [*]Een goed idee van je doelgroep: 'betere wijken' [*]betrouwbare uitstraling (erg belangrijk voor je klanten) [*]Een slimme promotiestrategie om aan klanten te komen [*]klein tuingereedschap 4. De voordelen [*]Er is weinig startkapitaal nodig [*]Het is schaalbaar (je kunt ook vrienden vragen mee te doen als ‘onderaannemer’) [*]Je bent buiten 5. De nadelen Het beste is zelf een aantal zaken tegen elkaar af te wegen. Het moet bij je passen, en je weet denk ik zelf het beste of het je aanspreekt. Misschien is een belangrijk nadeel ook dat, wanneer je eenmaal een zomercontract hebt gesloten, je zelf niet zo makkelijk meer op vakantie kunt. 6. Opmerkingen In dit bedrijfsidee ben je veel buiten en je zit veel op de fiets. Je moet immers van tuin naar tuin. Goed inlezen over de basiszaken m.b.t. tuinieren kan geen kwaad, want je wilt natuurlijk dat de tuin er gezond en fris groen bijligt als de bewoners weer thuis komen. Dat leidt tot positieve mond tot mond reclame. Doorslaggevend wordt je betrouwbaarheid: ben je tijdens je salespitch in staat klanten voor je te winnen? 7. Oorsprong en bronnen Het idee is niet helemaal zelf bedacht maar afkomstig van een goede vriend die dit tijdens zijn middelbareschooltijd deed. Aan het eind van de zomer had hij een klein team van vier ‘medewerkers’. Inmiddels runt hij een van de grotere online marketing bureaus in Nederland. Het ondernemen zat er dus al vroeg in. In tuinieren is hij uiteindelijk nooit echt goed geworden… Categorie 2 (dienst): Hendriks Kleinkind Service (werknaam) Het is een prikkelende werknaam, we geven het direct toe, maar dit bedrijfsidee speelt in op een heel erg wezenlijk probleem in de samenleving dat elke zomer weer de kop opsteekt. 1. De behoefte Heel regelmatig besteden kranten aandacht aan het probleem van ouderen die gezelschap missen en hier grote behoefte aan hebben. Deze behoefte speelt onder andere in de zomer omdat de kinderen en kleinkinderen dan vaak op vakantie zijn en activiteiten voor ouderen stilliggen. In oktober vorig jaar kopte de Volkskrant dat ‘duizenden ouderen willen betalen voor gezelschap’. In een kort interview in het zelfde artikel zei medeoprichter van ‘Seniorenstudent’ Anne van Oudheusden: 'Alsof er een kleinkind op bezoek komt dat echt belangstelling heeft.' 2. Het bedrijfsidee Hendriks Kleinkind Service (werknaam) speelt hierop in. Of het nu gaat om ijs eten bij de salon in de buurt, Rumikub spelen in de tuin of misschien gewoon een wandeling door de buurt: Hendriks garandeert een goed verzorgde activiteit. De activiteiten worden van te voren gepland en afgesproken. Voor elke activiteit is er een passende prijs. Je kunt ook denken aan een zomer abonnement. 3. Wat heb je nodig [*]Een goed idee van je doelgroep (wie zijn het precies wel, en wie niet?) [*]Een betrouwbare uitstraling en dienstverlening. Ouderen hechten daaraan. [*]Een slimme promotieactie (persoonlijk aanspreken op straat, samenwerken met organisaties?) 4. De voordelen [*]Er is weinig startkapitaal nodig [*]Je bent veel buiten [*]Je kunt je bedrijf voortzetten buiten het zomerseizoen [*]Het is een mooie toevoeging aan je CV: maatschappelijk verantwoord ondernemen 5. De nadelen [*]Het is minder goed schaalbaar [*]Het kan lastig zijn je eerste klanten te vinden [*]Er zijn vast nog meer nadelen, het beste is om die zelf in te vullen. 6. Opmerkingen Om dit idee succesvol te maken moet je echt van het werk en je doelgroep houden. De ‘intrinsieke motivatie’ (je persoonlijke beweegredenen) moeten helemaal kloppen. Betrouwbaarheid, structuur en stiptheid is heel erg belangrijk. Het is belangrijk dat je je tempo aanpast aan de mensen met wie je een activiteit gaat doen. Ook kun je tegen weerstand oplopen. Maak het ook niet te ingewikkeld. Goed luisteren naar je cliënt is van belang. Als hij of zij tevreden is dan heb je voor je het weet er weer een klant bij. 7. Oorsprong en bronnen Het idee is zeker niet nieuw en verschillende bedrijven en organisaties spelen op ieder een eigen wijze in op de behoefte rondom activiteitenorganisatie voor ouderen. Je bent dan ook niet de eerste aanbieder maar je hoort wel bij de koplopers. Helemaal niet erg. Als er concurrentie is voor een dienst, dan is er waarschijnlijk ook markt voor. Hieronder een paar bronnen waar je misschien wat aan hebt: http://www.vonked.nl/events/kleinkind-te-huur# http://iemandthuis.nl/ http://www.volkskrant.nl/duizenden ouderen willen betalen voor gezelschap Categorie 3 (product): Hendriks Vercooling aan huis (werknaam) 1. De behoefte Zoals elke zomer hebben we in Nederland altijd ergens een aantal weken dat de mussen het dak niet eens opkomen voor ze eraf vallen. Zo warm! De mensen