Kamerstuk Zelfstandig ondernemerschap

Aanbevolen berichten

Ik wil niet sympathiseren met al hun politieke standpunten, maar omdat ikzelf 5 jaar in Amerika gewoond heb, springen deze opmerkingen mij in het oog, dus zonder bronvermelding:

Ik zag bijvoorbeeld veel heil in het zakendoen met de Verenigde Staten, een land waarin

ondernemers veel vrijheden genieten -- ik kom daar straks nog even op terug -- en weinig

regeldruk kennen.

Dus o.a. dit:

even een ideetje uit Amerika. Een ondernemer in Amerika vertelde mij dat daar nooit btw

wordt geheven in de tussenliggende schakels, maar alleen aan het eind, in het laatste

traject. Bij de eindgebruikers wordt btw geheven; daarmee voorkom je een hoop optellen en

aftrekken en dat scheelt heel veel werk. Dat zou dus interessant kunnen zijn. Ook de

margeregeling voor ondernemers op ingeruilde producten is totaal onbegrijpelijk en niet uit te

leggen aan een Amerikaanse ondernemer.

(Wat het antwoord van Verhagen is heb ik nog niet gevonden)

 

Ik laat het echter hierbij met twee aanvullingen:

 

[*]Als beginnend noodzakelijke geïnteresseerde in ondernemersregeltjes stoor ik me inderdaad ook aan de spaghetti constructies over de btw en die we hier nog gecompliceerder maken met overrulende Europese regels wanneer er handel is tussen Euro landen.

[*]Je kunt bijvoorbeeld ook de VAR regeling eens aan een Amerikaanse onderneming proberen voor te leggen. Ik denk dat hij spontaan gaat kotsen kreunen, met zijn denkbeelden aan slavernij.

 

Alle nadelen van Amerika geef ik op voorhand als niet relevant.

 

Link naar reactie

@brood

 

Dit ben ik volledig met je eens, het BTW systeem is een inefficiënt broekzak-vestzak systeem dat alleen in stand wordt gehouden voor controle en de daarmee samenhangende werkgelegenheid in de ambtenarij. Een sales tax is veel eenvoudiger voor zowel onderneming als overheid, alleen die laatste houdt niet zo van eenvoud volgens mij.

Link naar reactie

Waarom is een salestax zoveel eenvoudiger? Je zult dan in iedere situatie moeten bepalen en vastleggen of je aan een eindgebruiker of aan een ondernemer levert, nu hoeft dat alleen bij buitenlandse transacties en is het voor de rest het probleem van de afnemer, die de beste toegang tot alle benodigde informatie heeft.

 

Ik mag aannemen dat Verhagen heeft geantwoord dat de btw Europees geregeld is en Nederland daar zelf weinig aan kan aanpassen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

Waarom zou je dat per situatie moeten vastleggen?

 

Sales tax is niet verrekenbaar, als een ondernemer bij een B2C bedrijf koopt is de sales tax als kostenpost aftrekbaar.

 

Het is eenvoudiger omdat:

- bij B2B ondernemingen geen BTW administratie, aangifte en controle meer nodig is

- bij B2C bedrijven geen BTW verrekeningen meer mogelijk zijn, de administratie, aangifte en controle worden dan echt een stuk eenvoudiger.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Hoe ga je dan controleren of een B2B ondernemer niet ook aan een particulier heeft verkocht? Neem de Makro: hele volkstammen halen daar allerlei privéproducten, terwijl je er alleen als ondernemer kunt kopen. Met de gemiddelde sales tax in de verschillende Amerikaanse staten is het verschil doorgaans stukken kleiner dan wanneer je het over 19% btw hebt.

 

Om het systeem om te bouwen, moet je niet alleen de fiscale regels aanpassen, maar het complete marktstelsel.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

 

Er wordt gepraat over een *i* regeling en verlaging van de KvK-tarieven met meen ik 10% komend jaar. Verder wordt opgemerkt dat banken geen kleine ondernemers willen financieren, omdat de tijd van hun account managers de kostbaar is. Een blz of dertig met overwegend commissiepraat, niet zo bijster boeiend.

 

De aangekondigde kredietunie van een paar ouwe Rabobankiers is veel interessanter. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Die had ik nog niet !

 

Wat mij met name aanspreekt bij de intenties van de Krediet-Unie:

 

Een krediet-unie voor bakkers wordt dan bijvoorbeeld geleid door een gepensioneerde bakker. Die kan de ondernemerskwaliteiten van een kredietaanvrager beter inschatten dan een bank.

