• 0

Zelf groeien of bedrijf laten groeien? Hoe?

Ondanks dat ik denk dat ik 'het' antwoord hier niet ga lezen, zou ik toch jullie mening wederom erg op prijs stellen. Wat ik met die meningen ga doen, nog geen idee, maar het kan vast helpen om mij een bepaalde kant op te sturen.

 

Ik ben nu dik een jaar bezig als 'Webdesigner'. Dit is een volkomen foute titel, ik zie mijzelf veel meer als website architect. Ik bepaal, aan de hand van de doelen en wensen van de klant, hoe zijn website het best kan worden opgebouwd en ingedeeld. Doelen zijn hoge(re) conversie of betere vindbaarheid in zoekmachines. Deze weet ik beiden goed te bereiken.

Vormgeving en template bouw besteed ik (vaak) uit en dat zijn net precies zaken die ik zie als 'webdesign'. Maakt niet uit, ik bied het allemaal aan, maar doe het niet allemaal zelf. Hiervoor werk ik samen met nog een paar ZZP-ers tot ieders tevredenheid. Mijn klanten zijn hiervan op de hoogte.

Het soort sites waaraan ik mag werken, zijn allemaal B2B (tot nu toe), vaak informatief, sommigen puur geent op SEO, en een aantal eCommerce sites.

 

Na ongeveer een jaar echt actief bezig te zijn, vallen mij de volgende zaken op, waar ik wat mee moet gaan doen. En dan is de vraag dus precies, wat?

[*]Ik haal het werk binnen. Ik begeef mij in diverse netwerken en hou daar leuke contacten, en dus werk, aan over. Van de overige ZZP-ers waar ik mee samenwerk, heb ik nog geen enkele opdracht ontvangen.

[*]Naast het uitdenken en opzetten van de structuur van een website, doe ik ook nog de 'laatste 20%'. En zoals je weet, gaat daar normaliter 80% van de tijd inzitten. Tekstje hier, knopje daar, aanpassing in contact formulier, bestelproces aanpassen, etc... Het bekende geneuzel. Dit moet echt veel minder gaan worden, het kost (veel!) te veel tijd. Maar ik vang er wel de centen voor en die zijn welkom!

[*]Als ik van het binnengehaalde werk alles zelf zou (kunnen) uitvoeren, mag ik niet klagen. Echter, die 30 - 40% die ik uitbesteed, zorgen wel voor een fraaie omzet, maar onder de streep is het 'krap an'. Ik moet dus nog meer werk binnenhalen, maar kom dan in de knoop met het vorige punt.

[*]Daarnaast merk ik en ervaar ik dat ik voor mijn gevoel nog steeds op 'zolderkamer' niveau zit. Wat ik daarmee bedoel is dat ik, ondanks mijn kennis en ervaring, nog geen 100% oplossing biedt voor mijn klanten. Hosting bijvoorbeeld is een ondergeschoven kindje. Maar na oplevering van de laatste 4 projecten de afgelopen maand begrijp ik steeds beter dat een vaste (en dus bekende!) hoster enorm veel tijd en frustratie scheelt. Met het voordeel dat je veel gemakkelijker service kunt bieden, o.a. door het bieden van backups en updates op software. En dit onderdeel, hosting en onderhoud, is iets wat ik wel moet aanbieden, maar waar ik zelf absoluut geen zin en interesse in heb om uit te voeren.

[*]Ik 'denk' dat ik oms te klein wordt gevonden en dus leuke, grotere, klussen mis.

[*]Ik 'denk', dat de huidige 'vorm' van mijn bedrijf niet altijd de juiste klanten aantrekt. Ik kan geen site bouwen voor E 500,- Sommige prospects schijnen dat wel te verwachten. Dat is dus fout. (gelukkig niet veel!)

 

Er zijn verschillende opties, maar van allen is het belangrijkste:

[*]meer werk binnenhalen. En dat druist in tegen mijn gevoel omdat ik het al zo druk heb om alle projecten op tijd opgeleverd te krijgen.

[*]Personeel aannemen: dat is iets wat ik toch zo lang mogelijk wil uitstellen... , want 1e punt!

[*]Partner erbij: dat zou kunnen. Een echte techneut aub?