worden er sloom en loom van. Ze komen de tuin niet meer uit en ook komen ze niet meer van het balkon af. Thuisbezorgd draait overuren. maar ja, die komen vooral met weinig verrassende pizza’s. 2. Het bedrijfsidee Hoe heerlijk is het dan wanneer op slimme tijden heerlijke zomerproducten in welke vorm dan ook aan huis wordt gebracht? Wat dacht je van prachtig gepresenteerde hand aardbeien, of keurige meloenen? Het exacte succes hangt natuurlijk helemaal af van de buurt, het tijdstip en het precieze assortiment waar je die dag mee komt. Wanneer je helemaal bedreven bent in je in- en verkoopwerk dan is het tijd om nog wat verder te kijken naar je assortiment. Wanneer je precies weet waar en wanneer de buien na een mooie zomerdag zich bevinden dan kun je inspelen met paraplu's, regenjassen en wat dan ook. Denk daarbij aan je branding: geef bij iedere transactie een heel mooi kaartje af, bijvoorbeeld van de boer waar je de aardbeien (met korting) heb ingekocht. 3. Wat heb je nodig [*]Een bakfiets [*]Slimme opbergoplossingen [*]goed assortiment [*]goede kennis van de buurten, interessante locaties in je omgeving en het type bewoners [*]Startkapitaal [*]een hele grote portemonnee 4. De voordelen Je kunt de hele zomer experimenteren met je assortiment. Van haring, bloemen, aardbeien, kersen, honing, jam en wat dan ook nog meer. Je leert van alles over inkopen en verkopen. Wanneer je daarnaast nog eens minutieus alles bijhoudt in een database (met weersinvloeden, prijzen, producten en tijden erbij) dan denk ik dat je aan het eind van de zomer je database ook nog kan verkopen. Dit laatste is vooral interessant. Het sluit wellicht goed aan op je grote interesse in cijfers. 5. De nadelen Ook hier kun je het beste zelf even over nadenken. je komt gaandeweg vanzelf een aantal nadelen tegen. 6. Opmerkingen Hendriks, bij alle ideeën, maar vooral bij dit idee is het belangrijk dat je even goed checkt wat wel en wat niet mag in je gemeente. Soms zijn er voor bepaalde activiteiten vergunningen nodig. Met betrekking tot etenswaren dien je ook voorzichtig te zijn: er gelden bepaalde regels ten aanzien van houdbaarheid. het succes hier is mede afhankelijk van je persoonlijke kwaliteiten. Heb je een vlotte babbel en kun je inspelen op wat je klanten op een specifiek moment willen? Wie weet maak je van €1.000 zomaar €2.000,-. maar denk er goed aan: er zullen ook dagen zijn dat je er helemaal naast zit. Niet uit het veld laten slaan: hier leer je van (zei ook de post van Pim Effting). 7. Oorsprong en bronnen Hendriks75, met dit bedrijfsidee wilden we je een iets meegeven waar veel ondernemersvaardigheden in terug komen. Inkoop, verkoop en inspelen op specifieke behoefte spelen een grote rol. In De Meern (nabij Utrecht) gingen vorige week mensen met verse aardbeien langs de deuren en in de wijken Oudwijk en nabij het Willeminapark in Utrecht eveneens. Dit zijn de wat betere wijken in de stad. In Oud Leusden is er een bedrijf dat specifiek vacatures heeft voor verkoop langs de deuren: http://www.studentenwerk.nl/vacatures/120837-commerciele-toppers-gezocht-voor-deur-aan-deur-verkoop-in-leusden . Wederom geldt hier: er is een markt voor. Tot slot Hoe dan ook Hendriks75, er zijn heel veel verschillende dingen te bedenken. Ons advies is vooral om snel te beginnen om zo uit te vinden wat werkt en wat niet werkt, waar je tegen aanloopt en waar je goed in bent. Dat is allemaal informatie die je later weer kan gebruiken. Blijf creatief denken! Veel succes de komende tijd! Hartelijke groet, OndernemingsplanHulp
  2. Beste EIMokkadem, Wat extra interessant is aan exporteren naar Marokko is dat sinds 1 maart 2012 de ontmanteling van douanetarieven is voltooid. Dit houdt in dat voor de meeste producten een 0% tarief geldt. Het is daarbij inderdaad verstandig voor jezelf goed op een rij te zetten hoe je de markt in marokko gaat benaderen en of er behoefte is aan de meubels die je wilt gaan exporteren. Op het internet is buitengewoon veel informatie beschikbaar over exporteren naar Marokko. We hebben enkele interessante links voor je op een rij gezet: [*]Invoerrechten en documenten Een word-file (onderaan) met daarin een overzicht van noodzakelijke documentatie http://www.agentschapnl.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/marokko/wetgeving/invoerrechten-en-documenten [*]Agentschap NL --> Marokko Zeer uitgebreide landeninformatie over zaken doen in of met Marokko http://www.agentschapnl.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/marokko [*]Marokkaanse Douane Algemene informatie in het Frans http://www.douane.gov.ma/web/guest Kortom, veel te lezen en uit te vinden. Succes met je voorbereidingen!
