• 0

Levering werk, geen levering materialen, wel defecte materialen, hoe verder.

L.S.

 

Hierbij het volgende probleem.

 

Ik kreeg de vraag voorgeschoteld of ik camerasystemen wilde installeren voor een landelijk werkende organisatie.

 

Vanaf tekening heb ik een prijs gemaakt, materiaalleveringen werden door de organisatie zelf gedaan.

 

De opdracht ging naar mij toe, en afspraak gemaakt om alles te installeren.

Ik stond er om 8:00, geen materialen geleverd, tegen de afspraken in.

Opdrachtgever (Robbert) gebeld, het zou in de loop van de dag gebracht worden.

Geen stennis geschopt, ik kom wel bij je langs, even kennismaken, we zouden toch meer met elkaar ondernemen.

 

Bij aankomst had ik het al snel door, het was zijn eerste verkoopopdracht, hij wist van toeten noch blazen, het verkopen van camerasystemen deed hij er maar wat bij op zijn vrije vrijdag.

 

Nieuwe afspraak gemaakt voor montage op zaterdag, wederom incomplete levering, stond na een paar uur weer stil.

Telefonisch meegedeeld dat ik nu toch wel extra werk in rekening zou brengen.

Geen enkel probleem.

 

De leverancier heeft mij op maandag gebeld, ik heb uitgelegd wat er allemaal nog ontbrak en dit zou nagestuurd worden.

 

Wederom nieuwe afspraak gemaakt, (klant bleef geduldig.), alles geinstalleerd en het werkte niet.

Leverancier gesproken, kreeg geen ondersteuning, werd ook niet verder geholpen.

 

Opdrachtgever (Robbert) gebeld, deze werd kwaad, "had je niet dit, had je niet zo."

Sorry, ik weet niet waar ik de fout moet zoeken, het werkt niet, schakel jij de leverancier in, deze is verantwoordelijk voor levering van zijn spullen.

 

Ik ben een aantal weken lastig gevallen met telefoontjes, dat ik moest oplossen wat er niet werkte, waarop ik zijn directeur heb geinformeerd dat we in een impasse zaten.

Daarbij gesteld dat het goedkoper was om nu een cameradeskundige in te schakelen, dan mij wederom te laten rijden.

 

Dat is ook gebeurd, vervolgens bleek, dat de leverancier materialen had geleverd die niet geschikt waren voor aansturing van beelden op een recorder. Althans niet in deze combinatie. Dat is verholpen door de deskundige.

Maar dan blijkt 1 van de camera's niet te werken, krijg ik overigens na twee weken nog eens te horen.

 

Wederom een afspraak gemaakt, kabel is niet goed, kabel vervangen.

Klant blij, alles werkt.

 

Rest nog een openstaande factuur voor meerwerk.

Wordt niet betaald, aantal malen aangegeven.

Afgelopen zondag nogmaals een mailtje met een waarschuwing, donderdag a.s. wordt dit bij een incassubureau neergelegd.

 

Krijg ik antwoord van de directeur, Robbert is leidend hierin, er schijnt nog iets aan de hand te zijn.

 

Zelf contact gezocht met de klant, mankeert er nog iets aan, ja, een camera werkt niet.

 

Ik heb de directeur maar weer gemaild, ik heb ernstige twijfels bij de materiaalkeuze en bij de leverancier, leverancier heeft al heel wat steekjes laten vallen in deze.

Ik wil nu eerst antwoord hoe we met de kosten omgaan.

Vervanging van de eerste kabel heb ik zelf betaald.

 

Ik wacht nog op antwoord, klant zit met een niet goed werkend systeem, Robbert schijnt leidend te zijn, maar onderneemt verder niks.

En er wordt maar gewezen naar ondergetekende.

 

Ik heb nu het standpunt ingenomen, materiaallevering heb ik niet verzorgd, m.i. ben ik dan ook niet verantwoordelijk voor de defecten die later ontstaan. Het is een kabel met aan beide zijden een BNC connector, montage-technisch kan er niks fout gaan.

Ik heb het goed werkend achtergelaten.

 

Wat zou de volgende stap kunnen zijn.

 

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, Robbert heeft zich nooit laten zien.

 

Ik heb veel gecommuniceerd via mail, wel continue op de hoogte gehouden wat er speelde.

 

Er is ook geen sprake geweest van ruzie o.i.d., er is altijd vriendelijk gecommuniceerd, alleen heb ik op een gegeven moment zijn directeur geinformeerd dat we in een impasse zaten.

  • 0

 

De rol van verschillende partijen is niet helemaal duidelijk.

 

Er lijkt sprake te zijn van een hoofdaannemer (met een verkoper) die een project doet bij een landelijke organisatie. Deze hoofdaannemer heeft materialen besteld en jou ingehuurd als onderaannemer om de installatie te doen. Is er een bijeenkomst geweest of moment vooraf waarin de planning en de installatie voorbereid werd? Wie was verantwoordelijk voor de architectuur, de aanpassing van verschillende onderdelen tot een werkend systeem - in theorie?

 

Jij wordt nu op de praktische uitvoering aangekeken, maar de voorbereiding was duidelijk niet goed. Ben jij in staat om dat vooraf in te schatten en waarom is dat nu niet gebeurd?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Beste Rick,

 

Enkele mogelijkheden om over na te denken.

Een incassonureau zal toch wel je onderlinge verstandhouding veranderen..

 

Indien het systeem is opgeleverd en betaald, is er toch sprake van garantie ?

Als de leverancier zelf het probleem niet verhelpt, mag de klant een derde inschakelen om dit te verhelpen (jij?) en dit doorbelasten aan de leverancier.