 

Want... hoe vaak worden ondernemers beoordeeld door een niet-ondernemer?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

...

 

Het verbaasd mij, dat er zo weinig op de verdere inhoud van het verslag wordt ingaan...........

Het leek me wel interessant maar zo 'n lap tekst en zoveel tijdtekort, ik ben er maar niet aan begonnen. :-[

....

Want... hoe vaak worden ondernemers beoordeeld door een niet-ondernemer?

Dat zou wel een goed idee zijn, je hoort vaak verhalen van ondernemers die voor 'n prive hypotheek geholpen wordt door iemand die niets over dit soort dingen weet en dus ook niet verder kan helpen.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De aangekondigde kredietunie van een paar ouwe Rabobankiers is veel interessanter. ;D

 

Dat vindt Maxime Verhagen inmiddels ook :

 

Brond : FD.nl / door Laurens Berentsen

 

HEADLINE: Verhagen steunt kredietunie

 

Den Haag

 

Minister Maxime Verhagen (CDA) van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) staat welwillend tegenover het idee om alternatieve financieringswijzen voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) te steunen. Verhagen heeft de Tweede Kamer tevens toegezegd de problemen die kleinere ondernemers ondervinden bij het verkrijgen van krediet bij de banken, opnieuw onder de aandacht te brengen bij de top van de financiële sector.

 

Verhagen ontkende gisteren bij de begrotingsbehandeling van EL&I dat zijn innovatiebeleid vooral ten goede komt aan grote ondernemingen. Vanuit verschillende fracties in de Kamer was gevraagd de stimulering van onderzoek en ontwikkeling meer toe te snijden op het midden- en kleinbedrijf.

 

De minister stelt dat de nieuwe aftrek voor research en development, de RDA, waarvoor een bedrag beschikbaar komt dat oploopt tot 500 mln in 2015, ook bedoeld is voor startende, innovatieve bedrijven. Als die de eerste jaren geen winst maken, kunnen zij die aftrek met de fiscus verrekenen zodra dat wel het geval is, aldus Verhagen. Hij verwerpt het CDA-idee om de aftrek te laten uitbetalen als bedrijven nog verlieslatend zijn.

 

Om aan geld te komen, kunnen deze bedrijven een beroep doen op het innovatiefonds MKB+, dat kredieten verleent en risicodragend beschikbaar stelt. Zodra de gesteunde innovaties een succes zijn, moet het overheidsgeld terugvloeien naar de staatskas, zodat dit weer kan worden ingezet.

 

Verhagen weerspreekt de klachten van ondernemersorganisatie MKB-Nederland dat er over het algemeen een probleem is voor kleinere bedrijven om krediet bij de banken te krijgen. Ook een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek liet woensdag zien dat banken sinds de financiële crisis in 2008 vaker kredietaanvragen vanuit het mkb afwijzen.

 

Volgens de minister geldt de geringere beschikbaarheid van bankkrediet voor specifieke sectoren. Hij omarmt de suggesties van de regeringspartijen CDA en VVD, die worden gesteund door gedoogpartner PVV, om in deze gevallen alternatieve financiering te zoeken voor het mkb.

 

Het CDA wil twee proeven starten met kredietunies, coöperatieve instellingen waarin ondernemers onderling geld sparen en uitlenen. De VVD wil overheidssteun voor onderhandse kredietverlening in de vorm van crowdfunding . Verhagen is bereid om geld uit bestaande garantiefondsen van zijn ministerie voor deze initiatieven beschikbaar te stellen. Voorwaarde is wel dat het risico dat het ministerie hiermee loopt niet noemenswaardig mag afwijken van de risico s die gelden bij conventionele garantstellingen.

 

Verhagen spreekt op 5 december met bestuursvoorzitters van de banken. Hij belooft de Kamer de financieringsproblemen, die volgens hem een deel van het mkb heeft, opnieuw onder de aandacht te brengen.

 

Staatssecretaris Henk Bleker van EL&I wijst het voorstel van de VVD af om het belang van de Staat in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen te verkopen. Daarvoor is ook geen meerderheid in de Kamer.

 

Effectiviteit beleid

 

Meer helderheid

 

Minister Verhagen van Economische Zaken heeft toegezegd meer helderheid te verschaffen over waar overheidsgeld voor innovatie terechtkomt, wat ermee gebeurt en wat dat oplevert. Een Kamermeerderheid dringt daarop aan. Volgens de Algemene Rekenkamer is er geen zicht op de effecten van innovatiebeleid.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.