  3. Dag Annebe, Gefeliciteerd met het vinden van je winkelpand! Wanneer ben je van plan open te gaan? We hebben in de bijlage een Excel file meegstuurd met daarin: [*]Investeringsbegroting [*]Lijst met mogelijke kosten Kun je er wat mee?Je kunt de lijst uiteraard naar smaak langer of korter maken. Gebruik het zoals je wilt. Maak bij het invullen/aanvullen goed onderscheid tussen investeringen (eenmalig bij de start) en maandelijkse kosten (keren periodiek terug). Veel succes! OndernemingsplanHulp Investeringsbegroting_voor_higherlevel_februari_2013_winkel_in_tweedehands_paardenspullen_beginnen.xlsx
  4. Dag Alex, Wat is precies het doel van je ondernemingsplan? Als je wilt kun je het doorsturen in een persoonlijk bericht of via e-mail. We kijken er dan heel kritisch naar... Hartelijke groet, OndernemingsplanHulp
  5. Dag Cloudserv, De inkoopwaarde van de omzet ...is het bedrag dat je kwijt bent aan inkoopkosten voor de verkoop van je dienst. Cloudserv, dat zou in jouw geval bijvoorbeeld een licentie per gebruiker van een softwarebedrijf kunnen zijn. Je koopt dan de licentie in, en verkoopt deze samen met een abonnement aan jouw eigen klanten. Ontwikkelingskosten Het kan ook zijn dat je zelf de software gaat ontwikkelen en dat je klanten direct bij jou bedrijf een abonnement afsluiten. Er zijn dan mogelijk géén inkoopkosten. Wel zijn er dan de kosten van ontwikkeling en die staan dan op de investeringsbegroting. Stuur maar door We hebben morgen tussendoor een wel even tijd om er naar te kijken. Als je wilt kun je je ondernemingsplan met een paar gerichte vragen sturen via een privé bericht. We horen het graag!
  6. Dag Samantha, Misschien zou je eens kunnen kijken bij je toekomstige collega's hoe ze het gedaan hebben? In Zwammerdam (vlakbij Alphen a/d Rijn) zit een leuke zaak die nog géén jaar open is: Tazzels Taart & Zo. Verder is het van belang dat je gestructureerd te werk gaat en voldoende tijd neemt. In de verschillende voorbeeld ondernemingsplannen kom je de stappen vanzelf tegen. Let er wel op dat die voorbeelden niet bedoeld zijn als invuloefeningen, maar veel meer om je aan te zetten tot nadenken en het doen van onderzoek.. Enkele tips: 1) Geef grote aandacht aan het persoonlijk plan Een van de belangrijkste succesfactoren bij een bank financiering is nog steeds de ondernemer zelf. Er wordt dus sterk gekeken naar je CV, je ervaring en achtergrond. Laat zien dat je capaciteiten hebt om het bedrijf succesvol te maken en zorg dat je bedrijf aansluit op je kennis en ervaring. 2) Geef duidelijkheid over je concept Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd naar wat je eigenlijk precies gaat doen? Je schreef dat je van taarten bakken houdt, maar in je bedrijf ga je...Taarten Bakken/ Workshops geven/benodigdheden verkopen/combinatie? Schrijf ook dit duidelijk op papier: Het doel van je onderneming, je doelstelling, je missie, visie. Ik ben ook wel benieuwd naar je doelgroep. En wat kost je product/dienst eigenlijk en... waar ga je precies starten. En waarom? 3) Zorg voor een goede financiële onderbouwing Cijfers moeten kloppen, aansluiten op je concept en en lijn zijn met wat redelijkerwijs te verwachten is in je branche. Hoeveel geld heb je nodig om de zaak te kunnen starten? Wat breng je zelf in en wat ga je de komende jaren verdienen? Bereid je hier goed op voor en lees je in om te begrijpen hoe je een financieel plan opbouwt. 4) Laat zien dat je hebt nagedacht over de uitvoering Wanneer ben je open? Hoe zijn je vakanties geregeld? heb je personeel nodig? Hoe verloopt het inkoopproces, wie doet de boekhouding? Vergeet ook vooral niet te kijken naar de richtlijnen van de gemeente Den Haag, de richtlijnen van voedsel en waren autoriteit, en regels omtrent de brandveiligheid. Het werken met een eigen keuken kan wel eens roet in je concept gooien. Laat je goed informeren! Tot slot Verder zijn er nog voldoende valkuilen om in te trappen. Bereid je dus goed voor, en spreek met zoveel mogelijk mensen. Businessbox heeft nog een paar valkuilen op een rij gezet... Veel Succes, OndernemingsplanHulp
  7. Dag MrSweets, het zou een interessant concept kunnen zijn maar het vergt wel behoorlijk goede kennis van je doelgroep en met name: hoe kun je ze bereiken? De gemiddelde toerist, met name in Amsterdam, is namelijk vooral aan toeren en probeert zo min mogelijk in zijn/haar appartement te zijn. Mensen blijven echter altijd wel gevoelig voor goede smaak en voorbeelden bewijzen dat er markt is voor deze niche. Misschien moet je eens een kijkje nemen bij je (toekomstige) concurrenten. Zoek hier maar eens tussen: http://www.designhotels.com/ Veel succes!
