• 0

consultancy waar sla je je buffer op

ls,

ik ben op dit moment bezig met het oprichten van een BV structuur, dit gaat om een holding en een werkmaatschappij. vanuit de werk maatschappij zal ik mij verhuren als consultant (op latere termijn komen er meer werkzaamheden) nu zit ik met het volgende; ik wil graag een buffer opbouwen voor als ik een periode zonder werk zit. nu kan ik dit (mijn inziens) op 2 manieren doen :

buffer opbouwen in werk maatchappij, als er geen werk is dan blijf ik vanuit de holding management fee in rekening brengen.

buffer opbouwen in holding, de management fee is elke maand hoger en een deel sla ik op als reserve, als ik geen werk heb dan stop ik met het factureren van management fee en betaal ik mijn salaris vanuit de holding.

er is in dit scenario dus weinig tot geen kans op failissement ( in dit stadium van ongeveer een jaar).

ter indicatie, ik zal per maand vanuit de werkmij ongeveer 14K factureren aan de eindklant. de reden dat ik voor de BV structuur heb gekozen is dat ik in de toekomst meer activiteiten wil ontplooien en ik dus de boel/structuur al klaar wil hebben.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32982-consultancy-waar-sla-je-je-buffer-op/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 1

Dag

Waarom zou je overschotten in de dochter BV willen opslaan? Ik zie daar het nut niet van in en ondanks dat je aangeeft dat faillissement niet aan de orde is, moet je ook rekening houden met wanbetaling door je opdrachtgevers.

Neem het zekere voor het onzekere en spaar de overwinst in de holding. Dat is namelijk een van de redenen dat je er een hebt.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

geen werk = geen fee. Daar is niets geks aan.

Sterker nog, je zou in die periode zelfs kunnen volstaan met alleen dividend uitkeren aan privé omdat je ook geen arbeid verricht en dus geen plicht tot het DGA loon hebt. Let wel: becijfer of dat wel zo voordelig is in relatie tot je box 1 inkomen en bijv. aftrekposten in box 1.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

geen werk = geen fee. Daar is niets geks aan.

Sterker nog, je zou in die periode zelfs kunnen volstaan met alleen dividend uitkeren aan privé omdat je ook geen arbeid verricht en dus geen plicht tot het DGA loon hebt. Let wel: becijfer of dat wel zo voordelig is in relatie tot je box 1 inkomen en bijv. aftrekposten in box 1.

groet

Joost

Hoi Joost, bedankt voor de info, dit ziet er interessant uit, zal het wel eens even goed door rekenen.

ps: andere username genomen ?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar