• 0

Financiering regelen voor 50% overname webshop

Goedenmiddag,

 

na al heel wat gelezen te hebben mijzelf ook geregistreerd en wil ik jullie vragen om advies cq. mogelijkheden voor een mogelijk gedeeltelijke overname in een webshop.

 

Ik ben Berto van den Bos en al sinds m`n 20ste een verwoed model vlieger.

De laatste jaren heeft dit zich steeds verder uitgebreid en ik vlieg momenteel ook met afstand bestuurbare straaljagers rond.

 

Door deze ontwikkeling ben ik in contact gekomen met de 2 eigenaren van een webshop die zich voornamelijk bezig houden op het model vlieg gebied.

Sinds die tijd doe ik al wat kleine klusjes voor hun daar de 1 gepensioneerd verkeersvlieger is en de ander nog steeds dat werk doet maar te weinig tijd heeft voor de webshop.

En omdat ze beiden niet erg goed zijn met pc`s ;)

 

Beiden hebben ze als vrienden de webshop opgezet als uitbreiding van de hobby en dan met als specialisme het turbine vliegen echter komen hun toekomst visies niet geheel overeen.

 

Eén van de eigenaren zag het meer als mogelijkheid om zelf met dure grote jets te vliegen terwijl de klant het betaald en de ander zag en ziet het echt als winkel.

Door deze verschillen hebben ze in de begin jaren de grote fout gemaakt door 2 a 3 jaar geen enkel bonnetje bij te houden en BTW aangifte te doen.

Boekhouden deden ze niet terwijl ze juist in die periode goed gedraaid hebben (eigenlijk zouden kunnen hebben).

 

Na uiteindelijk toch naar een boekhouder te zijn gestapt en nadat die de bonnetjes heeft gesorteerd kwam er een aanslag uit de bus die niet misselijk was.

Ze zijn toen in gesprek gegaan met de belastingdienst en de regeling die daaruit voortkwam bestond uit een maandelijke terug betaling, die loopt nu nog steeds maar in augustus is de laatste betaling, en is dat hoofdstuk afgesloten.

 

Nu dat op de rit is en na mijn "bemoeienissen" kwam ik naast het verschil in visie over de webshop ook erachter dat de nog vliegende mede-eigenaar misschien maar 10% tijd besteed aan het reilen en zeilen van de onderneming en de gepensioneerde 90%.

Terwijl de uiteindelijke tekorten of tegoeden wel over de beide 50% verdeeld wordt (nu is dat met tekorten minder erg lijkt mij).

 

In 2009 is er verlies geleden echter een groot deel kwam voort uit het feit dat 2 turbine modellen die ze beide bezitten beide gecrasht zijn en zij deze beide voor 50% uit de zaak hebben laten vergoeden ???

 

In 2010 is er weer iets winst gedraaid, of dit voor een gedeelte komt door mijn inzet durf ik niet hard op te zeggen maar ik ben wel van mening dat ik er iets aan bijgedragen heb.

 

Nu is er mij dan ook gevraagd of ik deel wil nemen in deze VOF, echter heb ik direct aangegeven dat ik hier zeker wel oren naar heb maar "dat ik niet geld ga verdienen voor een ander", hiermee doelende op de mede-eigenaar die amper inzet toont.

 

Deze persoon heeft toen aangegeven dat hij ook zijn volledige deel wel wilt verkopen.

Hiermee kan ik akkoord gaan, ook heeft de gepensioneerde eigenaar aangegeven dat hij nog 4 jaar wilt werken voor "de zaak" om daarna het geheel over te doen.

 

En hier heb ik juist wel oren naar.

 

 

Maar nu komt het, jullie dachten al waar leidt dit heen ::) hoe kom ik aan geld?

 

Over eigen geld beschik ik niet.

