• 0

Investering brutowinst handelsnaam 1 in handelsnaam 2

Een goedemorgen,

 

Ik ben even verward met het volgende en misschien dat iemand mij opheldering kan bieden: stel ik heb een winstgevende eenmanszaak opererend onder 'handelsnaam 1' (om het zo maar even te noemen) in het jaar 2010. Kan ik in het jaar 2011 een 'nieuwe' onderneming oprichten onder 'handelsnaam 2' en deze onderneming financieren (inkoop voorraad etc.) met de winst voor belasting uit het jaar 2010 van 'handelsnaam 1'?

 

Alvast bedankt..

Op zoek naar een relatiegeschenk? babycadeau of kraamcadeau? Neem eens een kijkje bij Hippemamashop!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok, nu is er weer verwarring voor mij :) Iwan zegt dat het wel mogelijk is en Ronaldinho zegt dat het niet mogelijk is..

 

Bepaalde zaken zijn inderdaad op te nemen maar zoals gezegd, het blijft dezelfde eenmanszaak. Daarbij hebben we in Nederland een prima belastingdienst met dito inspecteurs die je ook willen bijstaan in bijzondere situaties.... Als jij eerlijk en netjes zaken doet bijten ze echt niet en willen ze heel graag mee-denken/helpen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ok, nu is er weer verwarring voor mij :) Iwan zegt dat het wel mogelijk is en Ronaldinho zegt dat het niet mogelijk is..

 

Bepaalde zaken zijn inderdaad op te nemen maar zoals gezegd, het blijft dezelfde eenmanszaak. Daarbij hebben we in Nederland een prima belastingdienst met dito inspecteurs die je ook willen bijstaan in bijzondere situaties.... Als jij eerlijk en netjes zaken doet bijten ze echt niet en willen ze heel graag mee-denken/helpen

 

Bedankt, Iwan. Lijkt mij dat het mogelijk moet zijn aangezien we over dezelfde eenmanszaak praten.

Op zoek naar een relatiegeschenk? babycadeau of kraamcadeau? Neem eens een kijkje bij Hippemamashop!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle feedback, Iwan.

 

Toekomstige 'handelsnaam 2' wordt weer een eenmanszaak inderdaad. Alhoewel, het is feitelijk toch niet mogelijk om een 2e eenmanszaak op te richten?

 

Nijntje vraagt aan papa pluis, kan ik een tweede eenmanszaak oprichten. Nee zegt papa pluis tegen nijntje. Kijkmaar waar hier boven staat. Nijntje snapte het en ging met beertje bruin naar de KvK-online om geheel online een tweede handelsnaam en activiteit te registreren. Toen kwam oma pluis, "zeg nijntje, vergeet je niet om over 2010 reserveringen en voorzieningen op-te-nemen voor je activiteiten en risico's in 2011"

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Klinkt nodeloos ingewikkeld. Een en dezelfde eenmanszaak start nieuwe activiteit onder nieuwe handelsnaam. Een en dezelfde eenmanszaak gebruikt inkomsten uit eerste activiteit om kosten van tweede activiteit te financieren. Blijft een en dezelfde balans, en een en dezelfde winst- en verliesrekening. Onderlinge verrekening is gewoon interne kwestie.

 

Maar ik heb geen verstand van boekhouden.

 

Wel van talloze activiteiten onder talloze namen vanuit een eenmanszaak. En dezelfde.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Klinkt nodeloos ingewikkeld. Een en dezelfde eenmanszaak start nieuwe activiteit onder nieuwe handelsnaam. Een en dezelfde eenmanszaak gebruikt inkomsten uit eerste activiteit om kosten van tweede activiteit te financieren. Blijft een en dezelfde balans, en een en dezelfde winst- en verliesrekening. Onderlinge verrekening is gewoon interne kwestie.

 

Maar ik heb geen verstand van boekhouden.

 

Wel van talloze activiteiten onder talloze namen vanuit een eenmanszaak. En dezelfde.

 

Maar ik ben ook geen boekhouder... wel ondernemer en ik weet dat omdat je al (weet) nieuwe activiteiten gaat ondernemen je extra posten kan opnemen.....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Ik begrijp de vraag als: Is het mogelijk om mijn winst uit onderneming 2010 te drukken met kosten gemaakt in 2011?

Een voorziening dus. Hoe dat boekhoudkundig zit weet ik niet maar ik begrijp dat dit aan strikte regels is gebonden. Wellicht kan een van de fiscalisten het eens uitleggen. En ik weet ook niet hoe dat dan zou moeten als je al aangifte hebt gedaan. Een suppletie?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.