Ga naar inhoud

Voorlopig facturen vanuit een EMZ tot oprichting BV

Geplaatst:

AnneZoekt

Met 4 partners beginnen we binnenkort met de vermarkting van een nieuwe dienst. We beginnen met een pilot om onze ideen in de praktijk te testen. Het is mogelijk dat er een kleine omzet in de pilot wordt gemaakt. Kosten voor de pilot worden door een investeerder betaald (= één van de genoemde partners)

3 partners hebben nu een eigen EMZ, eentje een BV

We zijn voornemens een BV op te richten, maar maken deze go/no-go beslissing bij voorkeur gedurende de pilotfase.

De vraag is de volgende:

We willen de pilot beginnen met de bestaande structuur ondersteund door een samenwerkingscontract en intentieverklaring. Onderling spreken we in het contract dat de kosten door de investeerder worden betaald en dat de eventuele omzet in de boekhouding van mijn EMZ wordt gereserveerd voor toekomstige uitgaven. Facturen worden ook vanuit mijn EMZ gestuurd en klanten gaan accoord met de algemene voorwaarden van mijn EMZ (maar natuurlijk wel in overleg geschreven met de rest).

Op korte termijn (maar na de go/no-go) beginnen we aan de oprichting van de BV en brengen we alle zaken over.

Kan dit en waar moet ik rekening mee houden?

Gr, Anne

Featured Replies

Geplaatst:

Iwan van Geelen

Hi!

Volgens mij kunnen de EMZ-en en de BV onderling gaan factureren en 1 factuur naar de (uiteindelijke klant) waarom zou het het eigenlijk niet kunnen vraag ik me af? Je benadeeld toch niemand, het klopt toch ook allemaal?

Groet en succes!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Geplaatst:

renep

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de klanten van de aanloopfase een contract met de emz hebben en dat die emz de aansprakelijkheid draagt.

Fiscaal lijkt het me onzuiver dat de ene emz de omzet krijgt, en een ander bedrijf de kosten draagt.

Maar als je dit soort dingen netjes regelt en oplost, dan lijkt het me goed te doen.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hiervoor hebben we wel oplossingen ;)

Makkelijkste is om de BV-structuur vast als in oprichting aan te melden bij de KvK (via de notaris). Dan krijg je een BTW nummer en kun je aan de slag.

Alternatief is dat je de EMZ-en t.z.t. inbrengt in de BV bij oprichting. Daar kun je fiscaal 3 of 15 maanden terugwerkende kracht aan geven zodat de resultaten uit de EMZ-en alsnog in de BV vallen.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

AnneZoekt

• Auteur

Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat het wel haalbaar blijkt te zijn.

Nog een vraagje: Ik wil mijn EMZ wel op laten gaan in de BV, maar de anderen waarschijnlijk niet ivm andere activiteiten. De BV van de investeerder zal ook blijven bestaan en dus weer anders gekoppeld moeten worden.

Hoe zien jullie dit voor je?

Gr, Anne

Geplaatst:

Iwan van Geelen

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de klanten van de aanloopfase een contract met de emz hebben en dat die emz de aansprakelijkheid draagt.

Fiscaal lijkt het me onzuiver dat de ene emz de omzet krijgt, en een ander bedrijf de kosten draagt.

Maar als je dit soort dingen netjes regelt en oplost, dan lijkt het me goed te doen.

Je mag en kan onder de emz-s toch gewoon de kosten/opbrengsten verder verrekenen? Is niets onzuiver aan...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Nog een vraagje: Ik wil mijn EMZ wel op laten gaan in de BV, maar de anderen waarschijnlijk niet ivm andere activiteiten. De BV van de investeerder zal ook blijven bestaan en dus weer anders gekoppeld moeten worden.

Dag Anne

Als iedereen dan evenveel euro's per aandeel inbrengt in de BV als jij doet met de inbreng van je EMZ dan zou dat moeten kunnen. Wel hoogste tijd dat je er een adviseur bij haalt, want dit moet je als ondernemer niet zelf willen oplossen. Zelfs investeerders slaan de plank nog wel eens mis ondanks hun ervaring.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.