 

Ik heb al contact gehad met de bank waar de webshop nu de financiën mee regelt maar op basis van mijn huidige gegevens en vanwege de economische crisis zijn er voor mij geen mogelijkheden om mijn hypotheek verder uit te breiden.

 

Het gaat om niet zo`n heel groot bedrag, max. 10:000

 

Blijven er volgens mij een paar mogelijkheden over en dat is:

- een persoonlijke of flexibel krediet lening afsluiten,

- geldschieter zoeken, denk daarbij momenteel aan mijn oude baas,

of,

- de eigenaar zijn mede-eigenaar/vriend uitkopen en dat ik dan elke maand een deel van de lening aan hem terugbetaal.

 

Wat denken jullie of zien jullie voor een mogelijkheden, ik hoef er gelukkig niet van te leven. Momenteel is het maar een bijzaak.

Wel heb ik toekomstplannen om 1 en ander uit te breiden aan de webshop en loop zelfs met plannen rond voor de huur van een ruimte als het 1 en ander loopt zoals ik denk dat het zou willen.

 

Hoor graag jullie voors en tegens.

 

Grt,

Berto.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Berto,

 

Je vraag is echt veel te lang, hoor.

 

Ik stel een earn-in voor. Je leent het geld van de oude eigenaar/eigenaren en betaalt aflossing en rente terug in een tempo dat je aankunt. Is voor hen niet leuk, maar het zou kunnen dat ze weinig keus hebben.

 

Het feit dat de bank je financiering weigert kan iets over jouw kredietwaardigheid zeggen, maar het kan ook betekenen dat ze de toekomst van je bedrijf laag inschatten. Vraag dit eens na. Kan leerzaam (en pijnlijk) zijn.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi SubRosa,

 

Dank voor je reactie :)

 

Wat betreft de reactie van de bank had ik het al wel een beetje verwacht.

Zowel gezien de hypotheek uitbreiding, daarmee zit ik aan mijn max.

Als ook qua toekomst van de onderneming, de beschikbare jaarverslagen zijn niet super positief maar er zit een stijgende lijn in.

 

Een lening afsluiten kan op zich nog wel maar vroeg me af of er "betere methodes" zijn.

 

Tevens ben ik van mening dat er met meer inzet meer omzet gegenereerd kan worden.

 

Het gaat nu allemaal een beetje op z`n `elf en dertigste` en toch blijven de verkopen doorgaan.

Daarnaast is 1 van onze grootste concurrenten gestopt met het openlijk aanbieden van vrijwel dezelfde producten en ik ben van mening dat er in dat gat gesprongen moet worden en dat het alleen maar positiever kan worden.

 

 

Ik ga eens overleggen hoe ze tegenover een earn-in staan.

 

Bedankt.

 

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Zo ben ik weer even.

 

Lees nog geregeld mee hier op HL maar kom verder weinig ergens aan toe.

 

De financiering is en blijft lastig, ze roepen wel dat je kan lenen wat je wilt maar dan moet je wel geld meenemen.

Kan je dat niet dan staan ze je nog net niet uit te lachen.

 

Maar ook heel eerlijk komt ook door de huidige situatie van het bedrijf, `t is nu niet zo dat er volgende jaar ineens 100% meer omgezet gaat worden.

 

Blijft toch een hobby onze branche en die is en blijft moeilijk.

 

 

Maar dat maakt niet uit, geef het nog steeds niet op en we zijn een stap verder.

 

De huidige eigenaren zijn met elkaar in een vergaand overleg, de uittredende eigenaar heeft een bedrag genoemd en de zittende eigenaar probeert daar nog wat van af te romen.

Of dat gaat lukken hopen we snel te horen, zo niet dan wordt er waarschijnlijk zelfs met het gevraagde akkoord gegaan omdat de zittend blijvende eigenaar nu ook wel eens van de onzekerheid af wilt.

 

De huidige manier werkt voor hem ook zeer demotiverend.

