• 0

Diensten uit het buitenland & verleggingsregeling

Hallo,

 

Ik heb een vraag over een aantal diensten die ik afneem uit het buitenland. Met name hoe ik hiermee om moet gaan i.v.m. de verleggingsregeling.

 

Het gaat om deze gevallen - bedragen heb ik voor het gemak op 100 gesteld, en m.b.t. de layout heb ik de tekst achter de bedragen geplaatst:

 

1. Factuur van een bedrijf uit V.S - Amazon Web Service (huur van een server en andere computer diensten):

 

$100.00 Usage charges and monthly recurring fees during this billing cycle    

$ 0.00 One-time fees during this billing cycle    

$ 19.00 Taxes    

--------------

$119.00 Total new charges this billing cycle    

 

2. Factuur van een bedrijf uit Belgie - 123-webhost:

 

100,00 Hostingplan Start example.com

0,00 [Dienstverrichting niet onderworpen aan Belgische BTW art. 21, § 2 van het Wbtw] BTW 21%

-----------

100,00 Totaal te betalen

 

3. Factuur van een bedrijf uit V.S. - Slicehost

 

AMOUNT CHARGED: $100.00 USD

 

 

Via het "hulpmiddel Diensten in en uit het buitenland" op http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ krijg ik het volgende resultaat:

 

De dienst is belast in uw land. In dit geval Nederland. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

 

Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?

* U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

* U geeft deze dienst aan in uw aangifte omzetbelasting. U moet dan zelf de btw berekenen.

* U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.

 

Doe ik het goed als ik ze als volgt boek?

 

1)

100,00 Amazon Web Services

19,00 Te ontvangen omzet belasting (voorbel.)

- 119,00 -/- Bank

 

Opm: De moeilijkheid die ik heb is dat de belastingdienst zegt in zijn resultaat "U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.". Ik krijg echter een factuur met BTW (die 19% is) of in ieder geval met taxes.

Is het correct dat ik er van uit ga dat in dit geval de verleggingsregeling niet geldt?

 

2)

100,00 Hostingplan Start example.com

19,00 Te ontvangen omzet belasting (voorbel.)

- 19,00 -/-Te betalen verlegde omzet belasting

- 100,00 -/- Bank

 

Opm: Ik weet hier niet precies of ik iets moet doen met het (belgische) percentage van 21% en de tekst "Dienstverrichting niet onderworpen aan Belgische BTW art. 21, § 2 van het Wbtw".

 

3)

100,00 Slicehost

19,00 Te ontvangen omzet belasting (voorbel.)

- 19,00 -/- Te betalen verlegde omzet belasting

- 100,00 -/- Bank

 

Alvast hartelijk dank,

Rintcius

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bijna goed:

 

Bij 1. moet je de BTW over $119 berekenen (en zo verwerken zoals bij 2. en 3.).

De $19 Tax uit de VS kan geen BTW voor de EU wetten zijn (maar iets lokaals voor daar).

 

Overigens is het wel een andere rubriek in de BTW aangifte voor diensten binnen de EU (4b) als daar buiten (4a).

Link naar reactie
  • 0

Bijna goed:

 

Bij 1. moet je de BTW over $119 berekenen (en zo verwerken zoals bij 2. en 3.).

De $19 Tax uit de VS kan geen BTW voor de EU wetten zijn (maar iets lokaals voor daar).

 

Overigens is het wel een andere rubriek in de BTW aangifte voor diensten binnen de EU (4b) als daar buiten (4a).

 

Ik denk het niet. Ik denk dat Amazone hier de europese BTW telt!

 

 

factuur 3 , een klein amerikaans bedrijf die het worst zal zijn dat hij BTW zou moeten tellen op virtuele goederen/diensten verkocht in Europa, valt toch niet te controleren, of te beboeten.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het niet. Ik denk dat Amazone hier de europese BTW telt!

 

Ja, wie weet wat de Yanks allemaal bedenken…

Maar dit bedrag zal toch niet echt aan de eisen voldoen om als NL ‘voorbelasting’ te kwalificeren, want er wordt geen BTW afgedragen door dit VS bedrijf in NL (lijkt mij tenminste).

 

Je denkt dus dat zij een Nederlands BTW-nummer hebben en dat dit op de factuur vermeld wordt? Dat lijkt mij sterk.

Maar dat kan TS makkelijk zelf zien.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het niet. Ik denk dat Amazone hier de europese BTW telt!

 

Ja, wie weet wat de Yanks allemaal bedenken…

Maar dit bedrag zal toch niet echt aan de eisen voldoen om als NL ‘voorbelasting’ te kwalificeren, want er wordt geen BTW afgedragen door dit VS bedrijf in NL (lijkt mij tenminste).

 

Je denkt dus dat zij een Nederlands BTW-nummer hebben en dat dit op de factuur vermeld wordt? Dat lijkt mij sterk.

Maar dat kan TS makkelijk zelf zien.

 

 

Dat is helemaal niet zo vreemd hoor Peter. Amazon mag dan van origine een VS bedrijf zijn ze hebben zeker ook vestigingen in Europa, bij mijn weten is Amazon UK de spil van het Europese netwerk van Amazon en zeker voor Nederland. Ze vallen door deze Europese vestiging ook onder de Europese btw wetgeving, in deze wetgeving is onder andere een speciale regeling voor Afstandsverkopen aan particulieren opgenomen die inhoud dat als een leverancier bij verkoop voor meer dan 100.000 euro. Bij amazon durf ik wel blind te gokken dat die boven de 100.000 euro per jaar omzetten bij particulieren in NL. En het zou mij niks verbazen als de account van TS bij Amazon gewoon als particulier staat aangemerkt.

