Ga naar inhoud

Ontslaan van niet officiele bestuurders

Geplaatst:

Vraagenantwoord

Beste forum leden,

Ik heb een vraag met betrekking tot een stichting waar ik voorzitter van ben.

Momenteel ben ik de enige officiele bestuurder van de stichting. Wel zijn er een drietal vrijwilligers die zich informeel als bestuur gedragen, met mijn goedkeuring. Zij zijn dus officieel geen bestuursleden. Nu hebben zich intern een aantal probelemen voorgedaan. Waaronder het niet nakomen van afspraken en uitvoeren van taken. Ik heb dit lange tijd getolereerd. Ook mijn eigen fout natuurlijk, maar wil nu een interventie plegen en alleen verder gaan en projectmatig mensen inzetten in de toekomst. Daar is een bestuur zoals wij die nu kennen en informeel hadden opgesteld niet nodig en bovendien werkt het belemmerend. Wat adviseren jullie mij? Kan ik ze via een vergadering vertellen dat ik niet meer verder met ze wens verder te gaan? En hoe werkt dit juridisch?

Een ander punt wat hier ook mee samenhangt, is dat de 'onofficiele' of niet ingeschreven penningmeester totaal niks heeft gedaan op het gebied van financien. Daarmee bedoel ik dat de boekhouding sinds 2009 niet is verwerkt. Niet dat we nu zo'n grote boekhouding hebben. We hebben tot nu toe 1 project gedaan voor een ontwikkelingsland. Wel heeft deze penningmeester alle financiele stukken en weigert deze terug te geven en afstand te doen van de functie. Welke stappen kan ik als enige verantwoordelijke nemen om mijn stukken in handen te krijgen Juridisch gezien? en of mij in ieder geval indekken tegen instellingen zoals belastingdienst enz..

Onze stichting is een goede doelen stichting en heeft geen winst oogmerk en ook worden de bestuursleden niet in loon betaald. We zijn allemaal vrijwilligers.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

Als enige verantwoordelijke heb je er een enorme puinhoop van gemaakt. Er valt niks te ontslaan, want er is niemand in dienst en er is niemand aangesteld. Je hebt de boekhouding overgedragen aan iemand die geen enkele formele relatie met jouw rechtspersoon heeft en het bestuur gedeeld met een stel vrienden. Die 'niet in loon' zijn uitbetaald.

Ik lees iets over goede doelen in verre landen. Ik lees iets over de belastingdienst, wat suggereert dat er inkomen door die stichting gaat en dat er weleens belasting geheven kan worden. Kan alleen maar hopen dat je een fantastisch goed doel steunt, want zo'n zootje verdient een stevige douw.

Heeft trouwens niks met ondernemen te maken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Vraagenantwoord

• Auteur

Het zijn idd vrienden en ik heb er inderdaad een puinhoop van gemaakt door ze niet op hun daden aan te spreken. Dat is dan ook mijn les!

We hebben helemaal niet met grote sommen geld te maken ofzo.. ook is er geen gigantisch inkomen..het geld op de bank is wat ik op de vlooienmarkt heb verdiend voor de stichting. Dus het is geen geld kwestie of iets dergelijks, want we worden ook niet gesusidieert.

Dit is een eerkwestie, want zij vinden dat zij wel een bestuur zijn ongeacht of ze in de kvk ingeschreven staan of niet. Dus daarom mijn vraag ook.. kunnen zij rechten ontlenen aan het feit dat ik ze in een infomeel betuur heb gezet.. btw de reden dat ze niet ingeschereven staan is omdat ze steeds geen tijd hadden om naar de kvk te gaan. uiteindelijk bleek dat mijn geluk, anders was ik veel verder van huis.

Geplaatst:

TwaBla

1. Echt bestuur aanstellen.

2. Boekhouding opeisen en (als je die niet hebt) bankhistorie opvragen.

3. Nou verantwoordelijkheid nemen en dan met terugwerkende kracht verantwoordelijkheid opbouwen.

4. Rotzooi opruimen.

5. Op toekomst richten en geheel wat beter structureren.

Beschouw het als leergeld. Als er geen sprake is van (misbruik van) subsidies of schenkgelden, zijn de gevolgen goed te overzien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Los van de vraag hoe jij alleen het bestuur kunt vormen van een STG (minstens 2 mensen waarvan dus 1 een duo-functie), sluit ik toch dit topic. HL gaat over ondernemen en de stichting heeft in ons forum geen plek, zie de huisregels.

Daarvoor zijn sites als www.verenigingen.nl of www.stivers.nl wellicht je vraagbaak.

Succes en groet

Joost

HL admin

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.