Met mijn enthousiasme heeft hij er ook weer meer zin in gekregen en is daarom ook bereid om 100% eigenaar te worden.

 

Als dat uitgevogeld is dan gaan wij met elkaar in overleg hoe mijn invulling wordt zodat ik hopelijk in de loop der tijd mijzelf ook mede-eigenaar en uiteindelijk eigenaar kan noemen zonder al te grote onnodige financiële inkoop acties.

 

Grt,

Berto.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het gaat om niet zo`n heel groot bedrag, max. 10:000

 

10k lijkt niet zo veel maar als je het moet terugbetalen valt dat vaak nog tegen: als je bijvoorbeeld 10k leent en je lost dit in 5 jaar af komt je maandlast rond de € 205,00 te liggen.

 

Jouw aandeel in de winst zal dan op jaarbasis meer moeten zijn dan € 2500,00 anders moet je geld meenemen om je toko te runnen.

 

Wat krijg je voor die 10k? voorraad, de naam of is het grotendeels goodwill. als de voorraad € 1000 is koop je eigenlijk heel veel lucht.

 

Is het geen optie om zelf een webwinkel te beginnen?

 

een vof beginnen geeft ook een bepaald risico, In het begin zie je het allemaal erg positief maar wat als er meningsverschillen komen. Leg in ieder geval alles goed vast in een vof contract en laat je daarin bijstaan door iemand met kennis van zaken. Kost misschien wat maar geeft wel rust.

 

Omdat je aangeeft dat het allemaal nog in de hobbysfeer zit ga ik er vanuit dat de winsten niet extreem hoog zijn. Bekenk voor jezelf waar je met dit naar toe wil, als hobby voor een extra zakcentje of een echt bedrijf waar je tzt van kan leven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Henkh,

 

qua maandlast heb je 100% gelijk, da`s een heel bedrag en dat moet ook wel weer op te brengen.

Nu is dat wel mogelijk en dat kan ook behaald worden uit de inkomsten.

 

Echter moet er ook ingekocht en geïnvesteerd worden, en dan blijft er maar weinig over.

 

Voor die 10K is het voornamelijk de voorraad welke een huidige inkoopwaarde heeft van +/- 40K echter zit daar wat incourant spul tussen dus laten we het middelen op 20K totaal.

De naam is niet zo heel bepalend en ook niet veel waard, vrees zelfs dat m`n eigen "naam" wat ik gebruik "BosModelAir" bekender is onder de modelvliegers.

 

Maar dat is een kwestie van tijd ;-)

 

Zelf een webwinkel beginnen zou een optie kunnen zijn maar nu heb ik het voordeel dat ik al een voorraad en vaste klantenkring heb.

Tevens heeft de huidige eigenaar veel contacten en kennis met de toeleveranciers.

 

Momenteel zie ik het nog puur als hobby met een extraatje tzt uit de zaak, echter betrap ik me er nu al op dat ik met het idee rondloop om in een leegstaand leslokaal van m`n werkgever een "uitstalling, net gesorteerde voorraad ruimte" te maken waar ik tzt 1 a 2 dagen per week full time met "de zaak" bezig kan zijn ipv van nu in de korte avonduurtjes.

En daar eventueel ook klanten kan ontvangen ipv in een stoffig rommelige garage.

 

Heb zelfs al gekeken naar winkelruimtes en dergelijke maar dat is nu nog zeker niet aan de orde en haalbaar.

 

Uiteindelijk zou ik dus wel naar zo iets toe willen.

 

Grt,

Berto.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor die 10K is het voornamelijk de voorraad welke een huidige inkoopwaarde heeft van +/- 40K echter zit daar wat incourant spul tussen dus laten we het middelen op 20K totaal.

 

de 10K is het bedrag waar jij je voor inkoopt. Je investeert het in het bedrijf. Daarmee wordt je dan voor 50 % eigenaar van het bedrijf. 20K voorraad is dan niet verkeerd, maar zijn er ook nog schulden buiten die schuld van de BD die bijna weg is? Want die neem je dan ook over.