[*]Samenwerking aanhalen met ZZP-ers: maar ik wil geen twee kapiteins op 2 schepen...

 

Zulke berichten krijg je als je op vakantie je pc meeneemt...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus effe lekker aan het brainstormen onder een parasol met een verfrissing o.i.d.?

 

Ik probeer even tussen de regels een viertal zaken uit je verhaal te halen:

 

1. Je klantenportefeuille, de vragen hierbij zijn: - hoe wordt die opgebouwd, - hoe is die samengesteld, - hoe worden de nieuwe klanten zoal geworven, - hoe (+ of -) ontwikkelt de klantenportefeuille zich?

2. De Omzet: hoeveel omzet wordt gegenereerd uit de klantenportefeuille? Welke segmenten dragen voor welk deel bij aan de omzet? Wat is daaruit op te maken?

3. Marge: in hoeverre heb je controle over de marge (omzet minus kosten)

4. Billing: worden facturen op tijd geïnd?

 

Probeer eens per vraag een relatie te leggen met de andere (waar en hoe kan het beter, waar gaat het goed?) en dan hetzelfde met deze vragen tegen de jouwe in jouw openingspost van dit topic.

 

Het antwoord staat er niet bij inderdaad, maar ik bedoel, als je toch een het brainstormen bent ... ;D

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Zo te zien, ben je te goedkoop. Je haalt opdrachten binnen als hoofdaannemer, besteedt werk uit aan onderaannemers, zorgt voor de puntjes op de i, maar onder de streep is het krap-an. Als de kosten al bekeken zijn, zul je dus duurder moeten worden, selectiever in het aannemen van opdrachten. Wellicht kan dat nog niet omdat je in een bepaalde prijs-bandbreedte actief bent. Maar daar zul je uit moeten klimmen.

 

Je eventuele meerwaarde leidt in de markt tot een meerprijs. Misscghien dat een paar cosmetische ingrepen helpen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Hans: Bedankt! Dat zijn inderdaad vragen die als ze beantwoord zijn, duidelijkheid zullen geven!

 

 

Zo te zien, ben je te goedkoop. Je haalt opdrachten binnen als hoofdaannemer, besteedt werk uit aan onderaannemers, zorgt voor de puntjes op de i, maar onder de streep is het krap-an. Als de kosten al bekeken zijn, zul je dus duurder moeten worden, selectiever in het aannemen van opdrachten. Wellicht kan dat nog niet omdat je in een bepaalde prijs-bandbreedte actief bent. Maar daar zul je uit moeten klimmen.

 

Je eventuele meerwaarde leidt in de markt tot een meerprijs. Misscghien dat een paar cosmetische ingrepen helpen.

Dat hebben al meer mensen gezegd. Ik ben echter heel bang dat ik mij dan uit de markt prijs. Die meerwaarde, die is heel moeilijk in geld uit te drukken. Ik lever die service wel want ik vind klanttevredenheid erg belangrijk, maar eigenlijk vraag ik er (bijna) geen geld voor. Dat is heel fout, maar wel hoe het nu werkt. Ik zou daar graag verandering in aanbrengen.

Of de puntjes op de i moeten naar beneden, of ik moet meer geld gaan rekenen.

Wel krijg ik die kosten steeds beter onder controle inzichtelijk en bereken ik ze door probeer ik ze door te berekenen, maar niet als 'apart' deel in de offerte, maar gemiddeld genomen over het hele project.

Ik weet verrekte goed waar de valkuilen zitten, heb reeds jarenlange projectervaring. Nogmaals, ik zou graag die cirkel doorbreken.

 

Misschien dat een paar cosmetische ingrepen helpen.

Die moet je even uitleggen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

De strijd om de goedkoopste te willen zijn win je nooit. Er is altijd iemand die nog scherper kan.

Als je het tarief iets opdraait, vallen er aan de onderkant wat af, maar de kans dat er aan de bovenkant wat bijkomt is ook groter.

Als je geen tijd 'verdoet' met on(der)betaalde diensten, heb je meer tijd over voor de kwaliteit.

We doen dat zelf door meer en meer afstand te nemen van de WokkieWokkie kwaliteit en merken te leveren. Dat werkt wel (bij ons iig)

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.