  8. Dag vincnt, Jouw toegevoegde waarde op langere termijn zou moeten zijn dat door je kennis en inzichten in zoekgedrag je betere prestaties kan leveren dan je klant zelf. Een sterke campagne opzetten koste tijd, en behoeft regelmatig aandacht. Door je goed verdiepen in de materie kun je dit al snel voor elkaar krijgen en ik zou dan ook zeker wat met de suggestie van Wouter om een "certified partner" te worden doen Inrichting van websites Daarnaast zou je een voor veel klanten nog een waardevolle bijdragen kunnen leveren in het beter inrichten van websites. Immers, het adverteren via google moet tot een specifieke conversie leiden en dat gaat je niet goed lukken als de website van je klanten niet goed zijn ingericht. Als expert weet jij straks vanuit de praktijk wat goed werkt en wat minder goed werkt. Je kan hierover adviseren. Er zijn nog genoeg voorbeelden van website waar je echt moet zoeken naar contactmogelijkheden, de menukaart ver weg verstopt zit of reserveringsmogelijkheden geen prominente plek hebben. Abonnementen Misschien moeten klanten bij je een maand abonnement kunnen sluiten. Zo ben je verzekerd van een maandelijkse inkomstenstroom en committeren klanten zich voor een periode aan je bedrijf. Organische vindbaarheid Tot slot kun je ook nog helpen de organische vindbaarheid van websites te verbeteren. Vaak kun je met kleine aanpassingen in de techniek al goede resultaten behalen. Als je je nu in je diensten ook nog specifiek richt op niche markten (webwinkels, horeca, kinderdagverblijven, sportverenigingen etc) dan kun je wellicht interessanter zijn dan de bestaande grote partijen die dit al doen. Veel succes!
  9. Dag Norbert, Heb je voor jezelf inzichtelijk wat het gratis advies, de kleine websites en de mobiele toepassinkjes nu heeft opgeleverd? Het feit dat je ermee wilt stoppen geeft denk ik aan dat voor je gevoel hier te weinig business uitkomt. Bepaal wat een betalende klant mag kosten Om er niet helemaal mee te hoeven stoppen (je geeft namelijk aan dat je er ook veel lol uithaalt) kun je wellicht een maximum "budget" aan promotie per klant vaststellen. Dit kan in de vorm van (uren) werkzaamheden, advies of andere vormen van marketing. Geef niet alles weg Nog belangrijker is echter om met je demo's, mobiele toepassinkjes en kleine websites aan de klant vooral te laten zien waartoe je in staat bent zonder het helemaal weg te geven. Zo kun je van een website de lay-out laten zien en de toepassingen toelichten. Dat is precies het moment om aan je klant een offerte te overhandigen voor een werkende site en hem over de streep te trekken om met je in zee te gaan. Zo heeft onze webbouwer ons ook zover gekregen... Succes!
