• 0

Hoe voorraad het beste bijhouden?

Ik heb een gemiddelde voorraad van 10 producten ter waarde van gemiddeld 2500 á 3000 euro. Alleen het is zo dat ik niet iedere maand x aantal producten kan vinden om voor een hoger bedrag door te verkopen.

 

Dus stel dat ik bij maand januari alles verkoop , dan ga ik de maand februari in met 0 voorraad , waarbij de kans bestaat dat je niet genoeg producten kunt vinden. Ik heb geen leverancier , dus moet alles zelf vinden.

 

 

Stel dat ik genoeg heb aan 3 á 4 verkopen per maand , daarboven is dus extra winst, meer dan de gemiddelde. Is het dan verstandig dat ik na de 3de verkoop de prijs van alle producten omhoog doe zodat ik niet zonder producten kom te staan de volgende maand?

 

Mijn vader zegt dat ik alles moet verkopen , dat heb ik dus vorige maand gedaan , 80% van de voorraad verkocht. Maar dan ga ik de volgende maand in met maar 20% van mijn totale voorraad waarbij soms dus gebeurd dat ik misschien die ene maand niet genoeg voorraad kan vinden. Waarbij je dus die maand net genoeg of net niet genoeg winst maakt omdat je de vorige maand teveel producten hebt verkocht.

 

 

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn plaats waren? Alles verkopen of prijs van producten omhoog doen waarbij je dus misschien klapper winst maakt of misschien niets verkoopt maar de volgende maand wel genoeg voorraad hebt waarbij je een soort van garantie krijgt dat je dus genoeg winst zult maken.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het om dezelfde artikelen gaat (wat voor dingen zijn het? auto's?) dan is het natuurlijk voor de klant wel een beetje vreemd en misschien zuur als de prijs elke maand omhoog/omlaag gaat, komt je klantenbinding niet ten goede denk ik. Maar met bv. auto's, waar je niet snel dezelfde klant krijgt en er ook behoorlijk verschil in de produkten zit is het weer niet zo'n probleem lijkt mij.

 

Nog een vraag, waarom houd je je zo strak vast aan het idee van een voorraad per maand? Het lijkt mij als je alles verkoopt dat dat beter is dan met (artificieel) hoge prijzen krampachtig voorraad vasthouden. Dat is toch juist het tegenovergestelde van wat elke ondernemer wil? Dus wat sandra al zegt: alles verkocht? als de donder meer voorraad zoeken! Als het altijd te snel op gaat (wat kennelijk duidt op een grote vraag en een klein aanbod) kun je overwegen om de prijzen structureel te verhogen, je moet je huid ook niet te goedkoop verkopen natuurlijk ;)

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 1

Ik kan de voorraad niet verhogen doordat er telkens word verkocht en ik niet aan zoveel voorraad kan komen. Vinden is niet echt makkelijk.

 

Ik ben paar keer langs geweest bij dealers en grote handelaren , maar die mensen nemen mij niet eens serieus. Je moet echt in hun vrienden kring zitten wil je erbij gelaten worden. (auto handelaren)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Als het om dezelfde artikelen gaat (wat voor dingen zijn het? auto's?) dan is het natuurlijk voor de klant wel een beetje vreemd en misschien zuur als de prijs elke maand omhoog/omlaag gaat, komt je klantenbinding niet ten goede denk ik. Maar met bv. auto's, waar je niet snel dezelfde klant krijgt en er ook behoorlijk verschil in de produkten zit is het weer niet zo'n probleem lijkt mij.

 

Nog een vraag, waarom houd je je zo strak vast aan het idee van een voorraad per maand? Het lijkt mij als je alles verkoopt dat dat beter is dan met (artificieel) hoge prijzen krampachtig voorraad vasthouden. Dat is toch juist het tegenovergestelde van wat elke ondernemer wil? Dus wat sandra al zegt: alles verkocht? als de donder meer voorraad zoeken! Als het altijd te snel op gaat (wat kennelijk duidt op een grote vraag en een klein aanbod) kun je overwegen om de prijzen structureel te verhogen, je moet je huid ook niet te goedkoop verkopen natuurlijk ;)

 

Ik verkoop meestal(80% van de voorraad) wel goedkoop. Goedkoopste van Nederland meestal.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je aanraden om in ieder geval te proberen een structurele oplossing te vinden, als dat prijzen verhogen betekent, prima. Maar om elke maand de prijzen van je (overgebleven) aanbod te laten schommelen lijkt me niet de beste oplossing. Het lijkt raar voor klanten en kost je veel moeite.