Link naar reactie
  • 0

Dat is helemaal niet zo vreemd hoor Peter. Amazon mag dan van origine een VS bedrijf zijn ze hebben zeker ook vestigingen in Europa, bij mijn weten is Amazon UK de spil van het Europese netwerk van Amazon en zeker voor Nederland. Ze vallen door deze Europese vestiging ook onder de Europese btw wetgeving, in deze wetgeving is onder andere een speciale regeling voor Afstandsverkopen aan particulieren opgenomen die inhoud dat als een leverancier bij verkoop voor meer dan 100.000 euro. Bij amazon durf ik wel blind te gokken dat die boven de 100.000 euro per jaar omzetten bij particulieren in NL. En het zou mij niks verbazen als de account van TS bij Amazon gewoon als particulier staat aangemerkt.

 

Afstandsverkopen gelden toch alleen voor "echte"goederen? Wellicht hebben ze ook in Nederland een verkoop kantoor. TS staat er een BTW nummer op factuur (van amazone)?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

TS staat er een BTW nummer op factuur (van amazone)?

Nee, die staat er niet. Maar toen ik er naar zocht viel me wel iets anders op. Zie screenshot.

 

Als ik het goed begrijp is het dus wel de nederlandse BTW wat er genoemd staat op mijn factuur.

 

Ik sta dus inderdaad (zoals Roel al aangaf) als particulier geregistreerd bij Amazon, maar zie nu dat ik wel de mogelijkheid om mijn BTW nummer op te geven en dan vermoed ik dat na verificatie de facturen anders -zonder tax- zullen worden.

 

Betekent dit dat mijn boeking van punt 1. toch goed is zolang die tax nog op de factuur staat?

amazon-tax.thumb.png.c33c1c409fa7abf642ebbbcccbd291d4.png

Link naar reactie
  • 0

Betekent dit dat mijn boeking van punt 1. toch goed is zolang die tax nog op de factuur staat?

 

Nee, want Amazon (ALS zij gevestigd zouden zijn in een EU land - anders dan NL) moet de BTW verleggen naar een ondernemer in NL.

En een ondernemer kan geen BTW terugvragen voor de BTW die aan hem als particulier in rekening is gebracht door een (buitenlandse) EU ondernemer.

 

Dus de factuur is gewoon niet goed. En dan heb je sowieso geen recht op teruggave van voorbelasting.

 

Dit afgezien van het feit of de factuur wel/niet (ik denk eigenlijk van niet...) zou voldoen aan de factuureisen:

Naam+adres van de afnemer

Naam+adres+BTW-nummer (in NL) van de leverancier

Een factuurnummer en factuurdatum

Het bedrag van de vergoeding en het bedrag van de BTW enz...

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, want Amazon (ALS zij gevestigd zouden zijn in een EU land - anders dan NL) moet de BTW verleggen naar een ondernemer in NL.

En een ondernemer kan geen BTW terugvragen voor de BTW die aan hem als particulier in rekening is gebracht door een (buitenlandse) EU ondernemer.

 

Ok, hartelijk dank. Dat deel is me nu duidelijk.

 

Echter het is me nog niet duidelijk wat ik bij Amazon moet invullen, want ik krijg deze 2 opties te zien:

[*] My business is VAT exempt and my VAT registration number is: [ ]

[*] I am not VAT exempt, or I will provide my VAT registration number later

 

Volgens mij ben ik als 'normale' ondernemer niet "VAT exempt". Echter dit is de enige plek waar ik mijn BTW nummer in kan vullen! Dat zou betekenen dat ik dus 119 moet betalen, terwijl 100 terecht zou zijn naar mijn idee. Of mis ik iets?

 

Link naar reactie
  • 1

Echter het is me nog niet duidelijk wat ik bij Amazon moet invullen, want ik krijg deze 2 opties te zien:

[*] My business is VAT exempt and my VAT registration number is: [ ]

[*] I am not VAT exempt, or I will provide my VAT registration number later

 

Volgens mij ben ik als 'normale' ondernemer niet "VAT exempt". Echter dit is de enige plek waar ik mijn BTW nummer in kan vullen! Dat zou betekenen dat ik dus 119 moet betalen, terwijl 100 terecht zou zijn naar mijn idee. Of mis ik iets?

 

 

Ja, die Amerikanen en BTW... Volgens mij kunnen zij ons systeem niet begrijpen:

 

Je moet hier dan de eerste optie kiezen. Eigenlijk is geen van de opties goed ('VAT exempt' zou eigenlijk betekenen dat jouw handel vrijgesteld is van btw - en dat is niet zo, neem ik dan aan - maar dat je dan toch door onbekende oorzaak een BTW nummer hebt), maar het is de bedoeling dat je hier je BTW nummer invult.

 

Daarna zullen zij dus $100 berekenen (i,p.v. $119) en klopt het weer helemaal. De BTW wordt dan naar jou als ondernemer verlegd. En jij zorgt voor de verantwoording van de BTW in jouw aangifte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.