 

Het kan ook zijn, dat er pas (volledig) betaald wordt na oplevering van een werkende installatie.

Verstuur een mail of (aangetekende) brief, waarbij je een betalingsachterstand signaleert en dat het uitblijven van een spoedige betaling een vertraging kan uitleveren van verdere werkzaamheden bij de opdrachtgever.

 

Het uitgevoerde meerwerk, is dit garantie of gewoon meerwerk, ikzelf denk garantie, te claimen door de opdrachtgever ;).

Leg de situatie uit aan je opdrachtgever en vraag hem de garantie te claimen en aan jouw door te betalen (win/win), gaat je opdrachtgever nl. geen extra kosten opleveren, de kosten staan in verband met ondeugdelijke of niet werkende apparatuur.

Of dit bedrag te crediteren op zijn nog te betalen facturen.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Succes en sterkte,

Roland

  • 0

@TwaBla

m.i. is de groothandel verantwoordelijk voor de samenstelling van de diverse componenten.

De hoofdaannemer werkt samen met een groothandel gespecialiseerd in beveiligingssystemen.

Ik heb van Robbert een pdf gekregen, met wat er allemaal besteld was en wat ik zou installeren.

 

@Roland

Meerwerk is geen garantie, het zijn werkzaamheden wat in de offerte-aanvraag niet is meegedeeld, bv. een voetpad openbreken en herbestraten om er een kabel onderlangs te brengen, de kabel is wel in een buis aangebracht, als deze kabel defect is, hoeft het voetpad niet opnieuw open.

En in de offerte-aanvraag stond, dat er een voeding aanwezig was voor de camera. Extra kosten voor opdrachtgever, die hij niet kan declareren.

 

En de vraag betreffende de matig presterende groothandel en leveringen staat nu nog open.

Ik heb een kabel vervangen en nu is er een tweede defect.

 

Misschien dat ik er volgende week nog langsrij, ik heb nog een opdracht in die plaats, combiritje maken, maar kosteloos vervangen wil ik nog niet, ik twijfel aan de kwaliteit.

 

  • 0

Er is ook geen sprake geweest van ruzie o.i.d., er is altijd vriendelijk gecommuniceerd, alleen heb ik op een gegeven moment zijn directeur geinformeerd dat we in een impasse zaten.

 

Ik zou de directeur even bellen dat je nu weer naar de klant moet, dat de klant tevreden was en dat je je best wil doen om dat zo te houden, maar dat ze dan eerst de overeengekomen kosten voor het meerwerk even moeten betalen aangezien je de indruk krijgt dat dat deel van de opdracht er een beetje bij inschiet.

 

  • 0

Ik heb net weer contact gehad met de klant, de camera waar ik 29 juni de kabel van vernieuwd heb, vertoont nu weer hetzelfde euvel.

 

En twee maal dezelfde fout in een nieuwe kabel, voor de derde maal een nieuwe kabel?

 

Het zou ook aan de camera kunnen liggen.

 

Ik informeer hier nog verder over.

 

  • 0

Ik heb overigens vandaag nog contact gehad met Dhr. xxxx.

De camera waar ik 29 juni de kabel van heb vernieuwd, vertoont nu weer hetzelfde euvel.

 

En ik ben er toch 100% zeker, dat ik met zijden handschoentjes aan deze kabel heb vernieuwd, extra aandacht heb besteed aan de correcte aansluitingen, het correct werkend heb achtergelaten, i.o.m. Dhr, xxxx de camera's goed heb afgesteld, zoals deze het wilde.

 

En toch vertoont dezelfde camera voor de tweede maal hetzelfde euvel.

 

 

 

Mijn voorstel in deze is, om hier samen met Robbert naar toe te gaan, Robbert neemt een andere kabel mee, liefst ook een andere camera.

 

Anders komen wij hier niet uit, we, ik zeg bewust we, we zitten met een klant die een korte tijd een werkend systeem heeft gehad, de bal bij mij neerleggen is makkelijk, maar of het terecht is?

 

Ik ontvang wel graag een antwoord hierop.

 

Ik heb bovenstaand gemaild, wacht de ractie wel af, verwacht wel snel een mailtje.

 

  • 0

Wat staat er in het contract over garantie (of storingen) en meerwerk? Heb je de defecte materialen met een rapport van jouw bevindingen teruggestuurd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Ik heb gisteravond nog een afspraak gemaakt met de klant.

Vanavond ga ik weer naar toe.

 

Vanochtend werd ik door de directeur gebeld, het is niet de bedoeling het balletje bij mij neer te leggen.

De leverancier wordt gewaarschuwd, leverancier gaat mij weer bellen voor verdere ondersteuning in deze.

 

Nog wel een verhelderend telefoongesprek.

 

  • 0

Beste lezers,

 

Bovenstaand is opgelost.

De leverancier heeft zelf aangeboden naar de klant te gaan.

 

Per mail had ik dat al vernomen, maar niet wanneer.

 

ik ben vanavond nog bij de klant geweest, wat ontzettend gewaardeerd is, maar de leverancier was in de middag al geweest en wederom een verkeerd component waardoor de camera na verloop van tijd uitvalt.

 

Bedankt voor alle reacties.

 

Bij een volgend gelijksoortig project wil ik alle materialen vooraf bij mij bezorgd hebben, er wordt eerst een proefopstelling gemaakt, dat mag dan een week werken, en daarna wordt het daadwerkelijk geinstalleerd.

 

edit.

De factuur wordt wel betaald, is vanmorgen al over gesproken.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 33 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.