  10. Dag Bianca, Om te beginnen ben ik eigenlijk wel benieuwd naar je webwinkel. In je profiel kon ik geen naam of URL vinden. Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat je precies verkoopt. Je omzet Je winkel heeft als ik het goed lees twee vormen van omzet: [*]Verkoop via fysieke winkel [*]Omzet via workshops Ik zie bij ondernemers die een fysieke winkel met een creatief "beroep" combineren dat met name deze laatste vorm van bedrijvigheid een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan de omzet. Interessante product/markt combinatie dus. Op basis van enkele grove cijfers die in dit topic voorbij komen ben ik het eens met HeRaFin en Genker. De omzet uit alleen de winkelverkopen lijkt wat aan de krappe kant. Als winkelier moet je op termijn toch wel zo'n €40.000,- tot €60.000,- - op jaarbasis kunnen overhouden wil je er goed van kunnen leven. Genker refereert er al aan maar wij hebben inderdaad geen informatie over je marges. Als die heel erg hoog zijn dan kan het weer goed voor je uitpakken. Daarnaast hebben we ook geen informatie over de omzet uit de workshops. Denk eraan, deze standpunten zijn puur en alleen gebaseerd op algemeenheden en zeggen nog niks over de haalbaarheid van je plan. Financieel plan Om een goede beslissing te maken of je zaak een haalbare kaart is heb je een onderbouwde inschatting nodig van je omzet en een begroting van het benodigde startkapitaal. Een financieel plan dus. De cijfers van je collega 50 km verderop zijn daarbij een fijne leidraad maar niet meer dan dat. Jij gaat zelf je zaak runnen en dus zijn sterk ondernemerschap een goed onderbouwde marketingstrategie en financieel inzicht van jou of een adviseur de succesfactoren. Dat je man je 200% steunt is een grote pré. Je financieel plan moet je uiteindelijk het inzicht geven in opbgengsten/kosten structuur en je helpen je beslissing te maken. Kansen bij de bank Banken zijn nog steeds terughoudend met het verstrekken van kapitaal aan startende ondernemers. Over het algemeen willen zij best geld lenen indien het kapitaal vrijwel risiocloos kan worden verstrekt. Dit betekent een garantie van een derde persoon (je man?), overwaarde op een huis of een voldoende grote eigen investering. Stap dus in de schoenen van de bankier en bedenk wat je hem kan aanbieden om zijn risico zo laag mogelijk te maken. Denk eraan dat ook in het geval van een BV een bankier zal vragen om (deels)hoofdelijk mee te tekenen voor een eventueel krediet. Inbreng van eigen vermogen is voor de kans van slagen essentieel. Het liefst in de vorm van liquiditeiten (startkapitaal). In jouw geval bestaat dit uit een voorraad, je website, enige inventaris en je kapitaal van €5.500,-. Het is een goed begin, maar het is géén garantie voor succes bij een kredietaanvraag. De suggestie van microfinanciering is een sterke en in jou geval wellicht een goede uitkomst (Sterk Nynke!). Hoeveel je precies nodig hebt moet je gaan becijferen (investeringsplan). In ieder geval vergt het wel wat doorzettingsvermogen. Denk eraan, het uitvoeren van je droom is nooit onhaalbaar. Het vergt wel creativiteit en sterk ondernemerschap en goede planning. Wat nu te doen? Al de vragen die je stelt hebben betrekking op een prognose die uit het financieel plan moeten gaan blijken. Ga nu dus eerst aan het rekenen. Om een eerste inschatting van klantenaantallen te maken kan het helpen de week op te knippen in delen. Daarmee kun je een beeld schetsen van wat realistische verkoopaantallen zijn. Ik heb in de bijlage een eenvoudige excelfile meegestuurd. Als je aan die tabel je productgroepen koppelt krijg je een idee van je te verwachten omzet eventueel (zeer waarschijnlijk) moet je meerdere tabellen maken. Tot slot Een beslissing nemen over een contract voor vijf jaar op basis van je huidige inzichten is voorbarig. Niet doen dus. Ik denk dat je vooral meer houvast nodig hebt. Ik ben het eens met Yannick Veys. Ga als het moment daar is zeker onderhandelen over het huurcontract. En eigenlijk over alles wat je straks aankoopt. Van de voorraad voor je winkel t/m de inrichting van de zaak. Allerlaatste opmerking: Laat je vooral niet uit het veld slaan door alle sceptici. Daarvan zijn er zo veel. Ik hoop dat je weer enigszins vooruit kan, Ik wens je heel veel succes bij je onderneming! Inschatting_klantenaantallen.xlsx
  11. Dag Joost, Een uitgebreid verhaal, ik heb het met aandacht gelezen. Zoals je de situatie beschrijft heb je aan je organisatie kant al flinke stappen ondernomen. Goed gedaan! Je richt je nu op omzet vergroten door je diensten tijdelijk af te zetten in het buitenland. Een noodstrategie waarvan je terecht afvraagt: is dit haalbaar? Ik heb mijn twijfels.. Je strategie in Nederland Mijns inziens is er ruimte op de Nederlandse markt, maar er zijn inmiddels veel partijen actief. Je hebt dan ook een sterke marketingstrategie nodig en een gericht plan om je te positioneren. Daarin moet duidelijk worden hoe belangrijk het daadwerkelijke klantcontact is en of dat vanuit Spanje kan worden gedaan. Echter, om een campagne te kunnen optimaliseren en klanten blijvend aan je te binden zul je je moeten inleven in de doelgroep van de klant. Vanuit die optiek denk ik