 

Bedenk wel dat een fysieke winkel(ruimte) vaak veel meer kosten met zich mee brengt dan alleen de huur. En het grootste nadeel is dat je altijd op vaste tijdstippen aanwezig moet zijn, klanten of niet.

 

10K voor 20K voorraad lijkt mij niet verkeerd maar wellicht zijn hier nog wat (overname)specialisten aanwezig die er iets meer over kunnen vertellen.

Link naar reactie
  • 0

De enige schuld die er was was van de BD en die is helemaal ingelost.

Alle leveranciers worden direct betaald en daar is geen achterstand mee en op de rekeningen staat een positief saldo.

 

 

Fysieke winkelruimte is een mooi streven voor de toekomst, nu eerst eens alles in betere banen zien te lijden.

 

 

Feit is dus nog wel dat ik nog geen financiële mogelijkheden heb, maar verwacht daar met de eigenaar straks wel mee uit te komen.

 

Grt,

Berto.

 

 

Link naar reactie
  • 0

vrees zelfs dat m`n eigen "naam" bekender is onder de modelvliegers.

Even los van de vraag over de financieringsbehoefte van de onderneming zelf: is dit niet iets dat je kunt uitnutten? Samenwerken en naast de huidige webshop ook jouw naam inzetten ten behoeve van de onderneming? Dan ruil je in feite goodwill tegen elkaar uit en hoef je dus niet/minder voor de goodwill van je zakenpartner te betalen (of krijg je daar zelfs geld op toe). Dat betekent dus dat je minder cash mee hoeft te brengen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Even een update.

 

Vandaag zijn beide vennoten naar de boekhouder geweest en na wat touwtrekken hebben zij beide een akkoord bereikt.

De vertrekkende vennoot vroeg een x bedrag en 50% daarvan bestaat uit producten uit de voorraad, de overige 50% zal over een half jaar uitgespreid worden.

 

Qua datum zijn ze 1 oktober overeengekomen, ook zijn alle zaken bij de KVK en bank direct geregeld :D

 

Houdt wel in dat de huidige eigenaar nu een eenmanszaak heeft ipv een VOF.

Na zijn vakantie gaan wij eens om de tafel zitten hoe wij met elkaar er uit gaan komen.

 

Maar verwacht dat dat wel gaat lukken.

 

Grt,

Berto.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe nu verder.

 

Vanaf 1 oktober is de VOF een Eenmanszaak geworden.

 

Echter moet er nu dus wat geregeld gaan worden zodat ik op 1 of andere manier in de loop der tijden mede eigenaar wordt.

Maar blijft nog steeds het feit dat ik mezelf niet in kan kopen.

 

Wat nu te doen?

 

Is het een mogelijkheid om weer een VOF te beginnen waar in we opnemen dat ik mijn verdiensten niet opneem maar deze als afbetaling besteed voor mijn deel?

 

Of zijn er andere betere mogelijkheden?

 

Ik hoor het graag, als ik dan weer een beetje op de weg gebracht ben ga ik weer verder googlen en spitten.

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Jij bent de vragende partij, jij wilt je inkopen/mede-eigenaar worden.

 

Ga eerst nog eens met de andere partij ( de huidige eigenaar) aan tafel voor een goed gesprek. m.a.w. onder welke voorwaarden wil die andere partij jou laten inkopen/mede-eigenaar worden.

 

Als dat duidelijk(er) is, kom dan nog eens terug, kunnen we een echt advies/richting geven. Nu is dat schier onmogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Zo het goed gesprek is achter de rug :)

 

De huidige eigenaar kwam met het volgende voorstel.

 

Het zou dan weer een VOF worden met de volgende verdeling:

1-11-11 t/m 1-11-12 75% - 25%

1-11-12 t/m 1-11-13 67% - 33%

1-11-13 t/m 1-11-14 50% - 50%

 

De "winst" die er gemaakt zou worden wordt dus verdeeld volgens bovenstaande regeling (er zal ook een VOF contract opgesteld gaan worden met deze verdeling en overeenkomsten), met deze winst wordt "het deel van de vorige eigenaar betaald".

Dat zal gezien de berekeningen die ik heb gemaakt zo`n 3 jaar in beslag nemen.

 

Over 3 jaar zal ik dus daadwerkelijk 50% eigenaar zijn van de shop.

 

Ik denk dat dit voor mij de mooiste oplossing is, op deze manier kan ik zonder kosten mede-eigenaar worden van de zaak en mezelf opwerken naar volledige eigenaar (want dit is over een jaar of 5 a 6 de bedoeling).

 

Graag van jullie je mening wat jullie ervan vinden en waar op te letten ivm met bovenstaande mogelijke overeenkomst.

 

Grt,

Berto.

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het goed, dat jij de komende 3 jaar resp. 25, 33 en 50 % van de winst toebedeeld krijgt, waarvan jij én de vorige eigenaar moet betalen, én in jouw levensonderhoud moet voorzien ?

 

Lezen is ook een vak ;D

 

Is er ook een zo realistisch mogelijke prognose gemaakt voor de komende 3 jaar ? zodat je ongeveer weet welke richting het uitgaat. Je wordt medevennoot, dus ook 100 % persoonlijk aansprakelijk voor alle verplichtingen binnen die VOF !

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien de afgelopen periode voorzie ik alleen maar een verbetering.

 

De administratie wordt steeds strakker bijgehouden waardoor wij (en vooral ik, daar deed ik het voor) een steeds duidelijker beeld krijgen van de inkomsten en uitgaven.

En hieruit blijkt ook dat er zeker wel voldoende inkomsten zijn waar wij mee kunnen groeien.

 

Het blijft hobbygebied waar we inzitten en redelijk koffiedik kijken wat we komende tijden kunnen verwachten.

Zeker gezien de huidige economische perikelen.

 

Echter is een concurrent van ons gestopt en met dat gat moeten wij kunnen uitbreiden, zeker daar we hier of daar de enige zijn in Nederland op dit gebied.

Ook qua service en snelheid van leveren kunnen wij nog winst boeken en gezien de laatste tijd zie ik daar al goede ontwikkelingen en vooruitgang in.

 

En ik ben van mening dat dat nog verder uitgebreid kan worden.

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Ondertussen heb ik een modelcontract van een vof zodanig aangepast dat deze van toepassing is op onze onderneming.

 

 

Hierin heb ik ook de "winst/verlies verdeling" opgenomen voor de komende 3 jaar.

 

Tevens heb ik bij "opname winstaandeel" aangegeven dat ik mijn winstaandeel niet opneem totdat ik de totale afgesproken overname kosten (de waarde hiervan wordt vermeldt in het contract) heb afgelost.

 

 

Overige afspraken.

 

Ik wil nog wat afspraken zien te maken over mijn al gereden en toekomstige km`s.

Misschien is het in overleg mogelijk om dit deel van de totale overname kosten af te trekken.

 

Tevens zullen er afspraken gemaakt worden over het gebruik van onderdelen uit de eigen voorraad en gebruik van ons demo model.

 

En misschien nog wel andere afspraken.

 

 

Is het aan te bevelen dit ook in het vof contract te vermelden of is het beter hier een aparte overeenkomst voor op te stellen en te laten ondertekenen.

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Tevens heb ik bij "opname winstaandeel" aangegeven dat ik mijn winstaandeel niet opneem totdat ik de totale afgesproken overname kosten (de waarde hiervan wordt vermeldt in het contract) heb afgelost.

Je hebt totdat de overnamefinanciering is afgelost geen enkele cent uit de onderneming nodig?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is al even geleden dat er hier gereageerd is maar wil jullie toch op de hoogte houden van het reilen en zeilen van mijn belevenissen.

Lees wel veel mee hier op HL, post sporadisch wat maar voornamelijk nog een lezer.

 

Hoe is de situatie nu?

Nou eigenlijk nog onveranderd.

 

De zaak is nog steeds een EZ, ik rommel alleen maar meer mee maar verder nog weinig verandering en zeker nog niets zwart op wit qua mede-eigenaar.

 

Waarom nog niet?

 

Nou voornamelijk om het volgende.

Ik wil eerst de zekerheid hebben dat alles tussen beide eigenaren is afgehandeld zoals zou moeten, dit is echter nog niet het geval.

Daarnaast wil ik ook eerst een duidelijk jaar overzicht hebben van het gehele jaar van 2012, ook dit is nog niet geregeld.

 

En waarom is dit nog niet geregeld?

 

Tja, dat is een vraag die alleen de (ex) boekhouder kan beantwoorden.

Alle bescheiden voor de boekhouding werd elke maand bij hem afgeleverd, hij controleerde het en vertelde hoeveel er betaald moest worden aan de BD.

Na maand 12 in te hebben geleverd werd het stil, errug stil zelfs.

 

Na herhaaldelijk aandringen was de reactie dat hij bijna klaar was, totdat er ineens 2 weken geleden allemaal vragen naar boven kwamen over in- en verkoop facturen van het eerste kwartaal ???

 

Mhh, volgens mij gaat dat dan niet goed.

 

Naja, neemt niet weg dat al die vragen nu beantwoord zijn en dat hij nu daadwerkelijk zijn toezegging heeft gedaan dat de verslagen deze maand gereed zullen zijn.

 

Ik ben benieuwd, vooral ook naar het verslag van de beeindiging van de 2 vennoten. Ben zeer benieuwd wat hier uitkomt.

 

 

Na deze verslagen wil ik gaan bekijken wat mijn plan van aanpak wordt, de samenwerking verloopt nog steeds goed al is er af en toe wel wat discussie maar dat houdt ons beiden scherp.

Een VOF behoort nog steeds to de mogelijkheden dus, de boekhouding wordt nu ook veel strikter bijgehouden en kloppen ook (in eigen beheer nu).

 

Daarnaast ben ik voor mezelf ook geregeld bezig met het uitwerken van een ondernemersplan voor de nabije toekomst, dit om mijn doel en visie vast te leggen en later een financierder te overtuigen van het slagen ervan.

 

 

Ik blijf vooruit en omhoog kijken ;D

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf vooruit en omhoog kijken en niet zonder resultaat.

 

Afgelopen jaar is er heel veel gebeurt en ook zeer positief.

Financieel staat de zaak er beter voor dan ooit, de laatste beurs was een overweldigend succes en de zin om steeds meer en verder te gaan groeit alleen maar.

 

Alles verloopt zo voorspoedig dat er in 2013 spijkers met koppen geslagen moeten worden wat betreft het instappen en dat gaat ook gebeuren.

 

De zaak gaat dan weer over van een EZ naar een VOF, er is ook al overleg geweest met een boekhouder over de mogelijkheden en daar moeten we ook wel uitkomen.

 

Idee is nu om zonder enige werkelijke inleg, op papier een overname bedrag afspreken waardoor ik 50% eigenaar wordt en dat de winst die uit de zaak wordt gehaald niet wordt opgenomen maar wordt verrekend met de afgesproken overname bedrag.

 

Op deze manier zou ik dan na 4 jaar (uitgaande van de huidige cijfers) het 'geleende' hebben ingelost en daarna de winst 'op kunnen nemen'.

Tegen die tijd echter zal de huidige eigenaar waarschijnlijk er ook mee stoppen maar daar zal dan tegen die tijd een regeling voor moeten worden getroffen om die resterende 50% te kunnen overleggen.

 

 

Nu echter een vraag, kan bovenstaande ook al toegepast worden op afgelopen jaar?

Dus dat we overeenkomen dat ik vanaf 01-01-2012 al als mede-eigenaar meegwerkt heb met de zaak daar ik al veel tijd en energie erin heb gestoken?

 

Graag jullie mening en mogelijkheden hierover.

 

Grt,

Berto.

 

Link naar reactie
  • 0

Graag jullie mening ov eht volgende.

 

De zaken lopen nog steeds voorspoedig, het dealerschap en dus het aanbod is ook nog steeds uitbreidende.

2012 wordt dus afgesloten als een goed jaar en we gaan ervoor om dit in 2013 en de komende jaren door te zetten.

 

Echter qua financiëring is het nog steeds koffiedik kijken, een lening van de bank is in de huidige tijd niet te verkrijgen, zeker niet daar er geen eigen geld meegenomen wordt.

 

Dat was plan 1.

 

2de plan is een paar weken geleden ontstaan, hiervan zou ik gebruiken maken van onze 'slapende' persoonlijke lening om een aandeel in de zaak te kopen.

Vanaf 01-01-2013 zou de EZ dan overgaan in een VOF, de verdeling 50-50 zijn en er gewerkt kunnen worden naar een volledig overname over 3 jaar.

 

De maandelijkse kosten van de persoonlijke lening zouden betaald worden van een maandelijks voorschot op de verwachte jaarlijkse winst.

Eind van het jaar zou er geplust en gemind worden en het resterende nog te onvangen winstaandeel worden verrekend (er vanuit gaande dat de winst minimaal zou zijn zoals in 2012).

 

Op deze manier los ik een deel van de persoonlijke lening af welke later gebruikt zou worden om het resterende deel van de overname te betalen.

 

Alleen deze lening kost een hoop geld en de uiteindelijke financiële overname duurt dan een stuk langer dan dat onze samenwerking duurt.

 

 

Nu kwam de huidige eigenaar met een volgend plan:

We stellen een samenwerkeingsovereenkomst op waarin onder andere vermeld staat dat ik 33% van de winst 'uitbetaald' krijg en het eerste recht heb op de overname van de shop.

 

Deze 'uitbetaling' zal maandelijks een x bedrag zijn (minder als de werkelijke winst) en wordt elke 3 maanden na controle van de boekhouding en werken winst bedragen, aangevuld tot het werkelijke winst bedrag over die 3 maand.

 

Dus stel € 100,- per maand vast, na controle van het kwartaal was de totale winst € 1125,--. 33% is mijn deel maakt totaal over 3 maanden € 375,--.

Daar was over 3 maanden al € 300,-- van betaald dus het resterende deel van € 75,-- wordt nog gestort.

 

Deze uitbetaling zal worden gestort op een aparte rekening.

Na 3 jaar staat er een x bedrag op deze rekening waarmee ik dan naar de bank kan om met de jaarverslagen en ondernemersplan een lening te verkrijgen voor de volledige overname.

 

Ondanks dat mijn aandeel op deze manier 33% is ipv 50% is deze manier wel effectiever, zeker omdat er na 3 jaar een positief saldo is waardoor een bank eerder een lening zal verstrekken.

 

Tevens is mijn risico 0 daar de huidige eigenaar blijft werken als EZ.

Echter ik kan mij voorstellen dat er hier haken en ogen aan zitten, die ik nu even over het hoofd zie.

 

 

Want wat is er beter, het geld als 'salaris' zien op een eigen rekening laten storten en dit ook zo opegeven aan de BD? Of een extra zakelijke rekening openen hier het geld opstorten en dus 'in de zaak laten'?

 

 

Wij gaan ook nog in overleg met het administratiekantoor maar wil ook graag jullie meningen en ideën meenemen.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.