 

Je kan natuurlijk eens wat experimenteren, bied een auto die volgend jou voor bv. 2500E zou kunnen eens voor 3000E aan. Blijft die staan aan het eind van de maand? Alsnog naar 2500. Verkocht? geen probleem. Wat dat betreft zou ik altijd gaan voor prijzen verlagen in plaats van verhogen :)

 

edit: kromme zin.

 

ps. dit was overigens een reactie op je bericht dat je geen extra voorraad kon krijgen. Als je alles verkoopt tegen optimale prijs (marge is goed en bij duurder blijven ze staan) dan is TOCH het verkrijgen van meer voorraad de enige oplossing. Dat, of tevreden zijn met hoe de zaken nu gaan, lijkt mij.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Altan, als mensen jou weten te vinden voor goede en goedkope auto's en jij bent tevreden met de marge per auto dan moet je aan de prijs niets veranderen.

 

Het probleem dat je hebt heet succes. Maar succes hou je alleen vol als je de inkoop goed geregeld hebt. In jouw geval moet je dus niet alleen inzetten op een gede verkoop, maar zeker ook op een goede en meer inkoop.

 

Regel je dat niet dan bloed je langzaam dood.

 

Als klanten bij je langskomen en je hebt geen aanbod, dan komen ze de volgende keer niet bij je terug.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Bij mij is het niet belangrijk dat die gene terug komt. Ik verkoop toch alles. Ik heb daarom ook geen naamsbekendheid nodig. Ik heb maar een voorraad van 10 en niet meer. Meer dan dat kan het niet worden omdat de verkopen sneller gaan dan de inkopen.

 

Ik heb nog nooit een klant gezien die voor het 2de keer bij mij een auto had gekocht. Ik denk dat je minimaal 200 á 300 auto's op voorraad wilt hebben wil je de zelfde gezicht 2x zien.

 

(En hiermee heb ik dus ook over klanten die zeer en zeer tevreden met hun auto zijn. Je moet gewoon de geluk hebben dat die gene die kleur leuk vind en ook toevallig die merk enz.)

 

Langzaam dood bloeden, dat niet , ik bedoel er is gewoon duidelijk een stijging te zien. Alleen het kan nog veel harder stijgen als ik mijn inkoop kon versnellen. Dat is tot nu toe ''nog'' niet gelukt.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Altan, als mensen jou weten te vinden voor goede en goedkope auto's en jij bent tevreden met de marge per auto dan moet je aan de prijs niets veranderen.

 

Het probleem dat je hebt heet succes. Maar succes hou je alleen vol als je de inkoop goed geregeld hebt. In jouw geval moet je dus niet alleen inzetten op een gede verkoop, maar zeker ook op een goede en meer inkoop.

 

Regel je dat niet dan bloed je langzaam dood.

 

Als klanten bij je langskomen en je hebt geen aanbod, dan komen ze de volgende keer niet bij je terug.

 

Gr

Devlinx

 

 

 

Juist. Goede inkoop is zeer belangrijk. In het begin maakte ik winst met 40% van mijn voorraad. De andere 60% was of verlies of geen winst. Na een jaar tijd is dat veranderd naar 90% winst , 10% geen winst/verlies.

 

Belangrijker dan goede inkopen doen bestaat niet. Zonder dat ga je sowieso failliet.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Je start te topic met de vraag of je wel/niet alles moet verkopen en of dat de prijs omhoog moet. Hiermee focus je je op de verkoop kant van je bedrijf. In je vorige post kom je zelf met het echte probleem: te weinig inkoop. Daar ligt dan ook de oplossing.

 

Ik zit niet in de auto's dus kan je daarover niet adviseren.

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog nooit een klant gezien die voor het 2de keer bij mij een auto had gekocht.

 

je maakt het ons echt te makkelijk hoor Altan.... ;)

 

Het is geen supermarkt waar je even een blikje cola gaat kopen voor 10 cent. Geen winkel waar 100,000 artikellen aanwezig zijn. Daarom is de kans klein dat je iemand 2x zult zien.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 3

..... Goede inkoop is zeer belangrijk. In het begin maakte ik winst met 40% van mijn voorraad. De andere 60% was of verlies of geen winst. Na een jaar tijd is dat veranderd naar 90% winst , 10% geen winst/verlies.

 

Belangrijker dan goede inkopen doen bestaat niet. Zonder dat ga je sowieso failliet.

 

Dit is de kern van het succes inderdaad en knap dat je di percentages zo hebt weten aan te passen, dat betekent dat je snel leert van je fouten.. dus als vind dat je inkoop nu kwalitatief goed is en je daar op dit moment niet mee wilt experimenteren dan kun je alleen nog maar naar de andere kant kijken en dat is de verkoopprijs. je ziet dat je de auto's eigenlijk te gemakkelijk verkoopt dan lijkt het erop dat je dus te goedkoop bent. Ik zou toch eens kijken of je de prijs structureel wat kan verhogen zodat je meer verdient per auto. De aantallen zijn nog wat klein en je zult er niet spontaan rijk van worden.

 

Jou keuze om eerst 3 auto's te verkopen en dan de prijzen omhoog te gooien is wat vreemd en lijkt ingegeven door de angst om je kosten niet te kunnen dekken in een maand. Je kunt het ook andersom benaderen, als je niets verkocht hebt verlaag je de prijzen weer, of geef je korting aan de koper. Een auto nu maar niet verkopen omdat je anders volgende maand niets te verkopen hebt klinkt mij erg krom in de oren.. Maar er is op zich denk ik niets mis met een paar maandjes uitproberen wat er gebeurt als je een auto duurder maakt. Word hij moeilijker verkocht? of gaat het eigenlijk net zo makkelijk? als het net zo makkelijk gaat ben je eigenlijk te goedkoop tot nu toe, en als ik sommige reacties van jou zie (je roept nog al eens je bent gek als je zoveel betaald) zou daar wel eens een valkuil kunnen zitten in je ondernemerschap, misschien schat jij het bedrag dat mensen willen betalen wel te laag in en je zult nooit een klacht krijgen van een klant dat je te goedkoop bent.

Want het is natuurlijk leuk om te kunnen roepen dat je waarschijnlijk de goedkoopste van Nederland bent, maar uiteindelijk doe je daar bij dit soort aantallen (10 op voorraad, 4 per maand verkopen) vooral jezelf te kort mee.. Dat soort "ik ben de goedkoopste' - claims moet je overlaten aan partijen die kiezen voor een lage marge en een hoog volume en daardoor alsnog genoeg kunnen verdienen en dat kun je denk ik alleen als je een aantal dealers hebt die zijn auto's naar jou wil doorschuiven of met meerdere inkopers werkt.

Als jij met lage marges en laag volume de goedkoopste bent dan blijft het heel lang heel moeilijk om je hoofd boven water te houden. dat is denk ik ook wat devlinx een beetje bedoelde met dat je anders doodbloed.. Je hebt nu het eerste jaar overleeft en vooral op de inkoop goede vooruitgang gemaakt en ook veel geleerd denk ik, nu word het tijd om ook over andere stappen na te denken, zodat je over 1 of 2 jaar niet meer elke maand met je billen bij mekaar geknepen zit of je de huur wel kan betalen.

 

Het is nu eenmaal een economisch principe dat je zo goed(koop) mogelijk probeert in te kopen en zo goed (duur) mogelijk probeert te verkopen. En in beide stappen is de prijs een belangrijke factor, naast vraag en aanbod, kwaliteit en service niveau. Er is geen andere manier om geld te verdienen als om het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs zo groot mogelijk te maken. dat is en blijft de kern, daarna gooien we er een marketingsausje overheen door te claimen de goedkoopste te zijn en degene die duur zijn claimen de beste service te hebben.

 

In de basis moet je dus kiezen voor 1 van 2 modeelen ofwel lage marge en hoog volume ofwel voor laag volume en hoge(re) marge. Het is maar enkele gegeven om zowel een hoge marge en een hoog volume om te zetten (bijv Apple met zijn Ipad en Iphones) en dat lukt dan meestal ook maar voor een korte periode dat de hype op zijn hoogte punt is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.