dat regelmatig klantcontact in jouw branche een erg belangrijk aspect is. Zeker wanneer het om accounts van enig formaat gaat is het belangrijk om te kunnen schakelen met je klant, webbouwers en overige belanghebbenden. Het optimaliseren van adwords campagnes staat of valt met het inlevingsvermogen. Je strategie in Spanje De toestand van de Spaanse economie is momenteel wezenlijk anders dan die in Nederland momenteel, en de vraag is inderdaad of daar snel verandering in komt. Toch ben ik benieuwd naar de stappen die je hebt ondernomen om je omzet in Spanje te vergroten. [*]Hoe ziet het businessmodel eruit? [*]Wie is je doelgroep? [*]Hoe ben je gepositioneerd? [*]Hoe staat het met je eigen vindbaarheid? [*]Doe je ook SEO startegieen? Online marketing is een advertentie kanaal dat in tijden van crisis bij uitstek succesvol zou kunnen zijn. Omdat de conversie van elke euro die wordt geïnvesteerd voor 100% meetbaar is kun je je klanten precies laten zien wat een campagne oplevert. Dat zou dus flink meer dan 1 euro moeten zijn. Kun je deze boodschap bij je potentiele klanten goed overbrengen, en hoe doe je dat? Nog even voor de volledigheid hieronder enkele antwoorden: [*]Is het voor een Nederlandse ondernemer een bezwaar om AdWords diensten in een ander land te laten uitvoeren? Het laten uitvoeren van de werkzaamheden waar ook ter wereld zou geen belemmering hoeven te zijn, mits de kwaliteit gewaarborgd is. [*]Is het bezwaarlijk als facturen van een Spaans bedrijf afkomstig zijn? In principe behoeft dit geen bezwaar te zijn, maar het lijkt me verstandig om transacties via een Nederlands bankaccount af te wikkelen [*]Als u iemand uw AdWords laat beheren hoevaak zou het dan wenselijk zijn als die persoon echt in NL is? Afhankelijk van de grootte van je accounts zou ik zeggen dat het zeker wenselijk is. Om een campagne te optimaliseren acht ik zeker in de beginfase direct klantcontact van groot belang. Bij kleinere accounts is dit wellicht niet nodig. [*]Wat is een reel uur tarief? (of moet ik gewoon onze Spaanse prijzen aanhouden?) Hangt af van je businessmodel. Hoe ziet dat er uit? Verkoop je paketten? Werk je op uurtarief? Richt je je op startende bedrijven? [*]Mag ik als Spaans bedrijf me vrijelijk op de Nederlandse markt bewegen? Dit is geen enkel probleem. Binnen de EU bestaat vrij verkeer van personen, goederen en diensten [*]Is het bezwaarlijk zijn als ik geen NL bankrekening heb? Met de juiste uitleg (in Nederland) wellicht niet bezwaarlijk, maar het wekt geen vertrouwen. Indien er dispuut ontstaat over de werkzaamhden wil een klant de zekerheid dat hij makkelijk zijn geld terug kan krijgen. Dat biedt een buitenlands rekeningnummer niet. Oplossingen zijn hierboven echter al deels aangedragen. Paypal, ideal? Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.. Veel succes! Met vriendelijke groet,
  12. Dag Hillie, Wat infoyo met haar uitleg probeert te doen is een algemeen idee geven van welke zaken tot verkoopkosten zouden kunnen behoren. Als voorbeeld noemen zij daarbij inderdaad de kosten van een reclamebord, de gevel etc. Maar dit hoeft in jouw geval helemaal niet zo te zijn. Omdat een reclamebord en de inrichting van je zaak vaak langere tijd wordt gebruikt is het misschien wel handiger om deze zaken over deze periode af te schrijven en dan uit te splitsen onder "afschrijvingskosten". Echter, het is een eigen afweging.. Als alle kosten maar ergens terugkomen. Je vraag Dit geeft meteen al een antwoord op je vraag, "maakt het uit onder welke noemer ze worden geplaatst?". Eigenlijk niet. De exploitatie begroting geeft op een logische wijze inzicht in de omzet en kosten van je onderneming. Die is elk jaar anders. Voorbeeld: In het eerste jaar heb je aanloopkosten. Dit zijn bijvoorbeeld eenmalige kosten voor opening van je winkel, aanbetaling van je huur, eenmalig budget voor extra reclame in het eerste kwartaal of misschien wel het inhuren van een adviseur. Wanneer je kosten gaat beheersen kan het wel handig zijn specifieke groepen indeling te maken. Dit is denk ik pas in een veel later stadium relevant. Verkoop kosten bij stenen Misschien helpt het om bij de term verkoopkosten in jouw geval eens te bedenken wat de kosten zijn om 1 steen te verkopen. Je kunt dan later berekenen wat dit betekent voor je kosten op jaarbasis. Kosten voor 1 steen: [*]Kosten van promotie/reclame per steen [*]Kosten van inpakpapier per steen [*]Kosten online marketing (adwords budget) [*]....... Alle kosten die je in een periode (bijvoorbeeld een jaar) moet maken om de stenen echt te kunnen verkopen zou je onder de verkoopkosten kunnen brengen. De overige koste vallen onder een ander kopje. Nog een tip Maak een onderscheid tussen de investering die je moet doen om te kunnen starten en echte kosten die direct te maken hebben met verkoop van je stenen. Die investeringen (en daar gaat het vaak om bij verf, behang, maar ook een bureau, een computer, ofwel je inventaris) kun je beter als afschrijvingskosten op je exploitatie begroting opnemen. Als het gaat om kosten die alleen maar nodig zijn om te beginnen breng je ze in het eerste jaar onder de kop aanloopkosten. Kun je hiermee verder? Ik wens je alvast veel succes!
  13. Hmmm... Veel reacties dus van enthousiaste forumleden op dit idee van Se7ven. Dat moet hem aanspreken. Maar waar blijft hij nu om commentaar te geven op al deze positieve reacties...? Dames en heren, waar is Se7ven?
  14. Dag Se7en, Eigenlijk heb je hier volgens mij een hartstikke interessant ondernemingsidee te pakken. De herrie in dit topic is denk ik mede ontstaan doordat er twee discussies door elkaar heen lopen met daarbij gesleept allerlei argumenten uit de oude doos die afleiden van het topic zelf. Strippen we e.e.a. weg, dan blijft volgens mij een interessante vraag over: Kan met je idee van het outsourcen en/of verplaatsen van it-diensten naar Afrika geld worden verdiend, waarmee tegelijkertijd een bijdrage wordt geleverd aan de ontwikkeling van de lokale bevolking? Misschien is het juist op dit forum interessant om eens te onderzoeken of dit idee levensvatbaar is. Met de komst van het internet wordt het outsourcen van bepaalde diensten (van IT services t/m administratieve diensten etc) steeds makkelijker en is het een kans om de concurrentie een stap voor te blijven. Het is denk ik in dit topic in mindere mate van belang om daar een waardeoordeel aan te hangen. Nu de flauwe en denigrerende grappen over hutu's, toetsies etc zijn gemaakt ben ik dan ook wel benieuwd naar het volgende: Welke initiatieven op dit gebied in Afrika bestaan er eigenlijk al? Is er echt nog niks gedaan? Of kijken we ergens overheen? Iemand met suggesties? Wat een goede locatie zou kunnen zijn? Universiteit in de buurt? Internet infrastructuur op orde? evt haven in de buurt: Je komt al snel uit bij de grotere steden. Accra, Kampala, Kinshasa, Dar es Salaam, Maputo, Kigali... Of misschien toch vanuit de grondgedachte van het idee in een meer ruraal gebied waar nog maar beperkt werkgelegenheid is. De kleinere grote steden dus..? Iemand met ervaring die kan adviseren? Welke diensten zijn er geschikt zijn voor dit soort werk? Dat zouden IT specialisten denk ik wel kunnen vertellen. Het werk moet op afstand gedaan kunnen worden zonder gebruik te maken van de nieuwste hard- en software. Ook moeten opdrachten geschikt zijn om via online communicatie kanalen te kunnen worden toegelicht. Werken met personeel in dienst? Of juist met zelfstandigen? Voor beide is wat te zeggen. Het eerst genoemde vergt een grote verantwoordelijkheid. Je zult namelijk loon moeten betalen dat in zekere zin moet overeenkomt met wat gangbaar is in de contreien waar je kantoor staat. (dus eigenlijk niet opeens het dubbele betalen omdat dit voor jou toch een schijntje is, dat is denk ik raar). Dit zou echter wel in tegenstelling kunnen zijn met de oorspronkelijke doelstelling, namelijk mensen niet meer laten werken voor minder dan een $1 per dag (!). Hoe hier mee om te gaan? Oplossingssugestie: goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Een potje reserveren voor werknemers en hen familieleden die ziek worden en geen ziektekosten kunnen betalen. Andere vormen van verzekeringen opzetten? Een goed loon vaststellen waarmee een werknemer goed kan rondkomen. Andere suggesties? Waar komen de klanten vandaan? Aanhaken bij oDesk? Of misschien een eigen concept in de markt zetten? Suggesties? Waar komt financiering vandaan? Zijn er banken die hierin willen investeren? Private investeerders misschien? Of ben je toch weer afhankelijk van giften,donaties en subsidies? Het mooiste zou zijn wanneer de financiële planning dusdanig gezond is je een investering via normale weg kan worden terugverdiend. Let wel: In Afrika is veel mogelijk. De risico's zijn groter dan in West Europa, maar de verdiensten evenzeer... Hoe ziet het bestuur van een dergelijk concept eruit? Het is namelijk begonnen met de gedachte van Se7ven dat het allemaal oneerlijk is. Als er nu alleen vanuit commercieel perspectief wordt gedacht dan kom je weer snel uit bij een onderneming die zijn personeel voor een hongerloon dag en nacht laat werken. Er moeten dus statuten komen die de grondbeginselen van deze onderneming regelen. Welke valkuilen kom je tegen? Er zijn bij een dergelijk initiatief wel behoorlijk wat valkuilen. En die zitten met name in de organisatie. Zo is het outsourcen van callcenter diensten naar Afrika in stille dood gestorven (http://www.volkskrant.nl/economie/article388752.ece/Niet_meer_bellen_met_Z-Afrika) Waarom? Organisatorische problemen en cultuurverschillen. In die categorie valt ook het omgaan met overheden en andere belanghebbenden. Hoe moet je daar nu verantwoordelijk mee omgaan zonder dat het dit idee de nek omdraait? Wie geef je de dagelijkse leiding? Wie profiteert er nu van het idee? [*]Afnemers van diensten: Zij krijgen relatief goedkoop hun opdrachten afgerond. [*]Lokale bevolking, wherever: Het geeft een impuls aan de locale economie en schept werkgelegenheid [*]Eigenaar van de onderneming. (wie meldt zich? Van ontwikkelingsorganisatie met commercieel inzicht t/m slimme ondernemer, of groep van forumleden... hier kan eigenlijk iedereen die wil zichzelf invullen) Tot slot Gaat het zaken doen in ontwikkelingslanden nu eigenlijk om het "goed" bezig zijn, of mag het ook hand in hand gaan met een gezonde business opstarten en er geld mee verdienen? Volgens mij het laatste. Even snel uit het hoofd gerekend denk ik dat er business zit in dit initiatief. Maar er is wel een goede voorbereiding bij nodig. Zaken doen in Afrika vereist in ieder geval een aanpak met een open mind, veel creativiteit en doorzettingsvermogen.
  15. Beste Fireztarter, Je geeft aan in een bestaand marktsegment een fiets te willen introduceren die gaat concurreren op basis van prijs. Ik ga de situatie nu even heel simpel voorstellen: De consument kan kiezen tussen twee dezelfde fietsen met ieder een eigen prijs. Ik ga er vanuit dat het serviceniveau van jouw concept en die van je concurrent hetzelfde is. [*]Bij fireztarter kost de fiets 250,- [*]Bij de concurrent kost de fiets 300,- De vraag of je nu 1% marktaandeel kan gaan realiseren staat of valt met het antwoord op de vraag hoe goed je de potentiële klant weet te bereiken. Hij moet namelijk weten dat hij bij jouw verkooppunt 50,- kan besparen. Je marketing campagne zou er dus op gericht moeten zijn omdat heel goed duidelijk te maken op die plaatsen waar je potentiële koper zich bevindt. Hoe beter je daartoe in staat bent, hoe hoger je omzet. Ander service niveau Nu kan het zijn dat je serviceniveau minder is dan die bij je concurrent. Immers, je kostenbesparing moet ergens inzitten. Dit maakt je ondanks je lagere prijs minder aantrekkelijk voor een koper. Een deel van de potentiële klanten kiest dan voor zekerheid en blijft bij je concurrent. Daarover bestaan ervaringscijfers in de vorm van prijselasticiteit. Heb je die ter beschikking? Realistisch of niet? Om nu een verdere analyse te kunnen maken van welke je aanpak het meeste oplevert zouden we denk ik wat meer moeten weten over je concept. Gaat het om internet verkoop? Wordt je zelf retailer? Hoe is je levertijd? Hoe verloopt het transport? Ook zouden we moeten weten: [*]wie is de doelgroep? [*]waar bevindt hij/zij zich? [*]hoeveel heeft hij/zij te besteden? [*]Beslist hij/zij o.b.v. prijs? Aan de hand van die informatie kun je gaan bepalen hoe je marketingcampagne eruit komt te zien. Eerst het doel dus, daarna de middelen. Verdere aanknopingspunten: Hak je vragen in kleine stukken uiteen en ga daar mee een omzet simuleren. Soms is het handig te gaan rekenen met het aantal betalende klanten per dag. Stel je dan de vraag: Is het realistisch om per weekdag (ma/di/wo/do) bijvoorbeeld 2 fietsen te verkopen en in het weekend (vrij/za) bijvoorbeeld 3 fietsen? Dat maakt het overzichtelijk. Marketingbudget Reken een bedrag uit per verkochte fiets wat je aan marketing mag uitgeven. Aan de hand daarvan kun je bepalen hoe groot je marketing budget zou moeten zijn of je dit hebt en in welke marketingstrategie je wilt inzetten. Stel je daarbij idd een duidelijk doel: je wilt x fietsen verkopen tot het einde van het jaar. Tot slot... Feit is dat de je concurrentie fietsen verkoopt in het betreffende segment en dat hij ervan kan leven.Dit ondanks het feit dat het om slow moving consumer goods gaat. Wanneer je dus met jou concept een vergelijkbaar service niveau biedt met een lagere prijs is de kans zeer aannemelijk dat je marktaandeel kunt winnen. Of dat 1% of meer is hangt af van hoe je je marketingcampagne gaat inrichten, en of je je doelgroep effectief weet te bereiken.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept