• 0

Flyeren of actie voor stoplichten of op parkeerplaatsen

Welke juridische beperkingen of vergunningsbepalingen gelden voor een flyer- of soortgelijke actie voor stoplichten of op drukbezochte parkeerplaatsen? Voor een guerrilla marketing-actie zou ik hier snel een scherp beeld van willen krijgen. Vergelijk het met het ramen zemen op kruispunten als auto's stilstaan.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Actie heeft inmiddels zonder problemen plaatsgevonden, maar heeft niemand hier informatie over?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

De gemeente heeft voor sommige gebieden soms flyerverboden uitgeschreven, maar ook eigenaren van een gebied. Bij winkelcentra is vaak een eigenaar/beheerder die hierover gaat. Binnen openbare gemeenschappen de gemeente. Zo is het in Groningen zo dat je in het gebied binnen de diepenring + station + westerhaven niet mag flyeren als commerciële partij, samplen mag onder strenge voorwaarden. Voor een overdekt winkelcentrum bij mij in de buurt, moet ik bijv. toestemming vragen. Dus zal gewoon even eerst informeren naar de locatie en welke specifieke regels daarvoor gelden.

Link naar reactie
  • 0

@Romano, nog bedankt voor jouw reactie. Ik was eigenlijk op zoek naar een verwijzing naar een artikel in onze verkeerswet of -reglementen.

 

@Annedien, ook bedankt. Irritatie opwekken bij en lastig vallen van alle passanten waren niet aan de orde bij deze vrijblijvende actie. Bovengenoemde voorbeelden waren voor deze navraag, de actie is sympathiek ontvangen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

@Romano, nog bedankt voor jouw reactie. Ik was eigenlijk op zoek naar een verwijzing naar een artikel in onze verkeerswet of -reglementen.

 

@Annedien, ook bedankt. Irritatie en lastig vallen van alle passanten waren niet aan de orde bij deze vrijblijvende actie. Bovengenoemde voorbeelden waren voor deze navraag, de actie is sympathiek ontvangen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

 

Er is geen wet die dat eenduidig vastlegt. Zoals gezegd moet je daarvoor bij de eigenaar/wegbeeherder (wat vaak de gemeente zal zijn). Die hebben eventueel e.e.a. afgesproken of vastgelegd in bv. de APV. Verder is het bij stoplichten en andere verkeerssituaties natuurlijk oppassen dat je geen hinder of gevaar veroorzaakt, maar of en hoe je als (flyerende) voetganger onder de weg en verkeerswet valt weet ik niet.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Het beleid verschilt per gemeente. Daarnaast hangt het heel sterk af van de plaats. De Koopgoot in Rotterdam is bijvoorbeeld een "no go-area", terwijl er voor een steenworp afstand (lees: de trap op en 5 meter verder) wel vaak een vergunning afgegeven wordt.

 

In winkelcentra, bij meubelboulevards of op de parkeerplaatsen hiervan kun je het vaak (vooraf) regelen met de beheerder. Hang me er even niet aan op, maar ik dacht dat je bij bijvoorbeeld Centercom zo een lijst met locaties en bijbehorende kosten kunt opvragen. Bij evenementen zal het met de organisator geregeld moeten worden. Voor een centrum of andere openbare plaats moet je even contact opnemen met de gemeente.

 

De kosten die je gevraagd wordt te voldoen kunnen best wel uiteenlopen. Even ruw geschat tussen de 50 en 300 euro.

 

Als je ermee geholpen bent wil ik het best even per locatie voor je nazoeken. Ik heb hier nog wel ergens lijsten liggen.

 

Edit:

 

Ik zou mezelf overigens wel een aantal vragen stellen. Er kunnen boetes uitgedeeld worden voor promotieacties waar het niet toegestaan is of waar geen vergunning voor bestaat, maar:

- Hoe lang duurt de actie?

- Vindt het op 1 locatie plaats of vertrek je vrij snel naar de volgende locatie?

- Wie voeren de acties uit? Het is hard misschien, maar een paar frisse, jonge meiden krijgen die boete minder snel dan een man van middelbare leeftijd.

 

En, nog even uit ervaring (ik heb in mijn rimpelloze jaren zelf ook in het veld gewerkt). ;) Er zijn plaatsen waar extreem veel gecontroleerd wordt of waar enorm streng opgetreden wordt. Op een station of in een drukke stad is er meestal wel een agent die om de vergunning komt vragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beoogde locaties zijn geen 'hotspots' en ik ben niet bereid om leges te betalen voor deze acties. Ze zouden dus binnen het 'gedoogbeleid' of onder de radar moeten vallen. Met een Centercom of Azero heb ik niks te maken.

 

Over wat voor lijst met prijsopgave per locatie zou je het hebben?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.